handdator

Visa fullständig version : 35 Mhz eller 2.4 Ghz



Flygis73
2008-02-12, 17:15
Hej
Funderar på att byta radio pga helikopterflyg. Har idag en Sanwa VG6000
(till salu under säljes), och undrar då vilken radio ni rekomenderar.
35 eller 2.4, för och nackdelar. Har flera mottagare idag som jag kan använda om jag stannar på 35. Ska man montera 2,4Ghz mottagaren så att de små antennerna sticker ut ur modellen eller kan de ligga inne i modellen (flygplan)? Hade tänkt lägga 2000-3000 kr, och har tittat lite på Futabas
2,4Ghz-6kanalare, 7c-35Mhz och multiplex cockpitt synthes. Kan jag använda mina kristallmottagare til en synthes sändare?
MVH Flygis73

bokis
2008-02-12, 17:28
Japp,du kan använda dessa mottagare,syntes innebär att radion saknar kristall,man ställer in frekvensen istället..
Dock,för mig så är 2.4 helt suveränt,jag kommer o byta vartefter jag har råd ..

jaka
2008-02-12, 17:30
Hej!
Valet idag är väl ganska enkelt! 2,4Ghz! Spektrum (JR) eller Futaba.
2,4Ghz har snabbare överföring och i kombination med digitala servon ger det överlägsen styrrespons.

McRegor
2008-02-12, 18:42
Hej,
Har du många 35 MHz-mottagare så varför inte köpa en Futaba FF-9 - ny eller begagnad. Sen kan du köpa 2,4 GHz-modul och mottagare till den så klarar du båda frekvensområdena med samma radio.
Hälsningar
Roger

Edit: Som jag ser det så är det en klar fördel att använda samma radio till båda frekvensområdena. Visst kan man ha två olika men problemet - i vart fall för oss gamlingar - är att man måste lära sig programmera båda samt att knapparna sitter på olika ställen.

Wulfman
2008-02-12, 18:53
Exakt sååå gjorde jag 8)

T5
2008-02-12, 20:08
Ni kanske har bättre minne än mig, men jag skulle ha stora problem att komma ihåg frekvensklämman om man hoppade mellan 35 och 2.4 när man vant sig vid 2.4ghz.
Älskar friheten att vara 'avskärmad' och bara knäppa på och av, varsomhelst, närsomhelst :)


Och för att svara på lite frågor:
Ja, syntes på 35mhz betyder att man kan ställa in vilken kanal man vill sända/ ta emot på. Så om du har syntes i tex mottagaren ställer du in samma kanal som kristallen i din sändare så spelar de ihop. Tänk syntes som en "valfri kristall"

Din andra fråga ang. mottagarantenner på 2.4ghz; Man behöver inte sticka ut antennerna utan de funkar fint inne i flygplanet, helikoptern eller var de nu ska bo.... Undantaget är om man har kolfiber, metall eller andra skärmande material, då måste antennerna ut i friska luften, precis samma princip som vanliga 35mhz alltså.


Jag tycker Spectrums DX7 är en fin radio. Den är utmärkt till helikopter, flygplan och funkar också till segelflyg. För segelflyg med många servon i vingen är den inte optimalt enkel att programmera, men klart funkis.
Som helikopterradio är den perfekt.


Go for the big ones!



Edit: En klar fördel med 2.4 om du ska flyga elheli är att den är mycket störningsfri. Det går förstås att få 35mhz störningsfri också, men min upplevelse med 2.4 är att man bara smackar in mottagaren där den ryms, behöver inte planera var motor, fartreglage etc... sitter. Har kört allt möjligt med min DX7'a och aldrig haft en glitch.

Flygis73
2008-02-12, 20:20
Tack för svaren.
Ska titta lite närmare på DX7:an. Ligger rätt i pris.
Futabas super 9 blir lite för dyr om man ska bygga ut med 2,4.
Är frigolit också avskärmande, eller går det bra att ha en 2,4 mottagare i en liten elkärra utan att dra ut antennerna?
MVH Flygis

T5
2008-02-12, 21:15
På tex större segelflygplan eller DLG's i högre prisklasser som har kropp av kolfiber måste man lösa antennplaceringen. Frigolit, plast, glasfiber, trä etc... är lugnt.

Som vanligt bör man göra en "range check" alltså en räckvidskontroll med modellen.
DX7'an har en knapp på baksidan som begränsar uteffekten, den håller man in och går en bit från planet för att testa att man har kontroll...

loop
2008-02-12, 22:43
Här har du en fin beg radio Futaba FF9

http://www.blocket.se/vi/14980722.htm?ca=6_s

bara att köpa till en modul när du vill köra på 2.4