handdator

Visa fullständig version : Kines i gammal Pilot CUB



DrHanke
2008-02-03, 21:39
Då har kineserna hittat hem till kalla sthlm å bokis varma garage, givetvis kan de inte ligga i kartongen å möggla så vi montera in skiten å bokis var ute å flög innan ja knapp han skruva klart bultarna....

http://www.junkshop.nu/flyg/bokis_20080203/diverse_20080203_1.JPG
http://www.junkshop.nu/flyg/bokis_20080203/diverse_20080203_2.JPG
http://www.junkshop.nu/flyg/bokis_20080203/diverse_20080203_3.JPG
http://www.junkshop.nu/flyg/bokis_20080203/diverse_20080203_5.JPG
http://www.junkshop.nu/flyg/bokis_20080203/diverse_20080203_6.JPG
http://www.junkshop.nu/flyg/bokis_20080203/diverse_20080203_7.JPG
http://www.junkshop.nu/flyg/bokis_20080203/diverse_20080203_8.JPG
http://www.junkshop.nu/flyg/bokis_20080203/diverse_20080203_10.JPG
http://www.junkshop.nu/flyg/bokis_20080203/cub_20080203_1.JPG
http://www.junkshop.nu/flyg/bokis_20080203/cub_20080203_2.JPG
http://www.junkshop.nu/flyg/bokis_20080203/cub_20080203_3.JPG
http://www.junkshop.nu/flyg/bokis_20080203/cub_20080203_4.JPG
http://www.junkshop.nu/flyg/bokis_20080203/cub_20080203_5.JPG
http://www.junkshop.nu/flyg/bokis_20080203/cub_20080203_6.JPG
http://www.junkshop.nu/flyg/bokis_20080203/cub_20080203_7.JPG
http://www.junkshop.nu/flyg/bokis_20080203/cub_20080203_8.JPG
http://www.junkshop.nu/flyg/bokis_20080203/cub_20080203_9.JPG
http://www.junkshop.nu/flyg/bokis_20080203/cub_20080203_10.JPG
http://www.junkshop.nu/flyg/bokis_20080203/cub_20080203_11.JPG
http://www.junkshop.nu/flyg/bokis_20080203/cub_20080203_12.JPG
http://www.junkshop.nu/flyg/bokis_20080203/cub_20080203_13.JPG

Kamikaze
2008-02-03, 22:07
Samma motor som jag köpt till min CmPro Cessna 140 Size.... 8)

Mr X
2008-02-03, 23:05
Och jag som trodde kineserna var mindre och hade sneda ögon :lol:

DrHanke
2008-02-03, 23:30
det var en makalös motor å funka bra, startar på första flippen, går som en klocka trots bara två tankar. Men skall enligt utsago kräven en del inkörning och det känns att den är relativt "rå" så här i början men det är bara å mala på så blir de nog bra efter ett par timmars inkörning. Enda nackdelen är ljudet...

wesse
2008-02-03, 23:31
vad vacker vår fader är i sin mössa o lappvante ser ut som en riktig Same yehhh

Snickarjävel´n
2008-02-04, 19:32
det var en makalös motor å funka bra, startar på första flippen, går som en klocka trots bara två tankar. Men skall enligt utsago kräven en del inkörning och det känns att den är relativt "rå" så här i början men det är bara å mala på så blir de nog bra efter ett par timmars inkörning. Enda nackdelen är ljudet...




Ut och flyg nu så vi kan få en närmare analys av motorn. Jävligt spänd på hur dom är i gången.

bokis
2008-02-04, 20:55
..snäll ,okritisk i inställningarna o känns lite rå när man drar runt den men det ska väl försvinna.
..Har en mentz 18x6 som den uppför sig civiliserat med..Flyger på alkylatbensin o det funkar bra än så länge..
Förhållandevis tyst med orginaldämparen o gav cubben helt orealistiska
stigprestanda.. :D
INGET CHOKESPJÄLL! Synd..Har man startmotor så spelar det ingen roll men o flippa den kall är segt,det tar en stund innan den har fått i sig bränsle så den startar..
Återkommer!

Snickarjävel´n
2008-02-04, 21:02
Låter lovande , nästan knappt så man kan tro att kopior ska va så bra 8) :lol:

Sigun
2008-02-04, 21:32
Vad är de för märke ? SV ?

DrHanke
2008-02-04, 21:51
Hobbycity... eller GRPRO beror på vart man köper dem tydligen :)

Ompa
2008-02-09, 18:56
Har en kompis som köpte en SPE 40cc av HAB som oxå är en billigare kines motor. Men han gick bet. Det gick inte att få gå rent utan ville bara tjuv stanna. Något med elektroniken antagligen. Men han lessnade på ständiga tjuvstopp och nödlandningar och bytte till en MVVS. DYRT.
Personligen hadde jag själv tänkt att införskaffa en SV26 Singel cylinder till min tilltänkta FW190. Priset är ju 1300kr under mot vad en MVVS kostar, exl ljuddämpare. Men, det finns alltid ett Men, kan man verligen lita på en SV26? Enligt Bokis verkar dom ju gå bra, och priset är ju bara helrätt.
Önskar en bekräftelse på att det är en bra motor innan jag slår till.

DrHanke
2008-02-09, 20:24
SV/GRPRO jämnfört med ex SPE är att de har en annan tändmodul, kopia på Walbro förgasaren, billigare dämp (inte pitts utan enkel sidmonterad). Man skulle lite krasst kunna säga att SPE och motsv är en billighets version av SV/GRPRO, så har jag fått det förklarat för mig.

Exakt vad din kompis kan ha haft för probs är ju lite svårt att säga, en sak som vi direkt fick erfarenhet av idag är dåliga ackar till tändningen, den började bete sig riktigt illa, stanna, varva olika mm vilket sedan visade sig vara just tändacken, en ny fräsch å motorn gick som en klocka igen!

Den relativt lilla kunskapen och erfarenheten vi har bildat oss efter ca 5tankar är att för pengarna så är det riktigt mycket motor, det är också en riktigt välgående sådan.

Vi provade idag även en 50 boxer samt en SV-50 encylinder, boxern gick bra behöver bara få lite motor tid så "råheten" försvinner i den. Däremot 50 encylindringa betedde sig verkligen, när vi väl fick den att gå på tomgång så hoppade den upp å ner ca 100-1000rpm helt utan anledning. Alla linkage kontrollerade, slangar etc men på något sätt verkar den dra tjuvluft så vad den har för problem återstår att se vi "obduktionen".

Konklutionen är att för pengarna (den är billig) så får man en riktigt bra motor, DOCK skall man veta att det är INTE en 5000:- motor, man bör ha en erfarenhet av bensin motorer då den kräver betydlig mer kunskap i "nålning" och meckande. Jag skulle inte vilja rekomendera dessa till en nybörjare för då kommer orden på forumen som "vilken skitmotor etc..."

Känner man att man vet vad man ger sig in på, vet att motorn är en "kina" motor mm så är det faktiskt en riktigt bra motor som kommer dig som pilot mkt tillbaka genom flygningarna.

Kamikaze
2008-02-24, 19:59
Hej.... 8)

Jag har just köpt mig en SV 50cc !

Ni nämnde att den betedde sig underligt! Har ni nu lokaliserat felet på den maskinen!

Min SV 26cc går väldigt fint! Verkar vara en fin motor..!

DrHanke
2008-02-24, 20:03
jupp på bokis 50cc twin var acken problemet, vi körde först med en 4.8v ack som tydligen var dålig, med en 6v ack fungerar den nu klanderfritt.

Vi hade också problem med en 50cc enstånka SV som inte ville gå riktigt och det berodde helt enkelt på att tanknippeln på förgasaren inte ville hålla tätt mot slangen och släpte in tjuvluft, ett par små bundband på soppa slangen å vips så går den också som en klocka!

kenneth67
2008-02-24, 20:19
vad är det för storlek på cuben ?? har ju med en cub men den kanske e för liten för bensinare ..... knappa 2 meter i spännvidd den ...

DrHanke
2008-02-24, 20:20
1/4 har ja för mig...

Kamikaze
2008-02-24, 22:43
jupp på bokis 50cc twin var acken problemet, vi körde först med en 4.8v ack som tydligen var dålig, med en 6v ack fungerar den nu klanderfritt.

Vi hade också problem med en 50cc enstånka SV som inte ville gå riktigt och det berodde helt enkelt på att tanknippeln på förgasaren inte ville hålla tätt mot slangen och släpte in tjuvluft, ett par små bundband på soppa slangen å vips så går den också som en klocka!

Kul att höra att det va så enkla fel... 8)

D där med att man inte ska köra på 6 volt...! På grund av att det kan bli pikar som förstör tändboxen...Hur va det med den saken egentligen!

Är det bara en överdriven skröna!

Kan man lugnt sätta dit ett 6 volt och känna sig trygg med glad min!

Eller får man en sur min efter nån runda med förstörd tändning...... :oops: :roll: