handdator

Visa fullständig version : Ställen att flyga på som inte kräver medlemsskap i SMFF



Strömquist
2008-01-14, 11:35
Vad finns det för ställen att flyga på runtomkring som inte kräver medlemsskap i SMFF ?

Jag vill undvika att gå med i en klubb för 600:- bara för att få söndagsflyga på ett bra fält.

DrHanke
2008-01-14, 11:49
Åkersberga men det är ju en bit från sollentuna... Man måste dock vara med i klubben men alla pengar går iaf till klubben :)

Strömquist
2008-01-14, 12:09
Tack, hanke.
Vilken klubb, hemsida ?

fredrikr
2008-01-14, 12:14
Vill man ha en kortklippt start- och landningsbana, servicedepå, sällskap av andra flygare mm, så är det ju ett modellflygfält som gäller. Då kostar det förstås något att flyga där också, i alla fall om man ska vara stammis. Men jag känner precis som du att det är onödigt att betala flera hundralappar extra bara för att stödja SMFF.

Om du nöjer dig med en stor öppen plats med ganska lite folk, så kanske Järvafältet eller något annat liknande. Kolla kartor och flygfoton på Eniro för idéer. Om det nu är en plats där det kan passera människor så kan man förstås inte flyga med vilka modeller som helst - det mesta som är tungt, snabbt eller drivs av förbränningsmotor kan kanske ses som olämpligt.

Själv flyger jag oftast över en åker nära hemmet. Start och landning sker på en sparsamt trafikerad cykelbana. Funderar på att gå med i lokala klubben, trots att den är med i SMFF, för att träffa likasinnade och kanske lära mig mer. Sneglar även mot en del modeller som inte skulle passa så bra där jag flyger just nu, och då skulle tillgång till fältet vara ett plus.

loop
2008-01-14, 13:16
Du för nog räkna med att betala för dig om du vill flyga på ett bra fält oavseätt om det om klubben är ansluten till SMFF eller RCF, det är sälla det är SMFF eller RCF som är det dyra för klubben utan underhållat av fältet.

DrHanke
2008-01-14, 13:38
http://www.akersbergaflygklubb.se/

fredrikr
2008-01-14, 14:08
Du för nog räkna med att betala för dig om du vill flyga på ett bra fält oavseätt om det om klubben är ansluten till SMFF eller RCF, det är sälla det är SMFF eller RCF som är det dyra för klubben utan underhållat av fältet.

En klubb som jag har hört siffror ifrån tar 600:- i medlemsavgift, men börjar bli så många att det börjar bli dags att sänka avgiften. 330 av dessa 600kr går direkt till SMFF, och SMFF verkar sedan ge väldigt lite tillbaka. Driften av det fina flygfältet klubben har ryms alltså, tillsammans med övriga utgifter, i de 270kr som klubben inte skickar till SMFF. Klart som pannkakssmet att de skulle kunna sänka medlemsavgiften rejält om de var anslutna till RCFF istället.

loop
2008-01-14, 14:24
Man får tillbaka från SMFF om man söker pengar. Problemet är att man sällan gör det. LOK stöd för man om man är SMFF bunden ,
men detta är en helt annan gammal fråga.

MagnusStrömqvist
2008-01-14, 15:26
Tyckte som du Herr Strömquist, trevligt efternamn förresten, inte så många av oss Strömqvistare, men efter 2 års elflygande på ett stort fält med en asfaltväg rätt igenom så har jag tagit steget. Startar i vår på Halmstad modellflygklubb Hökaklubben för att dels få tillgång till ett ordentligt fält, och det förstår man kostar pengar att underhålla osv, dels att få träffa likasinnande och få den sociala biten.
En annan anledning är att jag höll på att plantera min 2.20 elkärra på 4 kg i frontrutan på en bil som "smög sig på" bakifrån när jag var på väg att landa!!!! En sådär 1,5 m tillgodo och en uppskrämd kepsgubbe ute på söndagskörning i somras...hehe :roll: Oooops

McRegor
2008-01-14, 16:37
Man får tillbaka från SMFF om man söker pengar. Problemet är att man sällan gör det. LOK stöd för man om man är SMFF bunden ,
men detta är en helt annan gammal fråga.
Hej,
Väldigt få Klubbar "får tillbaka" någon avgörande summa pengar via LOK-stödet. Visst finns det undantag där man har en stor ungdomsaktivitet men sanningen är ju den att vår kära sysselsättning mestadels attraherar en aning äldre "ungdomar" - unga i sinnet men inte lika unga till ålder.
Sen är jag absolut av den uppfattningen att flyger man lite större kärror än en mindre parkflyer så skall det ske på flygfält - att flyga sådana kärror bland allmänheten på idrottsplaner, cykelvägar m m är synnerligen olämpligt - om jag får tycka till...
Och jag blir en aning förvånad att det betraktas som dyrt att betala några hundralappar per år för att få tillgång till ett flygfält med - oftast - stugor, gräsklippare och annan utrustning.
Om Klubben inte är med i SMFF så får ni också räkna med att den får en utgift för ansvarsförsäkring som skall finansieras med medlemsavgiften - så alla 330 kr försvinner inte från Klubbavgiften. Ett fiktivt exempel kan vara en "medelklubb" vilken jag gissar har max 30 st fullt betalande medlemmar. Säg att Klubbdelen av avgiften är 270 kr = 30*270 = 8.100 kr som är Klubbens budget - om man inte lyckas med att "hitta" pengar någon annanstans. Om vi lägger till en Ansvarsförsäkring (=Klubben ej SMFF-klubb) - som ligger runt 2.000 kr/år - blir det på sin höjd kvar ca: 6.000 kr som skall täcka alla andra kostnader - bl a arrende för fältet, Klubbstuga, gräsklippare, sakförsäkringar, utskick m m mm. Så inte är det många slantar Klubbstyrelsen har till sitt förfogande för att ro runt verksamheten. Jag tycker nog att dessa hundralappar är en bagatell om man tar i beaktande vad man får för slantarna - oavsett om man är med i SMFF, RCFF eller väljer bort båda organisationerna.
Hälsningar
Roger

Sigun
2008-01-14, 16:40
Ansvarsförsäkringen får väl den enskilda personen teckna inte klubben ?

kenneth67
2008-01-14, 17:52
hej! när jag återupptog mitt flygande igen .. så var det på idrottplatsen utanför byn.... där harvade jag ett bra tag .. men ledsnade snart på att stå själv på en blåsig plan .... klubben jag valde är ansluten till smff det är fresten bägge klubbarna i stan ... å det retade mig lite att det inte fanns nått alternativ där .... hur som så avgiften till klubben är 600 kr året ... varav då tydligen 330 kr går till smff hadde hellre sett att dom pengarna stannat i klubben men sånt är livet ! hur som så den gemenskapen som finns i klubben är en minst lika stor del i flyghobbyn som själva flygandet tycker jag ... nu har vi ju en ganska låg avgift har sett att det finns klubbar som det kostar bra mycket mer ... men som sagt det kostar att hålla med fält klippare mm mm klubblokaler samt en massa annat ...det är ju inte till klubben man betalar utan egenteligen till sig själv för att man skall ha nånstans att flyga ..!??
istort sett alla klubbar har ju nått dom kallar för gäst medlemsskap .. men oftast krävs då att man redan är medlemn i en annan klubb... prova på kan man nog göra ett tag men sedan "krävs" att man blir fullvärdig medlem ..... hadde det finnits ett alternativ där smff medlemskapet inte var tvingat å det skulle kostat nån 100 lapp mer så skulle jag utan att tveka valt den klubben ... men som sagt verkligheten är den vi lever i å där finns inte så många val ännu så tillvida att paragraf 37 ändras detta året ....
men som sagt glädjen å gemenskapen överväger ännu så länge iallafall för mig ... förövrigt så är jag nu medlem i båda förbunden ! skall rcff komma nånstans så får mna ta den smällen å 100 kr "extra" om året är inget man saknar dessutom så går det till en bra sak !
mvh kenneth

McRegor
2008-01-14, 18:29
Ansvarsförsäkringen får väl den enskilda personen teckna inte klubben ?
Hej,
Vi vill inte att en eventuell olycka på vårt fält skall få ekonomiska konsekvenser för den enskilde - och kanske också för oss som Klubb. Därför tecknade vi en ansvarsförsäkring i o m att alla inte längre är medlemmar i SMFF - där försäkringen som ni säkert vet ingår i medlemskapet. Det är möjligt att det är "overkill" men en eventuell olycka kan få enorma ekonomiska konsekvenser så på den punkten backar vi inte - alla som flyger skall vara ansvarsförsäkrade och vi kan inte kontrollera varje enskild medlems försäkringar.
Sen håller jag till fullo med Kenneth - för mig är detta också till stor del en social samvaro och ett "andningshål". Och att för jämnan stå ensam och flyga är inget för mig - men givetvis är vi olika där.
Detta med Gästmedlemskap är nog också en "kvarleva" baserad på SMFF-klubbarnas krav på SMFF-medlemskap. För att flygare som vill vara med i flera Klubbar inte skall tvingas betala dubbla SMFF-avgifter så har de flesta Klubbar ett Gästmedlemskap som ofta är "Klubb-delen" av Medlemsavgiften. I o m att många Klubbar nu på eget bevåg skippar kravet på SMFF-medlemskap så skulle jag tro att detta med Gästmedlemskap är en medlemsform under avveckling. Men det är bara min egen gissning...
Hälsningar
Roger
Hälsningar
Roger

DaEk
2008-01-14, 19:01
I vår klubb blev jag medlem ett år efter att de gick ur smff, modlemsavgiften låg på 100 spänn.

Hade jäkligt tur att jag bodde nära det fältet.

Strömquist
2008-01-14, 22:17
Jag har absolut inget emot att betala till klubben för nyttjande av klubbstuga, gräsklippare, fält och kanske lite till.

Det som stör mig är att jag måste betala till SMFF för i stort sett ingenting, iofs försäkringen då, men den har jag ju genom mitt medlemskap i RCFF.

Med andra ord, jag skulle inte ha nåt emot att betala 600:- till klubben om den gav mig det jag ville ha, snyggt fält, bra stuga och annat, Men att ge pengar till en organisation som inte ger mig nåt, känns j**ligt tungt.

/Bengan

Ps till Magnus Strömqvist, egentligen så är alla strömqvistar släkt, eftersom namnet är tilldelat till vår urfader nån gång på 1700 talet, om jag inte minns fel.

kenneth67
2008-01-14, 22:33
det finns otaliga inlägg å trådar där detta diskuterats .. vi ska nog inte dra igång en hets tråd till om det . nu !?? men förstår vad du menar !

Jocke H
2008-01-15, 10:20
Kanske lite långt att åka men Botkyrka rfk har inget krav på SMFF medlemskap.
BRFK (http://hem.bredband.net/botkyrkarfk/)

fredrikr
2008-01-15, 12:00
Kanske lite långt att åka men Botkyrka rfk har inget krav på SMFF medlemskap.
BRFK (http://hem.bredband.net/botkyrkarfk/)

Trevligt att höra! Det ligger lite smått off, men kanske kan man komma och gästflyga någon gång i sommar...

Mvh,

/Fredrik

Wulfman
2008-01-15, 12:28
Vi får hoppas att paragraf 37 försvinner. Vore ju ganska enkelt då för klubbar......speciellt inbitna SMFF klubbar.

- Söndagsflygare går med i RCFF

- Dem som vill ha modellflygnytt och tävlar (aktiva) går med i SMFF

Sen får vi hoppas att dem klubbar som inte tar emot gästflygare idag bara för att man är medlem i RCFF....gör 180 grader. För allas skull och deras egen ;)

.....här följer ett utdrag ur SMFF egen text ang. sin försäkring

************************************************** *******
Försäkringar
SMFF och RF tillhandahåller ett antal försäkringar åt våra medlemmar. Det gäller dels försäkringar som är intressanta för de anslutna klubbarna men också för de personer som är medlemmar i klubbarna.

Vi har två avtal med If när det gäller försäkringar för oss modellflygare. Vi har olycksfallförsäkring och en försäkring för egendom, avbrott, ansvar, förmögenhetsbrott, kris och rättsskydd.


Olycksfallförsäkring omfattar:

* Medicinsk invaliditet, 5 basbelopp

* Ekonomisk invaliditet, 10 basbelopp

* Dödsfallskapital, 0,5 basbelopp

* Läke-, res- och tandbehandlingskostnader. Ersättning som är nödvändiga och skäliga kostnader.

* Rehabilitering, 2 basbelopp



Merkostnader

* Personliga tillhörigheter, 0,5 basbelopp

* Extra kostnader under den akuta läkningstiden, 3 basbelopp



Försäkringen gäller vid olycksfallsskada som drabbar den försäkrade under utövning av modellflygning samt visst underhållsarbete inom SMFF.





Försäkringen för egendom, avbrott, ansvar, förmögenhetsbrott, kris och rättsskydd:



Försäkringen gäller för alla medlemmar som genom klubbar anslutits till SMFF vid all flygning under förutsättningen att denna sker enligt de regler och bestämmelser som gäller inom SMFF.



Försäkringen gäller vidare för all övrig verksamhet som arrangeras av klubbar och SMFF.



Även icke medlemmar som tillfälligt deltager i verksamheten omfattas av försäkringen.

Försäkringen gäller även under internationella tävlingar i hela världen för de som representerar SMFF eller ansluten klubb.



Försäkringen gäller inte för skada som inträffar när modellflygfarkosten dirigeras från plats utanför område som godkänts för start och landning av SMFF eller ansluten klubbstyrelse.

************************************************** **********

Observera den feta texten, detta innebär att försäkringen gäller som gästflygare oavsett om man är med i RCFF eller inte är medlem någonstans...håller på AIK eller Djurgårn....är nybörjare eller veteran etc.

Sen håller jag med loop att underhåll etc. kostar mycket pengar och insats
men det är en helt annan sak. Själv skulle jag gladligen bet. några extra hundralappar till klubben om det krävdes för att köpa ny gräsklippare etc.


ps. vet att jag gjort liknande inlägg tidigare :oops: men det där med att förbjuda gästflygare p.g.a. att man är med i RCFF och inte SMFF gör mig å heligt förbannad att jag inte får nog av att propagera för....."gästflygning åt alla...ropa skall skalla"..he he

Sigun
2008-01-15, 13:04
Sen håller jag med loop att underhåll etc. kostar mycket pengar och insats
men det är en helt annan sak. Själv skulle jag gladligen bet. några extra hundralappar till klubben om det krävdes för att köpa ny gräsklippare etc.

ps. vet att jag gjort liknande inlägg tidigare :oops: men det där med att förbjuda gästflygare gör mig å heligt förbannad att jag inte får nog av att propagera för....."gästflygning åt alla...ropa skall skalla"..he he

PDT_Armataz_02_44 kan inte annat än att hålla med dig Wulfman.

kenneth67
2008-01-15, 13:16
instämmer ! :supz: :finga:

yeran
2008-01-15, 18:13
ps. vet att jag gjort liknande inlägg tidigare :oops: men det där med att förbjuda gästflygare gör mig å heligt förbannad att jag inte får nog av att propagera för....."gästflygning åt alla...ropa skall skalla"..he he

Wolfmans uttalande gör mig upprörd.

Det finns inget medlemsskap som ger automatisk rätt att flyga på ett fält.

Det finns till och med klubbar där inte ens medlemmarna har automatisk rätt att flyga på fältet pga att varje pilot måste ha personligt tillstånd och betala avgift hos markägaren.

Man kan stöta på t ex
Inga gästflygare tillåtna.
Gästflygare endast under ordinarie medlems ansvar.
Gästflygare måste teckna avtal och betal avgift till klubben.

Respektera fältets regler!!! Den som på egen hand "lånar" ett fält kanske orsakar att klubben blir vräkt.

Wulfman
2008-01-15, 18:31
Yeran

Tror du missförstått det hela....och kanske inte följt hela debatten.

Självklart skall man följa det regler klubben satt upp när det gäller "Gästflygning".

Kan ju vara att det skall vara en klubbmedlem närvarande....att man skall kontakta någon i klubben först....... eller att man skall inneha en viss erfarenhet t.e.x. gamla tidens RC certifikat....osv.

Men att enbart förbjuda någon att gästflyga för att man är med i RCFF och inte SMFF är det vi/jag blir upprörd över (råkade själv ut för detta), eftersom försäkringen täcker även icke medlemmar. Tycker man bör vara så öppen som möjligt för sina modellflygarkollegor.

Tycker du bör tänka dig för innan du använder såna starka ord som "respektlös".

Mitt ps. var skrivet med ironi och en skvätt humor.....har nu förtydligat det lite så det slipper bli mer missförstånd :)

srlund
2008-01-15, 19:39
Du får flyga här i Skellefteå! Kommer du hit och flyger så får du använda fältet, stugan, grillplatsen och annan utrustning alldeles gratis, hur mycket du vill, det lovar jag :D.

Tyvärr är snöläget så att du kanske bör vänta några månader innan första besöket :( , men du är varmt välkommen!

bokis
2008-01-15, 20:14
ps. vet att jag gjort liknande inlägg tidigare :oops: men det där med att förbjuda gästflygare gör mig å heligt förbannad att jag inte får nog av att propagera för....."gästflygning åt alla...ropa skall skalla"..he he

Wolfmans uttalande gör mig upprörd. Respektlöst!

Det finns inget medlemsskap som ger automatisk rätt att flyga på ett fält.

Det finns till och med klubbar där inte ens medlemmarna har automatisk rätt att flyga på fältet pga att varje pilot måste ha personligt tillstånd och betala avgift hos markägaren.

Man kan stöta på t ex
Inga gästflygare tillåtna.
Gästflygare endast under ordinarie medlems ansvar.
Gästflygare måste teckna avtal och betal avgift till klubben.

Respektera fältets regler!!! Den som på egen hand "lånar" ett fält kanske orsakar att klubben blir vräkt.

Jahaja Yeran.läs detta o begrunda: http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=5611
Min personliga åsikt är att det är respektlöst mot de andra att ha div. frågetecken som profil..

yeran
2008-01-15, 20:48
Wulfman, det är attityden att bara för att man är medlem i RCFF har man en rättighet att flyga var man vill som är stötande. Varför skall det vara så svårt att respektera de regler som är uppsatta? Om man inte gillar reglerna finns det väl andra sätt att påverka än att hänga ut föreningen? Det kanske finns goda skäl att reglerna ser ut som de gör. Du behöver inte ta på dig hela skulden, du råkade bara skriva det sist.


Bokis, efter gammalt groll avskyr du mig precis lika mycket som jag dig. Jag brukar försöka att inte hoppa på dig i debatten så frågan är, ska vi ha krig eller låta varandra vara?
Jag har laglig rätt att inte ha mina addressuppgifter offentligt. Ordförande rcff har alla mina kontaktuppgifter.
Glawe är en moderator jag kan respektera så vill han radera mig så låt honom göra det.

pilotkalle
2008-01-15, 20:57
Jahaja Yeran.läs detta o begrunda: http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=5611
Min personliga åsikt är att det är respektlöst mot de andra att ha div. frågetecken som profil..


Word :supz:.

kenneth67
2008-01-15, 20:58
frågan var väl inte att man skulle kunna klampa in å flyga vart man ville heller yeran! utan att man nekas att gästflyga på fält där klubben är smff ansluten TROTS att det står i smffs försäkrings krav att även icke medlem omfattas av försäkringen...
som tillfälligt gästande flygare borde det inte ha betydelse vilket förbund man tillhör .. tror knappast att en smff medlem skulle bli nekad att flyga på ett fält där klubben är rcff ansluten för att han tillhör "fel" förbund.. modell flygare är vi alla tyvärr så ser sig en del mer värda än andra å det är tråkigt så ska vi inte behöva ha det

bokis
2008-01-15, 21:07
Bokis, efter gammalt groll avskyr du mig precis lika mycket som jag dig. Jag brukar försöka att inte hoppa på dig i debatten så frågan är, ska vi ha krig eller låta varandra vara?
Jag har laglig rätt att inte ha mina addressuppgifter offentligt. Ordförande rcff har alla mina kontaktuppgifter.
Glawe är en moderator jag kan respektera så vill han radera mig så låt honom göra det.

Avskyr?? Det var värst,kan inte påstå att jag "avskyr" någon här,däremot tycker jag att man ska stå för vad man skriver...
Med namn alltså.. :oops:

Wulfman
2008-01-15, 21:37
Yeran

....utan prestige....det bör väl finnas något sätt där båda föreningarna kan inleda ett samarbete...utöver gränserna.

Vore kul att höra dina ideér och tankar om detta ? ;)

och OM.....man tittar från ett annat perspektiv

För en vecka sen stog jag och frös vid ett fält någonstans i mellansverige med 7-8 andra entusiastiska modellflygare...alla frös som xxx och var bara glada över gemenskapen....

....vi kan väl omsätta den negativa aktiviteten vid tangentbordet mot byggandet & flygandet istället.

McRegor
2008-01-15, 22:11
...För en vecka sen stog jag och frös vid ett fält någonstans i mellansverige med 7-8 andra entusiastiska modellflygare...alla frös som xxx och var bara glada över gemenskapen....


...å käkade korv och drack kaffe - det och glada flygarkompisar kompenserar med råge dåligt väder..:)
Hej förresten Wulfman - och välkommen åter !
Hälsningar
Roger

Marcus72
2008-01-15, 22:28
Jag har laglig rätt att inte ha mina adressuppgifter offentligt. Ordförande rcff har alla mina kontaktuppgifter.
Glawe är en moderator jag kan respektera så vill han radera mig så låt honom göra det.


Vilket pellejöns snack ! nu var vi på botten igen!
Tycker att det behövs viss rensning av skribenter här på forumet.
Personligen tycker jag i nuläget att det skall krävas betalande medlem med offentlig profil för att kunna logga in och skriva inlägg här. Skulle kunna vara dold profil för alla gäster som läser här.

Mycket skit snack från folk som inte vågar stå för vad de säger genom att vara anonyma. Finns många exempel på detta här i forumet i allvarliga diskussioner.
Vi får alla tycka precis vad vi vill, vi är också fria att skriva i princip vad som helst.
Det är BRA! skapar oftast mycket konstruktiva debatter som för oss människor närmare samman med ökad förståelse för varandras åsikter.
Men det man skriver här skall man också våga stå för öga mot öga annars ska man heller inte skriva det här anser jag.


Bokis, efter gammalt groll avskyr du mig precis lika mycket som jag dig. Jag brukar försöka att inte hoppa på dig i debatten så frågan är, ska vi ha krig eller låta varandra vara?
yeran, Bokis är en av våra populäraste skribenter här och mycket omtyckt av 99,9% av medlemmarna, vill du tjafsa gammalt groll med honom kan du väl göra det via pm för en diskussion. Du fattar väl att det inte passar sig att göra anonyma inlägg mot honom här!? Vad är din tanke med det och vad ska det leda till hade du tänkt? Eller tänkte du inte?

Jag kan inte minnas att jag i någon het debatt läst något inlägg från en anonym RCFF förespråkare, däremot ett flertal anonyma från s.k. RCFF motståndare.

Får mig att fundera en del.......

Nexus
2008-01-15, 22:50
---

Glawe
2008-01-15, 23:00
Jag tog mig friheten att ändra i ditt inlägg Nexus.

Det är min och våra moderatorers uppgift att leka polis här, inte din. Dessutom ansåg jag ditt inlägg vara direkt olämpligt, och då har jag endå läst väldigt många inlägg som inte blivit borttagna trots fult innehåll.

kenneth67
2008-01-15, 23:02
visst är det konstigt ... så fort det startas en diskusition av en rcff medlem ang något som med en promilles chans kan tas negativt av smff folk så dyker det upp "forum medlemmar" som nästan aldrig är aktiva annars med massor av synpunkter å åsikter som skapar ett jä**la tjafs direkt att dom sedan påstår sig ha rätten till anonymitet .... ja säg nått negativt på smffs forum utan å tala om vem du är får du se reaktionen å svaren på det ...

Strömquist
2008-01-15, 23:07
Nu måste jag som trådskapare sätta ner foten ordentligt och stoppa denna diskussion innan den drar iväg ordentligt.

Syftet med tråden var att få en lista på fält eller allmänna ställen man kunde flyga på runt om i sverige, utan att behöva skaffa sig ett medlemsskap i SMFF, inte att starta en diskussion om gammalt groll och RCFF gentemot SMFF.

Jag ber om ursäkt om jag på nåt vis inbjöd till denna diskussion.

Så nu börjar vi om från början och talar om vilka ställen man kan flyga på utan att behöva vara medlem i SMFF.

Puss på er alla.

/Bengan

Nexus
2008-01-15, 23:08
Jag tog mig friheten att ändra i ditt inlägg Nexus.

Det är min och våra moderatorers uppgift att leka polis här, inte din. Dessutom ansåg jag ditt inlägg vara direkt olämpligt, och då har jag endå läst väldigt många inlägg som inte blivit borttagna trots fult innehåll.

Jag fattar inte vad du snackade om ,fredrik ???

vaddå med fult ord så du vet inte vad jag tänker skrev

för att här ska inte vara använder falska konto eller så kan drabba oss inte kul därför jag skrev det inte ett fult ord heller !!

MVh Steve

:? :?

kenneth67
2008-01-15, 23:10
hos oss är alla välkomna att flyga oavsett klubbtillhörighet eller förbund ... dock förväntas alltid en förfrågan innan !

Glawe
2008-01-15, 23:16
Jag tog mig friheten att ändra i ditt inlägg Nexus.

Det är min och våra moderatorers uppgift att leka polis här, inte din. Dessutom ansåg jag ditt inlägg vara direkt olämpligt, och då har jag endå läst väldigt många inlägg som inte blivit borttagna trots fult innehåll.

Jag fattar inte vad du snackade om ,fredrik ???

vaddå med fult ord så du vet inte vad jag tänker skrev

för att här ska inte vara använder falska konto eller så kan drabba oss inte kul därför jag skrev det inte ett fult ord heller !!

MVh Steve

:? :?

Det stämmer, du skrev inga fula ord men ditt innehåll var direkt provocerande och om du inte respekterar oss moderatorer behöver du inte skriva alls. Detta har vi redan diskuterat tidigare, både över msn och telefon. Vill du diskutera detta vidare med mig går det bra att skriva ett PM.

Nexus
2008-01-15, 23:20
Jag tog mig friheten att ändra i ditt inlägg Nexus.

Det är min och våra moderatorers uppgift att leka polis här, inte din. Dessutom ansåg jag ditt inlägg vara direkt olämpligt, och då har jag endå läst väldigt många inlägg som inte blivit borttagna trots fult innehåll.

Jag fattar inte vad du snackade om ,fredrik ???

vaddå med fult ord så du vet inte vad jag tänker skrev

för att här ska inte vara använder falska konto eller så kan drabba oss inte kul därför jag skrev det inte ett fult ord heller !!

MVh Steve

:? :?

Det stämmer, du skrev inga fula ord men ditt innehåll var direkt provocerande och om du inte respekterar oss moderatorer behöver du inte skriva alls. Detta har vi redan diskuterat tidigare, både över msn och telefon. Vill du diskutera detta vidare med mig går det bra att skriva ett PM.

hörde du,Fredrik...

vaddå du snackade om detta :

"men ditt innehåll var direkt provocerande"

vad du pratade om detta ???

du har gått för lång nu

du vet inte vad jag skrev om detta heller...

du gör det en små saken till stor saken redan !!

vad du pratade om att repsekt era moderatorer vaddå vad är det problem då ?....

du känner inte mig heller utan Ove vet hur är jag och jag har alltid repsekt det beror på att du skrev att går för lång det är du själv inte jag...

det har inte att göra med moderatorer heller om det skulle jag skrev nåt inte ett fult eller det är inte provocerande heller...jösses hur kan du skrev om mig igen,Fredrik ?

det var min Åsiker bara om detta inte som en polisen heller ....

inte annat än detta

MVH Steve

:shock: :shock:

Marcus72
2008-01-15, 23:22
Jag har ingenting imot vare sig SMFF eller RCFF.
Jag är relativt ny i denna hobby och känner inte till bakgrunderna till allt som skrivs om paragrafer hit & dit och ser inte att detta berör mig.

Jag tycker att trådskaparens fråga om fält för icke SMFF anslutna är både bra och intressant.

Intressant att se svaren från klubbar med vilka krav de har på besökande.

wesse
2008-01-15, 23:24
Nu måste jag som trådskapare sätta ner foten ordentligt och stoppa denna diskussion innan den drar iväg ordentligt.

Syftet med tråden var att få en lista på fält eller allmänna ställen man kunde flyga på runt om i sverige, utan att behöva skaffa sig ett medlemsskap i SMFF, inte att starta en diskussion om gammalt groll och RCFF gentemot SMFF.

Jag ber om ursäkt om jag på nåt vis inbjöd till denna diskussion.

Så nu börjar vi om från början och talar om vilka ställen man kan flyga på utan att behöva vara medlem i SMFF.

Puss på er alla.

/Bengan

Hos oss i mönsterås är du välkommen att flyga skiten ur oss alla om du vågar..det brukar vara ett o annat frivilligt bidrag till gräsklippbensin som gäller om man dyker upp ofta..sen har jag en ny regel som jag tänker införa om dom andra vill gå med på det...skratta högljutt vid någons crash :lol: :lol: :lol:

DrHanke
2008-01-15, 23:25
Kommer inte ihåg om jag skrivit tidigare men hos Åkerberga Flygklubb kan alla flyga och köra 1:8 bil. Dock finns regler för detta enl nedan:

Citat från reglerna,
"Gästflygning kan självklart tillåtas vid enstaka tillfällen, men då i sällskap med klubbmedlem."

Likaså flygdagar brukar alla vara välkommna.

Mr J
2008-01-15, 23:38
Jag tog mig friheten att ändra i ditt inlägg Nexus.

Det är min och våra moderatorers uppgift att leka polis här, inte din. Dessutom ansåg jag ditt inlägg vara direkt olämpligt, och då har jag endå läst väldigt många inlägg som inte blivit borttagna trots fult innehåll.

Jag fattar inte vad du snackade om ,fredrik ???

vaddå med fult ord så du vet inte vad jag tänker skrev

för att här ska inte vara använder falska konto eller så kan drabba oss inte kul därför jag skrev det inte ett fult ord heller !!

MVh Steve

:? :?

Lägg av nu Steve!

Den enda orsaken till att jag inte gjorde vad Fredrik gjorde var att han hann före. Att klistra in Yerans profil full av frågetecken här tjänar ingenting till. Det är inte din uppgift som forumbesökare att tala om vad andra forumbesökare ska göra.
Dessutom skulle den här tråden handla om flygfält.

Så läs och skriv inlägg som handlar om RC-Flyg och låt oss moderatorer och admins sköta ordningen här.

Nexus
2008-01-15, 23:41
Jag tog mig friheten att ändra i ditt inlägg Nexus.

Det är min och våra moderatorers uppgift att leka polis här, inte din. Dessutom ansåg jag ditt inlägg vara direkt olämpligt, och då har jag endå läst väldigt många inlägg som inte blivit borttagna trots fult innehåll.

Jag fattar inte vad du snackade om ,fredrik ???

vaddå med fult ord så du vet inte vad jag tänker skrev

för att här ska inte vara använder falska konto eller så kan drabba oss inte kul därför jag skrev det inte ett fult ord heller !!

MVh Steve

:? :?

Lägg av nu Steve!

Den enda orsaken till att jag inte gjorde vad Fredrik gjorde var att han hann före. Att klistra in Yerans profil full av frågetecken här tjänar ingenting till. Det är inte din uppgift som forumbesökare att tala om vad andra forumbesökare ska göra.
Dessutom skulle den här tråden handla om flygfält.

Så läs och skriv inlägg som handlar om RC-Flyg och låt oss moderatorer och admins sköta ordningen här.

du får lägg av också att inte blir inbland med Fredrik heller nu

därför Fredrik bara körde över mig hela tiden ser jag nu.. inte kul för oss heller jag trodde att det var min åsiker bara inte handlar annat
jag tänker bara min inlägg inte annat...


MVH Steve

:shock: :shock:

DrHanke
2008-01-15, 23:43
Är det någon som skulle ha något emot att skapa en ny tråd "Kom och flyg hos oss"

samt

Vi klipper ut alla som har skrivit om sina fält i denna tråd och sedan tar bort tråden, så satans trist att navigera runt bland kamratskap och resten...

genland
2008-01-16, 00:22
Till MFK Genlanda Åsele
är ALLA hjärtligt välkomna naturligtvis!

Vi kräver ingen medlemskap i vare sig det ena eller andra
för att flyga på vårt fält.

Mvh Kent Gunnarsson

Eraiser
2008-01-16, 02:05
Ja MFK Genlanda kan jag också rekomendera!
där blir man mottagen som en familjemedlem!
Och herr Genland är en hyvens prick som tar emot med öppna armar :)

MFK Genlanda....gränslös kärlek :D

Mvh/ Daniel

wesse
2008-01-16, 02:37
Ja MFK Genlanda kan jag också rekomendera!
där blir man mottagen som en familjemedlem!
Och herr Genland är en hyvens prick som tar emot med öppna armar :)

MFK Genlanda....gränslös kärlek :D

Mvh/ Daniel

jag instämmer fullt ut...

Jakob
2008-01-16, 06:55
Hej!

Till Malmö Radioflygsällskap www.mrfs.se är också alla välkomna. Både SMFF medlemmar och RCFF medlemmar.
Hoppas att vi ses på fältet. Vi hjälper gärna nybörjare.

Välkomna! :D

genland
2008-01-16, 07:13
Ja MFK Genlanda kan jag också rekomendera!
där blir man mottagen som en familjemedlem!
Och herr Genland är en hyvens prick som tar emot med öppna armar :)

MFK Genlanda....gränslös kärlek :D

Mvh/ Daniel

jag instämmer fullt ut...


Eraiser o wesse, tackar för de orden
det värmde verkligen!

Mvh Kent

Ville
2008-01-16, 08:12
...Jag har laglig rätt att inte ha mina addressuppgifter offentligt. Ordförande rcff har alla mina kontaktuppgifter.
Glawe är en moderator jag kan respektera så vill han radera mig så låt honom göra det.

Hej yeran och alla andra.
Vet inte om jag har fel men jag trodde det var beslutat att inte tillåta
dolda profiler?? Har klistrat in det Glawe har skrivit i tråden "Netikett"
under Allmänt & Tips.
Glawe, hur är det egentligen?


"citat från Netikett"
Vi accepterar inte heller så kallade "Anonyma" profiler. Förnamn, efternamn, stad och postnummmer är det vi kräver, annars riskerar kontot att tas bort. Detta för att vi på senaste har haft problem med "spam" på sidan.
"citat från Netikett"

/Ville

Strömquist
2008-01-16, 08:25
Är det någon som skulle ha något emot att skapa en ny tråd "Kom och flyg hos oss"

samt

Vi klipper ut alla som har skrivit om sina fält i denna tråd och sedan tar bort tråden, så satans trist att navigera runt bland kamratskap och resten...

Kan inte mer än hålla med, tycker det är tråkigt att bli trådnappad så där.

Ville
2008-01-16, 08:29
Är det någon som skulle ha något emot att skapa en ny tråd "Kom och flyg hos oss"

samt

Vi klipper ut alla som har skrivit om sina fält i denna tråd och sedan tar bort tråden, så satans trist att navigera runt bland kamratskap och resten...

Kan inte mer än hålla med, tycker det är tråkigt att bli trådnappad så där.

...ursäkta Strömqvist att jag också kidnappade din tråd, skall inte ske igen.

/Ville

Strömquist
2008-01-16, 11:43
Tack Ville, men jag tror att alla är lika skyldiga. (inkluderat jag)

Glawe
2008-01-16, 11:54
Jag, moderatorerna och stryrelsen tar hand om profiler som inte är uppdaterade.

Tillbaka till tråden nu tack och håll er till ämnet, annars låser vi tråden.

Capish!?! :D

Mats J
2008-01-16, 19:30
Här i Piteå är gästflygare välkomna.
Jag kan då inte komma ihåg att någon skulle ha varit tvungen att bevisa sitt medlemsskap i något förbund (vem skulle stå vid infarten o kolla det :lol: ).

Mvh Mats J

Ripa
2008-01-16, 21:47
RIPA MODELLFLYGKLUBB välkomnar alla modellflygare.
Fri flygning alla dagar från kl 7 - 22 (vid meeting 9.00 - 21.00)

Ripacampingen är öppen från april - september.

Vecka 29 återupptar vi traditionen med ett veckolångt Ripaläger
och hälsar då alla modellflygare välkomna till Ripa.
http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=5530

Mvh
Mats
www.ripamfk.com

genland
2008-01-16, 22:11
Frågan var ju:
"Ställen att flyga på som inte kräver medlemskap i SMFF"

Såsom varande en riktig strukturnisse så
frågar jag:
Skulle det vara möjligt att göra en sorts
anslagstavla Excelstuket (Matris) där man hade vissa parametrar som
exvis vilka krav man har på gästflygare, om man har klubbförsäkring,
banstorlek, beläggning, medlemsavgift, mm ja vad som kan
vara intressant helt enkelt, där man kunde fylla i klubbinfon själv.

En tråd som den här försvinner ju med automatik efter ett tag
ner i glömskan och därmed de svar som frågeställaren var ute efter.

Mvh Kent

Strömquist
2008-01-17, 22:32
Hmmm Genland, du har nåt där..

Jag skulle kunna tänka mig att göra en enkel sida i ASP med en databas som man kan lista i.

T.ex. Jag vill kolla vilka som har asfalt, sökning på asfalt..

Vad sägs, nån som vill "brainstorma" med mig ?

kenneth67
2008-01-17, 22:38
iden är väl inte fel alls ! men som det stod tidigare i denna tråd ?? eller nån annan det får inte bli nån "svart" lista då det kan missuppfattas ....... det blir en väldigt bra "lathund" när man skall ge sig utr i landet .. öppna landskap med öppna klubbar !

Thomas
2008-01-17, 22:47
Nu ska vi flyga och ha kul utav bara h---e, oavsett förbundstillhörighet!
Alla tycker om modellflyg!

Strömquist
2008-01-17, 22:50
Nej nej, inte en svart lista, utan en lista på ALLA klubbar som vi som är här inne medlemmar i.

kenneth67
2008-01-17, 22:56
jah ja det var en annan femma det ! klart som attan vi ska fluga utav ******

Mr J
2008-01-17, 23:22
Kan inte mer än hålla med, tycker det är tråkigt att bli trådnappad så där.

Det där var ett himmla bra uttryck!

Om du inte har patent på det så lånar jag det vid behov... ;)

wolw
2008-01-18, 22:55
Kanske Mikael (propellerhead) kan förmås att lägga in "öppna" fält i LISTAN (http://www.freewebs.com/propellerhead/index_eniro.htm) ?

Mitt ligger under Säter, 8x50m, försöker hålla gräsmattan i fint trim. Kostar gratis och kaffe ingår :)

Ring eller maila först (måste kolla med frugan om jag har tid ;) )

Peter :)

Michael
2008-01-19, 09:45
Kanske Mikael (propellerhead) kan förmås att lägga in "öppna" fält i LISTAN (http://www.freewebs.com/propellerhead/index_eniro.htm) ?

Mitt ligger under Säter, 8x50m, försöker hålla gräsmattan i fint trim. Kostar gratis och kaffe ingår :)

Ring eller maila först (måste kolla med frugan om jag har tid ;) )

Peter :)

Jo, det kan jag göra. Om ert fält är öppet, dvs. välkomnar gästflygare oavsett förbundstillhörighet, skicka då ett ebrev till mig så ska jag markera detta i GPS-fältlistan (http://www.freewebs.com/propellerhead/index_eniro.htm).

Kontaktinformation finns här: http://www.freewebs.com/propellerhead/index_kontakt.htm

För cirka ett år sedan diskuterades samma fråga och då började jag markera i GPS-fältlistan (http://www.freewebs.com/propellerhead/index_eniro.htm) vilka klubbar som välkomnade modellflygare som inte var medlemmar i SMFF. Efter ett tag hörde dock ett par av klubbarna av sig och ville få markeringen borttagen eftersom man inte ville skylta med detta. Som ni säkert kom ihåg var läget ganska spänt, och SMFF hävdade att om man tillät icke SMFF-medlemmar att vara flygande medlemmar i en klubb så var det grund för sanktioner från förbundshåll.
Av detta skäl tog jag då bort samtliga markeringar om öppet fält. Nu kanske tiden är mogen för ett nytt försök.

/Michael

P.S. Listan är nu modifierad (0080119) D.S.

kenneth67
2008-01-19, 10:12
kan man hoppas då tydkligen 37an är under omarbetning !
tror inte smff drar i med storsläggan nu när debatten utmynnat i att klubbar lämnar förbundet som en viss martin sade i have a dream... att vi alla ska samsas å lägga energin på flygningen istället..bara hoppas att klubbarna "vågar" vara med denna gången !
mvh kenneth