handdator

Visa fullständig version : Erfarenhet, above all.



DaEk
2008-02-24, 11:44
Hej!

Någon som vet nått om above all´s elgrejer?
Hur är deras motorer, reglage och ackar.
Prestanda och kvalitet.

Åker upp till örebro imorgon (måndag) så jag inte gör bort mig om jag köper något.

Hur är deras velox .25-storlek? Är lite sugen på denna med 45A-motor och fartreglage.

http://www.fullkontroll.se/above-velox-powerset-inkl-motor-fartreglage-p-3931.html

Är den något att ha?

hakank
2008-02-24, 18:11
Ang deras motor och fartreglage kan jag inte yttra mig men därimot om deras Above All plan.

Köpte ett: http://www.fullkontroll.se/above-katana-120cm-p-3919.html

i julas. Finfin kvalitet enl. mina mått. Har flygit ett 5 tal ggr och är nöjd. Skulle dock satsat på 4 cells drift i stället för 3. Passar kärran bättre.

/Håkan

DaEk
2008-02-25, 09:23
Tack för svaret. Sitter nu här i örebro och väntar på att de skall öppna.

Spännande, har aldrig varit i nån större hobbybutik förut.

hakank
2008-02-25, 18:37
Hur gick det? Nått kap?

/Håkan

DaEk
2008-02-26, 15:21
Nja, några glödstift. :) Kollade lite på veloxen, såg mycket fin ut.
Dock så blir det beställning från internett i så fall.

När jag stod och kollade lite på veloxen så fick jag plötsligt syn på denna:

http://www.fullkontroll.se/above-extra-mini-patty-wagstaff-powerset-inkl-motor-p-3925.html

Och bäst av allt, det gick att ha samma ack som till veloxen. Bara lite för stort. :shock:

Snacka om att man blev sugen. Lekte lite med tanken på att beställa båda komplett, men sen blev man lite realistisk. Skulle gått på nästan 10.000. :?

hakank
2008-02-26, 15:51
Otroligt snygg!

Till den så ser ju en 3 cells 2200mAh (lipo) setup ut att passa som hand i handske.

Du har inte kollat på andra mer ekonomiska motor/ESC och batteri alternativ?

Om man inte vill beställa från utlandet så har ju http://www.rcflight.se/ ganska humana priser.

/Håkan

DaEk
2008-02-26, 16:45
Nja, blir nog inte så mycket billigare med motor ESC. 630 spänn på veloxen och ungefär lika mycket på extran.

Det som skulle kunna bli billigare är väll ackarna.

Men det räcknar jag att komma ikapp på en mängdrabatt.
Priset på servona var ju ganska humana. typ 170 kronor styck.

Vad är det mer som går att banta med då? Finns det så mycket billigare i asien?

hakank
2008-02-26, 18:35
Bara som exempel så finns det ju i Extran's fall 30A fartreglage från ~$9 X = ~60 :- x1.25 för moms = 75 bagare..

Har dock inte provat detta billigaste exemplet själv men misstänker att det gör som mina andra asien reglage, dvs plug och play utan att ratta allt för mycket på inställningarna så rullar det på.

/Håkan

Nexus
2008-02-26, 19:16
Du hade skrev en länkar som inte Visa en bilder jag hoppas att här är rätt som Du ämne här bilder ?

http://www.fullkontroll.se/images/velox.jpg

MVh Steve
:D :D

Tjompen
2008-02-28, 20:24
Jag har faktiskt en hel del erfarenhet av just Above All´s reglage och motorer. Jag har varit helnöjd med det jag testat. Motorerna tycker jag klarar mycket mer kräm än vad dom är specade för. Vad gäller regalgen kan jag bara säga samma sak. Mycket bra prylar!!! Jag flyger idag en T-28 från black horse med ett 40A Above All reglage, en pitts (http://www.mft.nu/es/product/product.asp?productid=204024&visible=1) helt kitad med Above all.
Jag började använda deras prylar redan när de hette Apache och dom har levererat hela vägen!!! 8) 8) 8)

http://img258.imageshack.us/img258/1794/killenob5.jpg (http://imageshack.us)

DaEk
2008-02-29, 15:01
Jo det låter ju bra :) Men vad tror ni i t.ex veloxen, 3s 2200 mah, är inte det rätt lite för en modell med 45A motor. Skulle inte 2700 4s funka bättre?

McRegor
2008-02-29, 15:41
Hej,
Vill du ha kraft men inte minst livslängd på din LiPo-ack tå tycker jag absolut att du skall ha högre kapacitet och spänning på acken är 3S2200. Med tanke på att många ackar verkar vara överspecade avseende max effektuttag så är det bättre att ligga i underkant.
Bara mina tankar hälsar
Roger

DaEk
2008-02-29, 18:27
Så det blir ett bättre val att köpa den lilla patty wagstaff på 970mm? Då passar nog acken perfekt.

hakank
2008-02-29, 18:35
Om du skall köra 3 cell så wagstaff. Kör 3 cell med min Katana 120cm som är i samma storleksklass som veloxen och där passar defenitivit 4 cell bättre.

/Håkan

DaEk
2008-02-29, 19:06
Åh vad svårt det här skall bli då. Kanske köper 2 ackar på 2200 mah och köper några större senare.

Flightpower 2500 mah 4s, kan det vara nått, blir det nån flygtid på det?

Någon som kan ge lite siffror på ett ungefär hur lång flygtid det blir om man flyger sportflyg och sedan 3d med det acket?

Annars vad kan vara lämpligt?

hakank
2008-03-01, 07:44
Det blir nog svårt att uppskatta din flygtid. Men du kan få jämföra med min och med 120CM Katanan. Med en 2200 3 cell i den och mer åt "flytflygningshållet" dvs inga propphäng men en del fullgas stigningar så räknar jag med 6 minuter. Fullt spett är 40A.

Med det mindre planet och 3 celler 2500mAh borde du komma upp i minst 10 minuer med samma flyging tycker jag.

Men allt beror ju på hur mycket motorn drar och hur du flyger.

/Håkan

hakank
2008-03-01, 07:54
Btw.

För att göra dina val lite svårare :-)

Auktionen går ut på söndag. (Nej det är inte mitt plan)

http://www.tradera.com/Katana_flygklar_elkarra-auktion-59078846

/Håkan

DaEk
2008-03-01, 09:49
Den såg ju bra ut, katanan har jag också tittat på en del. Och man får pengar över för annat kul också :D Man får tacka för tipset.

Får se om jag kanske inte lägger ett bud.

DaEk
2008-03-02, 19:01
Första gången jag följde en auktion på tradera, från 1500-1925 på några minuter, blev ju lite chockad :O Blev inget köp:(

hakank
2008-03-02, 19:13
Jo. De var väldigt billigt.... ett tag :-) Antar att det är back to basic igen då?
Wagstaff?

/Håkan

DaEk
2008-03-02, 19:18
Jo antingen den storleken eller den större på 1200 fast då en yak tror jag det svängt till nu. :)

Tydligen så fixar den motorn bara 15-25 ampere effektivitetsström, som jag gissar är den ström man kan köra på en längre tid utan att överbelasta. Då kanske 2200mah skulle kunna räcka ändå.

Hm, kanske skulle ta båda, inser att jag aldrig kommer kunna bestämma mig, uppdaterar tråden om det blir nått beslut och beställning. :D

mageri
2008-03-02, 20:29
Bjöd på katanan på Tradera.

Blev dock nästan samma pris som om man köpte modellen ny + övrig setup från Hobbycity.

Det man sparade var byggtiden, men det är ju kul att ha byggt modellen själv:)

Roger.

DaEk
2008-03-02, 20:52
Man får heller inte glömma paketöppningen, lite höjdpunkten av modellflygares liv :D

flygaren_93
2008-03-03, 15:52
Man får heller inte glömma paketöppningen, lite höjdpunkten av modellflygares liv :D

Jag tycker höjdpunkten är när man testflyger, det är mycket mera spännande.
Då kan allt man gjort försvinn på någon sekund.

Alex

DaEk
2008-03-03, 15:54
Också den en stor händelse, men paketöppning, njaa! :D

flygaren_93
2008-03-03, 16:07
Men jag har ju aldrig haft en ARF så jag vet inte hur det är... Men det är roligt när det kommer småsaker i paket.

Alex

DaEk
2008-03-09, 19:08
Hej!

Ännu inget köp och pga detta så har jag ju förståss fortsatt surfa runt efter bättre lösningar.

Så! Jag har fastnat lite för Extremeflight.

Kollat framförallt på deras 45 inch Extra 300 med motor och fartreglage.
Kan det vara en passande modell? tänkte köpa 2 Loong Max 2200mah 3s och 2 flightpower 2170mah bara för att se om det blir nån skillnad.

Sedan valet av laddare var ju till en början BC-6. Men om man köper en dyrare laddare t.ex BC-8, kan det påverka laddtiden?

Länk till Extra´n:




http://www.freestyle-rc.co.uk/_shop/store/Aircraft/Extra+300+Electric/extra300E.aspx

DaEk
2008-03-09, 19:16
Oj jäklar, det var ju inte dollar det var ju pund. :) Då var det inte lika intressant längre. Men frågan angående laddare får stå kvar. :lol:

hakank
2008-03-09, 19:37
Då skall vi se, svänger snabbt här:-)

Ang. laddare. Du skrev "? tänkte köpa 2 Loong Max 2200mah 3s och 2 flightpower 2170mah bara för att se om det blir nån skillnad. "

Vet inte så mycket om BC-6 och BC-8 ... Kan man ladda 2 X 3 celler samtidigt? Om inte spelar det ingen roll för laddtiden om laddaren kan ge 2A, 3 celler 25 watt 6 celler 50 watt.

/Håkan

damaen
2008-03-09, 19:54
Freestyle-RC har mycket bra paketpriser. Bara någon hundring dyrare än direkt från Extreme Flight i USA men man slipper tull och moms eftersom de är i UK.

Själv har jag beställt Edge 540T paketet av dem.

DaEk
2008-03-09, 20:05
Inte lätt att bestämma sig när det är en halv årsinkomst det handlar om...

Anledningen till att jag fastna för Extremeflight var att jag trodde att det var dollar, men sen kom min gode far och informera om att det var pund det handla om och plötsligt blev det mer än dubbelt så dyrt som jag trodde. :cry:

Back to basic. Above all 120cm.

DaEk
2008-03-16, 20:35
Hej!

Då har jag lagt en beställning från fullkontroll.

Yak 54, kontakter, BC-6, 12*6-propeller etc.

Komplett utom servon och ackar

Jag har tänkt köpa 2st flightpower 2170mah 25c 3s samt 2 st loong max 2200mah 3s 25c.

Servofrågan återstår.

höjd/skev:
https://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5456

Sida:
https://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2147

Någon som haft några erfarenheter av dessa servon.

Vilka märkesservon kan vara bra alternativ?

Mvh David.

hakank
2008-03-17, 06:47
Kul att det rör på sig.

Jag körde sådana här:

https://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=3609

på både höjd och sida. De du listade för sida finns inte i lager (och har inte funnits på lager under en väldigt lång tid)

Anväder de du listade för skev och det funkar utmärkt hitlills.

/Håkan

DaEk
2008-03-17, 15:11
Hej!

Hade inga av de ackarna jag behövde i lager. Så jag tror jag ersätter det med 1 st flightpower istället.

Blev de servona jag listade till skev/höjd.

Till sidorodret blev det ett 2.4kg-servo.
[/url]

DaEk
2008-03-18, 20:55
Hej!

Ännu ett litet framsteg. Planet har anlänt till posten/ICA.

Väntar bara på servon samt att jag skall beställa ackar, sen blir det till att visa upp skönheten på fältet. :)

Flowtu
2008-03-18, 21:10
Hej ha 2 stycken em servon vilket fungerar mycket bra. Lika bra som hextronik fast tystare.

Varför ett finare, starkare servo till sidroder ska man alltid ha det eller?

/Matte

DaEk
2008-03-19, 16:14
Tydligen, alla andra verkar göra så så varför gå imot strömmen. ;)

Tror det har nått att göra med att sidorodret är ganska stort och används rätt mycket i 3d. Finns säkert någon som kan förklara detta bättre.

Nu är i alla fall paketet hemkommet och... upplagt på vinden efter en snabb titt :cry: Lång historia...

Daniel L
2008-03-19, 17:16
det ar tråkigt att höra måste kräfts en del för att planet skull hamna uppe på vinden och inte ens ihop satt.

mageri
2008-03-19, 17:43
Ja. När man får hem ett "flygpaket" så slänger man sig ju alltid över det och allt annat får stå tillbaks... PDT_Armataz_02_36

DaEk
2008-03-19, 17:50
Delar den åsikten, men det här måste vänta även ifall man bara vill kuta upp, hämta det och börja limma så kommer monteringen börjas i slutet av påsklovet.

Skulle gissa på att det är då paketet från hobbycity kommer också.

mageri
2008-03-19, 19:29
Tänkte bara säga att angående servoval kör jag med dessa

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=662

rakt av på både min Acromaster och Above All:s Extra 300 (120 cm) och det funkar klockrent.

Roger.

hakank
2008-03-19, 19:47
Lustigt med servona. Full kontroll rekommenderade runt 3kg på sidorodret och 2.5kg på höjdrodret. MFT som säljer samma kärra rekommenderar 1.3kg servon rätt av.Jaja.. :-)

Sidorodret är tydligen det som är utsatt för mest krafter. Fanns ngn kalkylator som jag inte hittar nu man kunde använda sig av för att räkna ut vad man behöver i dragkraft på servona.

Tråkigt att kärran hamnade på vinden.

/Håkan

mageri
2008-03-19, 21:28
Enligt en mejlkontakt med Fullkontroll "räckte" det med 1.5 kg på alla servon för att få Extran fullt 3D-duglig. "Jag flyger med det själv", löd svaret.

Likväl gäller Acromaster eftersom den kvalar in i samma modellstorlek.

Men vill man få perfekt prestanda så är det säkert inte fel att välja kraftfullare servon. Personligen så är i alla fall jag nöjd med dessa "billighetsservon" PDT_Armataz_02_23

MVH

Roger.

hakank
2008-03-20, 06:10
Enligt en mejlkontakt med Fullkontroll "räckte" det med 1.5 kg på alla servon för att få Extran fullt 3D-duglig. "Jag flyger med det själv", löd svaret.

Likväl gäller Acromaster eftersom den kvalar in i samma modellstorlek.

Men vill man få perfekt prestanda så är det säkert inte fel att välja kraftfullare servon. Personligen så är i alla fall jag nöjd med dessa "billighetsservon" PDT_Armataz_02_23

MVH

Roger.

Skulle ha vetat det innan jag satte i mina dyrservon :-) (Va ju inte allt för dyra men iaf..)

David. Jag misstänker att du redan beställt servon?

/Håkan

DaEk
2008-03-20, 14:28
Hej!

Fick ta ner yaken i nån timme idag för att betrakta den och ta några bilder:
http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=163482

Angående servon är de redan beställda.

DaEk
2008-03-22, 20:41
Hej!

På tal om ingenting så har jag en calmato sports som fortfarande är i bra skick. Haft problem med att få motorn och gå som den ska och den har dött många gånger.

Har tänkt elektrifiera den. Hi-model 4120 med ett 60amp fartreglage. Till den en 3300mah 5s. Vill ha något högre prestanda än GX40. Funkar det?

Och angående motorinstallationen på Yaken. Hur 17 kopplar man in fartreglage/motorn rätt. Finns ju 3 sladdar. Får man testa sig fram eller? Köpte inga guldkontakter.

hakank
2008-03-23, 08:17
Himodel setupen till en Calmato ser ut att passa bra. Ang. inkoppling av fartreglage så brukar Sigun posta denna länk:
http://www.microflight.se/connection-2.htm

Du får prova dig fram ang. de tre kablarna till motorn. (Om du inte kan reversera rotationshåll på motorn i reglaget) Jag brukar tvinna ihop på nått sätt de tre kablarna och kolla vilket håll det snurrar innan jag löder ihop dom för gott.

/Håkan

DaEk
2008-03-30, 15:21
Hej!

Har lött fast multiplexkontakten hane på fartreglaget. Vi kollat motståndet och det ligger på kring 0.1-0.15 ohm. Spelar det någon roll? Eller måste man löda om?

hakank
2008-03-30, 15:37
Mätte på ett fartreglage för nått tag sedan. Det var definitivt inte så lågt. Det är inte nån konding som laddar upp? Har du ett variabelt nätagg du kan testa att koppla upp fartreglaget emot och vrida upp sakta för att se om det är kortis?

/Håkan

DaEk
2008-03-30, 15:38
mho mena jag. megaohm nånting. Vi har inte batterier än. Men tror ni att det gör nån skillnad?

hakank
2008-03-30, 15:42
Megaohm låter å andra sidan för mycket. Ett öga så går jag upp och mäter på ett.

/Håkan

Daniel L
2008-03-30, 15:47
humm det ska nog vara milli ohm

M=mega
m=milli

hakank
2008-03-30, 15:50
Jag mätte på ett fartreglage med inbyggd BEC 2,6kohm mellan plus och minus. Sedan mätte jag på ett utan BEC. Det hade en konding på ingå¨ngen och startade på runt 1kohm och ökade resistansen.

Några milliohm låter som kortis..

/Håkan

DaEk
2008-03-30, 16:03
Då så kan jag simma lugnt med andra ord. :)

hakank
2008-03-30, 16:12
Kanske har missuppfattat detta. :shock:

Hur mätte du?

/Håkan

DaEk
2008-03-30, 17:21
En mätargrej. Mätte på multiplexkontakten. Den som skall sitta i kontakt med batteriet. Alltså ingen ström i fartreglaget.

Men du skrev att du hade 2.6 komh? Jag hade bara 1. och när du inte hade BEC (vad det nu är) så hade du 1komh. Samma som jag hade. Eller har jag missförstått nått?

hakank
2008-03-30, 18:07
Well. Trodde att du lött kontakten sedan mätte mellan plus och minus för att se om det var nån kortis. Och om du har milliohm mellan plus och minus så tror jag nått är galet. Om du mätte så att du hade kontakt efter lödningen på samma pol och mätte upp milliohm så låter det OK.

/Håkan

DaEk
2008-04-05, 16:26
Suck. Idag så skulle vi börja montera fast roderhornen och stötstänger till höjdrodret. Det var så att förra gången så funka sidoroderservot bra men började likssom hacka i slutet. Kollade spänningen på mottagarbatteriet vi använde för att testa med och det var väldigt låg spänning så jag trodde detta var problemet.

Sen idag hade vi ett sprillans nyladdat mottagarbatteri. Sidroderservot ställde sig snett, så att sidorodret pekade åt vänster. Det gick inte att dra sidoroderservot åt höger utan bara några mm åt vänster. Blev bara värre och värre och snart funka det inte alls. Testade på en annan mottagare och då var det helt dött. Suck!

Sen när vi testade EM-servona till skeven. På vänstra funka det perfekt, men på högra snurra det bara runt när jag drog skev. Det stannade aldrig heller. Och på noll utslag drog det sig bara sakta. 2 av 4 servon var helt kassa.

Tar bort de andra 2 och använder till någon billig vinge eller nått. Beställer nya från en Sverige istället.

Hade jag bara otur? Annars aldrig mer kinaskit! Vet att jag kan skicka tillbaka och säkert få nya men orkar inte detta!

Men en possitiv nyhet är i alla fall att batteri och laddare är skickat och kommer på tisdag.

hakank
2008-04-05, 18:58
Synd om servona men har varit med om likande. Har nån som snurrar runt liggandes beställd från HC. Tyvärr så säljs det väl kinaservon i Sverige också, å andra sidan enklare att byta..Vad står EM för i EM-servon?

Det verkar iaf som det snart är dags för provflygning? Drog av en repa med min Katana senast idag faktiskt.

/Håkan

DaEk
2008-04-05, 19:40
Jo lite återstår på den.

Laddare och ack kommer som sagt på tisdag, och då är det väll en hel del med inställningar och lödningar. Skulle inte bli förvånad om servona kommer då också.

Beräknad provflygning är om 2 veckor lördag. Då har jag även tänkt premiärflyga min kyosho edge 540.

DaEk
2008-04-13, 19:47
Hej!

Allt är ju installerat nu. Men jag funderar på det här med störningar.
Jag har lagt mottagaren ganska långt bak, till vänster framför sidroderservot. Antennen går ur modellen direkt mot stabben, sen så svänger den 90 grader och pekar mot fenan med hjälp av gummiband, väldigt löst spänd.

till skevrodrena så var kablarna till skevservona väldigt korta, så på den ena fick jag i Y-kabeln. Men till det andra servot blev det för svårt för då var ju vingarna tvungna att vara monterade så jag fick ta en halv meter förlängningssladd som tyvärr var det enda jag hade hemma. Är det någonting som kan störa?

Och så har jag för mig att jag läst nått om att mottagaren måste vara på ett visst avstånd från ack/fartreglage/motor. Stämmer det.

Jag har testat räckviddstestet. 40 meter klarade den ungefär. Är det ok? Har en hitecsändare.
Får en futaba FF7 i maj.

hakank
2008-04-15, 12:13
Hej.

Sorry, har varit lite bysu senaste tiden trots två semesterdagar. Det blev lixom flygväder :o

Angående störningar. Antennen skall vara så rak som möjligt. Om du vinklar den 90 grader så tror jag att du kan få problem. Om du kollar på bilderna i denna tråd så har du ett exempel på hur man kan sätta dit den:
http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?p=57467#57467
Den delen av antennen som "blir över" låter jag helt sonika hänga efter planet. Har inte haft några problem med detta ännu iaf.

Ang. skevroderkablarna. Det skall inte vara ngt problem. Jag tvinnar mina för att minimera störningsrisken om de är långa.

Det är rekommendabelt att hålla mottagaren så långt som möjligt från fartreglaget. Finns dock inget bestämt mått.

För att vara säker på att du inte får störningar så skall du när du gör räckviddstestet samtidigt gasa med motorn från noll till fullt fram och tillbaka tills du känner dig nöjd. Till detta behöver du en medhjälpare som håller o planet och kollar servona (att de inte rycker)

Fast du kanske redan har jungfruflygit kärran?

/Håkan

DaEk
2008-04-15, 14:48
Hej!

Blir det bara väder på lördag så kanske kanske.. Fast då har jag konfirmationsträff :?

Så man skall inte vinkla antennen? Citat från mft:
Undvik att ha antennen spikrak. Det är bättre att ha en 90 graders vinkel en bit ut på antennen.

Måste tacka dig för alla svar Hakank. Har varit till god hjälp :thank:

hakank
2008-04-15, 19:57
Du kanske hinner före eller efter träffen :o

Det var intressant ang. antennen. Har jag aldrig hört förr. Måste kolla runt lite bara för det :D

Å andra sidan har du ju gjort räckviddsprov så det verkar ju OK.

Om vi inte hörs innan, lycka till med premiären!!

/Håkan

DaEk
2008-04-19, 15:15
Hej!

Above all-yaken är premiärflugen.

I luften kändes det verkligen att den inte vägde nånting. Svarade på vinden. Kunde flyga väldigt långsamt med den. Dock bara 4 flugningar så jag kan inte säga så mycket om den än. Men en fotbollsplan borde gå hur bra som helst att flyga på

Premiär på en Kyosho Edge 540 med saito .91.
Flög mycket fint. Gillade den lite mer. Mer tyngd och gick stabilare i luften.

hakank
2008-04-21, 06:08
Kul att du fått den i luften. Håller med dig om att den inte gillar vind. I allfall inte om man skall försöka flyga snyggt isf att få den att inte blåsa bort. Tyvärr är det väl så med det mesta i den viktklassen. Låter spännande med Edgen :)

/Håkan

gimbo
2008-04-21, 14:06
Härligt att du flyger runt med maskinen. Och visst är det så. Den lätta vikten märks direkt när det blåser lite. Edgen är som ett goståg i jämförelse.

Men visst är det roligt med en lättviktare. Har motsvarande din, fast Katanan... Och jag tycker den är helrolig. Försökte filma den igår. Men blev inget vidare då flygningen hamnade ur bild. Ska göra ett nytt försök ikväll :)

Däremot så enda nackdelen med Katanan, vet inte om du har det på din Yak... är sidroderhornet som gör att man får så små sidroderutslag.


God Flyglycka :)

DaEk
2008-04-21, 15:19
Hej!

Samma lösning på katanan och yaken på sidorodret. Dock så satte vi i roderhornen till skeven på sidorodret. Kan det ha ändrat nått? Jag kan köra sidorodret så det tar i höjdrodret om jag vill.

Annars kan du göra på servot, att du sätter pull-pullinkarna längre ut på servoarmen. Blir längre moment så att säga så det blir större utslag.
Kanske du redan gjort detta men jaja.

Har tänkt börja köra expo på yaken också, vill ha större utslag men ändå kunna flyga snyggt.

gimbo
2008-04-21, 19:11
Det var ju inte dumt att sätta skev-hornen på sidan. Ska se om jag hittar något som blivit över här hemma :)

Det är inte servoutslaget som är förlitet. Utan sidroderhornet rent mekaniskt som tar i kroppen.

Självklart vill man ha jätteutslag på alla roder. Det gör det lite skoj :)

DaEk
2008-04-21, 19:38
Jaha, den tog i kroppen. Det med skevroderhornen var ju inte en idé direkt utan snarare en tabbe. Beskrivningen var skitdålig.

Jo har ni sett vilken rabatt de har på fullkontroll nu.

Katana 140 cm för 997 spänn. :D

Vore ett kul långtidsprojekt. Kanske kan följa med en sån om jag beställer ett nytt ack. Kanske kanske...

gimbo
2008-04-21, 20:17
hehe...
ja det är ju helt klart att du ska ha en katana med i paketet om du köper batterier :)

DaEk
2008-04-22, 21:17
Så då har jag beställt nytt batteri. Lite futabadekaler. En laddkabel till BC-6 nimh och...


ABOVE ALL SUKHOI SU-31 1400mm :D

Nu behöver jag bara lite hjälp med set up. Men den tråden gör jag senare.
Blir ett långtidsprojekt. Premiärflyg inplanerad i Juli. Kanske inte så lång men det kommer kännas som ett halvår.