handdator

Visa fullständig version : KV värdet



Stig Johansson
2008-02-18, 17:39
Hej

Skyltar gärna med min okunnighet.
Men vad står K:t för i "KV" värdet på en borstlös motor

Stig

Daniel L
2008-02-18, 17:50
det står för kilo volt allstå 1KV 1000v
så är det om jag minns rätt

Michael
2008-02-18, 18:20
kv-värdet anger hur många rpm en elektrisk motor gör per volts drivspänning då den körs utan belastning.
Ex: kv=1450 rpm/V innebär att motorn utan belastning gör 1450 RPM med 1 V drivspänning, 2900 RPM med 2 V drivspänning osv.

Med risk att övergeneralisera kan man säga att en motor med lågt kv-värde lämpar sig för att dra stora propellrar med relativt lågt varvtal medan motorer med högt kv-värde lämpar sig bäst för applikationer där effekten ska tas ut vid höga varv exv. elektrisk ducted fan.

/Michael

hakank
2008-02-18, 18:20
Tilläggas kan att 1KV motsvarar, teoretiskt 1000Varv/min per volt. I praktiken blir det dock lägre med last.
/Håkan

McRegor
2008-02-18, 18:28
Tilläggas kan att 1KV motsvarar, teoretiskt 1000Varv/min per volt. I praktiken blir det dock lägre med last.
/Håkan
Hej,
Jag har letat definitioner på kv-begreppet men ingen lägger in "kilo=1000" i själva K:et.
Alla jag sett upprepar det som Michael skrev nämligen "kv-värdet anger hur många rpm en elektrisk motor gör per volts drivspänning då den körs utan belastning. " Och i vardagligt tal säger ju både fabrikanter och vi elflygare t ex att en liten outrunner har ett kv på 1100 - inte på 1,1...
Hälsningar
Roger

hakank
2008-02-18, 18:43
Good catch :-)

Har faktiskt inte tänkt vidare på det. Men nu när du skriver det. Borde ju rimligtvis heta 1KV osv..

/Håkan

Michael
2008-02-18, 18:55
Hej,
Jag har letat definitioner på kv-begreppet men ingen lägger in "kilo=1000" i själva K:et.
Alla jag sett upprepar det som Michael skrev nämligen "kv-värdet anger hur många rpm en elektrisk motor gör per volts drivspänning då den körs utan belastning. " Och i vardagligt tal säger ju både fabrikanter och vi elflygare t ex att en liten outrunner har ett kv på 1100 - inte på 1,1...
Hälsningar
Roger

Det beror helt enkelt på att k i detta fall inte har något med multipelprefixet kilo att göra. kv (eller KV) ska egentligen skrivas som k subscript v och är en av flera motorkonstanter som karakteriserar en permanentmagnetmotor. Andra konstanter är exv. armaturresistansen och tomgångsströmmen utan mekanisk belastning.

Ska man vara riktigt petig och använda SI-enheter är enheten för kv egentligen "radianer per sekund per volt", men eftersom folk är mer bekväma med "varv per minut" används normalt rpm/V som enhet för kv.

/Michael

McRegor
2008-02-18, 19:43
Hej,
Se där - var dag är en sällsam kunskapskälla - tack Michael !
Hälsningar
Roger

Stig Johansson
2008-02-19, 05:29
Tack Michael

Nu har jag lärt mig något igen

Stig