handdator

Visa fullständig version : Cap 232, Extra 300 eller katana?



georgios-g
2008-01-22, 12:11
Hej,

Jag är ute efter ett flygplan för min Saito 300t runt 2m vingspan. Jag skulle vilja ha en av dem tre men vet inte riktigt vilket. Är det någon som vet vilket som flyger bäst?
I simulatorn känns som om katanan flyger saktast (vilket jag gillar) och finast. Kan det stämma?

taygher
2008-01-22, 13:03
Jag vet inte vilken av dessa modeller som flyger bäst eller mest långsamt.
Har en CMP Extra 300S spv. 1650mm som flyger mycket stadigt och bra och som funkar kanon till standard aerobatic. Har hört att Cap:arna kan vara lite trixiga ibland men har sett sådana som flyger väldigt snällt också. Katanan har jag ingen erfarenhet av alls.

Jag bygger en World Models Extra 300 med spv. 2040mm och skall alldeles strax skruva i min Saito 300 i den. Lelle från Södertälje MFK har precis fått sin Great Planes Patty Wagstaff Extra 300S klar. också med en Saito 300.
(Se separat byggtråd i byggdagboken)

Ett tips är att motorn får plats bättre i Great Planes variant. Där går den in i kåpan helt och hållet. På min kommer både motorkåpa och brandvägg modifieras för att Saiton skall få plats. (Ventilkåporna kommer att sticka ut något på båda sidor)

Nyroth
2008-01-22, 14:29
Hej,

Jag är ute efter ett flygplan för min Saito 300t runt 2m vingspan. Jag skulle vilja ha en av dem tre men vet inte riktigt vilket. Är det någon som vet vilket som flyger bäst?
I simulatorn känns som om katanan flyger saktast (vilket jag gillar) och finast. Kan det stämma?

Byggsats eller ARF?

//Nyroth

georgios-g
2008-01-22, 17:15
Jag tänkte mig en ARF då det inte finns så mycket tid över för en byggsats.
//Georgios

Nyroth
2008-01-22, 18:15
Hejsan,
De 3 maskinerna du nämnde är alla välflygande maskiner, det som till största delen påverkar deras flygegenskaper är hur tillverkaren lyckats med att hålle nere vikten på maskinen.
Mycket av en maskins egenskaper kan man ändra genom propellerval och intrimmning. Viktigt är att man gillar maskinens utseende så att man är motiverad att flyga mycket. För vem flyger en maskin man inte gillar utseendet på.

Det är svårt att bedömma en modell efter hur den är designad i en simulator. Så många faktorer påverkar dess uppträdande. Om du vill ha en modell som flygar sakta, sikta på maximalt med vingarea och minsta vikt. Montera sedan en propeller med liten stigning och stor diameter så som en 20x8 så kommer den att flyga sakta och fint oavsett vilken av de tre förebilderna du väljer.

Nedantående är ifrån ett annat inlägg där jag svarade ang vad som skiljer alla aerobatic designer i flyg egenskaper. Kanske kan vara av intresse även för dig.

Extra 260 mid vingad ensitsig
Har en utav de bästa förutsättningarna då den med sin midvinge är mycket neutral
- Mycket bra design för konstflyg typ IMAC då den med sin mid vinge är neutral
- Ren design som spårar underbart, håller linjer bra.
- Snapprollar bra
- Rollar väldigt bra

300L/S Lägre ving placering och ibland med 2 sits utförande
- Kräver lite mer inereaktion mellen skev och sida i knivegg och liknande manövrer
- Mer broms / luftmotstånd då den har en bredare kropp
- Ren design som spårar bra
- Snapprollar bra
- Rollar utmärkt

Cap
- Cap har ju en lågt placerad vinge och högt placerad stabbe, det gör att det behövs mycket skev och sid mix för att få den att flyga väl. I övrigt en välflygande maskin som ser lite annorlunda ut.
- Spinner utomordentligt
- Säkra stallturns
- Snapprollar bra

Katana
- Katana modeller har ofta lite högre vinga area för sin vikt vilket ger en mycket 3D kapabel maskin men också lite klurigare att få till Snapprollar med.

Jag kan rekommendera Hangar 9 Cap 232.
Den finner du mer information om här.
http://www.procar.se/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=192&keyword=&manufacturer_id=0&Itemid=36&orderby=product_name&limit=30&limitstart=0

De har även en Extra 260 som kanske kan vara intressant.

Lycka till med din nya maskin,
Nyroth