handdator

Visa fullständig version : Yakla Nyroth



wesse
2008-02-15, 19:03
livet var mycket enklare förr innan man träffade på Tobbar,Bokkar,Hankar o Nyrötter nu ska det va expo dualräter o all va de heter suck inget blir ju rätt längre :cry:
de va bättre förr med en motor ett plan o en pulsradio då kunde det inte bli fel hur man än bar sig åt :D
Viddler.com -U-Can-not-Do - Uploaded by wesse@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/8a8b441d/@@AMEPARAM@@8a8b441d/

Sigun
2008-02-15, 20:16
De med tejp var ju smidigt, varför har du inte sagt de tidigare, nu spar man ju en massa tid och slipper och krångla med att bygga om bara för att de hamnar lite fel ibland. Tack Wesse för detta underbara tips som kommer spara mig mycket arbet i framtiden.

/Martin

Daniel L
2008-02-15, 20:24
ååå vad skönt då slipper jag att byta håll på mina servon när det går åt fel håll. Jag sätter bara en tejpbit där det står att de ska gå åt det andra hållet så borde det ju funka perfekt ;)

Nyroth
2008-02-15, 20:48
ååå vad skönt då slipper jag att byta håll på mina servon när det går åt fel håll. Jag sätter bara en tejpbit där det står att de ska gå åt det andra hållet så borde det ju funka perfekt ;)
Reverserings tape! Genialt Sickan... :lol:

Nyroth
2008-02-15, 21:12
livet var mycket enklare förr innan man träffade på Tobbar,Bokkar,Hankar o Nyrötter nu ska det va expo dualräter o all va de heter suck inget blir ju rätt längre :cry:
de va bättre förr med en motor ett plan o en pulsradio då kunde det inte bli fel hur man än bar sig åt :D
http://www.viddler.com/explore/wesse/videos/61/

Wesse,
Jag gav dig en hel fusklapp med tips, och så springer du och säljer den lappen till Per....tss tss tsss..du får nog locka över Per med lite glassbåtar.

Av videon att dömma så har du följande saker att fixa till.
lite segt med sidroder. Mer vänster än höger på grund av ocentrerad arm.
Höjdrodret ger mer dyk än höjd. Du har ca 42 grader dyk men bara 38 grader höjd.
Det bästa vore om du kunde få 45 grader upp och ner, går inte det så fixa i allafall till så att du har 40 grader upp och ner.
När du har alla subtrimmar på noll så skall du ha alla servo armar i 90 graders vinkel gentemot servots längd linje. Inte 87 eller 85 Nej 90 grader!!

Här är de roder utslag jag rekommenderar för din U-Should-Do 60

Sidroder: ca 30 grader på låg D/R med 30-40% expo
ca 45 grader på hög D/R med 60-80% expo

Höjdroder ca 15 grader på låg D/R med 20-25% expo
ca 45 grader på hög D/R med 45-55% expo

Skevroder ca 25 grader på låg D/R med 15-20% expo
ca 35-45 grader på hög D/R med 40-45% expo


D/R = Dual rate
Hög D/R – brytaren ifrån dig, slick framåt, Låg D/R brytaren emot dig....
Alla roder utslag mätes i grader så att alla oklarjeter pga roder tjocklek, etc, undanröjes.

Obs detta är inte helt nödvändigt för att göra en skandinavisk omvänd halv pedant, men defenitivt en hjälp på vägen....

// Nyroth

wesse
2008-02-15, 21:50
men herrejessus vad folk kan krångla till det men jag får börja om lite med gradskivor o micrometer...kanske detta goda råd från min nuvarande guru (nyroth) kan göra mig till en hard män flygare ....tusen tack nyroth för dessa goda råd som jag nog aldrig tidigare stött på..yehhh roligt o få känna sig som en ingenjör nästa gång jag flyger... :D

halvpedanten tar nog tid o lära sig men ska bli kul o impa på alla i sommar...yehhh

Per P
2008-02-15, 21:56
yehhh roligt o få känna sig som en ingenjör nästa gång jag flyger... :D

Du måste nog fråga Goran först innan du titulerar dig "ingenjör"..... han kanske har copyright på det.... ;)

wesse
2008-02-15, 22:34
yehhh roligt o få känna sig som en ingenjör nästa gång jag flyger... :D

Du måste nog fråga Goran först innan du titulerar dig "ingenjör"..... han kanske har copyright på det.... ;)

du har rätt goran måste ju få va ensam om sin titel kom o tänka på hans grapner trainer i somras snyft det va jobbigt för oss alla när den gick i backen... YouTube - Poor Goran

mds
2008-02-16, 00:08
Hej Nyroth du skrev....
När du har alla subtrimmar på noll så skall du ha alla servo armar i 90 graders vinkel gentemot servots längd linje. Inte 87 eller 85 Nej 90 grader!!

Jag tycker det är ofta när man har allt i 0-läge så står ju inte servo
armen i 90 graders vinkel gentemot servots längd linje.
och då måste man justera på subtrimen !!!
Eller vad ska man göra???
mvh mathias

Nyroth
2008-02-16, 00:19
Hej Nyroth du skrev....
När du har alla subtrimmar på noll så skall du ha alla servo armar i 90 graders vinkel gentemot servots längd linje. Inte 87 eller 85 Nej 90 grader!!

Jag tycker det är ofta när man har allt i 0-läge så står ju inte servo
armen i 90 graders vinkel gentemot servots längd linje.
och då måste man justera på subtrimen !!!
Eller vad ska man göra???
mvh mathias

Hej Mathias,
Hoppas nyåret startat väl för dig.
Jag utryckte mig slarvigt, man skall eftersträva 90 grader utan subtrimmar men precis som du säger kan det vara näst intill omöjligt att få till 90 grader utan subtrim. Men försök att hålla subtrimen till ett minimum, under 30 enheter är en bra max nivå. Ibland kan det hjälpa att vända på oket då många tillverkare gör sina ok assymetriska just av den anledningen.

Ha de,
Niklas

mds
2008-02-16, 09:47
OK Jag tackar :D
mvh mathias