handdator

Visa fullständig version : Antensladden gick av!



Kamikaze
2008-02-16, 19:13
Vågar jag löda i hop antensladden!

Den gick av på halva vägen :oops:

Kan man göra så? Eller är det lika med säker krash.... :roll:

hakank
2008-02-16, 20:46
Om du gör en ordentlig lödning och undviker att ha en brytpunkt vid lödstället så ser jag inga problem. Annars så kan du ju byta hela antennen? (Löda på ny på kretskortet i mottagaren)

/Håkan

Kamikaze
2008-02-16, 21:01
Om du gör en ordentlig lödning och undviker att ha en brytpunkt vid lödstället så ser jag inga problem. Annars så kan du ju byta hela antennen? (Löda på ny på kretskortet i mottagaren)

/Håkan

Okej...Men Kan man ta vilken kabel som helst i motsvarande grovlek och sätta dit! Eller är det en specialkabel..... :roll:

hakank
2008-02-16, 21:06
Vilken koppartråd som helst går bra i samma grovlek (för smidighetens skull)

/Håkan

McRegor
2008-02-16, 21:06
Hej,
Om du löder så måste du på något sätt avlasta själva lödpunkten - t ex med krympslang som går utanför själva lödpunkten. Annars för du lätt en brytning alldeles i kanten av lödningen som kan innebära att antennkabeln går av. Bäst är att byta hela kabeln - om du är duktig att löda på kompakta kretskort.
Hälsningar
Roger

Kamikaze
2008-02-16, 21:42
Det fanns en liten plastbfilm med något slags kletigt lim som kabeln vilade på direkt efter lödningen! Den va fortfarande kletig! Så jag tänkte använda den som avlastare! Går inte det så kan jag ju lägga en liten klick 2-komps lim som fäster kabeln 8)

js_
2008-02-17, 06:53
Jag lödde min antennsladd o jag har fllugit många flygningar med den mottagaren utan problem.

hakank
2008-02-17, 08:55
Det fanns en liten plastbfilm med något slags kletigt lim som kabeln vilade på direkt efter lödningen! Den va fortfarande kletig! Så jag tänkte använda den som avlastare! Går inte det så kan jag ju lägga en liten klick 2-komps lim som fäster kabeln 8)

Låter som en utmärkt ide. Om du råkar ha smältlim så kanske det är enklare. Jag använder smältlim till sånt och till att få fason på resten av antennsladden på/i modellen.

/Håkan

Kamikaze
2008-02-17, 09:27
Nu har jag fått tag i en likadan sladd från en identisk mottagare. Så det är väl bara till å löda dit den då 8)

hakank
2008-02-17, 09:58
Var den andra mottagaren trasig?

/Håkan

Ålänning
2008-02-17, 16:54
Nu har jag fått tag i en likadan sladd från en identisk mottagare. Så det är väl bara till å löda dit den då 8)
OM den är lika lång.

Kamikaze
2008-02-17, 16:57
Var den andra mottagaren trasig?

/Håkan

Japp den hade tydligen badat i somras...Men sladden va hel 8)

hakank
2008-02-17, 18:12
Säkert med på nån av filmerna från jäkenfältet då :badgrin: :badgrin: :badgrin: :badgrin: