handdator

Visa fullständig version : Scanner 15A ESC till Scanner-motor?



Ålänning
2008-02-23, 18:17
Har lite problem att ansluta ihop tre kablar.

Borstlös motor (Scanner RC SCM-3213-KV950:
http://www.aircpro.com/airc/homepage.nsf/CatalogByCategory/3AA08B52F11A52E7C1257266006251B6?OpenDocument&CartID=3179-

Fartreglage (Scanner RC 15A):
http://www.aircpro.com/airc/homepage.nsf/CatalogByCategory/FE7421485542BB00C125726A004E7003?OpenDocument&CartID=3179-

Problemet:
Fartreglaget har tre svarta kablar.
Motorn har en svart, en röd och en blå kabel.

Vilken skall vart? I bruksanvisningen står det så eminent som "Connect
Motor to Controller" Finns ju ingen kontakt, de skall lödas ihop.

Och vad menas med: "Utför gasläges programmering innan fartreglaget
används första gången." ???


/MickeM

Jocke H
2008-02-23, 18:40
Anslut bara den 3 svarta till varsin färgad kabel från motorn, går den åt fel håll byt plats på 2.

http://www.microflight.se/connection-2.htm

Angående programeringen så står det hur du ska göra om du följer länken som du själv la dit för fartreglaget.

/jocke

Mr J
2008-02-23, 18:58
Det spelar ingen roll vilka kablar du kopplar ihop mellan motor och fartreglage, skulle motorn gå på fel håll så skiftar du bara två av kablarna, det spelar ingen roll vilka.

Däremot är det väldigt viktigt att du kopplar rätt polaritet mellan fartreglage och batteri.

Det flesta fartreglage kan programeras, man kan ställa in cut off spänning, broms och så vidare, vanligtvis kopplar man på strömmen med gasspaken i "fel" (full gas) läge för att komma in i progarammeringsmode, sen får man lyssna efter rätt antal pip för att programmera rätt funktion. Men det där får du läsa i manualen, det finns nog lika många sätt att göra det på som det finns fartreglage ;)

Vad det gäller att koppla ihop det hela är det ju upp till dig om du löder ihop sladdarna eller löder på kontakter.

Ålänning
2008-02-24, 00:04
Funkade kanon :D Tack så mycket!

Finns en byggtråd:
http://www.motorportalen.net/phpbb/viewtopic.php?t=2979

Sigun
2008-02-24, 00:13
Nu är det bara att beställa hem UHU Por lim och tejp till den dagen du ska flyga med den :) det lär behövas, väggar och tak kan vara hårda mot depron.

Ålänning
2008-02-24, 10:13
Nu är det bara att beställa hem UHU Por lim och tejp till den dagen du ska flyga med den :) det lär behövas, väggar och tak kan vara hårda mot depron.
Jo, nåt lim till måste jag skaffa, för dom jag har är ingen höjdare.
Absolut sämsta limmet jag någonsin varit i kontakt med är Great
Planes Foam CA. Totalt sanslöst värdelöst lim. Fastnar bättre med
saliv eller om man skrapar bort limmet från PostIt's. Hur funkar UHU
Por Lim? Torkar det fort? Antar att det flexar mer än CA? Jag har
använt GreatPlanes Wood Glue (ljusgult) och det har funkat rätt
hyfsat.

Vadå tak och väggar? :D Flygen håller ju i simulatorn ;-) (Reflex
XTR-flyg håller kanon)...

Vi är tre som är så gott som flygklara så det lär väl bli premiärfilm
med tre flygare i en inomhushall småningom. Blir säkert några sekunders
flygtid... hehe...

http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/3_dep28_1.jpg

Mr J
2008-02-24, 10:42
Uhu-Por är kontaktlim, stryk på lim på bägge ytorna, vänta 10 min och sätt ihop, då hugger det direkt. Det funkar också att använda som "vanligt" lim, men då tar det en och en halv evighet för att torka.

Ålänning
2008-02-24, 12:55
Jag gjorde en sån där enkel programmering (har inget "programmerings-
kort") och det jag undrar... skall motorn börja varva först vid 50% på
trottelspaken på sändaren? 0-50 händer inget, sen från 50-100 så
varvar motorn 0-100.

2008-02-25, 12:48
Efter gaslägesprogrammeringen så borde gasningen funka över första 50% också. Du kanske glömde nåt pip?

Ålänning
2008-02-25, 17:40
Efter gaslägesprogrammeringen så borde gasningen funka över första 50% också. Du kanske glömde nåt pip?
Näh, gör precis som det står i bruks. Dvs:

1.0 Gaslägesprogrammering (max. gas och stopp)

1.1 Slå på sändaren och ställ trottelspaken på max.

1.2 Slå på strömmen till fartreglaget. Efter ca: 2 sekunder börjar LED:n att blinka fort. Efter
ytterligare 1 sekund skall det höras 2 pip (1 KHZ ton) som bekräftar att max. gasläget är
programmerat. (Om nu trottelspaken lämnas i maxläge i mer än 10 sekunder, kommer fartreglaget
att automatiskt övergå till fabriksinställningar igen).

1.3 För över trottelspaken till min. gas inom 10 sekunder. LED:n börjar nu att blinka sakta i ca. 1
sekund. Nu hörs 2 pip (1 KHZ ton) som indikerar att min. gasläget är inställt och programmerat.
Detta behöver bara göras en gång, för denna programmering ligger nu sparad i reglagets minne.
Det går att nollställa gaslägesprogrammeringen genom att utföra steg 1.1 till 1.3 igen.