handdator

Visa fullständig version : Inget liv i reglaget - hjälp!



Tom
2008-03-12, 20:34
Jag är lite lätt bedrövad - jag har köpt en begagnad setup och får inget liv i reglaget. Reglaget är ett Jeti Advance 77Opto Plus.

Jag kopplar upp och får en liten kort gnista i kontakten när jag trycker in acc 2 (2st 4S i serie), men jag gissar att det är normalt med hög spänning via 8S2P. Sen är det dött.

Jag har ingen spänning ut från BEC till mottagaren. Motorn är lätt bromsad om man vider runt den, alltså det verkar ligga en låg bromsspänning på den men inte ett pip eller ljud från reglaget. Självklart ingen reaktion på gasspaken. Jag har testat att ta bort röda stiftet i sladden till mottagaren och matat med extern BEC/acc - då går resten av servona men ingen reaktion från reglaget.

Om jag mäter på stiften i mottagarsladden från reglaget har jag 0 volt.

Inget luktar bränt eller är konstigt på något sätt.

Jag har självklart testat att reversera trottelkanalen och faktiskt ävet testat med två helt separat radio, en PPM Graupner MC16/20 och en PCM JR9XII.

Jag är lite småknäckt, allt var påväg att göras klart för helgen då jag åker till landet för påsklovsflyg så det känns surt. Har nån någon ide om vad mer jag kan prova?!

Jag postar frågan på svensktmodellflyg.se också eftersom jag är lätt desperat..

Tack på förhand
Thomas

Robert_s
2008-03-12, 20:48
tjenare!
Jeti Advance 77Opto Plus är ett fartr. som inte har någon beckrets inbyggd, så du måste ha ett motagarbatteri inkopplat till motagaren och ha kvar den röda kabeln till fartr. för att det ska funka!
/Hoppas det hjälpte:)

Tom
2008-03-12, 22:01
Haha, faan vilket blåbär man är... Stort tack Robert, påsken är räddad!

Som man säger - RTFM - read the fucking manual. Jag hade faktiskt ingen men hade ju lätt kunnat ladda ned den.