handdator

Visa fullständig version : pylon i skåne ( sölvesborg / veslanda )



Diesel
2008-01-07, 22:21
Hej gott folk. Undrar om någon kan tipsa mig om vilka klubbar i skåne är djupt engagerade i pylon racing. Är väldigt sugen på att riva i luften med en propeller på 15-20000 varv.

Har tänkt att börja sätta igång och träna så smått på hemmafältet i sölvesborg.
Någon som vill hänga på ?
Mina planer är att absolut inte flyga 2 takt utan skrämma upp 4 takt till dessa hiskeliga varvtal.

// Diesel

wesse
2008-01-07, 22:37
lycka till vill då jag önska dig :lol:

Diesel
2008-01-07, 22:43
Tack. jag skall tugga opp din calamato med min propeller både framifrån och bakifrån innan du hinner reagera. ! HI HI . :lol:

Strömquist
2008-01-08, 00:54
Ohhh Wesse, jag tycker det där låter som en skarp utmaning. :)

Ta den.. :badgrin:

wesse
2008-01-08, 00:58
Ohhh Wesse, jag tycker det där låter som en skarp utmaning. :)

Ta den.. :badgrin:

det är lungt jag tar honom i sommar med en Pico Z

Jakob
2008-01-08, 08:22
Hej gott folk. Undrar om någon kan tipsa mig om vilka klubbar i skåne är djupt engagerade i pylon racing.

// Diesel

MFK Cometen i Lomma är engagerade. Kenneth Mustelin är aktiv där. Han är väldigt duktig.

Mr J
2008-01-08, 10:41
RFK Kometen i Lomma.

Om man är intresserad av Pylon i Sverige finns det mycket att läsa här:

http://spi.snell.st/

jaka
2008-01-08, 12:54
Hej!
Vad skoj att det finns intresse för pylonracing!
Här uppe i stockholmstrakten söker vi med ljus och lyckta efter duktiga pylonflygare som kan utmana Dalmasarna.

Finns det några flygare i stockholmstrakten som är intresserade av pylon så hör gärna av er till med mig i Väsby MF. Vi kör lite pylonträning när vädret tillåter. Jag kan garantera att det är en upplevelse att flyga fort och lågt och samtidigt ha flera flygplan tätt inpå sin egen kärra.


Hälsningar!
Jan Karlsson
VMF

Diesel
2008-01-08, 21:11
Hej igen

Tackar för tipsen. Skall kolla in sidan ni tipsade om i lomma. Synd man inte bor kvar i malmö ,då hade man kunnat kört dit och hälsat på . Det tar vi till sommaren.
Weese ! Säg till när Pico Z är färdigladdad. Så börjar jag och blanda 65% nitrosoppa till min ASP :badgrin:

Diesel
2008-01-08, 21:17
Allvar nu .! Finns det verkligen ingen gren i pylon där man kan flyga 4 taktare. Jag vägrar köra 2 takt. Jag kommer så väl ihåg när jag höll på med buggy på nästan tävligsnivå att jag hade en OS40 fyrtakt till bil ( svart) Finns med i OS katalogen 2004-2005 och den varvade över 20000. Ångrar bittert att jag sålde motorn. Men jag skall bygga en sådant själv. Det är bara till att fila och svetsa på kammen , och ja.... bla bla bla. Det skall gå. Satan i gatan vad det skall gå!!!! ni skall få se ! :evil:

kenneth67
2008-01-08, 21:28
nu har jag ingen aning om reglerna i pylon men finns det nått som säger att det måste vara 2 takt ?? är det inte storleken som är begränsning ???

EPG
2008-01-08, 21:37
Något att inskaffa om man tänker vässa en fyrtaktare?
http://www.rbinnovations.com/catalog/index.php/cPath/21?osCsid=66c4c078040adc050e1707bb28aaf491

jaka
2008-01-08, 21:48
Hej!
Jag vet att vi testade med OS Surpass .40 för många sedan i Arboga men hur det är i dag vete gudarna. Långt efter kom den i alla fall.
Tycker också fyrtaktare låter mysigt men Q-500 ska ju vara en enkel och billig instegsklass i pylon...

Diesel
2008-01-08, 21:58
Tjena "BeFaster".

Det där är ursäkta språket men inget annat än dynga ! Ser bra ut men inget annat än dövikt. Har experimenterat med sådant för massa år sedan. Till riktiga bilar så fanns det en enkel kompressor till bubbla på 40-50 talet som hette Judson kompressor. Principen av den är som på dagens luftmotorer som du har i garaget till luftverktyg. Jag slaktade en liten sådan maskin och började experimenterandet på mina motorer och resultatet blev att ju mer jag trissade så kallade kompressorn ju mer tryckte jag tillbaka soppan i tanken . En motors sug kan inte övervinnas eller överladdas om förgasaren sitter i mellan . Övertrycket gör att bränslet tvingas tillbaks dit den kom ifrån med resultat att motorerna gick magrare och magrare ju mer man laddade och till slut stannade dom pga soppabrist. För att åtgärda detta så monterade jag förgasaren före kompressorn , och fick helt plötsligt stypa nålen till knappa kvarts varven öppet för att inte dränka motorn i soppa , och visst dom gick bättre tills det ögonblicket där soppablandningen och trycket släkte stiftet. hakade på konstant glög vilket resulterade i att motorn skar av härdsmälta i cylindern. Allt detta för att dra slutsatsen. 10% mer nitro och du har ca. samma resultat , och motorn håller. Det´s it.

// Diesel

Diesel
2008-01-08, 22:06
Jo en sak till . Grinade rätt så bra men orkade inte diskutera saken , men om nu vi är ändå igång så ....
Läste för att tag sedan på nåt forum om en gubbe som byggde någån sorts fyrtaktare med kompressor och IC (intercooler ) Ser coolt ut men..... förklarade innan , och om han skulle ha använt förgasaren förre kompressorn och sedan kopplat på en intercooler då skulle detta resulterat i att han hade så gott som aldrig kunnat starta sin motor. Vet du varför .? För att soppan som är förgasad och är på väg under tryck i motorn hade så kallat kondenserat i intercoolern . Alltså han hade lika gärna kunnat tagit slangen från tanken och stoppat det i insuget och hällt flytande vätska genom ventilen , och en förgasare måste man trots allt ha om man inte kör insprutning.

// Diesel

JR
2008-01-08, 22:15
Vissa verkar ju få kompressorn att fungera. :roll: :evil: :D

YouTube - V8 Roncando

Diesel
2008-01-09, 15:29
Jaha..... Och det är "ingen" skillnad på 10cc kontra typ 7000 och glödstift kontra MSD tändsystem som pulsar tändstiften på typ 38000 volts och etc etc..... listan kan göras lång.
Hallo , vi snackar glödstift modellmotorer inte V8 bigblock

// Diesel

wesse
2008-01-09, 15:39
Tobbe i Lycksele har ju faktiskt kört sin glödstiftare med lustgas.. finns film på detta hos honom vore kul om han la ut detta på forum ...ska fråg honom...

Trimma på diesel snart får du på moppe av lilla mig :lol: :lol:

Diesel
2008-01-09, 16:47
Tjena Wesse den store ! :prayer:

Lustgas är nästan detsamma som nitro . Nitro är flytande och lustgas är .. ja gas.
Trimma moppe.... Kul det var länge sedan man har gjort sådant.

JR
2008-01-09, 19:26
Jaha..... Och det är "ingen" skillnad på 10cc kontra typ 7000 och glödstift kontra MSD tändsystem som pulsar tändstiften på typ 38000 volts och etc etc..... listan kan göras lång.
Hallo , vi snackar glödstift modellmotorer inte V8 bigblock

// Diesel

Visste inte att bubblorna på 50-talet hade 10cc motorer. Har hört de var små men inte så små.

Diesel
2008-01-09, 22:29
Visste inte att bubblorna på 50-talet hade 10cc motorer. Har hört de var små men inte så små.[/quote]

Jaha ....... och så var det med det.

EPG
2008-01-09, 23:52
Tjena "BeFaster".
Jag slaktade en liten sådan maskin och började experimenterandet på mina motorer och resultatet blev att ju mer jag trissade så kallade kompressorn ju mer tryckte jag tillbaka soppan i tanken . En motors sug kan inte övervinnas eller överladdas om förgasaren sitter i mellan . Övertrycket gör att bränslet tvingas tillbaks dit den kom ifrån med resultat att motorerna gick magrare och magrare ju mer man laddade och till slut stannade dom pga soppabrist. För att åtgärda detta så monterade jag förgasaren före kompressorn , och fick helt plötsligt stypa nålen till knappa kvarts varven öppet för att inte dränka motorn i soppa , och visst dom gick bättre tills det ögonblicket där soppablandningen och trycket släkte stiftet.
// Diesel

Det mesta som säljs är väl bara skit.

De jag vet har kompressormatat sina glödstiftare har satt dit elektroniskt tändsystem samt bränslepump. Om laddluftkylaren själper mer än hjälper kan jag ej svara på. Fråga Janne i Västervik.

Pidde
2008-01-10, 15:07
Lustgas är nästan detsamma som nitro . Nitro är flytande och lustgas är .. ja gas.

Jamen snälla!!?!!..........

Heliuffe
2008-01-10, 17:35
Hej Diesel

Välkommen att flyga i en av de roligaste klasserna som finns. :D

Tyvärr så måste jag göra dig besviken ,eftersom både fyrtakt och trimning inte är tillåtet i Q500 som är instegsklassen i pylon.
I SQ500 som är nästa steg så får man ändra lite mer men fortfarande inte trimma .
Läs reglerna och motorlistorna på SPI:s hemsida så får du veta vad som gäller.
Där finns även tävlingskalender och första tävlingen går av stapeln i Dala-Järna 29mars så det är hög tid att börja träna ,som Jaka skrev -det behövs fler som fösöker spöa dalmasarna.

Mvh Heliuffe
/tävlinsledare vid pylontävlingarna i Säter 19-20 juli

torleif
2008-01-10, 23:03
Jaka skrev

Vad skoj att det finns intresse för pylonracing!
Här uppe i stockholmstrakten söker vi med ljus och lyckta efter duktiga pylonflygare som kan utmana Dalmasarna.

Skulle du få i hop lite stockholmare, så får vi försöka köpa över Wesse å´då du är vi kompletta i Dalom. :o :) :D tokerier å galenskaper föder proffs.

En liten pylon snutt YouTube - F3D 2005

H Glenn