handdator

Visa fullständig version : Förvaring av plan



js_
2008-01-24, 07:37
Hur förvarar man sitt plan bäst :?:
Jag har haft mina plan hängande i taket,men då blir det ju bara märken av snörena.
Nu fundera jag på att hänga upp dom i landnings stället på väggen.
Hur förvarar ni era plan :?:

wesse
2008-01-24, 08:32
jag har ju hängt några i ett rep o det funkar alldeles ypperligt..klart du ska hänga dom i stället för man vill ju inte ha märken o så vill man ju göra lidandet kort för dom...du får ju plats med fler om du hänger bara kropparna på väggen o sen kan du ju ha vingarna stående i fack med rep om... nu kan dom inte kan ställa till med oreda igen...

DrHanke
2008-01-24, 08:37
prova att hänga upp dem med spännband istället som är bredare och inte gör som repen å skapar fula märken.

DaEk
2008-01-24, 15:25
Spik i väggen och ett snöre, så när man skall hänga upp dem trär man bara snöret kring huvudstället och det funkar utmärkt på plan med både sporre och noshjul.

EPG
2008-01-25, 07:22
Vingar över metern i spännvidd lägger man på hyllkonsoller med rörisolering på. Kroppar ställer man i en hylla. Mindre modeller kan man väl hänga i proppen alternativt i stället på väggen (med nån form av snöre i en krok på väggen).

js_
2008-01-25, 08:39
Jag har provat hänga dom i ett snöre på väggen nu.
Men det är det att jag kommer att börja frakta mina plan med vingarna på så jag skulle gärna vilja förvara dom hängande på väggen med vingarna på.
Jag har kommit på hur jag skall göra men tar flygen skada av att hänga i landningsställen med vingarna på.
mina plan just nu är:

Giles-202 (140 storlek) (5,1-5,2 kg)
Cap 580 Matt Chapman.46
YT International Freestyle Adrenaline (3.7 kg)
Ultimate Biplane 3D (5.67 kg)
Giant U-Can-Do 3D (5.6-6.1 kg)
Ett högvingat plan med vingbredd på 2,40 vikt ?

Glawe
2008-01-25, 09:13
Tips till alla er som hänger i snören. Häng med minst 2st snören. Min käre morfar hängde precis som er och en dag när han kom ut i verkstaden så låg planet på golvet med spruken glasfiberkropp och en knäckt vinge p.g.a av att snöret släppt. Klantigt att inte kolla snöret, men med dubbel upphängning så hade säkert detta kunna undvikas.

Mr J
2008-01-25, 09:42
Det ligger nåt i det, jag fick nästan hjärtstillestånd när 1,8 m Zagi gjorde en nödlandning i soffan där jag låg uthälld och tittade på en film... :oops: