handdator

Visa fullständig version : Kontakt med United Hobbies?



fredrikr
2008-01-07, 13:50
Hej!

Jag lade en order på hobbycity.com för drygt två veckor sedan. För ca en vecka sedan såg jag att allt jag beställt var klart för leverans, med undantag för två sketna propellrar. Så, jag mailade dem med en begäran att antingen byta ut propellrarna mot andra eller skippa dem helt. Jag använde adressen som anges på deras sida: support-snabela-unitedhobbiessupport-punkt-com. Det mailet kom omedelbart tillbaka som oadresserbart. Så jag provade att maila till support-snabela-unitedhobbies-punkt-com (som jag tyckte var en mer logisk adress). Det mailet studsade inte, men jag har inte heller fått något svar.

Jag tycker väl att det känns som en rimlig begäran att jag ska kunna komma i kontakt med företaget på något sätt, när jag nu har lagt en order och betalat den. Man kan ju bli nervös för mindre.

Någon som lyckats kontakta dem och fått svar får gärna tipsa om hur man gör.

Mvh,

Fredrik

kenneth67
2008-01-07, 14:12
att beställa på uh har jag aldrig gjort men vet att om man beställer ngt som INTE finns på lager dvs -noterat så kan det ta jäääääkligt lång tid innan man får grejjerna ... mao beställ INGET som är - noterat !!eller 0 noterat ! klubb kamrat som väntar på grejjer därifrån sedan flera månader ..... som var restat


så här står det på deras sida ...***We also ask you to check your account, sometimes items can be backordered, in which case you can request a refund, wait or change to another item.***
dvs logga in å ändra din order om det är restnoterade proppar !

fredrikr
2008-01-07, 14:18
De har en officiell policy att man 21 dagar efter orderdatum får välja om restade saker ska strykas från ordern och motsvarande pengar återbetalas eller om man ska fortsätta vänta. Jag tänkte att de kanske kunde vara flexibla och byta ut två propellrar för $1.80 mot två andra för $1.98, särskilt som en annan vara jag beställde har sjunkit $5 i pris efter att jag beställde och betalade. Men jag vet ju inte ens om de fått mitt mail.

Glawe
2008-01-07, 14:31
Gå in i din profil och ändra dina inställningar, där finns olika alternativ för hur man vill göra om grejjerna inte finns i lager.

fredrikr
2008-01-07, 14:45
Tack, jag har hittat det. Jag vill inte göra något av de alternativ som står där. Hoppades att en människa kunde läsa mitt mail och kasta ner två svarta propellrar istället för två röda och sedan skicka min order.

Såg nu att mitt mail gått till de adresser jag skrev förutom att det stod hobbycity istället för unitedhobbies. Jag är säker på att jag kopierade adressen från webbsajten, men hittar inte stället nu. Har nu mailat dem på det som ser ut att vara den riktiga adressen, och hoppas på svar. Fick i alla fall genast ett automatiskt "Thank you for your email" och ett ticketnummer, så det ser ju lovande ut.

Jag hoppas det är så enkelt att det är jag som klantat mig och skrivit in en felaktig adress manuellt.

wesse
2008-01-07, 14:48
dom svara ditt mail jag lovar känn lugnet i kroppen o må semlan vara med dig...om du ändå är förbannad avreagera dig genom o skriva ett pm till mig där du kan skriva vad som helst.. tro mig jag tål detta


tjingeling

kenneth67
2008-01-07, 14:50
allt löser sig .... även de största klumpar fråga slammis han vet tillåme wesse börjar bli en mjukis ;)

McRegor
2008-01-07, 15:22
Hej,
Jag har alltid fått svar på mina mail men det brukar ta ca: 1 dygn om man har otur. Och har du en följdfråga så tar det ofta ett dygn till innan du får svar. Och jag har ändrat beställningar utan problem. Jag har använt deras gamla adress - support@unitedhobbiessupport.com - eftersom det var någon månad sedan jag var i kontakt med dom senast. Möjligen kan dom ju ha ändrat till nåt med Hobbycity...men det borde ju framgå i Webshopen tycker man.
Hälsningar
Roger

fredrikr
2008-01-07, 15:49
Tack. Det känns lugnare nu. Jag mailade helt klart till fel adress från början. Kvar är bara skuldfrågan - var det de som publicerade en felaktig adress någonstans på sajten, eller var det jag som skrev in den fel i mailklienten? Så länge jag saknar bevis för att det var de som gjorde fel så tar jag på mig det.

Att det kan ta ett dygn att svara är okej för mig, särskilt när det nu är så stor tidsskillnad. En vecka börjar bli tråkigt, men dit ska det väl inte behöva komma...

Återkommer småningom med slutresultatet av min beställning - bu eller bä för UH för min del.

/Fredrik

fredrikr
2008-01-07, 15:59
En annan fundering jag hade, men nästan hade glömt bort, är att jag fick en tråkig överraskning av dollarkursen när jag beställde. Jag hade förväntat mig 6,40 ungefär, men fick 6,80 vilket alltså är drygt 6% dyrare.

Är detta ett sätt att ta ut en dold avgift för PayPal (det är väl de som administrerar kortbetalningarna?), eller för UH? *Om* det är en dold avgift så är det fult - man upptäcker ju inte den taskiga dollarkursen förrän man slutför sin order, och då säger många säkert som jag "Ah, nu har jag ju planerat att köpa det här, och det är ju ändå billigare än alternativen!". Så man lägger sin order ändå, men priserna man kunde räkna ut på förhand var ju inte det man fick betala i slutänden.

Jag har tidigare bl a beställt HiFi-grejer från hififabrik.de, och de priser jag kunnat räkna ut innan jag lade min order stämde väldigt väl överens med vad jag betalade i slutänden. Så borde det alltid vara, tycker jag.

Vad säger andra?

/Fredrik

bokis
2008-01-07, 16:02
Mina fem öre: Ibland strular det för vilken butik som helst,att säga att de är bra eller dåliga för den sakens skull tycker jag inte funkar för mig..
Många av de prylar jag beställer får jag vänta på i veckor/månader men tålamod gäller,det är ofta lite udda grejor..
Vad gäller e-mail så är det väl samma sak där,att ha en eller ett par som svara på e-mail/tel är dyrt ,sånt får på många håll göras i mån av tid...
Så jag är utrustad med tålamod när jag handlar på nätet..

Sigun
2008-01-07, 17:40
De gånger jag kontaktat UH så har jag fått svar väldigt snabbt, oftast inom några timmar om jag skrivit brev till dem innan de gått hem för dagen. Vi är ju några timmar efter dem så man får tänka på tidsskillnaden.

gäller dock som några andra påpekat kolla så att allt man beställer finns i lager annars kan de dra iväg rejält på tiden.

Snabbaste leverans för mig har varit följande. Beställde torsdagkväll (natt i hong kong) varorna paketerades och skickades på fredagen, måndag förmiddag kl 10 hade jag varorna i min hand ! :)

Ser man bara till att plocka sånt de har hemma så är de grymt snabba.

/Martin

1984:an
2008-01-07, 17:57
För min del tog ca 1 dygn innan jag fick svar på en fråga, så dom svarar säkert snart.
Lade en order i september, med flera restade saker; allt är nu reserverat till ordern, utom en motor (men den vill jag verkligen ha!).
Ha det bra o glöm inte tålamodet när du handlar utomlands!

pgrts
2008-01-07, 17:57
Ser man bara till att plocka sånt de har hemma så är de grymt snabba.
/Martin
Man får vad man betalar för - billigaste frakten innebär att paketet hanteras långsamt - oftast en vecka tills de skickat ut det - även om allt är hemma. Sedan är det ju så att deras regel är 21 dagar vilket kan kännas långt om man bara har något restat för en dollar ..............

Grymt snabbt är att ringa 8 på kvällen och kunna köra och hämta ett par grunkor direkt ;-) - Fast nu är de i Tailand och letar levernatörer - eller har det bara gott får man hoppas.

/Patrik

LAN
2008-01-07, 20:08
En annan fundering jag hade, men nästan hade glömt bort, är att jag fick en tråkig överraskning av dollarkursen när jag beställde. Jag hade förväntat mig 6,40 ungefär, men fick 6,80 vilket alltså är drygt 6% dyrare.


Det gäller att vara uppmärksam, detta är PayPals sätt att tjäna lite extra pengar. Se till att du blir debiterad i dollar istället för kronor, du har en möjlighet att ändra detta innan du bekräftar betalningen (other funding options, eller nåt liknande). De svenska bankerna lägger "bara" på runt 10 öre på kursen.

/Leif

mulder
2008-01-07, 21:46
Har ett svagt minne av att de firar jul senare än vi nordbor.
Mvh Mikael.D

hakank
2008-01-07, 21:51
Om mailen studsar kan du ju prova deras forum, order support :
http://myhobbycity.com/forumdisplay.php?f=13

/Håkan

fredrikr
2008-01-10, 09:39
Tänkte följa upp med vad som hänt, så alla som läser får en så komplett bild som möjligt av hur det är att handla av UH.

Jag mailade deras riktiga supportadress ca kl 14.30 den 7:e med begäran om att de skulle byta ut två restnoterade propellrar mot två som fanns i lager. Kl 9.00 den 8:e (dvs efter drygt 18 timmar) fick jag svar att de byter ut propellrarna i ordern och att den snart kommer skickas. Kl 8:59 den 10:e fick jag så besked att sakerna skickats.

Jag är nöjd med svarstiden och svaret på min begäran. Lite mindre nöjd med att det sedan tog ytterligare två dygn att få iväg mitt paket, men tycker ändå det är acceptabelt.

Kommer allt nu bara fram oskatt(at) så är jag nöjd!

Mitt ursprungliga mail till support skickade jag alltså till helt fel adress. Jag har sökt, men hittar inget spår av den adressen varken på sajten eller genom Google. Jag måste ha klantat mig och skrivit in adressen galet. Mitt åt, alltså.

Glawe
2008-01-10, 09:54
Anledningen till att det tar 2-3 dagar extra när det är postat är för att det inte går flyg från hongkong till stockholm varje dag, så det är utanför uh's kontroll :)

fredrikr
2008-01-10, 11:56
Men det dröjde ju två dar från att de hade alla varor tills de postade paketet... Sedan dröjer det kanske ytterligare innan det får komma ombord på ett flygplan?

/Fredrik

Glawe
2008-01-10, 13:38
Ahh, då missuppfattade jag. Sorry! :)


Det brukar ta runt 10 arbetsdagar när jag beställer därifrån, men oftast är det postgången som tar den mesta tiden.

Sigun
2008-01-10, 17:19
Skulle vilja säga att ofta är de den svenska posten som är segast ! från HK brukar de gå väldigt fort.

/Martin

pa1974
2008-01-10, 18:14
Har handlat fyra saker därifrån nu.Beställde i fyra olika leveranser.Två av dem innan nyår precis.Den första skickades från UH den 8/1-08 med registred air mail.Idag 10/1-08 har jag fått en rekad avi att hämta på posten.Då kan man inte klaga!

Har även haft mailsupport,tycker den har funkat bra.
Att det tar lite tid får man väl ta.Dom har ju säkert en hel del kunder.

Nu ska jag gå och hämta mitt paket sen får jag vänta på dom andra tre.

Ha det. :D

fredrikr
2008-01-17, 10:11
En sista uppföljning. Den 10:e januari fick jag alltså besked att sakerna skickats. Den 13:e såg jag på trackingtjänsten att paketet hamnat på ett plan från Hong Kong. Den 15:e fick jag en avi att paketet väntade hos min lokala ICA-handlare. Hämtade ut det den 15:e, och allt var mycket väl inpackat i bubbelplast, med rejäl kartong tejpad kring en uppsättning propellrar jag beställt, och allt var oskatt.

Min slutsats är att hade jag beställt saker som fanns i lager den 8:e, så hade jag haft sakerna hemma den 15:e, och det är ju ett helt okej tidsperspektiv.

Mvh,

Fredrik

Mr J
2008-01-18, 11:40
Jag fick syn på det här på Hobby City, tänkte att det kunde passa i den här tråden...


Lookout Chinese New Year Holidays are almost here.
Its that crazy time of year, again!
The time when all of Asia takes a holiday while the western world ask where their order is and why cant they contact support.
Couriers and warehouse staff will take a short break from February 7th to 12th. Chinese factories will be closed from the 20th of January through to the 12th of February. Our office staff will be unavailable from the 7th to the 11th of February.
So get your orders in, quick smart!

Peo
2008-01-18, 18:28
Hej alla forummedlemmar.

Jag får upp denna ruta när jag försöker komma in på UH
There is a problem with this website's security certificate.


The security certificate presented by this website was issued for a different website's address.

Security certificate problems may indicate an attempt to fool you or intercept any data you send to the server.
We recommend that you close this webpage and do not continue to this website.
Click here to close this webpage.
Continue to this website (not recommended).
More information


If you arrived at this page by clicking a link, check the website address in the address bar to be sure that it is the address you were expecting.
When going to a website with an address such as https://example.com, try adding the 'www' to the address, https://www.example.com.
If you choose to ignore this error and continue, do not enter private information into the website.

For more information, see "Certificate Errors" in Internet Explorer Help.

Möjligen har jag fel webbadress??
https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/uh_index.asp

Någon annan som har problem??

/Peo

Snickarjävel´n
2008-01-18, 18:55
Prova http://www.hobbycity.com/ istället

Peo
2008-01-18, 19:39
Tack för länken Jonny!

/Peo

fredrikr
2008-02-12, 15:59
Mitt ursprungliga mail till support skickade jag alltså till helt fel adress. Jag har sökt, men hittar inget spår av den adressen varken på sajten eller genom Google. Jag måste ha klantat mig och skrivit in adressen galet. Mitt åt, alltså.

Det var inte jag som var galen! :)

Jag har nu, i samband med en ny order, lyckats maila till fel adress igen, och nu hittade jag felorsaken. När de fått in betalning för ordern kommer ett mail med titeln "Thankyou for your order at hobbycity.com". I det mailet står den felaktiga supportadressen. Innan dess har man fått två mail med annan information, och de innehåller den korrekta adressen, men jag har alltså gått på det som står i det tredje mailet. Nu har jag mailat dem och påpekat felet.

Mvh,

/Fredrik