handdator

Visa fullständig version : 3W cs 106



Honkanen78
2008-02-10, 14:09
Hej.
Har börjat med mitt första bensin plan och fått motorn på plats "3W cs 106". Gjorde första provstarten idag, den gick igång men den skakade lite mycket fast jag hade en 3-bladig på.
Hur ska nålarna stå? eller hur skall tändningen vara?
Tacksam för lite hjälp för att komma igång.

Tobben_
2008-02-10, 15:21
Hejsan. Enligt manualen på 3W`s hemsida ser det ut såhär. Mvh Tobbe

3W 106i B2 / CS Engine Manual

highspeed needle H: 1 1/4
low speed needle L: 1 1/2
Important: Do not remove the carburetor spring as the spring helps keep the carburetor butterfly aligned properly. Merely release the ends of the spring so that it no longer holds the butterfly closed.


3W 106i B2 / CS Engine Manual more infos: www.3w-modellmotoren.de
Ignition Consideration needs to be given to the placement of the electronic ignition module. Avoid placing the module in the path of hot air. Mount the ignition module using the four supplied rubber grommets
so as to create a 1/16" gap between the ignition module and the mounting surface. Without this 1/16" gap the ignition module can overheat. Important: If the electronic ignition overheats it will malfunction (e.g., backfiring or shutting down).
Ignition details:
• The red cable is positive (+)
• The ignition timing has been set at our factory
• When fitting a new ignition it is important to achieve the correct coordination of the sensor(s) to the magnets

V 4.1 http://www.3w-modellmotoren.com/mounting_tips/manuals_engl/3W_ignition_4_1.pdf
V 4.4 http://www.3w-modellmotoren.com/mounting_tips/manuals_engl/3W_ignition_4_4.pdf

Nyroth
2008-02-10, 16:07
Hej.
Har börjat med mitt första bensin plan och fått motorn på plats "3W cs 106". Gjorde första provstarten idag, den gick igång men den skakade lite mycket fast jag hade en 3-bladig på.
Hur ska nålarna stå? eller hur skall tändningen vara?
Tacksam för lite hjälp för att komma igång.

Kanske en dum fråga, men hade du vingar och stabbe monterat, du säger provstart därför undrade jag.
Man skall aldrig starta en så pass stor bensinare med endast kroppen, det finns för lite maerial som tar upp vibrationerna vilket kan leda till de intryck du fick av att motorn vibrerar kraftigt.

// Nyroth

Vismund
2008-02-10, 16:20
Hej.
Har börjat med mitt första bensin plan och fått motorn på plats "3W cs 106". Gjorde första provstarten idag, den gick igång men den skakade lite mycket fast jag hade en 3-bladig på.
Hur ska nålarna stå? eller hur skall tändningen vara?
Tacksam för lite hjälp för att komma igång.

Kanske en dum fråga, men hade du vingar och stabbe monterat, du säger provstart därför undrade jag.
Man skall aldrig starta en så pass stor bensinare med endast kroppen, det finns för lite maerial som tar upp vibrationerna vilket kan leda till de intryck du fick av att motorn vibrerar kraftigt.

// Nyroth


När jag startar min 106:a eller mina tidigare större bensinare, så skakar kroppen nåt oerhört om inte vingar eller stabbe är monterat, precis som nyroth skriver. Sedan så är 3W's motorer ganska rikt inställda från fabrik, för inkörningens skull, vilket innebär att motorn går lite "orent på låg- och mellanregistret. Detta blir bättre när den är inkörd och man kan nåla in den lite.

Vismund
2008-02-10, 17:07
Vad är det för kärra förresten? Bilder?

Honkanen78
2008-02-11, 19:48
Tack för tipsen.
Jag hade inte vingar eller stabben monterat "Nybörjarmiss" så jag ser fram emot nästa försök, det blir till helgen.
Hör säkert av mig igen om nya problem.


Det plan jag bygger är en Katana 36% (2,7m) innan har jag bara flygit små el plan så det här ska bli riktigt roligt...
Väntar på våren !!!!

Honkanen78
2008-02-13, 20:14
Idag blev det av med en ny motorstart med vingar och stabbe, med ett mycket bättre resultat "MYCKET mindre skakningar" och efter lite justering av nålarna gick den riktigt bra.
Hur mycket påverkas motorn av olika väder ute?
Idag var det 5+ och sol men till sommaren kan det vara från 5 till 30 grader ute med olika luftfuktigheter. Det tar ju en stund att nå förgasaren.


Fick min PowerBox Evolution här om dagen. Så det blev några sena kvällar för att få ordning på batteri matningar till den, nu är det bara servon som saknas. Få se vad det blir, får nog läsa på lite..