handdator

Visa fullständig version : Kyosho SU 31?



Stig Johansson
2008-01-28, 07:00
Hej

Har flugit i många år men är relativ nybörjare på små elkärror.
Är det någon som har erfarenhet från Kyoshos klilla SU 31:a? Har precis inhandlat en sådan med en bortslös motor. Jag har börjat o sätta samman kärran men den skiljer ju sig mycket från det jag är van vid.

Har ni några tips?

Stig

Strömquist
2008-01-28, 10:19
Vad, mer specifik, behöver du svar på?

Stig Johansson
2008-01-28, 18:26
Hej

Först o främst har jag tänkt en setup med 3 Hs 55 servon och en 1300mAh acce. Är det ok. 25A fartreglage.

Kroppen verkar lite "sladdrig" är den ok eller bör man stärka upp den på något sätt.

Hur flyger den med den standard 400 borstlösa motor som hör till

Stig

McRegor
2008-01-28, 19:23
Hej Stig,
Är det denna modell - http://www.kyosho.com/eng/products/rc/detail.html?product_id=100328
Då hoppas jag att du tänker flyga den utomhus för som inomhuskärra är den nog alltför tung.
Hur mycket ack som är nödvändig beror ju till slut på hur mycket effekt du tar ur motorn och vilken flygtid du önskar. Original är den tydligen avsedd för en 7-cellers NiMh-acke så skall du ha en LiPo som spänningsmässigt motsvarar den så är det 2S som gäller. Dock gissar jag att du vill ha lite mera drag i spisen så en 3S-acke är nog rätt val för denna kärra. Men kolla strömförbrukningen - och avpassa propellervalet efter den.
Gissar att en strömtålig 3S1000 mAh LiPo borde räcka väl men det är som sagt svårt att säga när man inget vet om motorn. Har du en 3S1300 så testa men dom är rätt tunga så kan du hålla nere ack-storleken så är det nog positivt för flygegenskaperna.
Eftersom kärran är byggd av EPP så blir den gärna lite sladdrig. Du kan givetvis staga upp den med tunn kolfiberstav (1-1,5 mm räcker säkert) som du kan limma fast med CA-lim eller polyuretanlim - och givetvis epoxy om du föredrar det. Testa CA-limmet först lite försiktigt men på "vanlig" EPP går det bra att använda.
Hälsningar
Roger

PS: Storleken på fartreglaget beror ju på hur hög effekt du tänkt ta ur. Jag skulle bedöma att ett 18 A reglage räcker mer än väl - troligen också ett bra 12A-reglage.