handdator

Visa fullständig version : Above All Black Knight 11gram!



mageri
2008-02-08, 09:51
Någon som testat denna motor

http://www.fullkontroll.se/above-black-knight-borstlos-motor-p-4200.html

Är liten sugen att sätta den i en BlingV3 med totalvikt på ca 150 gram.

Har en BlingV3 (170 gram) med den här motorn

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5208

och den flyger helt ok.

Above All-motorn borde ju göra modellen snäppet "vassare" väl...

McRegor
2008-02-08, 10:29
Hej,
Att kärran skulle bli vassare med en avsevärt mindre motor är väl ingen självklarhet. Den blir förvisso lättare - gissningsvis ca: 15 g - och under förutsättning att dragkraften är densamma får du ju en liten förbättring där. Men som sagt - jag tvivlar...
Ofta brukar ju mindre motorer ha sämre verkningsgrad - inte minst i sådana här kärror eftersom de måste pressas hårdare. Den motor du har är absolut ingen dålig motor och en av fördelarna med den är antagligen att den tål mera fysisk misshandel mot hårda gympasalsgolv än vad en mindre rova klarar av.
Men om du satsar på ett riktigt lättviktsbygge och minimerar vikten på ALLA komponenter - då skall du säkert testa den lilla rovan.
Hälsningar
Roger

mageri
2008-02-08, 12:19
Jag uttryckte mig lite galet. Tänkte även lätta kärran så mycket det går, eventuellt också genom att delvis fräsa ur depronet.

Strömquist
2008-02-08, 18:17
Du måste lätta ur planet lite, eftersom du sätter i en lättare motor så flyttas tyngdpunkten, och då blir den nog snabbare.

Rätta mig om jag har fel. :)

McRegor
2008-02-08, 19:50
Hej,
TP brukar aldrig vara problem på ett inomhus-depronflax - det är bara att flytta om acken så fixar det sig.
Men generellt flyger ju kärror med lägre vingbelastning långsammare och det är ju klart trevligt på inomhuskärrorna. Ni kanske har kollat jackacks 107 g kärra - film finns på "det andra forumet"..:) Sakta går det otvivelaktigt - hur han lyckats få ner vikten till 107 g övergår mitt förstånd...
Hälsningar
Roger

jackack
2008-02-19, 17:24
Den 11g motorn är helt ok för sin peng. Dock skulle jag inte sätta den i något tyngre plan än 130g för att få ok prestanda.

I min 107g "Emelie" passar den utmärkt och ger bra prestanda. den går väldigt tyst också! :up:

Att förakta är dess kolfiberaxel som inte är nybörjarvänlig då det går ha av den i en krasch.

Filmen: YouTube - "Emelie"RTF weight 107g!!! ( F3P )

mageri
2008-02-19, 20:18
Totalvikten på modellen hamnade på 140 gram med en 2S 460 acc. Tänkte dock köpa på mig några såna här

http://aircpro.com/airc/homepage.nsf/CatalogByCategory/59474D46833AAE7CC12573A4005D4E0F?OpenDocument&CartID=9442-

så jag får ner vikten till ca 135 gram. Det borde väl funka ok med den motorn??

mageri
2008-02-21, 22:04
Nu har jag provflugit, men motorn var allt annat än tyst!

Någon av dom som tittade på sa att det lät som lagren i någon gammal volvomotor skurit. Vet ej vad som är galet men jag lyckade dra av "kannan" från magneterna när jag skulle få på O-ringen runt proppen. Men det var bara att sätta på den lungt och fint igen så funkade motorn. Vad kan det vara som gör att motorn låter som ett ilsket Jas-plan i obalans??

Motorn måste väl ändå tåla mer "omild behandling" än att man drar av "kannan" oavsiktligt. Enligt jackack´s inlägg så var ju tydligen kolfiberaxeln ganska vek vid krascher, men det är väl ändå inte den som blivit böjd av min "milda" behandling??

Roger.