handdator

Visa fullständig version : Vad är felet? (Jag tror jag vet)



sundqvistjohan
2008-02-16, 11:32
Köpte en begagnad TWM Ultimate 40 i säljforumet här på RCFF. Planet var färdigbyggt med servon och mottagarbatteri. Två skevservon (miniservon) ett höjd-, ett sid- (standard) och ett trottelservo (mini).

Jag beställde en mottagare Hitec HFD-08RO och bytte mottagarbatteri (från ett 5-cells till ett något lättare fyracells 2000mAh). Satte även i en ackvarnare för 4,8V mottagarbatteri. Inget är kopplat med Y-kabel. Sladden från strömbrytaren är i kanal 8, ackvarnaren i kanal 7, höger skev i kanal 1, vänster skev i kanal 6, höjd i kanal 2, trottel i kanal 3, sidroder i kanal 4 och kanal 5 är ledig.

Jag kopplade i allt, programmerade radion och justerade roderutslagen. Allt funkade igår när jag med planet hopmonterat justerade roderutslagen enligt manualen.

I morse for jag till fältet för att premiärflyga. Planet rymdes hopmonterat i bilen så jag rörde inget från gårdagens inställningar. Videokamera med för att filma premiärflygningen.

Så skulle jag då göra räckviddstest. Slår på sändaren, slår på strömbrytaren till planet (ackvarnaren lyser grönt, första lampan) men inga roder rör sig när man rör på spakarna. Prövar sätta min sändarkristall i kompisens sändare - samma resultat, inga roder rör sig.

Iväg till kompisens garage, skruvar bort undre vingen - tar ut mottagaren som jag tänkte reklamera eftersom den var helt ny.

Eftersom jag var så sugen på premiärflygning erbjöd kompisen mig en liknande mottagare ur ett plan som han flyger sällan. Installerar denna mottagare i planet, och servona går att kontrollera igen. Slår av strömbrytaren på planet och slår på igen - nu går inget att styra igen. Hmm.. då kanske det inte var min nya mottagare som var felet.

Installerar min egen nya mottagare igen, pluggar i strömsladden från strömbrytaren (lampan på mottagaren lyser grönt). Pluggar i ett servo i taget, allt fungerar. När jag kommit så här långt prövar jag att slå av och på strömbrytaren ett par gånger - alla 5 servon fungerar perfekt. (Strömbrytaren är en "Heavy Duty")

Slår av strömbrytaren, skruvar fast undre vingen och vingstöttorna. Slår på strömbrytaren - igen totalt dött - ingen roderrespons överhuvudtaget. För varje gång jag slår på strömbrytaren flyttar sig sidrodret och trottelservot en bit - men ingen respons alls från sändaren.

Någon som har varit med om något likande?

1. Mottagaren får ström både när allt funkar och när alla servon är döda (ackvarnaren lyser grönt på första lampan).

2. Strömbrytaren torde fungera eftersom ackvarnaren slocknar när jag har strömbrytaren i "OFF" läge och tänds när jag har strömbrytaren i "ON" läge.

3. Servona torde fungera, eftersom alla servon fungerar när jag kan styra dem.

Kan det ändå vara något servo som tiltar hela systemet (kan ett dåligt servo verkligen slå ut alla andra kanaler).

Det blev ingen premiär, planet är helt - men jag har ingen aning om var jag ska söka felet. Blir både jobbigt och dyrt om jag måste byta ut alla 5 servon i planet.

pilotkalle
2008-02-16, 14:03
Har du kollat din radio?

sundqvistjohan
2008-02-16, 14:16
Har du kollat din radio?

Det blev ett litet långt och "pratigt" inlägg men där står nog:
"Prövar sätta min sändarkristall i kompisens sändare - samma resultat, inga roder rör sig."

Min första åtgärd var alltså att pröva med en annan sändare på min egen frekvens.

pilotkalle
2008-02-16, 15:34
Vad har du för radio?

Lelle
2008-02-16, 16:13
Hej.
Har du rätt kristall till mottagaren. Jag råkade ut för samma sak för några år sedan när jag köpte en beg mottagare.
Det visade sig i slutänden att jag hade en köpt en dubbelsupermottagare, och då fungerade inte mina egna kristaller. Köpte en ny kristall och problemet var löst.

McRegor
2008-02-16, 16:47
Hej Johan,
Du har ju gjort en rätt ordentlig felsökning men nånstans finns uppenbarligen ett problem ändå. Här kommer lite ostrukturerade felsökningstips.
* Inga problem med PCM/PPM-läget på sändaren ? Har du ställt in rätt ? Sparar sändaren PPM-läget eller är den omställd till PCM när du startar om sändaren ?
* Har du använt samma sändar och mottagarkristall i båda sändarna resp mottagarna ? Inte för jag tror detta är problemet men du kanske har så du kan byta kristaller i "båda ändar" och kolla - bara för att utesluta kristallproblem.
* När du har allt påslaget och det ändå inte går att röra rodren - kan du då vrida servot/skjuta servot/stötstången eller motverkar servot detta ? Om servot motverkar så borde det ju ha tillräckligt med ström kan man tycka - om inte så verkar ju inte servot få någon signal från mottagaren.
* Har du någon annan mottagaracke du kan testa - det skulle ju kunna vara ett glapp någonstans i strömförsörjningen. Eller snarare högt övergångsmotstånd - det kan räcka till diodindikeringen men så snart du kör servona så finns inte ström tillräckligt...ja, lite långsökt även detta men med sådana här problem måste man testa även det långsökta.
* Testa även utan ackvarnare. Du undrar om servon kan spöka till det - varför inte även ackvarnare ?
* Testa utan strömbrytare - sätt ihop allt "elektriskt" och skruva sen ihop kärran. Fungerar det då - testa en annan strömbrytare.
* Har du massor av subtrim på flera kanaler - vill minnas att man under ogynnsamma förhållanden kan få de olika kanalerna att störa varandra på det sättet (pulståget blir utstört). Nu fungerar det ju ibland så även detta är långsökt.
Om jag nu ändå skall försöka mig på att gissa troligaste felorsaken så är det något med strömbrytaren - kanske nån kallödning inuti den eller nåt annat skumt. Alternativt något motsvarande problem med mottagaracken.
Du får fortsätta informera oss om hur felsökningen framskrider.
Ha det så bra Johan hälsar
Roger

sundqvistjohan
2008-02-16, 17:37
Radion är en Hitec Optic 6, och den fungerar med mina övriga plan. Bara Ultimaten som strular. Mottagaren är en Dual Conversion, och jag har Dual Conversion kristall i mottagaren. Det märkliga är ju att kompisens mottagare (som vi testade på hans kanal, med hans sändarei) gick samma öde till mötes. Det funkade först - men sedan var det helt dött.

Tusen tack för dina tips McRegor, nu har jag något att utgå ifrån i alla fall.

* Inga problem med PCM/PPM-läget på sändaren ? Har du ställt in rätt ? Sparar sändaren PPM-läget eller är den omställd till PCM när du startar om sändaren ?
Sändaren är inställd på PPM, Negative Shift (så som jag har det på mina övriga modeller med samma mottagarmodell).

* Har du använt samma sändar och mottagarkristall i båda sändarna resp mottagarna ? Inte för jag tror detta är problemet men du kanske har så du kan byta kristaller i "båda ändar" och kolla - bara för att utesluta kristallproblem.
Med kompisens sändare och mottagare (andra kristaller) hände samma sak.

* När du har allt påslaget och det ändå inte går att röra rodren - kan du då vrida servot/skjuta servot/stötstången eller motverkar servot detta ? Om servot motverkar så borde det ju ha tillräckligt med ström kan man tycka - om inte så verkar ju inte servot få någon signal från mottagaren.
Jag ska kolla om man kan röra på rodrena med strömmen påkopplad.

* Har du någon annan mottagaracke du kan testa - det skulle ju kunna vara ett glapp någonstans i strömförsörjningen. Eller snarare högt övergångsmotstånd - det kan räcka till diodindikeringen men så snart du kör servona så finns inte ström tillräckligt...ja, lite långsökt även detta men med sådana här problem måste man testa även det långsökta.
Mottagaracken med 4 celler plockade jag ur min Yak 54 90-size. Den har orkat driva 5 st Futaba 3010 och ett Futaba 3003 (trottel). Planen var att sätta den 5-cells ack som kom med Ultimaten i Yaken istället. Acken har alltså orkat driva 5 relativt starka servon och ett standardservo.
* Testa även utan ackvarnare. Du undrar om servon kan spöka till det - varför inte även ackvarnare ?
* Testa utan strömbrytare - sätt ihop allt "elektriskt" och skruva sen ihop kärran. Fungerar det då - testa en annan strömbrytare.
Här tror jag faktiskt själv att felet kan ligga. Ska pröva med att sätta batteriet rakt i mottagaren och pröva utan ackvarnare. Ackvarnaren är en gammal en som jag hittade hemma.
* Har du massor av subtrim på flera kanaler - vill minnas att man under ogynnsamma förhållanden kan få de olika kanalerna att störa varandra på det sättet (pulståget blir utstört). Nu fungerar det ju ibland så även detta är långsökt.
Jag har för vana att ställa in allt mekaniskt innan premiärflygningen. Jag justerar alltså så gott det går mekaniskt så att alla roder är centrerade och så att jag har rätt utslag utan att använda elektronisk begränsning.
Såväl trimmarna som subtrimmarna står på 0.

Om jag nu ändå skall försöka mig på att gissa troligaste felorsaken så är det något med strömbrytaren - kanske nån kallödning inuti den eller nåt annat skumt. Alternativt något motsvarande problem med mottagaracken.
Du får fortsätta informera oss om hur felsökningen framskrider.
Ha det så bra Johan hälsar

Jag tror att jag ska börja med att kolla strömbrytare och ackvarnare. Mottagarbatteriet kommer på tredje plats. Har sportlov vecka 9 och då ska den funka annars blir jag sur!

sundqvistjohan
2008-02-16, 20:23
JAG BLIR TOKIG!!!

For till min "hangar" ikväll. (Jag förvarar inte planen hemma).

Knäppte på sändaren och mottagaren till min Utimate - allt funkade perfekt.

Vevade på båda spakarna i några minuter för att se om mottagarbatteriet skulle orka med - allt funkade perfekt, ackvarnaren på första gröna lampan hela tiden. Har inte laddat sen försöket på fältet i morse.

Knäppte av och på mottagaren ett 20-tal gånger - allt funkade perfekt.

Skakade planet och vände det uppochner - allt funkade perfekt.

Suck! Vad ska jag göra nu då. Jag antar att inget funkar när jag kommer ut till fältet nästa gång.

Teori 1: NiCd 4,8V acken orkar inte när det är - 5 grader.
Jag har acken tejpad i skumgummi så den borde inte kylas ner så snabbt. Dessutom har acken orkat driva 6 servon i min Yak 54 90-size.
Ackvarnaren borde väl dessutom ha gått ner på rött om spänningsfall hade gjort att servona inte rör på sig???

Åtgärd? Borde jag byta ut 4,8V batteriet mot ett 6V batteri. Jag kan inte förstå vad som skulle kunna orsaka att servona inte rör sig överhuvudtaget.

McRegor: Jag kunde ju inte testa om man kan röra roderytorna med mottagaren påslagen ikväll, allt funkade ju...

En mindre sällsam dag :( :( :(

Kamikaze
2008-02-16, 20:33
Låter lite konstigt d där! Kall-lödning i mottagaren kanske! Nån glappande lödning....hmmmmm... :roll: Låter ju som glappis nånstans i allafall 8)

AM
2008-02-17, 11:00
Det kan också vara att mottagaren inte tål kyla. Prova att värma upp den i bilen - testa sedan. Vid minus 5 grader finns det en möjlighet att oscillatorkretsen strejkar. Men det hela fungerar i rumstemperatur...

Lycka till i sökandet! (Det är lättare att se felen när det har brunnit - då ser man de sotiga komponenterna)... :D

Mvh
Ove

Mr X
2008-02-17, 12:25
Min mottagare började ge sidroder när jag drog av gasen.
Efter ett tag började den sluta att fungera korta stunder så tur att jag var på marken.

Orsaken var nog fukt i den men jag tog det säkra och kasserade mottagaren.

sundqvistjohan
2008-02-17, 17:05
Det kan också vara att mottagaren inte tål kyla. Prova att värma upp den i bilen - testa sedan. Vid minus 5 grader finns det en möjlighet att oscillatorkretsen strejkar. Men det hela fungerar i rumstemperatur...

Lycka till i sökandet! (Det är lättare att se felen när det har brunnit - då ser man de sotiga komponenterna)... :D

Mvh
Ove

Det låter som en bra teori, men när jag prövade kompisens mottagare i hans garage (plusgrader) hände samma sak med den mottagaren. Först funkade allt - sedan inget.

Och ja, det är lättare när det brunnit, eller när inget funkar överhuvudtaget. Svårare med felsökningen när det funkar perfekt ibland och ingenting funkar ibland.

Jag ska beställa ny ackvarnare och byta ut strömbrytaren - sen får vi se nästa helg om jag lyckas flyga planet.

FDog
2008-02-17, 22:39
Kolla spänningen med voltmeter.
Har du ingen spänning kan du glömma övriga åtgärder!
Gör en servo kontakt med långa kablar för spänningen så
de kan dras utanför kroppen så du kan mäta spänningen hela tiden.
Sätt ihop allt steg för steg och ha koll på spänningen.
Då kan du se när när/om den försvinner eller minskar.
Något kan komma i kläm och genera glapp vid ihop monteringen.

Alternativt kan en kompis spela med rodren när du monterar ihop allt.
Då ser du direkt när det slutar att fungera.

Alla servon matas ju parallellt så bråkar ett så påverkas alla
så testa med ett servo åt gången.

Ta det stegvis, för många åtgärder samtidigt gör att man inte vet
vad det var som fick det att fungera.
Det bästa är när man kan återskapa felet, då vet man att man har hittat det.

Lite mer drastiska metoder vid sporadiska fel är kylspray, hårtork och massageapparat.
för den elektroniska delen.

/Allan

sundqvistjohan
2008-02-18, 13:05
Tack Allan för systematiska råd.

Problemet är att jag inte kan återskapa felet. Med alla fem servon monterade funkar det ibland, och ibland inte.

Men, nu har jag en teori som jag tror kan vara rätt.

Idag då jag skulle byta strömbrytare, märkte jag att den gamla sitter fast i planet, både skruvar och själva strömbrytaren verkar vara fastlimmade.

Jag tar då en nogrannare titt på området kring strömbrytaren och antar följande: När laddningskabeln har limmats fast i kroppssidan (för att man ska kunna ladda utan att ta bort vingarna) har det använts tunt CA-lim. Limmet har runnit ner längs kroppssidan och letat sig in i strömbrytaren.

CA-limmet inne i strömbrytaren får strömbrytaren att "spöka" så att allt funkar ibland och ibland inte.

Detta är alltså min nuvarande teori.

Så till det problem jag har nu - hur får jag bort den gamla strömbrytaren. Skruvarna går inte att rubba. En bekant gav mig rådet att värma skruvarnas huvud med lödkolv och på det sättet hoppas på att limmet släpper. Någon som har en bättre idé, eller ska jag försöka med det?
http://i101.photobucket.com/albums/m55/sundqvistjohan/Digi004.jpg

AM
2008-02-18, 16:05
Det finns CA-lösare. Kan vara bra att testa innan du värmer.

Mvh
Ove

FDog
2008-02-19, 06:36
Koppla bara in den nya brytaren och låt den ligga löst i planet samt montera ihop allt.
Testa. Koppla in den gamla, testa. Om den är trasig så se nedan.

Enklast och snabbast är att låta den förmodade trasiga sitta kvar och montera in den nya vid sidan av.
Då riskerar du inte att ha sönder något när du ska få bort den gamla.
Det höjer kanske ”imponator faktorn” på fältet: Jag kör med dubblerade system!

Värma borde gå, CA lim är väl egentligen plast så det tål väl inte så mycket över 100 grader.
Har du en mejsel som passar väl så värm skruven först,
sätt i mejseln och värm på den samtidigt som du vrider,
då känner du när det lossnar och behöver inte värma för mycket.
Om du maskar av med al-folie så kanske du kan använda varmluftspistol, montera ur mottagare,
kablar och servon så inte allt smälter. Klädsel kanske stryker med!

Sedan kan du ju demolera den på plats, såga med bågfilsblad eller fräsa med miniborr.

Om du får bort den hel så pilla sönder den för att verifiera att det var lim i den
eller var det ett sprucket kontaktfjäderblad ?
Det är skönt att verkligen hitta felet.

/Allan

Christian
2008-02-22, 13:50
Enklast att få bort den gamla kontakten borde vara att borra bort skruvhuvudena och sen dra ut den från baksidan. Är den fastlimmat är det säkert bara till att dra lite extra :)

sundqvistjohan
2008-02-22, 14:31
Värme funkade bra. Jag värmde skruvhuvudet med en lödkolv - sedan var det bara att skruva ut skruven med kryssmejsel. Ingen skada på planet.

Ny strömbrytare och ackvarnare installerade och jag hoppas på flygväder i morgon så jag kan premiärflyga kärran.

sundqvistjohan
2008-02-23, 11:02
SUCK!

Ny strömbrytare och ackvarnare i planet, allt funkar.

Iväg till fältet i morse, på med radion - helt tillfredsställande räckviddstest. Försöker starta motorn, men den tänder inte ens.
Kompisen hämtar en ställning för att vi ska kunna lägga planet uppochner och starta motorn med cylindern "uppåt". Då slår jag av strömbrytaren till mottagaren. När jag slår på mottagaren igen efter någon minut funkar inget!!!

Samma symtom som förr alltså, allt funkar i rumstemperatur men slutar att fungera när modellen är nerkyld.

Mottagaren är OK (ny)
Strömbrytaren är OK (ny)
Batteriet är ok (4,8V 2000 mAh nyladdat - ackvarnaren på första gröna lampan)
Ackvarnaren är ok (ny)

Måste då vara något servo som tiltar systemet, men hur ska jag veta vilket? Allt funkar ju när jag är inomhus och modellen är varm.

Får väl byta ut alla servon :(

Mr J
2008-02-23, 11:43
Fy tusan vad struligt fel!

Kan du inte ta ut modellen utomhus, och om du lyckas få fram felet kopplar du ur ett servo i taget och ser om prylarna går igång.

sundqvistjohan
2008-02-23, 21:55
Fy tusan vad struligt fel!

Kan du inte ta ut modellen utomhus, och om du lyckas få fram felet kopplar du ur ett servo i taget och ser om prylarna går igång.

Tack för det rådet, det var nära att jag beställt nya servon till modellen.

Jag tog ut modellen ikväll, väntade och väntade - allt funkade. Plötsligt när jag nästan tänkte ge upp mitt försök att framkalla felet igen så hände det. Styrningen dog och jag kunde inte kontrollera en enda kanal.

Jag drog ut alla servosladdar utom batteri och ackvarnare. Pluggade i ett servo i taget - inget servo fungerade trots att det var ensamt i mottagaren.

Jag stängde av med strömbrytaren och pluggade ett 6V batteri direkt i en ledig kanal. Sen i med ett servo i taget - inget funkade.

Hmm... Alla 5 servon kan ju inte tilta av kölden och då jag även prövat att plugga i ett annat mottagarbatteri direkt kan vi ju också sluta oss till att mottagaren får ström.

Jag tog in planet och prövade på nytt. Inga rörelser. Fixade litet på ett annat plan inför flygdagen jag ska på i morgon. Prövade sedan på nytt. Nu funkade alla servon.

Det måste alltså vara min nya mottagare Hitec HFD-08RO som strular. Jag har två andra mottagare som ser exakt likadana ut men de heter HFD-08RD. De har funkat hur bra som helst i kyla. Jag testade ju kompisens mottagare och upplevde samma fel med den - och han har flugit med sin mottagare idag utan problem. Märkligt är det, men jag får nog lov att reklamera mottagaren - något annat fel kan jag inte komma på.

Det lutar alltså mot att Ove har rätt


Det kan också vara att mottagaren inte tål kyla. Prova att värma upp den i bilen - testa sedan. Vid minus 5 grader finns det en möjlighet att oscillatorkretsen strejkar. Men det hela fungerar i rumstemperatur...

Lycka till i sökandet! (Det är lättare att se felen när det har brunnit - då ser man de sotiga komponenterna)... :D

Mvh
Ove

Det jag ännu inte prövat är att byta kristall efter att kölden har gjort radiostyrningen obrukbar.

sundqvistjohan
2008-02-26, 12:38
Problemen lösta, jag har reklamerat mottagaren och kommer att få en ny.

Men det finns andra problem nu :lol:

http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?p=52176#52176