handdator

Visa fullständig version : E-Sky Belt CP



Skyraider
2008-02-02, 19:13
Har skaffat mig en Belt cp helikopter och skulle gärna vilja höra om andras erfarenheter om denna maskin.
Kjell-Åke Jönsson

McRegor
2008-02-02, 19:15
Hej,
Skulle tro att du hittar mest med info här - http://www.rcheli.se/
Hälsningar
Roger

pawel
2008-02-02, 19:16
Kan rekommendera en sökning på www.rcheli.se

Har skrivits en hel del om denna modell. ;)


EDIT: jaha, 10sek för sen igen :D

askania
2008-02-08, 13:47
Grattulerar! Har haft min i 5 mån. och mina nybörjartips är:

Flyg ALRIG när det blåser över 2 s/m och ALLTID där det finns gott om
plats för flygmissar.

Kolla inställningarna på helin och att allt snurrar LÄTT.Litar inte ett dugg på E-Sky att dom provflyger( vi är en del i den klubben). Smörj varje gång.

Börja med att ha skjärten på helin imot dig.

När du kan hovra och inte flaxar runt för mycket kan du börja tänka på att
köpa aludelar både fram och bak. Gelestyrningen försvinner och skjärten slutar att osilera i sidlänges. Gyrot man får till fungerar hyffsat men ett head/lock och ett digitalservo GÖR faktist skillnad.

Har du varit uppe med den?

Skyraider
2008-02-09, 07:30
Hej!
Tack för tipsen, ja jag har varit uppe med den igen efter en mindre lyckad landning och tycker så här efteråt att den känns betydligt stabilare nu än innan. Med min ringa erfarenhet så tycker jag att den funkar nu, jag har ej så mycket att jämföra med ännu.
MVH Kjell-Åke Jönsson

Stig K
2008-02-09, 11:23
Hej, jag har också en Belt sedan ett halvår och jag tycker det är en trevlig maskin, men jag är också nybörjare på helikopter så jag har inte så mycket att jämföra med. Forumet på www.heliguy.com kan jag rekommendera, där hittar du massor av info, det finns en egen avdelning om Belt.

askania
2008-02-20, 16:10
VARNING!!!!!!!!

Har läst lite att några hade haft radiostörningar som visade sig så att motorn stängdes av under en millisekund. Tog inte detta på så mycket allvar men jag vidtog åtgärder som att separera Fartreg. från mottagaren
och sätta på en ferittklump mellan dessa. DETTA HJÄLPER INTE!!!
Varje gång jag kommer ca 30 meter ifrån mig händer samma sak.
Mootorn hackar till och helin vrider sig 90 grader och jag har ett hel..e
att rätta till detta. 5 gången gick den i backen.
Nu har jag tröttnat på billiga skitgrejor och monterar min RD 8000 istället.

stoffemannen
2008-03-10, 22:39
Tjena!

Är det där ett vanligt fel på belt cp orginal? Är det något du rekomenderar att man byter?

Stoffe

Stig K
2008-03-10, 23:25
Min Belt är helt original och jag har inte haft några sådana störningar på min

Skyraider
2008-03-11, 10:59
Hej igen!

Efter att ha läst på andra forum verkar det som Belt´n haft lite olika bestyckningar redan från fabrik, det beror helt och hållet på inköpstillfället. Det bästa jag gjort med min Belt var att byta ut e-sky´s gyro till ett Futaba 401 och ett futaba micro servo. Pawel på Skånedrakar (gamla skåne hobby) hjälpte mig. Jag måste bara få tala om att det blev en helt ny helikopter. Stjärten är absolut stilla ända tills man själv ändrar kursen. Det som jag annars upplever med Belt´n är att utomhus är den väldigt vindkänslig. Har ni andra några bra förslag på ändringar så skriv och berätta.

MVH Kjell-Åke Jönsson

askania
2008-03-13, 09:49
Har oxå tängt på det. Skaffat 3900 motorn och ska se om man kan fästa/
köpa tyngder ute på rotorspättsen. Borde ge en gyroeffekt.

Tippset med gyrot hålle jag med om. Har ett CMS hlg200 köpt bege för 300:-. Det blir skillnad mot orginalet.

askania
2008-03-13, 09:51
Glömde skriva ett det måste till ett digiservo oxå annars fick jag en
ocilerande effekt.

dechaine
2008-04-05, 14:38
Köpte en Belt CP för ett tag sedan... Mycket heli för pengarna tycker jag. Detta är min första heli som jag flugit med och tycker att den är helt OK. Som det påpekats tidigare i tråden är nog ett bättre gyro att föredra. Vid lugn "nybörjarflygning" duger det medföljande gott, men när man ska iväg på lite längre och kanske avancerad flygning kan det nog vara en bra investering med ett bättre gyro.

Frågade om lite tips och råd från en mycket erfaren heliflygre i klubben, och ett mycket bra råd är att ställa in ett så högt rotorvarvtal som möjligt. Då jag gjorde detta blev helikoptern MYCKET stabilare. Man får en ganska så kraftig gyroeffekt på detta sätt.

Till sist... De som tänker uppgradera till aluminiumdelar... Gör inte som jag.. slänga ut över 400 kr på några få delar till rotorhuvudet, och sedan inse att det kostar skjortan om man skall byta ut alla delar. Kolla in denna sida.. gratis frakt från hong kong och en komplett sats aludelar för mindre än 350:-

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.11988

Har inte köpt än, men inom snar framtid...

askania
2008-04-11, 12:07
Berätta när du får delarna för att det verkar nästan för bra.
Hittade själv på ebay för 800.-

berrakalle
2009-02-07, 19:58
Jag köpte aluminiumdelarna via tipset nedan. Dom kom efter några dagar och priset blev strax över 400 kr. Det är ett komplett kit till huvudrotor samt stjärtrotor och ser ut att vara av fin kvalitet. Jag har inte monterat grejorna än så det blir spännande och se om det blir någon skillnad. Många har ju klagat på att det finns en seghet i resonsen på roderverkan. Jag började med exponentiell inställning (negativ) och upplevde samma sak men efter ett tag testade jag att ta bort det helt och då tycker jag att den svarar som man vill. Det är väl redan inbyggt i form av långa stötstänger samt dålig kvalite i kullinkar som glappar en del. Gyrot som följer med är lite opålitligt. Det gäller att vara beredd med sidorodret hela tiden. Jag måste dessutom stötta hela tiden med att hålla emot med vänster sidoroder. Någon som vet om det går att åtgärda utan att byta gyro?

madej
2009-05-17, 17:12
VARNING!!!!!!!!

Har läst lite att några hade haft radiostörningar som visade sig så att motorn stängdes av under en millisekund. Tog inte detta på så mycket allvar men jag vidtog åtgärder som att separera Fartreg. från mottagaren
och sätta på en ferittklump mellan dessa. DETTA HJÄLPER INTE!!!
Varje gång jag kommer ca 30 meter ifrån mig händer samma sak.
Mootorn hackar till och helin vrider sig 90 grader och jag har ett hel..e
att rätta till detta. 5 gången gick den i backen.
Nu har jag tröttnat på billiga skitgrejor och monterar min RD 8000 istället.
Får du ryckningar i servon/sämre räckvidd när du samtidigt tar i antennen på sändaren?
..Jag utgår från att du har originalradion.

clas.cramer@telia.com
2009-11-29, 22:48
Tjena!
Har en E-sky lama v3 som jag verkligen gillar och har flugit (läs kraschat) ett tag...
Nu går jag i köptankar och tror jag skall slå till på en E-sky belt cp v2.

Dock har jag upptäckt att det finns en version som heter "Carbon Edition". Några hundra dyrare (ca 800:-), med kolfiberrotorer och cnc-uppgrade kit monterat från fabrik samt några kolfiberdelar i schassit tror jag... Ser förbannat fräck ut om inte annat :-)

Är det någon som har koll?
Finns den att köpa i Sverige?
Finns någon anledning att välja Carbon Edition?
Har sett att en del av er rekommenderar ett nytt gyro, skall jag investera i ett nytt gyro från start, dvs. kan jag spara krasch-pengar med att investera i ett nytt gyro eller är det mer för avancerad flygning (jag är nybörjare)?

Undrar även var närmaste flyg-klubb finns (bor på Lidingö), skulle vara fint att få input från några erfarna piloter, främst hur man går till väga för att trimma/justera helikoptern innan flygning, tror jag kan spara en hel del pengar... :-)

/ CFC.


ps. Har oxå beställt prylar från Hong Kong siten http://www.dealextreme.com/ . De har inte kommit ännu, men jag kan bekräfta att priserna är oslagbara. Beställde landningsställ, komplett cnc-upgrade, ny acc (900 mAh) samt 3x4 upgrade-rotorblad till min E-sky lama v3 för $31. Det är prylar för över 1000:- på Teknikmagasinet.

I värsta fall, får jag betala moms (25%) i tullen, vilket gör att hela kalaset hur som haver går på under 300:-. Endast accen (dock endast 850 mAh) kostar 250:- på Teknikmagasinet... Tyvärr lång leveranstid 12-17 dgr. Jag har, som sagt, inte fått prylarna ännu, hör av mig när de kommit...

Skyraider
2009-11-30, 20:52
Hej!

Om jag inte missminner mig så tror jag faktiskt att Belt CP v2 har ett heading hold gyro monterat från fabrik.
Har ännu inga erfarenheter av detta gyro men det borde vara bättre än sin föregångare.
Annars är mitt tips att investera i ett bra gyro och servo på tailen, det är värt varenda krona.
Carbon editon finns ingen anledning att investera i som nybörjare, men det jag själv gjort med min Belt CP är att uppgradera till alu-delar. Vet ej hur det är på nyare versioner om original prylarna funkar tillfredsställande.

MVH
Kjell-Åke Jönsson

clas.cramer@telia.com
2009-12-12, 00:10
Flög 3 laddningar och insåg att jag måste köpa en ny laddare samt ett par accar om jag skall hinna flyga mellan laddningarna...
Beställde laddare och accar på nätet, sagt och gjort. Igår landade prylarna (dagen efter jag beställde dem, helt otroligt)! Nya laddaren kapar laddtiden till knappt 1/3!

Glad i hågen och laddad inför helgens flygning såg jag fram emot att löda fast kontakterna och ladda nya accarna... Dock hade jag originalaccen laddad, kanske skulle man flyga upp den innan man börjar...

Dum fråga, klart man flyger först, löda och ladda kan man alltid göra senare (läs på natten, då jag hur som haver inte kan flyga)... :-)

Ställer upp koptern, sätter på sändaren och kopplar in accen... Backar lite, väntar på pip-ljuden... pulsen stiger en aning, som sig bör. Jepp, pipljuden säger att det bara är att åka, nu kör vi!

Försöker alltid smyga upp trotteln för att inte riskera att förstöra drevet, snart snurrar det.... inte?

Istället ryker det om koptern, så jag drar ned trottelspaken, springer fram och drar ur kontakten till accen. :(

Nu är belten tillbaka i affären där jag köpte den (Bromma Hobby, ingen skugga faller på dem dock)... ingen flygning i helgen mao... suck!

Som det ser ut så har fartmojängen brunnit upp :-(

Skall bli intressant att se hur lång tid det tar att få det fixat. Får väl träna på lama v3:n så länge, men det var inte riktigt vad jag såg framför mig till helgen. Särskilt som jag sannolikt kommer få tillgång till en innomhushall inom kort, helt för mig själv....

Är det någon annan som eldat upp sin fartkontroll-mojäng, eller är det bara jag?

/ CFC.

lixxer
2009-12-12, 02:01
Flög 3 laddningar och insåg att jag måste köpa en ny laddare samt ett par accar om jag skall hinna flyga mellan laddningarna...
Beställde laddare och accar på nätet, sagt och gjort. Igår landade prylarna (dagen efter jag beställde dem, helt otroligt)! Nya laddaren kapar laddtiden till knappt 1/3!

Glad i hågen och laddad inför helgens flygning såg jag fram emot att löda fast kontakterna och ladda nya accarna... Dock hade jag originalaccen laddad, kanske skulle man flyga upp den innan man börjar...

Dum fråga, klart man flyger först, löda och ladda kan man alltid göra senare (läs på natten, då jag hur som haver inte kan flyga)... :-)

Ställer upp koptern, sätter på sändaren och kopplar in accen... Backar lite, väntar på pip-ljuden... pulsen stiger en aning, som sig bör. Jepp, pipljuden säger att det bara är att åka, nu kör vi!

Försöker alltid smyga upp trotteln för att inte riskera att förstöra drevet, snart snurrar det.... inte?

Istället ryker det om koptern, så jag drar ned trottelspaken, springer fram och drar ur kontakten till accen. :(

Nu är belten tillbaka i affären där jag köpte den (Bromma Hobby, ingen skugga faller på dem dock)... ingen flygning i helgen mao... suck!

Som det ser ut så har fartmojängen brunnit upp :-(

Skall bli intressant att se hur lång tid det tar att få det fixat. Får väl träna på lama v3:n så länge, men det var inte riktigt vad jag såg framför mig till helgen. Särskilt som jag sannolikt kommer få tillgång till en innomhushall inom kort, helt för mig själv....

Är det någon annan som eldat upp sin fartkontroll-mojäng, eller är det bara jag?

/ CFC.


hej! en fråga lite kort å gott. om man åker förbi bromma hobby e4'an då södergående riktning kommer man ganska så snart till bromma plan då? brukar hälsa på några före detta grannar som har flyttat ner till sthlm och jag har sett en butik därefter men kommer ej ihåg namnet på butiken.

clas.cramer@telia.com
2009-12-17, 23:52
Eh.. jo, tror du har sett Bromma Hobby, dock är det en bit från E4:an...

Om jag fattat saken rätt, kommer du söder ifrån på E4:an, dvs. Essingeleden?
I så fall, sväng av mot Alvik och fortsätt över Tranebergsbron och följ skyltar mot Vällingby/Hässelby. Butiken dyker upp på vänster sida på gaveln av ett hyreshus. Kommer du till Brommaplan har du åkt för långt.

Hälsa från mig (Clas Cramer).

/ CFC.

BTW, jag har lött om alla kontakter och bytt fartreglaget på min Belt CP V2, allt verkar fungera...

connyw
2010-01-01, 17:57
Detta måste vara ett kanonpris eller ?

http://www.rc711.com/shop/product_info.php?cPath=121_124&products_id=1284