handdator

Visa fullständig version : modell? bensinare ?? funderar



kenneth67
2008-01-29, 14:59
går å klurar på ett bensin plan ... men inte riktigt klart för mig vad . å storlek ... en f3a kärra eller ännu hellre 3d .. vad är bäst vad kostar det ... är det som att flyga metanolare ???
å framför allt hur stort ska man ha :)

Vismund
2008-01-29, 16:20
När det gäller större akrobater eller 3d maskiner, så kan du grovt dela in dessa i 3 storleksklasser med ganska kraftiga skillnader på prislappen:
-2,0-2,2m i spännvidd och en motor i 50 kubiksklassen (ca 10-15 tusen)
-2,4-2,8m i spännvidd och en motor i 80-120 kubiksklassen(ca 30 tusen)
-3m eller mer i spännvidd och en motor på eller över 150 kubik (runt 40 tusen)

Den ytterst grova prisangivelsen bygger på "kända" varumärken både vad det gäller motor och elektronik. Det går att komma undan billigare, med hjälp av "kina-motor", mindre ansedd elektronisk utrustning, skippa powerbox osv.
Sedan går det för all del att flyga mindre kärror på bensin än 2m, jag ser dock inte fördelen, då effekten i en motsvarande metanolmotor är bättre, särskilt i förhållande till vikt (med ett ytterst fåtal undantag).
Förutom att pengarna har en stor betydelse för vilken storlek man väljer, så måste man också ta hänsyn till om man kan frakta och förvara dessa bestar. Den 2.6m-kärra som jag flyger har jag skadat mer i den otympliga hantering som krävs för att få den till och från fältet än genom missöden under flygning. Denna storlek, också kallad 33% eller 35%-skala är för övrigt det största mam kan frakta i en stor kombi (typ v70). Rent flygmässigt så är större plan mycket lättare att flyga än mindre, bara man kommer över den psykologiska aspekten, att det är mycket pengar som står på spel.
my 2 cents

kenneth67
2008-01-29, 16:52
ok ... pengar kostar det har jag förstått ... tanken var väl iaf över 2 meter.... så det är lönt....

kenneth67
2008-02-02, 14:16
naaaaee det vart ingen bensinare .. blev en stooor metanolare istället.. fast de går ju å spika i en bensin i den med ! blev en giles202 ver2 (3d) 140 size .... nu väntar man på paketet !