handdator

Visa fullständig version : Bränsle blandning och motorstorlek - en tillbakablick



MagnusStrömqvist
2008-01-13, 22:25
Egentligen två frågor i en här...
1) Jag flög en del metanol för en 15-20 år sedan (var då en pojkspoling på 14-15 år) och har då för mig, rätta mig gärna ni gamla rävar, att vi flög på ca 15-20% ricinolja och resten metanol. Och det gick hur bra som helst utan nitro. Stämmer detta eller har jag mitt tveksamma ungdomsminne som spelar mig ett spratt?

2) Många flygplan jag ser motor rekommendationer på idag i webshopparna verkar orealistiska. Tex en lågvingad konstflygningskärra på säg 3 kg flygvikt och 170-180 i spännvidd....På vissa vill de ha tvåtakts 120 motorer?!?!? Dvs 20 cc...JESUS!!! Det är ju en halv moped!!! Jag har bestämt för mig på mina ungdomsdagar att piloter flög sådana kärror med en 60, dvs 10cc, motorer med pipa. Har jag fel för mig här eller har motorerna blivit större och större? Det kan väl inte med teknikens frammarsch blivit sämre uteffekt ur motorerna? Eller är det som övriga samhället med tex bilmotorer att det bara skall vara en V8 på 5.0 liter i en vanlig personbil?? Hehe...

DaEk
2008-01-13, 22:31
Då är då frågan att för 20 år sedan då ni hade 10cc-motorer i 180cm-plan, var låg prestandan på dessa plan då, var det vertikalprestanda som många vill ha på konstflygningsmaskiner.

Skulle tro att då var även motorerna tyngre för storleken, så att några större motorer inte gick in.
Rätta mig om jag har fel.

MagnusStrömqvist
2008-01-13, 22:47
Vad jag kommer ihåg så drog de lätt runt i loopingar och gick rätt upp ett bra tag med lite dykning innan så farten gick upp en del...Men jag såg aldrig någon "hovring" alltså stillastående med nosen rätt upp på låg höjd som jag hittat på youtube nuförtiden.
Och vad gäller storleken på större motorer då så kan du mycket väl ha rätt där...
Som sagt jag var rätt ung och hade bara ett par småkärror på ca 140-150 cm. Som drevs av en Enya 35....hehe...De som hade 60 stl var ju kungar på den tiden...Nu verkar man vara en lilleputte på fältet om man kommer med en 60a...hehe

bokis
2008-01-13, 22:56
Håller nog med dig,det går lite till överdrift ibland idag men det har ju sin tjusning det med..
Tvåtaktare går oftast bra utan nitro men fyrtaktaren vill ha det till tomgången framför allt o vad det gäller olja så finns det många bud men ricin tycker jag man inte behöver till bruksmotorerna..
Vi här har 12% till allt utom helisar men vi är ganska snälla på grejorna,har aldrig haft problem..
Ska man som jag bara puttra runt så funkar gårdagens motortips men alla gillar inte det utan vill ha en hel del extra..
Samma utveckling på servon,man klarar sig häpnadsväckande långt med standardservon för "söndagsvackertväderflygning" men det används betydligt starkare servon än så i mycket..
Använd förnuftet o man kommer långt!

kenneth67
2008-01-13, 23:39
känner igen dina funderingar ...när jag började flyga för ca 20 år sedan ... (uppehåll på minst 15år) så var det desamma metanol å recin olja tror tillåmed det var 20% då .. hadde en trainer med nått så exklusivt som en magnum motor i.. det hadde precis börjat komma syntet olja som jag genast hoppade på å blev idiot förklarad av alla "gammla" gubbar men jag slapp torka men de sket dom i din motor skär snart fick jag höra varje gång ... när jag senare började blanda nitro i bränslet ja du skulle ha hört dom !!! .. men uj uj va fint det gick inga tjuvstopp på min motor inte ... idag är det tvärt om nästan skulle man komma med metanol å 20 % recin skulle nog samma komentare komma fast åt andra hållet :)
även storleken på motorerna är så grymmt idag ... men jag kan heller inte minnas att det var nån som hovrade sina plan på den tiden ... å en riktig nybörjar trainer hadde inte mer motor än 20-25 .. idag har du ju nybörjar trainer på 60 storlek .!

Michael
2008-01-14, 18:43
... men jag kan heller inte minnas att det var nån som hovrade sina plan på den tiden ...

Det var nog så att ingen hade kommit på tanken att hovra. Dragkraften fanns redan på "den gamla goda tiden" men flygplanen hade en utformning (roderstorlek, tyngdpunkt moment m.m.) som knappast gjorde dem lämpliga för ändamålet.

En klassisk F3A kärra driven av en .60 med pipa klarar att göra praktiskt taget hur stora loopingar som helst och hade med rätt propeller utan tvekan tillräckliga prestanda för hovring. På den tiden var det dock fart som gällde i F3A programmet och man använde propellrar med relativt liten diameter och hög stigning. Dagens F3A maskiner rör sig sävligt genom luften jämfört med gårdagens "raketer" som exempelvis Curare, Magic och Tiporare.

http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=1728
Curare av den gamla stammen. Notera dykbromsarna vid vingroten
och färgsättning á la 70-tal.


Det var Hanno Prettner som visade vägen mot en ny typ av flygning då han gick över från att flyga Curare med infällbara ställ, dykbromsar mm. till en jämförelsevis enkel och långsam Dalotel som med dåtidens mått var gigantisk (spv. 2,85 m).

http://www.prop.at/fame/pic_prettner/dalotel.jpg
Hanno med sin Dalotel vid TOC 1978.

Med denna modell sopade han banan med konkurrenterna och 1978 vann han för femte gången i rad amerikanska Tournament of Champions. Sammanlagt vann han TOC 8 gånger och VM i F3A 7 gånger.

Det kan vara intressant att veta att Dalotelen drevs av två växlade Super Tigre .90 motorer och att vikten var endast 10 kg.

/Michael

DaEk
2008-01-14, 18:56
Det hade vart kul att ha en sådan gammal F3A-kärra och se hur de flygde på den tiden.

Misstänker att den modellen var scratsh, fanns det några ARF´er på den tiden?

I så fall blir det ju väldigt mycket mer mångsidigt, även i F3A, man skall Bygga och designa modellen för sina egna önskemål och sedan kunna flyga. Nu är det ju bara att flyga efter lite enklare montering.

MagnusStrömqvist
2008-01-14, 19:16
Ahhhhh...Den Curaren fick mig rakt tillbaks till 80 talet.....Kan höra ljudet från dem.....

jaka
2008-01-14, 22:13
Hej!
Inga ARF! Bara byggsatser

Sigun
2008-01-14, 22:17
Allt var tydligen inte bättre förr..

Inga ARF och inga 2.4Ghz radio :)

kenneth67
2008-01-14, 22:30
hehe ne men så kunde man inte skylla på att det var en "dålig" kina modell såm inte va rätt byggd när man gick i backen heller ;)

Sigun
2008-01-14, 22:37
Vad var de för förklaringar ni körde med då ?? radiostörning, skitmotorer, dålig soppa gissar jag på :D :D måste varit ett helsike innan ARF:erna kom .. bygga hela vintern ut och krasha modellen första flygningen på våren och sedan lappa ihop den hela sommaren för att sedan bygga en ny nästa vinter. Ingen simulator träning heller.

De var hårt att vara modellflygare förr en 10-20 år sedan.

kenneth67
2008-01-14, 22:53
min andra kärra jag köpte var nog en arf men det hette nog inte så då !?? en lågvingad hisoria .. calmaton lågvingad påminner lite om den ... den hadde även sstora plast bitar man kunde sätta på vingspetsen så den blev lite stabilare ....har faktiskt kvar min första "riktiga" radio en hitec focus 6 som klassades som rena skite redan då ! såldes av hobbex om jag inte minns fel... den funkar än idag utan bekymmer men behåller den endast av nostalgiska skäl även servona som var med till den har jag kvar ...hmmm det var det enda av planet som gick att rädda! blev inte mycket kvar efter en fullgasare med tuch and go på asfalte i torslanda!

JanLid43
2008-01-16, 14:40
:badgrin: Det var inte bättre förr men inte heller dåligt!
Jag började flyga runt 1980 och då gällde 80/20 soppa utan Nitro. Små modeller med spv 13-1400 mm med .19 -.25 motore. När man fick ihop slantar till ngt exklusivt blev det lågvingat spv 1500-1600mm med Enya.40X snacka om ÅK!. Senare kom det in en Fox.60 motor i en Marutaka Spittfire spv ca 1650 mm.
Inget ARF tjafs på den tiden utan en hög med balsa och pappersritning. Efter många mörka byggkvällar kunde vårens testflygning sluta i en vedhög! Men det gick att köpa mer lim och balsa! I dag har det hunnit bli över 50 st eget konstruerade "flygande modeller". Med namn som Mixen, Lillen, Piraten, Pilfinken, Orion m.m (ritn bilagor i MFN & Allt om Hobby)
På den tiden fick man lära sig "att flyga" vi hade inga simulatorer vi viste inte vad en dator var för något. Radio med en massa fina mixfunktioner var Si-Fi. Nä en Futaba Silver och spakträning gällde.
Motorer över 10cc och kärror över 5kg det var bara sagor! Men flög gjord vi Loopar, rollar, etc var inga problem.
Att få ihop en F3A med .10cc var exklusivt men då bjöds man också på manövrar som Cavaljerstart med en 10cc och rakt upp så länge planet syntes. Inga problem med dragkraft.

Kontentan av detta är att:
Anpassa motor och flygpan så funkar allt.
Tar man en kärra på över 2.5 m och 10 kg och räcker inte en gammal trotjänare på 10 cc så långt! Skall det vara större ta FLYGCERT och skala 1:1
Skippa Nito för annat än trottelegenskaper dvs max 5% för en 4T
Ta ett kliv bakåt när det gällert storleken, "den har ingen betydelse", Stanna vid modeller på max 1800 mm i spv och lämplig motor så får även Ni skoj!
Mindre och lättare flygplan( 1400-1600 med 2T .35-.46 eller 4T .50 -.70) = Billigare = Mer roligt.
Man bryr sig inte om det blir en insident vid en inverterad limboflygning på max 1m höjd om det inter kostar skjortan
JIL från Bromölla PS!
Med en typ Curare på ca 1700 mm? och 10cc motor var i alla fall vi i himelriket!