handdator

Visa fullständig version : Felkopplad borstlös?



fredrikr
2008-01-18, 07:57
Kopplade ihop mina nya saker igår - en borstlös motor, ett tillhörande fartreglage, en 35MHz syntesmottagare samt en fulladdad 2S1P LiPo-ack. Kopplade ihop de tre kablarna från fartreglaget med kablarna med samma färg på motorn, kopplade acken till fartreglaget (noga med polaritet), kopplade servokabeln från fartreglaget till kanal 1 på mottagaren, med brun kabel till minus.

Resultat: Vid ca 0-25% gas på sändaren står motorn stilla. Vid 25-100% gas går den på konstant varvtal, oberoende av gaspådrag. Jag hade ingen prop på.

Vad kan jag ha gjort för fel?

/Fredrik

Sigun
2008-01-18, 08:49
Fredrik
Ta en titt på MFT:s bild här så klarnar de nog.

http://www.microflight.se/connection-2.htm

Skulle de vara så att motorn går på fel håll, skifta då de två yttersta kablarna med varandra på motorn. dvs oftast röd och svart byter plats.

/Martin

fredrikr
2008-01-18, 08:53
Tack. Precis så är det ju kopplat.

Problemet är alltså inte att den går åt fel håll, utan att jag inte kan reglera varvtalet. Antingen går den inte alls, eller också går den på konstant varvtal.

/Fredrik

hakank
2008-01-18, 08:53
Låter som det är korrekt inkopplat men den trottlar inte? Hade du du trottelspaken på noll när du kopplade i reglaget? vad är det för reglage?
/Håkan

Sigun
2008-01-18, 09:11
Du .. pröva att sätta på en propeller, de låter kanske som om de går på samma men de är kanske så att den behöver lite motstånd för att gå som den skall.

Vi trodde ungefär samma sak om en inrunner motor vi hade och kopplade in den lät som den gick på samma varvtal tills vi kopplade in en propeller. Värt att testa kanske.

/Martin

fredrikr
2008-01-18, 09:13
Jag hade spaken på noll när jag kopplade in acken till fartreglaget + mottagaren. Sändaren är en JR Graupner, mottagaren är en Corona syntetisk 35MHz 4ch, fartreglage och motor är en billigt combo från United Hobbies, minns inte namnet och deras sajt är nere just nu. Motorn är en TowerPro 24xx-xx.

Förväntas man ställa in ett fartreglage för en borstlös innan man använder det, för att anpassa det för just den motormodellen?

/Fredrik

Mikey
2008-01-18, 09:17
Om du kopplar in ett vanligt servo på ing 1 på mottagaren! Rör sig då servot i lagom takt med hur du gasar på spaken?

Har ju för mig att kanal 1 brukar vara aileron ing på mottagaren. Men det kan ju iof skilja sig beroende på vilken "stik-mode" man kör på sändaren.

fredrikr
2008-01-18, 09:18
Martin: Du har förstås rätt i att jag borde sätta dit en propp. Jag blev klar med lödningar och jox igår, strax efter att jag borde gått och lagt mig, så jag provkörde bara lite snabbt och gick sedan och lade mig. Nu kan jag ju inte göra mer förrän ikväll efter jobbet, så då vill jag ha lite teorier om vad jag ska prova. Nå, tålamod är vad jag behöver mest av allt idag...

/Fredrik

fredrikr
2008-01-18, 09:21
Kanal 1 är throttle om sändaren är JR Graupner (I alla fall i Mode 2, vet inte hur det är i Mode 1). Är det en annan sändare så är kanal 1 typiskt skevroder.

Testade även de tre andra spakkanalerna, och ingen påverkade gasen.

/Fredrik

Mikey
2008-01-18, 09:30
All right.

Lite fler gissningar då!

Kolla utslagen i sändaren så att du har fulla utslag för gas.
Alternativt radera ut modellminnet så att du börjar från början med din programmering.


Har du ett lite häftigare fartreglage går det kanske att programmera. Dels som on/off reglage samt om man vill ha broms eller inte på reglaget.

ask
2008-01-18, 10:07
Om det är ett TowerPro-reglage finns här lite info.
http://www.aircpro.com/airc/homepage.nsf/CatalogByCategory/87D2A71EABDB97C3C12573070025DE40?OpenDocument&CartID=4719-
Första gången man kopplar in det skall man ha trotteln på full gas.
Arne

andWho
2008-01-18, 10:19
Kolla att du inte har sändaren inställd i Helikopter-mod.

Första gången man kopplar in det skall man ha trotteln på full gas. Om man vill ändra på default -inställningarna, ja.
/A

fredrikr
2008-01-18, 10:37
Jag flög i alla fall mitt plan med borstad motor med samma sändare i söndags, och sändaren har legat inpackad i en transportväska sedan dess. För att komma in i helikoptermode måste jag hålla ner två knappar när jag slår på sändaren, och sedan bläddra till rätt undermeny och ändra mode. Tror inte det är problemet. Men jag uppskattar brainstormingen.

Jag gjorde nog något galet när jag slog på fartreglaget - den pep rätt många gånger, och det betydde nog *något*. Jag får följa den urgamla principen "If all else fails: read the manual!"

/Fredrik

Zekee
2008-01-18, 10:51
Finns ju i programmeringen "set to default". kan ju börja med att testa det! :D

fredrikr
2008-01-18, 11:43
Har hittat fartreglaget på nätet nu. Det heter TowerPro "Mag 8" 18A.

Det här verkar vara en full manual (http://www.rcmdirect.co.uk/store/index.php?main_page=redirect&action=url&goto=www.rcmdirect.co.uk%2FTPMag8.pdf&zenid=6ae39b27b3880f73640307521802e4d1) för detta fartreglage.

Kan man behöva ställa timing?

/Fredrik

fredrikr
2008-01-18, 12:14
Hittade på nätet att minst en annan Corona-mottagare har haft problemet (som jag tolkade det) att den ger för låg drivspänning på kanal 1, vilket med vissa fartreglage leder till att de inte startar upp rätt. Kanske något relaterat?

Eller också detekterar den mitt tvåcells LiPo som ett trecells och slår då på stora bromsen för att det har för låg spänning.

Jag har flera fina uppslag att prova på ikväll. Postar uppföljning när jag löst det eller kört fast...

Tack alla hjälpsamma så länge!

/Fredrik

Jocke H
2008-01-18, 12:14
Jag är ganska övertygad att det kommer att funka om du sätter dit en prop.

fredrikr
2008-01-18, 21:50
Jag ber alla om ursäkt. Problemet är att jag är dum i huvudet. Fartreglaget är för 3S LiPo, varken mer eller mindre. Det bryter vid 8.1V spänning, dvs så fort man drar igång motorn.

Nåja mina ackar är i rätt uselt skick i alla fall - det blir väl till att uppgradera till 3S-ackar. Någon som vet hur stora 3S-ackar man får in i en E-Starter?

/Fredrik

Joacim
2008-01-18, 22:24
Kör inte en borstlös motor utan belastning/ prop.... 0% verkgrad och man bränner lätt upp motorn eller ställer till problem för reglaget, övervarv av motorn är också ett problem!

"bryter vid 8,1v" för 3s??? det låter toklågt!... eller förhögt för 3s.

McRegor
2008-01-18, 23:19
Hej,
Som redan sagts så är det omöjligt att dra slutsatser om motorn saknar belastning - alltså saknar propeller. Kör aldrig moton så annat än då du kollar så den går åt rätt håll när du monterat den...
Sen har i vart fall TPs 12 A-reglage den egenheten att den detekterar en full-laddad 2S-acke som en 3S. Detta innebär att motorn startar men efter kanske 30-40 % pådrag - när strömförbrukningen ökar och spänningen sjunker en aning - så har den kritiska nivån för att bryta en 3S-acke uppnåtts och då "cuttar" reglaget motorn (om du kör på 2S alltså). Och jag har också läst att orsaken är den alldeles för låga brytspänningen på dessa reglage.
För att kunna köra 12 A-reglaget på 2S måste man lura det lite genom att ställa in det på NiMh - men det är inte att rekommendera för nybörjare i vart fall. Då kommer inte cutoff:en att fungera som den skall med uppenbar risk att köra ner acken i alldeles för låg spänning. En erfaren elflygare kanske fixar detta ändå genom att inte dra ur acken så mycket att den når dessa kritiska värden men som nybörjare på el är det nog inte det första man tänker på när man flyger.
Hälsningar
Roger

Mikey
2008-01-18, 23:20
Gött när det löser sig.... Skönt ibland med enkla fel som löser sig själv!

Lycka till.

chulie
2008-01-19, 16:18
Mitt fartreglage kopplar man in på kanal 3. kanske är det de som är felet?

andWho
2008-01-19, 21:30
På vissa reglage kan man ställa in min o max läge på gas-kanalen.
Försök programmera in nya min o max lägen onm det går. Framgår kanske av ev .manual hur man gör.
Du har kanske råkat få både min o max väldigt nära 25% gas-läget, då kan det mycket väl bli så att du bara får allt eller inget.

TPs låga tröskelvärde för 2/3s detektring tror jag inte har med problemet att göra. Som det var beskrivet händer inget upp till 25% gas, sedan kommer allt.
2/3s -problemet med TP yttrar sig tvärs om, dvs startar snällt, men klipper av när man drar på.


Mitt fartreglage kopplar man in på kanal 3. kanske är det de som är felet?
Det beror ju alldeles på vad du har för sändare, inte på vare sig mottagare eller reglage.
Min Graupner Tx har alltid gasen på ch1.
/A

McRegor
2008-01-19, 22:36
Hej igen,
Som jag sa tidigare så är det närmast omöjligt att dra vettiga slutsatser av en motor som går helt utan belastning. Sätt på en propeller först - sen kan man lättare bedöma orsaken när man sett hur den fungerar i det läget. Den kanske fungerar helt Ok - vad vet man ?
Hälsningar
Roger

fredrikr
2008-01-20, 19:44
Har även provat med propeller - då startar den när man börjar gasa, men slår av efter några tiondels sekunder.

Bara för att klargöra - orsaken är alltså klar: Gasreglaget är inte konstruerat för 2S LiPo. Det står på sajten att det är för 3S LiPo, det står i den medföljande manualen att det är för 3S LiPo. Jag köpte fel gasreglage, om jag nu hade tänkt fortsätta köra på 2S LiPo.

/Fredrik

McRegor
2008-01-20, 20:37
Hej,
Då är det säkert det vanliga "TP-syndromet" som slagit till. Men det är ju bra att dom specat om det trots allt. Dock är det ju rätt ovanligt att ett reglage inte klarar 2S så det gäller att läsa texten noga så man inte köper fel.
Hälsningar
Roger

wesse
2008-01-20, 21:51
så där bettedde min motor sig oxå o i mitt fall va det för lite c i lipon bytte till en med 20-30 c då va det flös igen :D

ask
2008-01-20, 23:42
Har du provat att koppla in reglaget med trotteln på full gas och sedan när det piper till dra ner den på tomgång? Jag har ett Mag8 12A som uppförde sig likadant. Efter att ha gjort så med trottelspaken fungerar det även med två celler.
I spec på Hobbycitys sida står 3 lipo eller från 6 NiMH, vilket inte är högre spänning än 2 lipo.

Arne

andWho
2008-01-21, 14:41
Har du provat att koppla in reglaget med trotteln på full gas och sedan när det piper till dra ner den på tomgång? Jag har ett Mag8 12A som uppförde sig likadant. Efter att ha gjort så med trottelspaken fungerar det även med två celler.
Då har du konfigurerat för NiMh. Vilket är ett sätt att komma runt problemen med TP. Men då blir cut-off nivån fel, och man får vara väldigt försiktig o inte dra ur LiPo-ackarna för mycket. Men å andra sidan är cut-off nivåerna på TP för låga även om man ställer in för LiPo... Risk för ballong-celler hur man än vänder sig.
Vad göra ? Skrota TP ! (Eller bygg om(Tänkte testa det, men.....)).

Hur gick det med första felet som det beskrevs i första inlägget ?
Dvs inget hände förrän vid 25% pådrag och sedan allt. Försvann det felet på vägen ? Eller var det att det saknades prop ?
Kan ju iofs vara lite förrvirrande att ha två problem samtidigt.
/A

fredrikr
2008-01-22, 12:42
Det som ändrades när jag fick på en propp var att motorn slogs av efter några tiondels sekunder. I övrigt funkade det likadant som innan.

Jag har hittat programmeringsintruktioner på nätet för detta fartreglage, och de säger att man kan välja 2-cells LiPo och 3.0V/cell som skyddsspänning. Försöker komma åt att testa ikväll.

Mvh,

Fredrik

fredrikr
2008-01-22, 19:43
Problemet verkar vara löst!

Jag följde programmeringsinstruktionerna på denna sida (http://www.ozrcflying.com/2007/04/tower-pro-mag-8-programming.html) och de verkade stämma. Resultatet är i alla fall att motorn går fint med mitt 2S-ack. De medskickade instruktionerna däremot, verkar vara ofullständiga - de nämner endast två (broms och timing) av de fyra inställbara parametrarna (Dessutom är de så illa översatta till engelska att de är nästintill obegripliga)

Kanske är det så att tillverkaren hade något problem med de två andra parametrarna (batterityp och skyddsspänning) som gjorde att de inte ville publicera den informationen. I så fall antar jag att jag får problem med min 2S-setup senare. Vi får väl se.

/Fredrika