handdator

Visa fullständig version : ParkZone T-28 Trojan



fredrikr
2008-02-23, 17:12
Hej alla!

Jag vet att den här forumdelen främst används av folk som sitter i månader med knepiga byggen, och jag har all respekt för dem. Det här verkade ändå som den mest passande delen för det jag ville dela med mig av. Jag är ingen erfaren byggare, och ingen erfaren flygare heller för den delen, men klarar i alla fall av att snäppa ihop en RTF-modell (och kanske t o m en ARF-modell!), och komma till det jag gillar mest: att flyga!

Tänkte visa upp hur lätt det var att sätta ihop denna RTF-modell, och samtidigt dela med mig av lite detaljbilder, så folk som funderar på att köpa en kanske gör slag i saken. Kvaliteten på hela modellen känns hög, allt är snyggt och passar ihop, och det är inte leksaksnivå på något som ingår. Faktum är att jag inte tror att jag behöver trimma rodren över huvud taget - allt verkar sitta klockrent justerat från början. Den är dock inte flugen än.

http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=2002

Modellen anlände väl inpackad. Här har jag just dragit ut frigolitlådan ur kartongen. Extrapropellern och påsen med landningsställ låg löst, men de verkade inte ha skadat något. Kartongen som skulle skydda fronten mot buntbandet hade lossnat och låg över stjärten, men skadan var minimal.

http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=2003

Kroppen upplockad ur kartongen.

http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=2004

Vänt kroppen upp och ner för att fästa vingen.

http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=2005

Skruvat fast vingen med den medföljande skruven.

http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=2006

Så här tar man bort radioluckan. Sitter med en kraftig magnet.

http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=2007

Landningställen monterade.

http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=2008

Skruvar dit noshjulet genom en öppning i huven.

http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=2009

Satt fast stabilisator och länkat höjdrodret. Perfekt passform, inga justeringar nödvändiga.

http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=2010

Bytte till MPX-kontakt på fartreglaget eftersom jag redan har MPX-kontakt på mina befintliga ackar och laddare. Annars duger säkert den förmonterade kontakten bra.

http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=2011

Radioutrymmet efter montering av JETI REX 7 MPD mottagare. Jag limmade kardborrband för att lätt kunna få i och ur mottagaren. Servona man ser är förstås de medföljande och förmonterade digitalservona för sida och höjd. Sidservot styr även noshjulet.

http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=2012

Den flygfärdiga modellen, vy 1.

http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=2013

Den flygfärdiga modellen, vy 2.

http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=2014

Den flygfärdiga modellen, vy 3.

Sammanlagt har jag säkert lagt en timme på bygget, men utspritt över några dagar. Man behöver en Y-kabel för skevservona, och den ska sitta monterad i radioutrymmet, men det gjorde den inte. Säljande butiken erbjöd sig genast att skicka en ny kabel, men jag fick låna en på annat håll innan den hann anlända från Amerika. Köpte modellen på A Main Hobbies (http://www.amainhobbies.com), och de har bara varit trevliga och smidiga att ha att göra med tycker jag. Modellen kostade ganska precis 1000kr, och med moms och frakt landade det på ca 1650kr innan den var hemma. Och då ingår allt som ska sitta i planet, utom mottagare och ack.

/Fredrik

Mr J
2008-02-23, 17:37
Givetvis vill vi se såna här trådar, även om det är mer "montering" än regelrätt bygge så är det av intresse. Och det är alltid kul med bilder på flygplan eller hur? ;)
Hoppas att bilderna följs av en flygrapport, helst positiv och med tillhörande film.

Om vi bara skulle tillåta byggtrådar från scratchbyggen och liknande då blev här inte så mycket att titta på...
Såna här trådar tycker jag är jättebra, det kan ju vara så att man själv är intresserad av samma kärra, eller något annat plan från samma tillverkare, då är det guld värt att hitta en sån här tråd... Och är man inte intresserad finns det ju alltid en bakåtknapp i webbläsaren ;)

wesse
2008-02-23, 18:25
sådana plan skulle passa mig som går i backen lite då o då :D

sm3xrq
2008-02-23, 20:59
Givetvis vill vi se såna här trådar, även om det är mer "montering" än regelrätt bygge så är det av intresse. Och det är alltid kul med bilder på flygplan eller hur?

om inte annat så kan det vara kul att se hur planet ser ut lite mer i detalj sp man vet redan innan man har beställt den vad man får om man nu e intresserad

fredrikr
2008-03-14, 19:05
Så har jag då äntligen kommit till skott och flugit min ParkZone T-28 Trojan, en full månad efter att jag fick hem den.

Kort historia: Yippeeee!

Lång historia:
Det var fullständigt oproblematiskt och väldigt roligt! Satte i en ack (2200mAh HobbyCity 20C-30C, laddades i förrgår), kollade range (30m med antennen helt infälld och riktad rakt mot planet, fortfarande 100% kontroll över alla funktioner! Tyckte det var meningslöst att fortsätta gå längre bort). Kollade en sista gång att alla roder gick åt rätt håll, att de såg centrerade ut, att inga roderutslag såg ut att vara alltför våldsamma, samt att tyngdpunkten låg rätt (har viktat med ca 30g i stjärten pga tyngre ack).

Startade från en halvjämn gräsmatta på Mälaröarnas Modellflygklubbs fält. Full gas, efter ca 7m gav jag lite stigroder, och upp for den. Märkte fort att den behövde rätt mycket dyktrim, så det fick den. Två hack skevtrim också, sedan var det bra.

Och vilken manövrerbarhet! Vänder på en 2,5-öring (en halv femöring), loopar tight och obesvärat, rollar snyggt om än lite långsamt (ska justera skevutslagen ett hack). Flög även lite inverterat, och det var lätt att göra snyggt. Flög fint på kanske 40% gas, men jag körde mest på 60-80% gas när jag trickade lite. Landade efter några minuter, direkt efter 30s fullgaskörning. Slog av gasen helt och gled in, precis lika lättlandad som en E-Starter tyckte jag. Tog direkt av kåpan och kände på gasreglage och ack. Ingen av dem kändes det minsta varm - skulle uppskatta att de höll runt 25 grader (ca 5 grader i luften).

Kompisen (med *mycket* mer erfarenhet av modellflyg) tog en provrunda och konstaterade att den flyger mycket bra. Sedan tog jag en ny sväng och riktigt njöt. När kärran var längre bort än kanske 30m, tror jag inte vi hörde den över huvud taget, trots att det var mycket nära stiltje. När den väl hördes var det ett lätt surr vid ett visst varvtalsområde, något som visade sig bero på att noshjulet vibrerar. Bör kunna fixas rätt lätt med något slags isolering mot axeln.

Gjorde så tredje och sista landningen efter sammanlagt ca 10min flygning. Kände på acken och fartreglaget igen, och de var helt svala.

Åkte lycklig hem och laddade acken. Fick i ca 1000mAh, så 20min flygtid på en ack känns fullt realistiskt. Mätte strömmen för någon vecka sedan, och kom fram till 18A när man håller i planet och kör på fullgas, så acken borde tåla strömuttaget med rejäl marginal.

Sammanfattning: Kärran är en total skönhet i luften, tokigt lättflugen, och med goda prestanda. Råd: Köp!

Mvh,

Fredrik

bokis
2008-03-14, 19:26
..en bieffekt kan ju bli att det suger efter lite större så småningom! :D
Tack för resummén,lysande! PDT_Armataz_02_03

fredrikr
2008-03-14, 19:37
..en bieffekt kan ju bli att det suger efter lite större så småningom! :D
Tack för resummén,lysande! PDT_Armataz_02_03

Kul att du uppskattade rapporten!

Större modeller: Jo, men ett steg i taget. Första planet (E-Starter) hade spännvidd 96cm om jag minns rätt, och drygt 400g vikt. Det här har spännvidd 120cm och en vikt på ca 900g. Samtidigt var det ju en övergång från en högvingad trainer till en lågvingad kärra, men tack vare de väldigt snälla flygegenskaperna gick det ju som smort. Stort tack går till ParkZone för denna fina maskin, men även till Gary Gunnersson som gjort en riktigt fin modell av den för FMS och ClearView - FMS-modellen gav mig den övning jag behövde för att knappt ens vara nervös när jag premiärade den.

Nog har jag sneglat åt större plan ändå. Ska träna lite mer svårflugna plan i liten, lättreparerad skala innan jag ger mig på det bara.

Mvh,

Fredrik

fredrikr
2008-03-25, 12:52
Det blev sju flygningar i helgen. Modellen startar och landar fint även i 5cm snö! Har väldigt kul med den som det är, men funderar ändå på moddningar...

Monterade en Watt's Up-logger i modellen vid en av flygningarna. Det innebär att vikten ökar med ca 80 gram, men då kan man se lite data om strömförbrukning mm. Jag kopplade in den mellan batteriet och fartreglaget. Den loggade flygningen, med mycket loopar och rollar och fullgaskörning:

Ack: Hobbycity 3S1P 22mAh 20-30C.
Flygtid: 11 min 16 sec
Energiförbrukning: 1645mAh
Högsta ström: 21,05A
Högsta effekt: 242W
Lägsta spänning: 10,11V

Mot denna bakgrund, och med tanke på att det är en 960kv "ParkZone 480" outrunner-motor och ett 25A fartreglage, tror ni man vågar sätta på en något aggressivare propeller? Det som sitter på nu är en 9,5" x 7,5". Funderade på en 10"x8". Fartreglare och ack känns inte alls varma direkt efter flygning. Motorn sitter så till att det är svårt att komma åt och känna.

Mvh,

/Fredrik