handdator

Visa fullständig version : meeting Matfors MFK 13-15 Juni 2008



speedo_4
2008-03-10, 09:38
Välkommen på meeting hos Matfors modellflygklubb.
Den 13-15 Juni flyger vi på vårat fält som ligger beläget bredvid E14 precis bredvid Ljungan. Besök oss 1,5 mil utanför sundsvall.

http://www.matforsmfk.se/

Sigun
2008-03-10, 11:40
OBS OBS 2 takts motorer förbjudna.


Skojar du ?? eller vad är anledningen till detta :?: :?:

Tobbe O
2008-03-10, 12:33
Jaha, inga tvåtaktare :?:

Då får man ta och stryka över den meetingen i kalendern då :(

Sigun
2008-03-10, 12:56
Kanske är en EL träff ?

speedo_4
2008-03-10, 13:15
anledningen till att vi inte använder 2 taktsmotorer är helt enkelt att det står i vårat bygglov att vi inte får använda 2 takts motorer. Alltingen får vi acceptera det eller flytta :oops:

Sigun
2008-03-10, 15:13
Går det bra med 4 takts motorer ? eller är det bara EL motorer som gäller på ert fält ?

Vore väl bättre de satte en begränsning på ljudnivån än att säga att man inte får köra 2-takts motorer hos er ??.

/Martin

speedo_4
2008-03-10, 16:13
Går det bra med 4 takts motorer ? eller är det bara EL motorer som gäller på ert fält ?

Vore väl bättre de satte en begränsning på ljudnivån än att säga att man inte får köra 2-takts motorer hos er ??.

/Martin
4 takt går alldeles utmärkt.

Tobbe O
2008-03-10, 17:19
Så det är ok att köra en 4-taktare som skriker, men inte en 2-taktare med supersilent dämpare även om den är mycket tystare.

Ni måste ha haft en dålig förhandlare PDT_Armataz_02_27

wesse
2008-03-10, 17:45
jag fattar inte ett dugg men det förvånar varken mig eller andra... tror jag att jag menar om något fattar vad detta är då jag anser det hela konstigt med 4 eller två som ej går om det ändå är tillåtet i detta samanhang... fast jag tycker det blev svårt ändå :D

Tobbe O
2008-03-10, 17:55
Jag förstår precis vad du menar

genland
2008-03-10, 21:36
Host, Host...

Förlåt men....

Ville bara påpeka att på Genlandameetinget i Åsele
får man flyga med enfald, 2-takt, 4-takt, valstakt, baktakt ja till o med
ångmaskin om man så önskar....

Mvh Kent

kenneth67
2008-03-10, 22:05
inte för att strö salt men detta måste kunna gå att omförhandla ! ? det låter lite som om detta skulle vara baserat på gammla mätningar ?? en 2 taktare idag är ju inte så mycket mer högljudd än en 4 taktare .. så vida man inte kör med "felaktig" dämpare, min gammla os 90 fs låter d¨å betydligt mer än mina 2 taktare iaf !

Sigun
2008-03-10, 22:22
Ja nått skumt är de som ligger begravt här :) . Dessutom så borde väl ett högsta Decibel värde vara något bättre. Tänk alla stackare som kommer med sina 2 takts bensinare, de måste ställa om de så att de fyrtaktar istället, fast de verkar ju inte vara något större problem :D :D :D är väl bara Tobbes Yak som går i tvåtakt :lol: :lol:

/Martin

LIP
2008-03-10, 23:01
Har för mig att det var tillåtet att flyga med 2-taktare en gång om året och det var när det anordnades meeting.
Har det förändrats?

/Lasse

speedo_4
2008-03-10, 23:08
Det är förhandlingar med ägarna på markerna omkring. så är det ialafall.

McRegor
2008-03-10, 23:11
Hej,
Eftersom jag vet lika lite som de flesta andra av er beträffande orsaken så kan jag bara spekulera och gissningsvis är det för att enkelt kunna sortera ut de allra värsta "ljudsabotörerna" vilka trots allt oftast finns i gruppen 2-taktare.
Att bara tillåta 4-taktare gör det ju mycket enklare att hantera jämfört med att måsta ljudmäta varje modell.
Sen är det väl bara att acceptera fakta - har Klubben detta villkorat i sina arrendeavtal så är det så. Gissar att dom som i så fall lider mest är Klubb-medlemmarna själva och har dom inte lyckats få en ändring till stånd så kanske det inte är så enkelt trots allt.
Och det finns ju ett annat tillåtet alternativ - EL..:)
Nåväl - jag önskar lycka till med Matforsklubbens meeting !
Hälsningar
Roger

speedo_4
2008-03-10, 23:48
Hej,
Eftersom jag vet lika lite som de flesta andra av er beträffande orsaken så kan jag bara spekulera och gissningsvis är det för att enkelt kunna sortera ut de allra värsta "ljudsabotörerna" vilka trots allt oftast finns i gruppen 2-taktare.
Att bara tillåta 4-taktare gör det ju mycket enklare att hantera jämfört med att måsta ljudmäta varje modell.
Sen är det väl bara att acceptera fakta - har Klubben detta villkorat i sina arrendeavtal så är det så. Gissar att dom som i så fall lider mest är Klubb-medlemmarna själva och har dom inte lyckats få en ändring till stånd så kanske det inte är så enkelt trots allt.
Och det finns ju ett annat tillåtet alternativ - EL..:)
Nåväl - jag önskar lycka till med Matforsklubbens meeting !
Hälsningar
Roger
Väl talat. Som du skriver så är det dom flesta trädkramare i området som sagt nej till tvåtakt. Anledningen blir ju i vårt ändamål att vi flyger in på deras tomter även om det är luftrum. Så som skrivet. Om man vill besöka
meetinget kan 2 taktsmaskiner medtagas för uppvisning men inget körande. För er flygsugna är det 4 takt och el som gäller. Hoppas vi ses där. :)
Kan tillägga att det finns husvagnsplats med.
http://www.matforsmfk.se/bilder/meeting_2004/IMG_0333.jpg
http://www.matforsmfk.se/bilder/meeting_2004/IMG_0431.jpg
http://www.matforsmfk.se/bilder/meeting_2003/meeting06.jpg

Lite bilder från tidigare års träffar.

wesse
2008-03-10, 23:55
rackarns vad fint det låg o en sällsam kaffebo har ni oxå :D

McRegor
2008-03-11, 00:06
rackarns vad fint det låg o en sällsam kaffebo har ni oxå :D
...å vet du vad Wesse - älven går alldeles nedanför - stora möjligheter till sällsamma landningsupplevelser...:)
Hälsningar
Roger - vatt där för några år sedan...vacker miljö !

speedo_4
2008-03-11, 00:08
rackarns vad fint det låg o en sällsam kaffebo har ni oxå :D
...å vet du vad Wesse - älven går alldeles nedanför - stora möjligheter till sällsamma landningsupplevelser...:)
Hälsningar
Roger - vatt där för några år sedan...vacker miljö !
Det råkar inte vara så att du isåfall är medlem i Ljungans vänner? ;)
Än så länge har en annan klarat sig men då är man bara nybörjare med.

McRegor
2008-03-11, 06:14
Hej Speedo,
Nä, det är jag inte men för en hel evighets sedan så bodde jag i Sundsvall och då var jag medlem i Skvadern. Men när jag är uppe och hälsar på så brukar jag också ta en svängt till främst Öråker men vid några tillfällen har jag också besökt ert fält.
Hälsningar
Roger

Sigun
2008-03-11, 08:53
Det var värst vad trevligt de såg ut.. synd att man bor så avsides från Matfors :? :?

kenneth67
2008-03-11, 10:17
härliga vyer !! hoppas det blir en trevlig träff ! synd man bor så off

Mikael_jo
2008-03-11, 16:35
hej

jag kommer nog att försöka pricka in denna meeting iår med trots förbudet med 2-taktare. finns ju el nu för tiden också :)

har varit mycke tjat om det här med 2-takt i den här tråden men måste bara få fråga, förra året körde jag en 1cc tvåtakt, frågade om det gick bra och fick godkänt eftersom det var meeting. men jag kanske gjorde fel? ifs så stannade den ju efter 20sek hela tiden så den hann ju inte låta så mycke :lol:

kan säga att de va välldans trevligt och fint väder förra året och hoppas på lika bra igen.

och hoppas även att fler tar med sig husvagn och gör oss andra sällskap :)

ses där innåt landet! :)

speedo_4
2008-03-11, 21:48
hej

jag kommer nog att försöka pricka in denna meeting iår med trots förbudet med 2-taktare. finns ju el nu för tiden också :)

har varit mycke tjat om det här med 2-takt i den här tråden men måste bara få fråga, förra året körde jag en 1cc tvåtakt, frågade om det gick bra och fick godkänt eftersom det var meeting. men jag kanske gjorde fel? ifs så stannade den ju efter 20sek hela tiden så den hann ju inte låta så mycke :lol:

kan säga att de va välldans trevligt och fint väder förra året och hoppas på lika bra igen.

och hoppas även att fler tar med sig husvagn och gör oss andra sällskap :)

ses där innåt landet! :)
jadu. Att fråga på plats skadar ju aldrig. Jag har inte deltagit förut så jag vet inte vad som gäller så. Som sagt ta med er och hör. Värsta som händer är ett nej. :)

Mikael_jo
2008-03-11, 22:06
föresten, har jag träffat dig nån gång förut? kanske på nån innomhusflyg?
kul med lite fler "yngre" piloter :) är själv -89a

TWm
2008-03-16, 09:17
Har för mig att det var tillåtet att flyga med 2-taktare en gång om året och det var när det anordnades meeting.
Har det förändrats?

/Lasse

Nej då Lasse det har inte ändrats!

Vi har mycket riktigt en regel i vårt bygglov som säger att vi bara flyger 4-takt, men på meetinget är den undantagen. :up:

Så alla flygsugna, det är bara att packa grejorna och komma!! PDT_Armataz_02_44

Övriga frågeställningar om vår 4-takt vs 2-takts regel kan vi gladeligen diskutera på plats lördagkväll över en bit mat.

Mvh
Tomas Wikström
Säkerhetsansvarig
Matfors MFK

speedo_4
2008-06-02, 13:12
Det börjar dra ihop sig :D
Alla är välkomna. Gammal som ung PDT_Armataz_02_52