handdator

Visa fullständig version : SPEKTRUM US / EU



Perigee
2008-02-02, 12:42
Hej
Efter allt prat om dom "starka" US 2.4gHz sändarna, var det intressant att gå till tillverkaren och ta reda på fakta. Det är alltså inte så att US sändarna är på 1W, alltså tio gånger den tillåtna EU effekten, som det har hävdats. Skillnaden är 20mW. En om uttrycket tillåts: " fjärt i universum"
Jag skrev till Horizon och frågade:


Tommy, Thank you for the e-mail. That is correct.
I hope you find this information useful. If you should have any further questions, please reply to this email or give us a call at 1-877-504-0233.

Thanks,
Paul L.
Product Support Team Member
Horizon Hobby Distributors
4105 Fieldstone Road
Champaign, IL 61822
877-504-0233
productsupport@horizonhobby.co


-----Original Message-----
From: bennwiktv@hotmail.com [mailto:bennwiktv@hotmail.com]
Sent: Friday, February 01, 2008 4:31 AM
To: Horizon Hobby Sales
Subject: Contact from Spektrum RC.com

Comments: Hi
Please inform me of the output difference between US and EU DX7 TX Rumors say: EU-100mW US-120mW is that correct?
Is the DX6i same power in US and EU?
Thank´s for a correct answer, and best regards Tommy Bennwik /Sweden

Name: Tommy Bennwik
Email: bennwiktv@hotmail.com

*The customer explicitly requested a response.

Sigun
2008-02-02, 12:52
jaha.. 20mW !! är de det allt handlar om ?, verkar ju dock konstigt att 20mW kan göra skillnad från 950m räckvidd till 1650m räckvidd. Men med 1W så borde väl räckvidden ökat lite mer tycker man.

/Martin

McRegor
2008-02-02, 14:30
Hej,
Undrar bara diskret vad syftet med tråden är. Nu finns ju möjligheten att få sin "icke EU-godkända" DX-7 "nergraderad" och godkänd och eftersom det faktiskt finns andra regler än dessa här i världen som hellre borde ifrågasättas så finns väl ingen orsak att dra igång denna cirkus nu igen. Och visst brukar väl du Tommy flyga med Futaba - så det borde inte vara där skon klämmer heller ?
Hälsar och undrar
Roger

Perigee
2008-02-02, 15:13
Nej, jag har inte flugit en meter med Futaba.
Sedan början på 60-talet har jag hållt mej med KRAFT. Jag har fortfarande fungerande riggar kvar på både 35 och 50 mHz.
Dom senaste åren har det varit JR för min del.
Så till Spektrum.
Jag skickade en DX7 till England. Den kom tillbaka efter ett par veckor med några standardblad där man hävdade att den blivit omprogramerad till EU standard. Varken utanpå eller inuti finns någon som helst märkning. Inga klisterlappar eller markeringar.
Man skulle ev kunna misstänka att eftersom det handlar om att reducera uteffekten med 20mW ! så kanske man inte besvärar sig med att greja med riggen. Det ska ju till mycket avancerad utrustning för att mäta skillnaden...
Nu har jag ett papper där det står att sändaren är fixad, och ingen privatpolis på fältet kan hoppa på mej!
100 eller 120mW tja...

LAN
2008-02-02, 16:48
Nu hittar jag tyvärr inte den den tråd som visar att skillnaden är 100 mW, och inte 20 mW (alltså 200 mW för USA-versionen), men det är ju precis som Sigun säger att en skillnaden knappast kan vara bara 20 mW med en sådan stor skillnad i räckvidd.

Det fanns också en tråd någonstans där Paul Beard (skaparen av Spektrum-systemet) sa att USA-versionens uteffekt var ungefär det dubbla.

Ang DX6i så kan den ställas in för EU eller USA i inställningsmenyn, så det lär inte bli samma diskussioner kring denna modell.

Perigee
2008-02-02, 19:08
OK
Vi kan hålla på att spekulera om det här till "korna kommer hem" men vid ett stort möte i Chicago informerade, på en direkt fråga, John Adama, från Spektrum om skillnade i uteffekt och han svarade "20mW"
Ämnet är nu av akademist art. Men faktum kvarstår, det är inte 10 gånger skillnaden i effekt, utan försummbara 20mW.
Det gäller nu inte mej, jag har ju papper på att min rig uppfyller EU reglerna.
Men dom som också privatimporterat riggar, kan knappast, vid en ev. olycka ställas till svars inför en domstol för att deras uteffekt varit för hög.
Alltså, låt oss sluta upp med att skrämma dom som köper sina sändare utanför EU, med att dom kommer att stå utanför alla skydd, vid en olycka. Det är ju fortrarande helt OK att flyga ( som jag gjorde 1962) med en enkanals TELEPILOT från Insjön) och ett servo som är byggt på en del av en cyckelkedja. Och alla försäkringar gäller