handdator

Visa fullständig version : 4.8 eller 6.0 V?



MagnusStrömqvist
2008-01-09, 13:51
Hej, har letat en del men inte hittat svaret på en rätt enkel fråga som slagit mig. Gällande mottagaraccen, och de servon man har.
Kvittar det om jag har en 4.8 V acce eller 6.0 V acce? Fördelar och nackdelar? Kan jag blanda 4.8 och 6.0 servon hur som helst i samma uppsättning och sedan ha en 6.0 acce tex? Om de rekommenderar en 4.8 V acce i anvisningarna till sändaren...Kan jag ändå smälla i en 6.0 V acce :?: ?

Sigun
2008-01-09, 22:14
Alla servo och mottagare pallar väl 6v vad jag vet, de som händer med 6v är väl att servona svarar snabbare.

Kör själv med både 6v och 4,8v accar men jag kan inte säga att jag märkte någon jätteskillnad mellan accarna. Men de finns säkert några millisekunders skillnad på servofarten.

Nyroth får väl komma med en riktig förklaring när han läst detta eller någon annan mer bevandrad som känner sig manad..

/Martin

bokis
2008-01-09, 22:48
nix,alla servon trivs inte med 6v,på Futabaservon så är dessa som inte mår sådär jättebra bara specade för 4.8 volt.. Om jag har förstått saken rätt så slits de borstade motorerna i dessa ganska hårt p.g.a gnistbildning o ökat slitage på borstarna.. Sen om du o jag påverkas av det är ju en annan sak men kanske kan få radiostörningar som följd?
En del småservon har vi upplevt har blivit lite för starka för sitt eget bästa med drevsatssallad som följd när de har stångat mot ändläget på rodret..

Nexus
2008-01-09, 22:57
Hej Hej och det beror på Servo har olika för 4,8 och 6 volt det är fråga om kolla med dom servo finns står där allt fakta om detta !!

MVH Steve

:D :D

bokis
2008-01-09, 23:07
nix,alla servon trivs inte med 6v,på Futabaservon så är dessa som inte mår sådär jättebra bara specade för 4.8 volt.. Om jag har förstått saken rätt så slits de borstade motorerna i dessa ganska hårt p.g.a gnistbildning o ökat slitage på borstarna.. Sen om du o jag påverkas av det är ju en annan sak men kanske kan få radiostörningar som följd?
En del småservon har vi upplevt har blivit lite för starka för sitt eget bästa med drevsatssallad som följd när de har stångat mot ändläget på rodret..

MagnusStrömqvist
2008-01-10, 22:20
Tack för hjälpen!
Lite frågor kvarstår dock....Hmmm...Har en Spektrum 2.4Ghz med en AR7000 mottagare...I manualen står det 4.8V...Såg jag efter att jag beställt ett fete 6.0V accepaket...Funkar det bra ändå? Värt att chansa?...Samma gällde då de 3 extra servona jag beställde...6 V...De tidigare jag har är avsedda för 4.8V ... Såååå....Skit i det och kör ändå? Eller jag kommer att slita ut 4.8 V servorna över några flygningar som ovanstående talare nämner????

Nyroth
2008-01-10, 23:06
Hejsan Magnus,

Inga problem att använda 6.0 volt till din Spectrum och speciellt inte om det är 821 servon du använder.
Tror inte du kommer att uppleva någon märkbar förkortning i livs längd med dessa servon på 6.0 volt.

Tänk dock på att med 6 volt så kommer servona att förbruka mer ström än de gär på 4.8 volt så man brukar få kortare batteri tid på samma storlek acke. Alternativt behöva använda en något större acke när man kör 6.0 volt.

Fördelar med 6 volts system är förstås snabbare och starkare system. Men även det faktum att du breddar marginalerna lite om det är Ni-cd eller Ni-Mh batteri du använder. med den extra cellen, 5 istället för 4 så har man mer marginal ifall en cell dör i paketet. Istället för att ramla ner på3 celler (max 3.6 volt) med en krash som följd, har man oftast tillräckligt med kraft i de 4 kvarvarande cellerna för att landa säkert.

// Nyroth

bokis
2008-01-10, 23:28
:D håller med Gotlänningen! I stort så tror jag att det kan vara en reträttväg att rekommendera enbart 4.8v ,då är det ju inte tillverkarens fel om det blir något krux(vilket jag betvivlar att det blir)
Dock så ska man till Futaba (jag vet, ingen JR! 8) ) passa sig för att slå på mottagaren precis när accen är fulladdad,det kan få mottagaren o gå på lunch ,uppåt 8v kan få den att lägga av..
..Ge accen en 10 min innan man slår på radion,jag vet detta,futabareparatören i Västerås brukar skratta rått när jag skickar mina mottagare (jodå,jag har gjort det flera ggr! :oops: )

Nyroth
2008-01-10, 23:47
En liten rekommendation,

Jag kollar alltid av mina ackar med en liten voltmätare med en inbyggd 1 ah belastning före varje flygning. Om acken är nyladdad så är det bara att låta denna voltmätares belastning käka i sig överspänningen under ett tiotal sekunder så är man på den säkra sidan.

Jag använder en mätare ifrån Duralite, men även Hangar 9 har liknande, eller är man kunnig så fixar man till en belastning på en multimeter.


http://www.heliproz.com/images/durtest.jpg
http://www.heliproz.com/prodinfo.asp?number=109710

// Nyroth

knas
2008-01-11, 07:35
En liten rekommendation,

Jag kollar alltid av mina ackar med en liten voltmätare med en inbyggd 1 ah belastning före varje flygning. Om acken är nyladdad så är det bara att låta denna voltmätares belastning käka i sig överspänningen under ett tiotal sekunder så är man på den säkra sidan.

Jag använder en mätare ifrån Duralite, men även Hangar 9 har liknande, eller är man kunnig så fixar man till en belastning på en multimeter.


http://www.heliproz.com/images/durtest.jpg
http://www.heliproz.com/prodinfo.asp?number=109710

// Nyroth

Alternativ tre är att använda sin fältladdare, inställd på 1A urladdning.