handdator

Visa fullständig version : 3W 85iB2 Problem



Tobben_
2008-03-02, 23:10
Hejsan. Jag har en 3W boxer på 85cc som jag inte får att gå bra, köpte planet begat o flygklart. Den förra ägaren hade aldrig haft några som hellst problem med den men då hade han bara kört 5L genom den så han trodde mina problem berodde på inkörning. Förra sommaren körde jag ca 30L men den beter sig lik förbaskat konstigt, satte motorn i en "provbänk" ikväll som är vridbar och testade oxå... Samma problem.

Motorn går fin fint då den står som vanligt men vrider man den mer än 90grader åt sidan är det som den surar till. Om jag har den på tomgång dör den DIREKT den passerar 90grader och har jag halv gas till full gas så tappar den ca3000varv. Detta problem är altså från 90-270grader annars går den super. Enligt 3W som kollat upp serienr på den är den från 2000 och dom fick man ju ingen hjälp av :( ... Kan det vara membranen i förgasaren som håller på att bli gamla eller? Tycker det e konstigt att den går så bra då den står plant? Eller ska man bara byta till en DA 100 8)
Tacksam för hjälp Mvh Tobbe.

JB
2008-03-03, 07:57
Hejsan Tobben

Om den är från 2000 så rekomenderar jag dig att byta menbran och stift.
Det är normalt att byta med jämna mellanrum. Hur ofta är svårt att säga, men om man vill kunna lita på motorn så är det med minst 2 års mellanrum.

Vill du byta till en DA100 så är du välkomen att höra av dig, du blir garanterat inte besviken.

Jonas

jaka
2008-03-03, 16:40
Hej!
Sedan finns det ju MVVS 116cc twin!

Tobbe O
2008-03-16, 09:15
Passa dig för MVVS jag har en bekant som har en och han är inte nöjd.

Tobben_
2008-03-16, 10:07
Mjo ska det bli ett motorbyte blir det ingen Mvvs 116 de blir en DA100 :Dsjälvklart

Tobbe O
2008-03-16, 10:09
MVVS 58 Prosport ska visst vara en kanon motor, medans 116 bara är skit :)

Tobben_
2008-03-16, 10:45
Mjo jag har hört precis likadant. De e ju därför jag ska prova en i Katanan eftersom den skulle bli så tung... 8,5-9kg :? Annars hade jag till 100% kört med DA50 :D Men jag tror ändå att Mvvs ljuger med effekten? 8,5hk på en 58cc min 3W 85a ska ju bara vara på 7,8hk?

Tobben_
2008-04-03, 19:35
Mjaha... Då var förgasaren bytt till en flångny och läpparna till reedventilerna bytt men.... Den fortsätter likadant... Jag ska försöka filma den till helgen så får ni se hur den ryker ur ena avgasröret (beror på åt vilken sida man lutar den åt) då man lutar den. Har läst på Rcuniverse.com om att utrymmet mellan reedventilen och vevhuset e för stort så det samlas bränsle där och då man lutar den rinner bränslet in till den cylle som man lutar den åt... Låter lite långsökt. Mvh Tobbe-som tror att 3w e skit

jaka
2008-04-03, 22:16
Hej!
Hur är det med kylningen. Har du fixat några bafflar så kylluften verkligen går genom kylflänsarna?

Tobben_
2008-04-04, 06:15
Hej Jaka. Jag har plockat lös motorn och satt fast den i en motorbänk för bilmotorer så jag kan snurra på den medans den är igång så det sitter ingen kåpa eller bafflar på den. Jag har också provat snålställa den till just att den inte svarar med samma resultat det blir värre då jag ger den mer bränsle. Mvh Tobbe

Tobben_
2008-04-04, 21:39
Hej. Nu har jag filmat och provat med olika bränslen oxå. Den går "bäst" på 98okt macksoppa men problemet är kvar fast inte lika våldsamt... Det kanske syns lite dåligt att det rycker ur ena (vänster) ljudämpare men i slutet på filmen då jag startar om den så syns det , i verkligheten syns det direkt jag viker den över 90grader. Viddler.com - 3W85IB2 - Uploaded by tobben_@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/c2dd9539/@@AMEPARAM@@c2dd9539/
Mvh Tobbe

Christer J
2008-04-05, 22:18
Hej Tobben, skit när det krånglar. Trodde det hade ordnat sej redan i höstas. Min amatörtanke var om man skulle luta motorn med tändboxen lös och hålla kvar den horisontellt?

Tobben_
2008-04-06, 10:07
Hej Christer. Jag tror att det har med bränsle som sammlas i vevhuset men alla tipps är välkommna så jag ska prova din ide oxå, det var ju fasen om man inte skulle hitta felet. Det e ju snart sommar o planet vill jag ju flyga med :D Mvh Tobbe

Christer J
2008-04-06, 15:07
Om någon kan hitta felet så är det du med dina motorfingrar :) Kan det vara packboxen på vevaxeln som inte tätar?

Tobben_
2008-04-06, 15:36
Ioförsig den e ju 8år gammal... Men den går ju bra då jag inte lutar den, om packboxen var dålig skulle den väll gå dåligt hela tiden? På hela förra sommaren hade den 2-3 bra "perioder" men kanske 20-30 dåliga. Tror jag ska prova göra som grabbarna "over there" http://www.rcuniverse.com/forum/m_5133372/mpage_5/key_/tm.htm och "gjuta" i silicon och bara testa på tomgången om det kan vara det felet... Känns som jag provat nästan allt annat... Och om det funkar gör jag en i aluminium... Som sagt förslag är välkommna. Mvh Tobbe

Christer J
2008-04-06, 19:41
Den tråden verkar ju lovande, där har du nog felet :) 3W har ju tydligen ändrat på utformningen på nyare modeller om jag fattade rätt.

Tobben_
2008-04-06, 20:16
Hej. Jag har en kompis som pratade med 3W och dom fick serienr på motorn och allt och dom erkände att 10% av 85orna var feltilverkade men min skulle absolut inte vara det enligt dom... Men som sagt finns "gammla" och "nya" modellen av den här motorn och 106an, (samma problem med gamla 106an) Men men. Jag har gjort "pluggen" nu så på tisdagkväll då den torkat riktigt ska det bli kul att se om den går bra eller om man ska göra som Sverker på plus :( Mvh Tobbe

Christer J
2008-04-06, 20:44
Lycka till på tisdag, jag håller tummarna :)

Ludde
2008-04-06, 23:23
en 2t som krånglar, nummer ett, provtryck rovan.. täta insug avgas och provtryck.. tjuvluft eller läckage får till mysko saker..

Tobben_
2008-04-07, 06:16
Hej Ludde. Du tänkte ungefär som ett kompprov?

Christer J
2008-04-07, 14:08
Hej igen Tobben, undrar om inte Ludde menar att trycksätta även vevhuset. Det poppade upp ett minne :idea: från en artikel jag läste för många år sedan. Det var en 2-T MC eller moppe som skulle renoveras och då tätades insug och utblås. Trycksättning genom tändstiftshålet, sedan om man har kolven nere så måste väl vevhuset trycksättas bakvägen av kanalerna. Sedan var det något medel som smörjdes på misstänkta ställe typ packboxar cylinderfot,delningen av motorblocket mm. Kommer inte ihåg vad det var för medel som användes men det ska ju vara något som det blir luftbubblor i där det läcker. Kan det kanske gå med en såpblandning?
Sedan kom jag att tänka på en skoter som jag inte fick ordning på, där tog verkstadskillen vanlig startgas och sprutade på vevaxelpackboxen när motorn gick på tomgång och varvet ökade markant några sekunder, bytte packbox och motorn blev som ny. Blir kanske svårt att få startgas till packboxen på en flygmotor när proppen snurra och blåser, men kanske om man drar en slang från startgasflaskan bakifrån över motorn och sätter fast nära vevaxel på något sätt? Vi får hoppas Ludde kommer med ett kanonsvar hur man gör :)

jaka
2008-04-07, 17:53
Hej!
Membramen i förgasaren bör bytas regelbundet. Hör med en motorsågsfirma!

Tobben_
2008-04-07, 18:23
Hej Jaka. Hela förgasaren är splitterny den kom direkt från 3W likaså reedläpparna, tändstiften är också nya. Mvh Tobbe

Tobben_
2008-04-08, 18:39
Hej. Nu är "pluggen" provad... Ingen förbättring. Är 3W känsliga på tändningen? Om den skulle vara fel nån grad? Jag tycker det e som konstigt att den ryker ur cylindern som man vrider nedåt? Jag har NGK CM-6 tändstift i den nu finns det något alternativ att prova med? Mvh Tobbe

Tobben_
2008-04-09, 09:46
Ähh, nu tar jag den enkla vägen... Jag skickar ner motorn till 3W i Tyskland så får dom göra ett försök. Kompisen min pratade med dom idag om mina problem och dom sa att det var bara o skicka ner den så dom fick kolla vad det var för fel så jag kan flyga i sommar. :D Mvh Tobbe

AM
2008-04-09, 10:48
Varför inte komma med på motorworkshoppen i Stockholm nästa lördag 19 april, där kan Du få många, många bra svar och mycket nyttig information.

http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=6935

Mvh
Ove

Tobben_
2008-04-09, 11:08
Jo visst hade det varit kul... Men det är ju en bit att åka... 80mil enkelväg. Sen vet jag på ett ungefär hur motorer funkar, (jag har varit bilmekaniker förut) Men ordna en träff lite närmare så kommer jag garanterat PDT_Armataz_02_43 Mvh Tobbe

Ludde
2008-04-09, 14:26
Hej Ludde. Du tänkte ungefär som ett kompprov?
japp provtryck hela rovan inklusive vevhuset.. plattjärn och gummi på utblås, samma på insug fast med en liten pip för att sätta fast en tryckklocka.. skubbe till närmsta gräsklipparmek så trycker dom den där rätt fort.. dom har normalt plattorna till insug utblås oxo, ser att tråden sprungit ifrån mig.. :-)

Tobben_
2008-06-18, 20:09
Nu har motorn kommit tillbaks. Dom har bytt förgasarplattan till en som är "rak", den jag hade innan var vinklad 90grader. Är det någon som vet vad "Resitex" betyder? Enligt google så är det typ ett recin eller speciell textilyta? På kvittot från 3W skriver dom:
Engine rebuild to Resitex
Vad nu det kan betyda... Provkörning i bänken imorgon.
Hoppas att den går som den ska. Mvh Tobbe

Per P
2008-06-18, 21:42
Kan det möjligen vara så att det NU sitter 2st små magneter framme i medbringaren, och att det bara satt EN när du skickade ner motorn? Isåfall har du en mycket trolig anledning där.... Du hade säkerligen det gamla tändsystemet på din motor innan, och de tändsystemen strulade ligegrann på alla möjliga sätt, därför uppgraderade 3W tändsystemet, och det nya behöver 2 magneter....
(detta borde dock inte påverkas av hur du lutar motorn, men man vet ju aldrig!

Tobbe O
2008-06-18, 22:29
Nu har motorn kommit tillbaks. Dom har bytt förgasarplattan till en som är "rak", den jag hade innan var vinklad 90grader. Är det någon som vet vad "Resitex" betyder? Enligt google så är det typ ett recin eller speciell textilyta? På kvittot från 3W skriver dom:
Engine rebuild to Resitex
Vad nu det kan betyda... Provkörning i bänken imorgon.
Hoppas att den går som den ska. Mvh Tobbe


Du får ju hoppas att den går så bra så att den går att sälja, så kan du ju köpa dig
en DA-100:cheers2:

Tobben_
2008-06-18, 22:52
Hejsan Per P. Jag hade det nya tändsystemet sen innan med 2 magneter, en röd o en grön. Det står 4.1 på boxen. Det konstiga var ju att den gick super bra "plant" men då man lutade den mer än 90 grader surade den på cylindern som var nedåt...

Tobbe. Jag hoppas att den går bra för då slipper man ju bygga om en massa... men men nog e man bra nog sugen på en DA100. Vi får se imorgon kväll om det blir en sverker

Tobbe O
2008-06-18, 23:10
Jag tror nog att den går fint nu, tror du inte att den är provkörd i Tyskland?

Tobben_
2008-06-19, 05:12
Mjo... Det står på kvittot. "Engine test run o.k". Men undra om dom vred motorn medans den var igång...

Tobben_
2008-06-21, 14:14
Jaha då var den provkörd och provflugen. Den vart bra nog mycke bättre men jag kommer att sälja motorn och beställa en Da100 inom en snar framtid. Finns annons under säljes. Mvh Tobbe