handdator

Visa fullständig version : Micro Warbird!



mageri
2008-01-25, 20:25
Håller på att sätta ihop en Cox Micro Warbird med en borstlös motor

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5358

istället för originalmotorn.

Men jag blev konfunderad när jag skulle prova att sätta dit proppen (GWS 4040), den passar inte på propsavern. Ska jag borra upp hålet i proppen eller är det något jag missat?

wesse
2008-01-25, 20:37
jag vet inte hundra hur det ser ut på din motor men jag brukar få modifiera propparna genom att borra opp dom med rätt borr..släng in en bild på motor o propp då kan man ju se vad som ska göras....


borra sällsamt nu :D

sm3xrq
2008-01-25, 21:00
eller vänd på savern och prova igen. de har oftast olika tjocklek på sidorna. jag kör min med en 5x5 propp och det funkar med savern som följer med, men jag vet att GWS proppar blir mindre runt 7 och runt 4 tror jag det är

mageri
2008-01-25, 22:06
Har vänt på savern och provat men den är för stor likt förbenat. Bli väl till att borra som Wesse sa...

mageri
2008-01-28, 21:49
Har borrat upp proppen så den passar nu. Har åxå byggt kärran färdig och "bänkat" den med 2s460-acc och en GWS 40x40 prop:

3.2 A x 7,6 V = ca 25 w (vilket ger ca 90 gram i drag)

ska beställa en 50x30 prop som, efter vad jag läst, ska ge ännu bättre drag.

Har även testat med en 3s460-acc vilket gav

5.1 A x 11.3 V = ca 58 w (vilket ger ca 160 gram i drag)

Kärran väger med flygklar med 2s-accen 148 gram och med 3s-accen 162 gram.

Kraftökningen med 3s-accen är grym men frågan är om jag vågar köra med den eftersom jag har ett OEMRC 6A-reglage som bara är garanterat för 2s. Och Amperen ligger ju på gränsen för vad motorn tål vid fullgas.

Å andra sidan behöver jag ju inte köra på fullgas mer än kortare stunder, eftersom jag får ut ca 25 watts effekt vid halvgas och då går det bara åt 2 Ampere.

Vad tror ni?

Strömquist
2008-01-29, 00:02
Jag skulle köra på det säkra före det osäkra och köra med 2S accen.

Men det är jag det, och jag kan inte så mycket ännu.

mageri
2008-01-30, 14:21
Tack Strömquist för svaret!

Någon mer expert som kan ge råd till en novis om man vågar köra med 3s i denna setup??

MVH

Roger.

McRegor
2008-01-30, 14:30
Hej,
Eftersom din kärra är rätt tung redan med 2S så skulle jag definitivt rekommendera detta.
Sen skall dessa små "fåglar" flyga på fart och inte på statisk dragkraft och vill du ha fart så skall du nog ha ungefär den "kvadratiska" propp du har och inte 5*3".
Slutligen - dina beräknade 58 W (?) är mycket för en såpass liten motor. I o f s så kommer du inte riktigt upp i den spänning du räknat med så effekten är några Watt mindre i verkligheten (med samma ström) men ändå är den nog alltför hög - och onödigt hög. Så kör du 2S och prova istället med ett par olika propellrar.
Hälsningar
Roger
PS: Litet höjdroderutslag anbefalles - annars kan det bli en otrevlig överraskning.

mageri
2008-01-30, 16:16
Jo - kärran är tung eftersom den är moddad med skev, men framförallt för att jag fick blya den med 16 gram i nosen för att få tyngdpungten rätt PDT_Armataz_02_40

tycker dock min gamla cox med originalmotorn flyger bra med sina 148gram PDT_Armataz_02_23

Nu är jag ju nybörjare och ingen höjdare på elbiten.

Hur som helst, jag fick fram värdena vid mätning med min tångamperemeter, men jag kan ju ha mätt fel...
Samt dragkraften genom att fästa ena änden på ett snöre på planet och den andra änden på en våg... sedan fullgas och läsa av dragkraften.

Men det är kanske bäst att köra på 2s då, även om 3s lockar.

MVH

Roger. :rolleyes:

McRegor
2008-01-30, 16:23
Hej,
Mätte du verkligen cellspänningen under belastning ? Det är den jag tvivlar på...
Men hursomhelst så är mitt råd att köra 2S initialt. Såvida du inte kan plocka bort blyet om du kör 3S - då är det bättre att ta den större acken och dra ner proppstorleken lite.
Hälsningar
Roger

mageri
2008-01-30, 16:34
Jag ska göra en mätning till ikväll och återkommer med resultatet.

Men mätvärdena i dragkraften mellan 2s och 3s visar ju att det är stor skillnad i kraft mellan setuperna, eller???

McRegor
2008-01-30, 18:49
Hej,
Jo, det skiljer mycket statisk dragkraft - men har du en kärra som skall gå relativt fort så är det inte den statiska dragkraften som är mest intressant. Däremot om du t ex skall ha din setup i en 3D-kärra så är statisk dragkraft direkt avgörande.
Hälsningar
Roger

gretzky
2008-01-30, 19:52
McRegor - rent konkret, vad blir skillnaden om jag provar att köra med 3s-varianten?

Jag trodde att kärran skulle gå betydligt fortare, men så är inte fallet då?

Nu börjar det bli snurrigt, men man lär så länge man lever PDT_Armataz_02_20

Roger.

McRegor
2008-01-30, 20:41
Hej,
Givetvis går den fortare ju snabbare snurran snurrar - så långt är vi överens. Men med samma snurra så drar den också avsevärt mera ström och det är där man måste vara lite försiktig med en så liten motor.
Men det du mätte var vad vi kallar statisk dragkraft och den är bra att ha för t ex långsamflygande 3D-kärror där man vill ha bra drag för att t ex kunna dra sig ur en hovring.
Om man talar om snabba kärror så brukar de flesta snarare sträva efter en lämplig s k pitch-speed - enkelt (?) uttryckt hur snabbt propellern teoretiskt går relativt luften och då är det stigningen och varvtalet som är faktorerna som räknas.
En tumregel kan vara att en propp lämplig för 3D-liknande flygning (mycket statisk dragkraft) skall ha stor diameter jämfört med stigningen - t ex 10*3,8" medan en propp anpassad för fart är mera "kvadratisk" - exempelvis 8*8". Men detta finns det andra som är mycket duktigare på att förklara så låt oss nöja oss med tumregeln.
M a o tror jag inte att du tjänar något på att t ex gå från 4*4" till 5*3" - inte i fart i vart fall.
Men nu är ju detta en liten och enkel Warbird så vi skall nog inte lägga ner alltför mycket energi på vad som är effektivast. Mitt tidigare råd om att börja med 2S kvarstår - såvida du inte kan skippa blyet genom att istället köra 3S. Men då bör du nog gå ner lite i proppdimension - Coxen behöver inte sååå mycket effekt för att gå fint.
Lycka till hälsar
Roger

mageri
2008-01-30, 20:43
Har nu mätt igen på 3s:

5.0 A x 11.0 V = ca 55 w

Mätvärdet är taget efter femte mätningen i i rad.

Motorn belastades för fullt i femton sekunder per gång, med en paus på tio sekunder mellan varje mättillfälle.

McRegor
2008-01-30, 21:07
Hej,
Om det var 3S460 så måste jag säga att jag är imponerad över att acken håller 11,0 V under ca: 11C belastning - det är inte illa för en sån liten ack.
Dock skulle inte jag ligga på 55 W på en enkel 10 g rova - men det är du som väljer....
Åter - lycka till hälsar
Roger

mageri
2008-01-30, 21:59
Det är en sådan här acc jag provat med;

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2050

det är väl 15C, inte 10C... eller är det så man räknar??

McRegor
2008-01-30, 22:20
Hej,
Jo, såna - både 2S och 3S - har jag ett flertal av till främst inomhusflyget. Mycket bra och prisvärda men riktigt så hög belastad spänning som du har på din har jag aldrig lyckats mäta på mina vid såpass hög belastning (ca: 11C).
Jo, acken är specad till 15C "burst" - alltså kortvarigt. Skulle tro 10-12C "kontinuerligt". Men grejen med just denna ack är att den tål misshandel bra - i vart fall har mina tålt hårda urladdningar ovanligt bra. Kan klart rekommenderas. Jag körde också en sån 2S i en Micro Warbird.
Hälsningar
Roger