handdator

Visa fullständig version : LIPO med begränsning till 4.8V



drjoshua
2008-02-14, 14:33
Jag hörde från min RC-leverantör att det är på gång 2S LIPO-accar som har inbyggd BEC till 4.8V.

Jag vill använda en lätt LIPO-acc enbart till mottagare och servo, alltså utan motor. Kan man använda ett fartreglage även till detta?

Någon som kan/vet?

McRegor
2008-02-14, 14:49
Hej,
Visst kan du det. Jag har framgångsrikt använt ett litet, lätt "borstreglage" till en liten elseglare. Tror det var ett GWS-reglage för max 2A belastning (motorbelastning alltså). Fördelen jag såg var att en liten LiPo oftast är mycket duktigare på att leverera ström än en liten NiMh. Glöm bara inte att isolera kablarna som normalt går till motorn.
Jag är f ö lite överraskad att inte flera letar i sina gömmor efter gamla, oanvända fartreglage eftersom dom ofta fungerar bra i denna roll - i vart fall om man håller sig till max 3-4 servon. Viss är en switchad separat BEC kraftfullare men till många seglare t ex så fungerar denna lösning utmärkt.
Hälsningar
Roger

drjoshua
2008-02-15, 08:08
Det var ett gott svar. LIPO och borstat fartreglage är beställda.

Frågan om spänningsreducerade LIPOn då? Någon som har hört talas om dessa?

Jocke H
2008-02-15, 08:12
Om du nu var tvungen att beställa reglage varför köpte du inte en UBEC?
http://www.mft.nu/?pid=262315

Finns även att köpa på HobbyCity.

McRegor
2008-02-15, 09:41
Hej,
Ja, om du köper nytt så skall du ju köpa en UBEC - mitt tips grundade sig på att du hade något oanvänt fartreglage liggande i gömmorna..:)
Hälsningar
Roger

drjoshua
2008-02-15, 09:44
Två anledningar var att jag sparar ca 15 gr och ca 200 kr genom att skaffa ett fartreglage. Är det bättre med en ren BEC?

Jocke H
2008-02-15, 10:32
Kolla på denna http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=4319 väger 7.5g, detta är inte den billigaste dom har.
Hur fungerar ditt reglage du köpt, switchar den spänningen eller bränner den endast bort överflödig spänning?
Hur många servon ska du driva.
Hur många ampere drar din setup, alltså servon och mottagare?, kan ditt reglage leverera detta.

Som du ser så finns det många frågor.
Jag personligen skulle köpa en UBEC, ska köpa ovanstående för min Katana 140cm från Above all.

/jocke

drjoshua
2008-02-15, 11:06
Jag ska ha det till en Softik Mini. Den har två skev- och ett höjdroder. Servona är små men jag vet inte hur mycket de drar. Mottagaren är en Futaba 606 2.4 GHz.

Jag har siktat in mig på ett GWS 2A någonting. Reglaget finns hos RC-Butiken och kostar 119 kr tror jag.

McRegor
2008-02-15, 11:55
Hej igen,
Lustigt - mina försök som jag relaterade till har också varit i en Softik mini..:)
Och det har fungerat utmärkt. Jag använde en gammal E-tec 2S400 som fungerade mycket bättre än 4 små NiMh-celler.
Hälsningar
Roger