handdator

Visa fullständig version : Var hitta 4-motorigt rc flyg



Kamikaze
2008-01-18, 16:17
Var hittar man 4-motorigt rc flyg (ARF) att köpa :?: Nån som har nå koll på det....... 8)

Piddos
2008-01-18, 17:31
Tjena,

Har du kollat på fullkontroll.se?
Där har dom en Hercules för 4 motorer ,spännvidd 2,54m,för 4395:-
Kan det vara något?

Mvh/Piddos

Sigun
2008-01-18, 17:47
Ska de var el eller bränsledrift ?

Eldrift så finns de ju den Herkulesen som ovanstående inlägget hänvisar till

ASM C-130 Hercules 4395kr (http://www.fullkontroll.se/elflygplan-almost-ready-c-10_74.html?products_id=3658&action=buy_now&sort=2a&page=3)
http://www.fullkontroll.se/images/C-130.jpg

En 4-motoring modell med 2540mm spännvidd! För 4st elmotorer t.ex. Above All 3813-18 eller 4st .25 2t till .30 4t

Helfin finish, långt förarbetad. Kropp i glasfiber. Plankade vingar med färdiginpassade split-klaffar och skevroder. Aldrig har så mycket flygplan gått att bygga för så många på så kort tid!

går ju iofs konvertera till bränsle med ser det ut som :) .25 eller .30 motorer

Kamikaze
2008-01-18, 18:19
Man tackar för snabba svar grabbar 8) En sån skulle vara häftig att bygga 8)

bokis
2008-01-18, 19:51
NEEEEEJJJJJ!!!!
Inte den nej...Nix!..Inte en sån! PDT_Armataz_02_42

wesse
2008-01-18, 19:59
NEEEEEJJJJJ!!!!
Inte den nej...Nix!..Inte en sån! PDT_Armataz_02_42

dom flyger fint dom flygen..hade en sån i mina drömmar o gudaligen så vackert den flög som en trainer.... :D

Magnus
2008-01-18, 21:05
NEEEEEJJJJJ!!!!
Inte den nej...Nix!..Inte en sån! PDT_Armataz_02_42

Varför ??? Jag skulle oxå vara sugen på en med 4 motorer.

/Magnus

bokis
2008-01-18, 21:23
Tror jag hittills har sett 2 kraschfilmer,och ur minnet,det talas om att den klipper något himult när hastigheten inte är det som krävs..
O det är fart i bitarna.. :D
Vill minnas att de provocerade en kärra o blev tagna på sängen av uppförandet..
Jag älskar denna typ av kärror men det här är något som man kan läsa om på bla. RC-universe..
Min DH 88:a är uppbyggd på samma vis o den kommer inte att bli berömd för sina goda flygegenskaper,visserligen har detta med vingens utformning o göra men ASM har en annorlunda "approach" till ARF än vad jag har sett någon annanstans..
Om ni får tillfälle,ta tag i kroppen på dessa,de är uppbyggda av seg plast(lexan?)kolfiberförstärkta,o ganska udda men lätta..
Påminner om miniracingbilars karosser på 70-80 talet..
Allt är värt o prova men det här kan nog vara riktigt elakt,jag skulle definitivt fundera både två o tre gånger innan jag skaffade en..

wesse
2008-01-18, 22:48
köp den köp den köp den :D

Kamikaze
2008-01-18, 23:06
Nöjer mig nog med min Cessna 310 :D Men tack för alla varningar !

Lite bilder på den kärran när den ändå kom på tal... 8)

Spännvidd: 2.350mm
Längd: 1.960mm
Vikt: 4.9 - 5.1 kg
Radio: 5 kan. 7 servo
Motor: 2 x 61. 2-takt eller 2 X 91. 4-takt

http://site.nitroplanes.com/newcessna310d.jpg

http://site.nitroplanes.com/newcessna310f.jpg

http://site.nitroplanes.com/newcessna310g.jpg

http://site.nitroplanes.com/newcessna310h.jpg

http://site.nitroplanes.com/newcessna310j.jpg

Den här kärran ska bli spännande att få börja montera ihop!

Kamikaze
2008-01-18, 23:07
Ingen som haft / Har en sån ? Som kan berätta lite om den 8)


http://www.youtube.com/watch?v=GC5hdASCgK4

Sigun
2008-01-18, 23:50
Bokis har ju en !! har du inte sett filmen och hört ljudet !!


http://www.youtube.com/watch?v=Dx0EKJ3oEc0

/Martin

Kamikaze
2008-01-19, 00:08
Nej bokis har topflights modell! Den jag väntar är lite större! Och av annat fabrikat ;)

genland
2008-01-19, 00:12
Bokis har ju en !! har du inte sett filmen och hört ljudet !!

Bokis Cessna 310 (http://www.junkshop.nu/flyg/bokis_20080113/bokis_20080113_cessna_big.wmv)

/Martin

Detta är nog inte Top Flites Cessna 310.
Har sett denna på ebay, det är tydligen
en "billighetsversion".
Kolla google sigun :roll: :oops: :lol:
Mvh Kent

Sigun
2008-01-19, 00:47
nice :) har du någon länk Kent ?

Ålänning
2008-01-19, 01:12
Är det ingen som ser skillnad på Top Flites runda fina skala-enliga
5000+ SEK glasfiber-Cessna 310 och den billigare kantiga större
trä-varianten? :D

Har denna billigare möjlighet att köra med en motor som Top Flites
senaste variant av Cessna 310 har?

Jag var på vippen köpa den där billigare från Aircpro... (andra dekaler)
men sen påmindes jag igen att min bil är för liten :D (skyller på det).

Kamikaze
2008-01-19, 11:13
Har denna billigare möjlighet att köra med en motor som Top Flites
senaste variant av Cessna 310 har?



Hur menar du micke! Om den kan flyga med två O.S 46 eller ?

Här är Rekommendationen för denna cessna i allafall......!

Motor: 2 x 61. 2-takt eller 2 X 91. 4-takt

Jag har en ASP 91 2-takt......! Köper en till så har jag maskiner till den..Med lite Extra power ....som kan va bra att ha i bakfickan i bland ;)

Kamikaze
2008-01-19, 11:22
nice :) har du någon länk Kent ?

Här har vi nog tillverkaren...Kanske..ej säker! http://www.made-in-china.com/showroom/fly-model 8)

Kamikaze
2008-01-19, 11:30
[/quote]

Detta är nog inte Top Flites Cessna 310.
Har sett denna på ebay, det är tydligen
en "billighetsversion".

Mvh Kent[/quote]

Jämför man med vad topflight kostar så är denna gratis! Men topflight är topflight=Man får vad man betalar för i det fallet!

Denna billigare Cessna 310 som nog är menad att efterlikna den första Cessna 310 som kom ut efter WW2 Därav den kantigare formen!

kostar bara 2660 kr hos AircPro http://www.aircpro.com/airc/homepage.nsf/CatalogByCategory/396DA8FC0AAAE23FC12572C9003473D3?OpenDocument&CartID=15016-

Så här säger Nitromodels http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://site.nitroplanes.com/cessna310cc.jpg&imgrefurl=http://www.nitroplanes.com/giscce310sc6.html&h=477&w=700&sz=34&hl=sv&start=2&um=1&tbnid=0BidlZpUx-IROM:&tbnh=95&tbnw=140&prev=/images%3Fq%3Dcmpro%2Bmodels%2B310%26svnum%3D10%26u m%3D1%26hl%3Dsv%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:sv-SE:official%26sa%3DG

bokis
2008-01-19, 15:55
Herr Ålänning,det där med att flyga på en motor är inget du vill göra med någon kärra som har ett par eller fler motorer monterade i vingarna,det går en stund med de flesta kärror om den som står bakom spakarna vet vad han/hon gör..
Därifrån till att TF Cessnan skulle gå bra o göra det med är det låååångt..
Jag ska prova med min,brukar göra det ofrivilligt då o då ändå,det är möjligt att det går men den kärrans vikt gör att man obönhörligt tappar fart o jag vet precis vad som händer då.. :oops:
(lite av tänket bakom detta är:hur bra skulle den orka flyga med en motor i nosen?)
Såsom alltid så ska man ta det som skrivs i reklamsyfte med en nypa salt..
Håller man farten o landar omedelbart,ja ,men det som är problemet är att man oftast inte märker att en motor har kastat in hatten föränns det är för sent o så stiliga spinnar som blir då,det är svårt o få se nån annanstans!
:D

Kamikaze
2008-01-19, 16:33
Herr bokis!

Av just den anledningen! Kombinationen nybörjare/2-motorigt flyg!.....Så väljer jag att testa på detta med Tvåmotorig! Den billiga vägen! det vill säga lågprisflyg/lågprismotorer. Går det i backen så kommer det inte att svida lika mycket som om jag hade en dyr fin Topflight!

Mvh/ Zalman ;)

bokis
2008-01-19, 17:33
Bäste Herr Zalman! Då tycker jag att du låter bli denna o tar en ripmax Harmony http://www.wessesemlan.se eller ännu hellre: http://www.hobbico.com/airplanes/hcaa2076.html
För det första alternativet..
Kontakta slamsugaren eller Kung Wesse I för mer info.. :D

Kamikaze
2008-01-19, 21:59
Det är för sent nu Bokis! Kärran är redan på väg :D

Kors i taket må flyg-guden vara med mig!

Wesse får be en bön för mig!

Han har väl bra kontakt med honom :D

Men den där Harmony är fin 8) har kikat på den tidigare!

Ålänning
2008-01-19, 23:15
Så egentligen om ena motorn stannar så skall något hemlagat system
dra av gasen på den andra motorn tvärt och så får man hoppas att man
kan glida ner och landa, någorlunda helt :D

Mr X
2008-01-20, 10:05
Om man köper ett flyg som har båda motorerna i linje är det bara att dra på mera gas och flyga vidare. :D

Cessna 337
http://www.nitroplanes.com/newce337sk0s.html

ESM Adam A500
http://www.modelflight.com.au/esm/adam_a500_esm.htm

Rutan 74 Deflant (Wesse flyg)
http://www.nitroplanes.com/ru74deyearft.html

Ålänning
2008-01-20, 10:49
Om man köper ett flyg som har båda motorerna i linje är det bara att dra på mera gas och flyga vidare. :D
I linje? I Top Flites nya variant av Cessna 310 så är motorn vinklad
4 grader åt höger på höger vinge och 4 grader åt vänster på vänster
vinge. Bägge propellrar roterar medurs sett bakifrån.

Vet att man inte skall säga nåt i ett forum om man inte vet vad man
pratar om... men diskuteras inget så händer inget. Och diskuteras
ämnet så kanske nån kunnig tycker att det är dags säga / ta reda
på hur det egentligen är. :D Min teori:

En enmotorig trainer eller tex min UCD så lutar väggen typ 2-3
grader åt höger. Annars drar flyget snett. Dessutom på trainern som
har platt eller semisymmetrisk vinge så lutar väggen så proppen pekar
mot marken men på UCD så är väggen rak, den har fullt symmetrisk
vinge.

Snabbast rakt fram går det väl om bägge motorers väggar lutar åt
höger.... men på TF C310 vill väl bägge motorer yla iväg utåt, bort
från flyget?

Vet ej hur de tänkt med Cessna 310, men om höger motor stannar så
kommer vänster motor att dra flyget RAKT fram (se trainer-exemplet)
samt trycka ner vänster sida för att häva att flyget börjar rolla, eller?
Skulle motorn vara placerad rakt fram, så skulle väl flyget rolla? Vet
ej vinklarna på motorerna neråt.

Och om vänster motorn stannar, så kommer höger motors vinkel utåt
att se till att höger vinge hålls "ner" så att flyget inte rollar. Samt dess
vinkel nedåt?

Mr X lade in nån länk nånstans som jag inte hittar nu som visar hur
riktiga flyg hanterar motorstopp på dessa små 2-motoriga flyg. Den
skulle vart intressant se nu... :)

Man måste alltså använda sidorodret för att kompensera detta?

QatHome
2008-01-20, 11:59
Länkarna Mr X lade in visade iofs tvåmotoriga plan där motorerna sitter monterade i linje efter varandra.

Rune E
2008-01-20, 13:12
[quote="Ålänning"
Mr X lade in nån länk nånstans som jag inte hittar nu som visar hur
riktiga flyg hanterar motorstopp på dessa små 2-motoriga flyg. Den
skulle vart intressant se nu... :)

Man måste alltså använda sidorodret för att kompensera detta?[/quote]

Kan det ha varit denna länk?
http://www.av8n.com/how/htm/multi.html

Jakob
2008-01-20, 15:22
På större tvåmotoriga plan gör man så här och det måste man kunna om man så blir väckt mitt i natten. Gäller efter take off.

Vid motorbortfall på en motor:

1 Trampa sidroder mot girmomentet som uppstår.
Dead leg- Dead engine ( Foten som inte trycks ner är på samma sida som den motor som stannat)

2 Ner med nosen och håll kursen.

3 Full power

4 Gear up

5 Flaps up

6 Confirm dead engine by throttle

7 Dead engine idle cut off.

8 Blue line speed. ( Om under denna fart räcker inte fenan till för att hålla kursen)

9 Emergency checklist

10 Trimma sidrodret så att du slipper sitta och trycka med sidroderpedalerna.

Ålänning
2008-01-20, 15:38
Länkarna Mr X lade in visade iofs tvåmotoriga plan där motorerna sitter monterade i linje efter varandra.
Jag tänkte på en länk han lade in nånstans med film på riktiga
småplan (bi-prop) som ena motorn stängdes av på och så visades
det och pratades en hel del. Mr X!

jaka
2008-01-20, 16:25
Hej!
Det är väldigt enkelt! Man har (ibland ) motorerna högerriktade på en tvåmotorig kärra för att förhindra, att om en motor lägger av så ska inte modellen gira in mot den motor som stannat. Gör planet det är det lätt att det snapprollar och går i spinn eftersom flygfarten minskar.

Planet rollar inte vid motorbortfall utan det girar! drar snett. Vid låga farter kan planet därför snapprolla och gå in i spinn. Naturligtvis kan man häva spinnen men till det krävs det höjd...och fart (fartvind över roderytorna).

Pelle
2008-01-20, 19:15
Jacob skrev: På större tvåmotoriga plan gör man så här och det måste man kunna om man så blir väckt mitt i natten. Gäller efter take off.

Vid motorbortfall på en motor:

1 Trampa sidroder mot girmomentet som uppstår.
Dead leg- Dead engine ( Foten som inte trycks ner är på samma sida som den motor som stannat)

2 Ner med nosen och håll kursen.

3 Full power

4 Gear up

5 Flaps up

6 Confirm dead engine by throttle

7 Dead engine idle cut off.

8 Blue line speed. ( Om under denna fart räcker inte fenan till för att hålla kursen)

9 Emergency checklist

10 Trimma sidrodret så att du slipper sitta och trycka med sidroderpedalerna.

Det Jakob beskriver är en "memory items checklist" vid motorbortfall på några av de "lätta" 2-motoriga kolvmotorflygplanen. Den är dock inte generell!

Några tillägg:
1. Till att börja med: Håll även vings level och kursen!
2. Nej, inte: "ner med nosen", (vi ska inte tappa höjd!), men däremot minska anfallsvinkeln genom att minska "backpressure on control column"
3. Ja, checka att "full power" är satt.
4. "Gear up", (om det inte finns bana kvar att landa på rakt fram)
5. "Flaps up", (Check speed)
6. "Confirm dead engine by throttle", call out loud: "Left" or "Right" engine
7. "Feather" (Left or Right) engine
8. "Idle cut off", (Left or Right) engine
9. "Blue line speed". (Om under denna fart räcker inte fenan till för att hålla kursen) Jo det gör den - men däremot inte under "Redline speed". Blue line är den fart där flygplanet stiger bäst med en motor ur funktion, d.v.s Vyse. Den farten kan minskas något, (några knop), exempelvis om flygplanet är lätt lastat.
10. Engine failure checklist
11. Trimma

Obs att punkterna 4,5 och 7 kan ha en annan inbördes ordning beroende på flygplanstyp. Det man gör är att minska luftmotståndet så fort som möjligt för att kunna stiga på en motor. Vissa flygplan får exempelvis ett ökat luftmotstånd vid infällning av landningställen...

(Du började ganska rätt Jakob, men som gammal 2-motor instruktör kunde jag inte låta bli att kladda lite) :)





Jaka skrev:
Hej!
Det är väldigt enkelt! Man har (ibland ) motorerna högerriktade på en tvåmotorig kärra för att förhindra, att om en motor lägger av så ska inte modellen gira in mot den motor som stannat. Gör planet det är det lätt att det snapprollar och går i spinn eftersom flygfarten minskar.

På en 2-motor kärra riktar man ibland motorerna något utåt för att minska effekten av den gir som blir resultatet av ett motorbortfall. Det hjälper lite, men framför allt måste man använda sidrodret och flyga försiktigt. Undvik låga farter och höga anfallsvinklar, (nej, det är inte samma sak... du kan flyga fort och ge mycket höjdroder - har en motor stannat kommer flygplanet att rolla mot den "döda" motorn).



Planet rollar inte vid motorbortfall utan det girar! drar snett. Vid låga farter kan planet därför snapprolla och gå in i spinn. Naturligtvis kan man häva spinnen men till det krävs det höjd...och fart (fartvind över roderytorna).

Inte helt rätt! Flygplanet girar OCH ROLLAR mot den döda motorn. Att den rollar beror på assymetri av propeller vind över vingen, d.v.s. den döda motorns vinga saknar propeller vind som i sig normalt ger lite extra lyftkraft. Om flygplanet klipper eller går i spinn måste man dra av den gående motorn först, häva spinnen och sen försiktigt dra på igen när farten ökat.

/Pelle

Jakob
2008-01-20, 19:30
Pelle skrev:

Det Jakob beskriver är en "memory items checklist" vid motorbortfall på några av de "lätta" 2-motoriga kolvmotorflygplanen. Den är dock inte generell!

Några tillägg:
1. Till att börja med: Håll även vings level och kursen!
2. Nej, inte: "ner med nosen", (vi ska inte tappa höjd!), men däremot minska anfallsvinkeln genom att minska "backpressure on control column"
3. Ja, checka att "full power" är satt.
4. "Gear up", (om det inte finns bana kvar att landa på rakt fram)
5. "Flaps up", (Check speed)
6. "Confirm dead engine by throttle", call out loud: "Left" or "Right" engine
7. "Feather" (Left or Right) engine
8. "Idle cut off", (Left or Right) engine
9. "Blue line speed". (Om under denna fart räcker inte fenan till för att hålla kursen) Jo det gör den - men däremot inte under "Redline speed". Blue line är den fart där flygplanet stiger bäst med en motor ur funktion, d.v.s Vyse. Den farten kan minskas något, (några knop), exempelvis om flygplanet är lätt lastat.
10. Engine failure checklist
11. Trimma

Det var ett bra förtydligande. Vad jag menade i punkt två var att sänka anfallsvinkeln.

bokis
2008-01-20, 21:50
Lysande Pelle! Tackar!
Been there ,done that! :D
Det för mig största problemet är att hålla farten på våra småttingar,det effektöverskott som normalt sett finns på en flermotorkärra i skala 1/1 finns inte på det jag har,d.v.s att ifrån det att jag har torskat en motor så kommer jag att förlora fart vid manövrar,en sväng är en effektkrävande sak helt plötsligt,för att inte tala om att stiga!
En del har också att göra med att vi inte kan flyga med "rumpan"(känslan),det finns en radio emellan..
Farten blir också ett problem att bedöma,en p-38 jag hade var jag säker på att farten räckte för en sväng men där fick jag tji! 8)
Utan att gå in för djupt på det så finns det ett hjälpmedel som faktiskt fungerar så länge det finns fart o det är ett gyro..
Jag har provat med Futaba 401 som är tvåaxligt o vitsen med detta är att gyrot gör bara det som behövs,är det jag utan gyro så blir det lätt att man överkompenserar o förlorar fart..
Men det är en annan historia.. :oops:

Mr X
2008-01-20, 22:50
Länkarna Mr X lade in visade iofs tvåmotoriga plan där motorerna sitter monterade i linje efter varandra.
Jag tänkte på en länk han lade in nånstans med film på riktiga
småplan (bi-prop) som ena motorn stängdes av på och så visades
det och pratades en hel del. Mr X!
Är det den här du tänkte på som Kamikaze la ut YouTube - So You Want To Fly Twins

Ålänning
2008-01-21, 16:38
Länkarna Mr X lade in visade iofs tvåmotoriga plan där motorerna sitter monterade i linje efter varandra.
Jag tänkte på en länk han lade in nånstans med film på riktiga
småplan (bi-prop) som ena motorn stängdes av på och så visades
det och pratades en hel del. Mr X!
Är det den här du tänkte på som Kamikaze la ut YouTube - So You Want To Fly Twins
Japp :D

Sigun
2008-01-21, 20:48
Hittade lite filmer på youtube om Herculesen :)

Del 1

http://www.youtube.com/watch?v=OUDu-a_ZZtU

Del 2

http://www.youtube.com/watch?v=-jtxgmY7uo0

Radio Controlled C-130 Hercules

http://www.youtube.com/watch?v=ap_fovMQmf8

C-130 Hercules (Hyffsat bra kvalité)

http://www.youtube.com/watch?v=9FOYPKdVHNc

C-130 Engine Synchronization

http://www.youtube.com/watch?v=rpQlFyNhcMo

R/C C-130, 12 Foot Wingspan

http://www.youtube.com/watch?v=SgN7toNH3ng

C 130 Hercules, ASM, 4 x 32 SY-engines, gyro for rudder

http://www.youtube.com/watch?v=fqkyfS4xcbc

Rc C-130 Hercules (rollar och loopar !)

http://www.youtube.com/watch?v=PiTl_nhkYnc

/Martin

EPG
2008-01-22, 14:54
Wesse vi har en halvt byggd C130 Hercules till salu uppe i Oskarshamn. Komplett med 4 st Super Tiger 25:or om du är intresserad. Modellen är byggd i frigolit.

http://www.svensktmodellflyg.se/koposalj.asp?viewmode=1&msgid=9332

jaka
2008-01-22, 17:09
Hej!
Innnan man ger sig på en tvåmotorig "skalakärra" är det bra att flyga något enklare i 2 motorväg.
Det finns ju mer sportbetonade plan att lärsig på. För det är ju synd att börja sin tvåmotorbana med en skala liknande kärra och sen krascha direkt.

bokis
2008-01-22, 18:05
Hej!
Innnan man ger sig på en tvåmotorig "skalakärra" är det bra att flyga något enklare i 2 motorväg.
Det finns ju mer sportbetonade plan att lärsig på. För det är ju synd att börja sin tvåmotorbana med en skala liknande kärra och sen krascha direkt.
Precis Janne,de kärror jag föreslog ovan är lite bättre i det hänseendet!
Hrrrmm....Jag undrar fortfarande hur man använder ett skrotat servo som "strömbrytare" ..
Enda skalakärran som har lite "nybörjaregenskaper " som jag har testat är KMP B-25..Men det innebär inte att jag tycker att man ska hoppa på en sån direkt..Kan bli en för dyr erfarenhet.. :oops:

Rune E
2008-01-22, 19:57
Sen kan man förstås minimera risken för motorbortfall genom att köra med elmotorer.

Den här DH-88:an imponerar på mig:
http://www.modelmotors.cz/index.php?page=winner010807
Jag har för övrigt flugit min tvåmotormaskin med samma motorsetup ett par säsonger utan några som helst problem. Fick dock ganska dåliga prestanda på grund av trötta LiPo-paket. (maskinen är till salu om någon känner sig hågad)
YouTube - Shrike electric maiden flight

jaka
2008-01-22, 21:34
Hej!
...javisst ja Bokis! Jo... jag råkade ut för ett problem på min DC-3:a där jag har elektriska ställ (Gizendannaer) , ställen har vanliga servomotorer med växellåda ...och problemet var hur få landningsställen att gå in och sedan ut!
För att åstadkomma det måste man polvända strömmen till servomotorn och problemet var: Hur göra det på enklast sätt?
Då kom jag på att tar man en servoförstärkare från ett servo så kan ju det styra servomotorn i landningställen. Man kopplar ju bara in motorn på servoförstärkaren.
Naturligtvis kunde man istället ha använt sig av en 3 polig strömbrytare, styrt av ett servo, men det här var lite elegantare liksom.
Och det fungerar jättebra.

Servoförstärkaren kan naturligtvis också användas till att slå på landningsstrålkastare med lysdioder eller styra en liten elmotor som öppnar luckor och dylikt.