handdator

Visa fullständig version : Hur stor dragkraft på servo till stjärtrotorn?



CAD:ar'n
2008-02-20, 10:00
Hej!

Jag har tänkt köpa ett servo till att kontrollera pitchen på stjärtrotorn, jag tänkte använda ett litet microservo och funderar på hur stor dragkraft jag behöver.
Helikoptern är ett hemmabygge som kommer väga runt 300-450g.

Någon som vet ungefär hur stor dragkraft som kan behövas... :roll:

Funderade på detta servot:


Blue Bird BMS-303 DD - DIGITAL

Vikt: 3,4 gram
Mått: 19 x 7,5 x 15,5 mm
Hastighet (4,8V): 0,11s/60 grad
Dragkraft: 0,7kg/cm
Drev: Plast

För övrigt hur är kvaliteten på Blue bird jämfört med Futaba eller Graupners servon? :roll:

MVH Oskar

Ekis
2008-02-20, 15:42
Snåla inte på stjärtservot. Det i kombination med ett bra gyro är det man INTE ska spara pengar på. Titta på Futaba servon som S3154 - Futaba 9257 samt 9650. De drar från 2 kg och uppåt. Se även på denna länk:http://www.rcheli.se/phpBB220/viewtopic.php?t=14195&highlight=9257

CAD:ar'n
2008-02-20, 19:24
Hej!

Är detta ett bra servo då? det är ju dessutom ett digitalservo...

Blue Bird BMS-375DMG


Vikt: 11,4 gram
Mått: 24.5 x 11.5 x 23 mm
Hastighet (4,8V) : 0,13s/60 grad
Dragkraft: 1,6kg/cm
Drev: 2x aluminium, 1x koppar, 1x nylon

Eller detta lite tyngre digitalservot:

Blue Bird BMS-385DMAX


Digitalt, kullagrat och metalldrevat högkvalitets miniservo till oslagbart pris.

Vikt 16,5gram.
Dragkraft 4,7kg/cm. @ 6V
Dragkraft 4,2kg/cm. @ 4,8V
Hastighet 0,13sec/60grader. @ 6V
Hastighet 0,15sec/60grader. @ 4,8V
Dimensioner 26X13X26mm.

Eller är Blue bird ett "dåligt" märke? :wink:

MVH Oskar

Ekis
2008-02-20, 20:22
Det är inte bara rena prestanda som är det viktigaste. Använd ett servo som är avsett för att användas tillsammans med ett gyro. Mig veterligt har inte Bluebird ngt sådant servo. Deras servo är inte dåliga, men i sammanhanget fel typ. Det har även med att göra av exakthet runt mittläge, uppdateringsfrekvens osv. Varför har du snöat in på deras servo till stjärten just? I ett hemmabygge finns det nog med problem för att få helin att flyga. Satsa då på säkra kort vad det gäller elektronik och servo så är chansen större att du lyckas. Gyrot du använder bör vara ett Futaba GY401. Inget annat. Tro mig, det är värt pengarna!

CAD:ar'n
2008-02-21, 08:21
Tja...

Har redan ett NT420 gyro från protech, så det går inte att ändra på ;)

Jag var intresserad av Blue bird för att de just nu var rea på det servot...
180:- med metalldrev...

Men S3154 verkar kosta runt 400:-, var kan man få tag i den billigast? :roll:

Anledningen till min "snålhet" är att min budget inte riktigt tål för stora utgifter :(
Vilket jag borde ha tänkt på tidigare :cry:



Men om den lyfter är jag nöjd :lol:
(Om den inte gör det är det ju synd, men jag kan ju fortfarande bygga ett flygplan med delarna ;) )

MVH Oskar

Magnus G
2008-02-21, 09:34
Läser man på olika forum så framgår det ganska bra att Blue Bird inte är ett populärt märke för tail-servot, och även att man får vad man betalar för (tyvärr?).

Men ett servo som presterar bra i förhållande till sitt låga pris är Hitec HS-81.

CAD:ar'n
2008-02-21, 10:36
Tack för tipset! :D


Jag kollade på Hitec HS-81, och den kostade under 200:- :shock:
Men räcker prestandan?!

Det verkar inte heller vara ett digitalservo... :?
Fast det viktiga är ju att det fungerar bra på rätt plats ;)


MVH Oskar

Magnus G
2008-02-21, 13:07
Av det som anges i databladet är det i stort sett bara hastigheten som har betydelse för servots funktion som tail-servo. Men det finns en massa andra faktorer som också har stor betydelse fast de anges aldrig, så enda sättet att veta hur bra ett servo är jämfört med andra är praktiska tester.

Digitalt eller inte spelar nästan bara roll ifall gyrot är anpassat för digitala servon (dvs har olika inställningar för digitalt eller analogt servo) och det tvivlar jag på att protech gyrot har.

När det gäller prestandan så får du vad du betalar för. HS-81 minst lika bra eller bättre än övriga servon i under 200:- klassen, men det är inte lika bra som 3154 eller 9257.
Fast det duger för gott för enklare flygning, så kan du skaffa ett 9257 när kassan tillåter.

DaEk
2008-02-21, 19:32
Hemgjord heli? bilder, detta låter intressant. :)

CAD:ar'n
2008-02-23, 11:02
Tack för tipsen!

Det inte lätt att veta när man är nybörjare ;)
Ska kolla upp Hitec HS-81

Bilder på mitt projekt kan komma om ett tag, än så länge har jag bara byggt klart en bladhållare, men helikoptern måste vara klar 15 april eftersom det är ett projektarbete på gymnasiet... så det är bara att vänta :lol:


MVH Oskar