handdator

Visa fullständig version : Blanda olika märken.



lassebetong
2008-02-25, 12:40
Hello all futabalovers oute there, här kommer nåt att bita i.
Har köpt en mottagare märt Graupner/Jr, är det som jag hoppas o tror att den fungerar till både graupner och jr lr.
Det är ingen PPM motagare och jag blev lite sk..nödig att jag gjort bort mig nu.
Spakar själv en PCM 9 II och håller tummarna att de kommer att gilla
varandra.

/Lasse

fredrikr
2008-02-25, 13:03
Jag är medveten om dessa kompatibilitetspunkter:

* Servopluggarna ser *lite* olika ut. En del mottagare tar glatt båda sorterna, annars får man till det med en liten kniv - det är bara en liten extra plastkant som sticker ut på ena sorten.

* Kristallen ska ha samma märke som mottagaren, och ska förstås vara dualconversion endast om mottagaren är det.

PCM tror jag ska funka tvärs över märken. Någon kommer säkert rätta mig om jag har fel.

/Fredrik

McRegor
2008-02-25, 13:11
Hej,
Nu blev jag nog liiite förvirrad...
1 - Futabalovers - såvitt jag ser av din fråga så berör den uteslutande JR...eller var det bara tänkt som en liten extra knorr..:)
2 - "Det är ingen PPM mottagare" - kanske bättre att säga vad det är än vad det INTE är...
3 - "Spakar själv en PCM 9 II " - om jag uppfattar det rätt så vill du m a o köra en Graupner/JR-mottagare - "ingen PPM" - mot en JR PCM 9 II ? Är det rätt uppfattat ? Om det är en PPM-mottagare så borde det inte vara några som helst problem - och det kanske det inte är med en PCM-mottagare heller eftersom JR och Graupner "har barn ihop" s a s . Varför inte testa först ? Hursomhelst - när vi fått klargjort vilken mottagare du avser så finns det säkert någon JR-ägare som kan svara på frågan.
Hälsningar
Roger

Mr J
2008-02-25, 13:35
PCM tror jag ska funka tvärs över märken. Någon kommer säkert rätta mig om jag har fel.

/Fredrik

Ja, det är så fel det kan bli ;)
PCM är i allra högsta grad märkesberoende, medan PPM oftast fungerar problemfritt mellan olika märken.

Däremot vet jag inte riktigt om man ska betrakta JR och Graupner som olika märken, JR tillverkar ju Graupners radio.

Men precis som Roger skriver är frågan lite väl luddigt formulerad, med mer kött på benen kan vi säkert reda ut det hela.

lassebetong
2008-02-25, 15:08
Hej,
Nu blev jag nog liiite förvirrad...

Hehe ja det var nog mest tänkt som en knorr, blir liiite mycke kortantenner i bland. ;)

Jag har tyvärr inte motagaren i handen så jag kan prova.
Men jag tänkte om de olika modulationerna typ spcm och zpcm är lika i båda sändarna.
Det är en graupner/jr smc20ds vet inte vilket av ovanstående som den använder.

/Lasse