handdator

Visa fullständig version : Frekvensklämma för 2.4Ghz ?



Sigun
2008-01-14, 21:46
Hej hopp..

Har en liten fråga om hur ni har de i era klubbar och om de kanske till och med finns något fastställt om detta.

I vår klubb funderar vi över att skaffa Blåa klämmor för de som kör med 2.4Ghz utrustning så att ingen ska bli orolig över varför det är en kille på fältet och flyger utan klämma.
Någon annan klubb som har liknade funderingar eller kanske redan använder sig av detta ?..
Såg detta tips på Spectrums sida när de diskuterade saken med AMA i USA

http://www.spektrumrc.com/ProdInfo/Files/ch7_AMA-1_hi.wmv

http://www.spektrumrc.com/ProdInfo/Files/ch8_AMA-2_hi.wmv

http://www.spektrumrc.com/ProdInfo/Files/ch9_AMA-3_hi.wmv

/Martin

McRegor
2008-01-14, 22:43
Hej,
Jodå - vi har också funderat i dom banorna. Om inte annat så tror jag det vore bra för de som kör modul-sändare och ibland kör 2,4 GHz, ibland 35 MHz. Att ha fasta rutiner skadar nog inte...
Hälsningar
Roger

hakank
2008-01-15, 05:52
I vår klubb kör vi med svarta för 2.4. om inte annat så slipper man undra om kompisen glömt att ta klämma.
/Håkan

Sigun
2008-01-15, 07:13
Ja de var precis så jag menade, kompisarna ska kunna se att man har en klämma av en viss färg och veta att man kör på 2.4Ghz så de inte behöver oroa sig.

/Martin

T5
2008-01-15, 08:59
Äsch, det ser man ju på antennen att det är 2.4.

wesse
2008-01-15, 09:01
Äsch, det ser man ju på antennen att det är 2.4.
ja jäklar det gör man ju :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Sigun
2008-01-15, 09:03
finns ju 35Mhz kortantenner med och står killen 50m bort är de inte så lätt att se om de är 2,4 eller 35Mhz, men en frekvensklämma ser man oftast om han har eller inte.

/Martin

wesse
2008-01-15, 09:06
jag personligen tycker detta är helt onödigt....
har man köpt en dyr kortantenn ska man ju inte bli tvingat att bli utmärkt...
detta låter ju värre än köttfärsen på ica.....

T5
2008-01-15, 09:34
35mhz kortantenn = Rätt opp
2.4ghz kortantenn = 90gr böj

:shock: T5, Spectrum lova' :shock:

hakank
2008-01-15, 11:15
Vi som har blivit lite till åren gångna har lite svårt att tänka i banor som nittiogradersantenner och dess syfte för att inte tala om vilken frekvens de kan tänkas surra på. Enklare med en klämma :-)
/Håkan

Sigun
2008-01-15, 11:26
Finns de något sånt här förslag från SMFF kanske ? som en annan inte är medveten om ? eller har RCFF någon rekomendation om detta ?

drjoshua
2008-01-15, 11:41
Var sätter man klämman? Sätter man den i antennen så störs radiovågorna och planet störtar. Alla förstår då att 2.4GHz är inget att ha. :o

Sigun
2008-01-15, 11:58
Givetvis sätter man klämman på bågen som man kan hänga radio i.. tror dessutom att en träklämma skulle orsaka några sådana problem. :roll:

wesse
2008-01-15, 12:12
ni är ju knasiga allihopa ..fattar man väl att det ska vara plastskydd på klämmorna då stör man ingen....
http://www.bergman-johansson.com/shop/bilder/501030-4.jpg

AM
2008-01-15, 12:24
Man kanske ska ha en "dumstrut" att sätta på huvudet så att man syns och vad man har för radio.... :lol: :lol: :lol:

....med tanke på alla turer kring 2,4 GHz....

Mvh
Ove

(PS: Jag bara skojar).

wesse
2008-01-15, 12:31
Man kanske ska ha en "dumstrut" att sätta på huvudet så att man syns och vad man har för radio.... :lol: :lol: :lol:

....med tanke på alla turer kring 2,4 GHz....

Mvh
Ove

(PS: Jag bara skojar).

jag skulle då trivas med en dumstrut på huvudet även att jag kör långantenn

Nexus
2008-01-15, 12:34
Hej ....

Det ska inte behöver att sätta klämmar på 2,4 ghz det ska inte göra på detta för det är fritt problem för dom bara gäller för 35 mhz bandet måste ha klämma på detta ja....

MVH Steve

:D :D

Mr J
2008-01-15, 12:35
Visst skulle man kunna ha någon sorts markering för 2,4 GHz.
Men jag tror inte att det blir populärt, och jag tror inte att det kommer att åtföljas speciellt väl. Jag har känslan av att de flesta som köpt 2,4 GHz system har gjort det just för att slippa allt strul med frekvenstilldelningen, däribland flaggor och klämmor.

Det är nog bara under en "inkörningsperiod" som 35 MHz flygarna kommer att hicka till lite när dom ser en snubbe med kort antenn utan flagga/klämma.

T5
2008-01-15, 12:44
Jag har känslan av att de flesta som köpt 2,4 GHz system har gjort det just för att slippa allt strul med frekvenstilldelningen, däribland flaggor och klämmor.
Amen! Bara att stänga på radion och köra, anywhere, anytime...

McRegor
2008-01-15, 14:48
...Om inte annat så tror jag det vore bra för de som kör modul-sändare och ibland kör 2,4 GHz, ibland 35 MHz. Att ha fasta rutiner skadar nog inte...
Hälsningar
Roger

Hej,
Får väl som sagt citera mig själv då...
Jag tror att det är bra att ha samma rutiner oavsett om man har 35 MHz eller 2,4 GHz-modulen i sändaren. Och varför inte fortsätta med lite "ordning och reda" - så svårt är det väl inte att ta en frekvensklämma...
Och skall den ena 2,4 GHz-flygaren ha nån form av klämma så borde alla 2,4 GHz-flygare ha en.
Trots allt är detta en mycket väsentlig säkerhetsfråga på 35 MHz-bandet och att tumma på kravet om frekvensklämma den dag man kör 2,4 GHz kan lätt få konsekvensen att man "glömmer" den när man flyger 35 MHz.
Hälsningar
Roger

jaka
2008-01-15, 15:51
Hej!
I USA så går AMA (Amerikanska motsvarigheten till SMFF) ut med rekommendationer till klubbarna att de ska se till att någon form av frekvensklämma finns även för 2,4GHz flygarna.

Tycker det låter vettigt att göra samma här hemma så ingen behöver bli orolig när de ser någon stå i pilotrutan och spaka utan klämma.

En annan anledning till "ta frekvensklämma" är ju att man då ser att den personen har betalt medlemsavgiften...för man sätter ju sitt medlemskort i facket där frekvensklämman sitter.

genland
2008-01-15, 16:26
Ojoj,nu börjar man ju redan oroa sig!!

Hm... plastskydd på klämmorna...ja det bör man ju ha
förstås...kanske hjälmtvång, jomenvisst!
(åtminstone cykelhjälm)

O ett blinkande rödljus på hjälmen när man slagit
på sändaren vore nog på sin plats!

Ja hur ska det gå??..... :shock: :shock: :shock:

:lol: :lol: :lol:

Mvh Kent

Ludde
2008-01-15, 23:04
Personligen .. skrämmande...

dock bra ide om betalt avgift eller inte.. lättare att hitta vem som kör på min kanal om det står ett namn där... men.. visst ja.. behöver ju inte leta/vänta...

wesse
2008-01-15, 23:10
jag tänker ändå ha en dumstrut på hatten och på den ska det stå.... här är jag se upp :lol:

drjoshua
2008-01-16, 19:24
Kopplingen frekvensklämma - medlemsavgift ser inte jag. Kan man inte modellflyga utan att vara medlem i någon klubb?

jaka
2008-01-16, 19:59
Hej!
Klart man kan modellflyga utan att vara med i en klubb...men det är ju mycket roligare att vara med i en klubb och flyga tillsammans med andra...och ha tillgång till ett ordentligt modellflygfält.