handdator

Visa fullständig version : Material till segel...



CAD:ar'n
2008-01-16, 07:22
Hej!

har funderat på vilket material som är bäst att använda som segel...

Jag såg att Minicars (solarfilm) hade något som de kallar för Fibafilm
Är det någon som känner till Fibafilm? :roll:

Eftersom den är "Fiberförstärkt polyesterfilm utan lim" så låter det som det borde funka riktigt bra som segel...


MVH Oskar (och ett stort tack för det nya forumet :D )

Holm
2008-01-16, 11:07
Hej Oskar !

I Nyköpings Modellklubb har vi, (förutom suveräna flygplansbyggare) en del mästare på båtbygge. Som segelmaterial använder dessa, både lakansväv och spinnackerduk, beroende vad för typ av båt seglen ska passa till. Om du talar om vad du har för båt, kan vi nog svara på dina frågor.

Hälsningar
Sören Holmgren (sektionsordf. NMK båtsektionen)

CAD:ar'n
2008-01-18, 13:18
Hej Sören!

Min båt är (just nu ;) ) en "klassisk" segelbåt på en meter. funderade på att ha dubbla master på en höjd på runt en meter...

Om någon har en bra bild på en "klassisk segelbåt" med segel, och gärna däck osv. så vore det till hjälp.

Båten heter Habanéra, vet inte just nu vem som ritat den eller orginalets storlek.


MVH Oskar

Holm
2008-01-18, 13:47
Hej igen ?

Kolla på : www.modelyacht.org så hittar du det mesta. Tyvärr hittar jag inget om just din båt. Men många bilder och annat "matnyttigt"

SH

Mikey
2008-01-18, 15:18
En båtaffär för lite större båtar borde kunna plocka fram lite spinnackerduk vilket passar och fungrerar aldeles utmärkt.
Det gjorde det i alla fall då man åkte med en modell-optimistjolle. Jag tycker att du borde du kunna få loss för nån hundring eller två till deras kaffekassa :D

CAD:ar'n
2008-01-23, 07:51
Hej!

Tack för tipsen :)

När jag får tid att fixa däck och master ;) ...så tänkte jag trots allt testa Fibafilmen 8)


MVH Oskar

shark
2008-01-23, 12:59
Skånedrakar säljer nog det du söker. http://www.skanedrakar.se/index.php?cPath=136_139&osCsid=crelamd78n9a002jin9j3eoql2

//Shark

swe34
2008-01-23, 15:09
I vanliga fall på modellbåtar typ Marblehead & IOD så använder man mylarfilm till segel.
Används även till "riktiga" segelbåtar och vindsurfing. :o