handdator

Visa fullständig version : Då åkte man i backen igen. :(



Strömquist
2008-02-18, 17:41
Jaha, då var det roliga över för denna gången. :(

Det var ju inte länge sen jag lagade planet, och igår var det bra flygväder så jag packade ihop grejjerna, såg till att accen var fullladdad och allt var med, här skulle det flygas.

Kom ut till järvafältet, satte ihop allt, rangecheck, drog på och kastade iväg. Oj vad fint den flyger trots limmade vingar och stabbe. :)

Vid en flyby på ca. 15m så hör jag hur skevservona låter och planet börjar rolldyka, fick ordning på det och tänkte för mig själv "f**n, nån annan stör ut mig".

Bestämmer mig för landning och vänder om ca 50 meter bort, drar ner på motorvarvet och planet gör om samma manöver, nu reagerar den inte på några rörelser alls, och går i backen (hårt) :(

Nu börjar man ju undra varför och kommer på efter ett tag att jag inte har fulla batterier i sändaren :roll: Bannade klant!

Motorfästet gick sönder, har ett nytt hemma.
Noshjulet pajjade, funderar på att flytta fram de bakre (taildragger).
Funkar taildragger på en cessna?

Jag får se hur jag gör, det får bli som det blir, jag ska ju ändå bara använda detta plan för att lära mig.

MagnusStrömqvist
2008-02-18, 22:52
Sörjer med dig..... Gör n skäl för namnet Strömqvist och pula ihop den snabbt igen ; )

pgrts
2008-02-19, 08:26
[quote="Strömquist ........
Motorfästet gick sönder, har ett nytt hemma.
Noshjulet pajjade, funderar på att flytta fram de bakre (taildragger).
Funkar taildragger på en cessna?
[/quote]

Vi har ett par som har Art Tech Cessna och de har förstås konverterat till Taildragger efter lite olika antal flygningar ;-)
Motorfäste är inte heller något som verkar vara av större vikt ;-)

http://www.mfksnobben.se/images/galleri/0802/cessnan.jpg

På bilden syns de nytillverkade skidorna som inte verkar få någon snö att provas på.

Strömquist
2008-02-19, 18:12
Sätter du hjulen strax bakom motorfästet då eller ?

fredrikr
2008-02-20, 10:01
Jag vet hur det känns, vid det här laget...

Planterade min E-Starter för sjätte gången i söndags, på liknande sätt som din krasch. Nu sprack det på sex ställen, och jag börjar bli så trött på planet att jag inte tror jag orkar laga det igen. Nu har jag bytt ut fartreglage, mottagare, motor samt sändare, och fortfarande glitchar det rejält och ofta. Min bästa gissning nu är väl att servona eller anslutningarna till dem är dåliga.

Jag har ju fått klart ett nytt plan, och har ett depronbygge på gång. Tror jag plockar ut utrustningen ur E-Startern och låter den trötta, limtyngda kroppen kila vidare. Känner jag för en Slowflyer igen så köper jag någon annan modell.

Mvh,

/Fredrik

Taylorcraft
2008-03-05, 18:04
fredrikr,

Det du upplever kan nog förklaras som "E-Starter-hosta", något som alla jag vet om erfarer med den här modellen. Det är lite konstigt, för alla har olika setups med radio och motor/ESC, från standard GWS till värsta brushlessprylarna. För mig blev det bättre när jag bytte ut mottagaren till en JETI Rex 5, men det blev inte helt borta. Den enda evt. förklaringen jag har på problemet, är att modellen genererar statisk elektricitet som laddas ut och skapar en puls som stör ut mottagaren. Men jag vet också att den förklaringen är tunn och jag kan inte bevisa det. Det enda jag vet är att en bättre mottagare gör problemet mindre.

Mvh

Strömquist
2008-03-05, 23:05
Jag vet att det inte sitter värsta prylarna i min setup, men det borde ju funka iallafall.

Nu har jag lagat ihop planet och gjort om det till TD, så nu väntar jag bara på bra flygväder.

http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=2034

fredrikr
2008-03-06, 08:07
Tack för infot Taylorcraft! Visst är det märkligt ändå? JETI Rex 5 är exakt den mottagare jag bytte till också, och jag upplevde ingen markant förbättring.

Jag har nu räddat alla delar jag tror jag kan ha nytta av, och kastat E-Startern. Jag fick nog i alla fall 30 flygningar och en hel del nödvändig erfarenhet, så helt meningslöst var inte köpet.

Idag fick jag ackarna till min Trojan, så nu blir det flyga så snart flygväder sammanfaller med ledig tid.

Funderar närmast på en Multiplexmodell för lugn flygning framöver - en Easy Star eller Easy Glider.

Strömquist: Lycka till med nypremiären!

/Fredrik