handdator

Visa fullständig version : Flaperon och Futaba 6EX?



pgrts
2008-01-22, 21:37
Jag har suttit och försökt få flap-funktion på en Futaba 6EX 2,4 utan att lyckas...
Servona sitter som sig bör på 1 och 6 och fungerar som skevroder.
Flaperon är till (annars hade inte skevfunktionen fungerat) - sid 20 i manulen.
Flap ska aktiveras med switch om utslagen är skilda från 0% men jag får ingenting att hända när jag manövrerar switchen - provat med allt från +100 till -100%. Ingen annan mix är vald.
Någon som vet vad jag gör för fel?

drjoshua
2008-01-23, 19:41
Så här har jag gjort till en Ocelot.

http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=1815

Impulze
2008-01-23, 19:43
Antar att du har valt Acro modell i sändaren då det bara funkar till den typen.
Sen så ska det bara vara ändra INH till ON med Data input knappen. På min FF9:a så börjar en lampa blinka då man aktiverar en mix.



//Matte

drjoshua
2008-02-03, 20:04
Fick du till det till slut?

pgrts
2008-02-04, 06:28
Jo - tackar för infon.
Det var ett missförstånd när jag läste manualen.
Det finns två ställen att ställa in %en på och jag fick för mig att man skulle använda det ena när man körde två servon och det andra stället om man körde egen kanal.
Nu väntar vi bara på fint väder som sammanfaller med ledig tid ...
Det är oftast fint väder ett par timmar på förmiddagen när man sitter låst med jobb.

Jag får kanske komplettera med en mix som trimmar höjden när jag slår på flapsen men det får vi se när planet kommer upp i luften.
Tanken är att kunna trycka ner planet på en kortare sträcka - det brukar vara svårt att få lite större kärror att inte flyta förbi landningsbanan efter att ha tryckt ner planet förbi träden utanför fältet.

drjoshua
2008-02-04, 07:25
För min del så måste jag öka flapsutslaget för jag tyckte inte det gjorde någon större nytta.

BTW, flapsen går på gasspaken men det förstod du väl redan?