handdator

Visa fullständig version : Gammal Epoxy....är epoxy färskvara ?



Wulfman
2008-01-24, 12:38
Hur länge håller sig epoxy...har ca 2,5 år gammal 30 min Z-poxy. Funderar om man skall investera i ny....när man nu skall sätta igång med ett nybygge. 8)

DennanHMFK
2008-01-24, 12:50
epoxy är ju inte så dyrt, så kanske bäst att ha nybakat sånt till nya modeller ;)

Daniel L
2008-01-24, 13:05
köp nytt man vet ju aldrig. inte så kul om kärran delar på sig i luften.

Nyroth
2008-01-24, 14:03
Jag har haft epoxy som är äldre än så, då jag flyttade hem i sommras efter 10 år utomlands så vart det lite panik en kväll med gjut epoxy. så jag chansade på 2 gamla flaskor som legat på min fars vind sedan 1998.
Funkade utan problems.

Mixa ihop en liten provsats. ställ i rums temperatur och kolla att du är nöjd med härd tiden. Härdar det så är det ingen fara.

Mvh,
Niklas

wesse
2008-01-24, 14:23
om det inte har legat i minusgrader plus att det ska ha varit lutftätt då är det bara o köra på anser jag o jag har alltid rätt :D

Mr J
2008-01-24, 14:36
Jag skulle använda ett par gamla flaskor Great Planes 30 min Epoxy som inte hade använts på länge, innehållet i den ena flaskan hade liksom kristalliserats och var skittrögt, det gick knappt att få ut ur flaskan...

Så jag spolade upp skållhett vatten i vasken och ställde flaskorna där tills vattnet hade svalnat, resulltatet var fantastiskt, limmet var som nytt igen.
Kanon att jobba med och limmar lika bra som när det var nytt.

Wulfman
2008-01-24, 15:32
Gör en liten provmix :p ...tack för tipsen ;)

jaka
2008-01-24, 17:15
Hej!
Epoxy håller i decenier!

CAD:ar'n
2008-01-25, 09:50
Jag skulle använda ett par gamla flaskor Great Planes 30 min Epoxy som inte hade använts på länge, innehållet i den ena flaskan hade liksom kristalliserats och var skittrögt, det gick knappt att få ut ur flaskan...

Så jag spolade upp skållhett vatten i vasken och ställde flaskorna där tills vattnet hade svalnat, resulltatet var fantastiskt, limmet var som nytt igen.
Kanon att jobba med och limmar lika bra som när det var nytt.

Råkade ut för samma sak...

Men jag slängde min epoxy :(
Men tack för tipset, till nästa gång ;)

MVH Oskar

Nexus
2008-02-08, 16:54
Hej

Ja,jag hade över 10 år sen så Jag har ett oanvänder Epoxy
som du kan se den heter:Toughened Epoxy (Heli-Poxy)
kanske ni känner den igen ?

http://www.algonet.se/~steve_ju/Hobby/Epoxy-special.jpg

MVH Steve

:shock: :shock:

CNI
2008-02-09, 01:15
Jag skulle använda ett par gamla flaskor Great Planes 30 min Epoxy som inte hade använts på länge, innehållet i den ena flaskan hade liksom kristalliserats och var skittrögt, det gick knappt att få ut ur flaskan...

Så jag spolade upp skållhett vatten i vasken och ställde flaskorna där tills vattnet hade svalnat, resulltatet var fantastiskt, limmet var som nytt igen.
Kanon att jobba med och limmar lika bra som när det var nytt.

Det går även att köra limmet i mikron, men var försiktig så det inte blir för varmt.