handdator

Visa fullständig version : Ganska fantastiskt!



AM
2008-03-14, 11:05
Läste nyss följande på det andra förbundets hemsida:

SMFF försäkring är unik i många avseenden - så det är inte svårt att förstå att "missnöjes-förbundet" försöker få till en likadan. SMFF har sedan flera år tillbaka en kontinuerlig dialog med IF för att anpassa försäkringen till medlemmarnas behov, men också för att vara balanserad till kostnad och risktagande för försäkringsgivaren.
Sanningen är att de försäkringar som BÅDE RCFF och det andra förbundet har förhandlades fram av Mats Erlandsson i Ripaklubben. EFTER att RCFF tecknat försäkringarna följde det andra förbundet efter och köpte exakt samma försäkringar. Det är mycket enkelt att påstå det. Det finns nämligen ingen annan produkt tillgänglig som passar vår verksamhet.

Vad gäller villkoren så är det de "Allmänna 6959:11 Olycksfallsförsäkring" som gäller. Skulle If ha anledning att ändra detta? Knappast. Vad gäller Ansvarsförsäkringen så finns det inte heller där någon anledning för If att ändra villkoren.

Men det är lätt att göra sig märkvärdig genom att låta bli att informera och ge insyn. Det ser vi gång på gång. "LFS-förhandlingen" som det andra förbundet blåste upp till ett massivt hot mot modellflyget, nu försäkringarna som är sååå speciella i det andra förbundet, bidragen från RF som ger sååå mycket i klubbkassan, osv. Struntprat! Ta exempelvis hur det andra förbundet rapporterar till Flygsportsförbundet i senaste mötesprotokollet gällande LFS:
a) Rapporter från ansvarsområdesansvariga
Flygsäkerhet – XXXXX XXXXXX meddelade att LFS har förevisat ett förslag vilket om det genomfördes skulle innebära stora inskränkningar i verksamheter för modellflygare.
Hur kan man tolka ut detta ur det informella mötet med LFS? Det gällde ju UAS - inte modellflyg. Och det förslag som LFS la fram kring tolkningen av modellflyg/UAS var ett mycket löst förslag som LFS i princip övergav direkt vid vårt samtal. Inget att yvas över.

Nej, försäkringsvillkoren är de samma - vi väljer bara inom förbunden att tolka dem olika inom de ramar försäkringarna medger. I RCFF:s fall ser vi i första hand till att MODELLFLYGARE - oavsett förbundstillhörighet - ska få en bättre situation. Det står ju i vår målsättning:
Svenska RC-Flygförbundet är en ideell förening som har till syfte att främja utbredningen av modellhobby som rekreation, träning och uppvisning i Sverige Och då gäller det alla modellflygare. Naturligtvis gäller försäkringarna endast medlemmar i förbundet och deras gäster. Men det medger ju att man kan ha meetings där alla är välkomna. Så tolkar försäkringsbolaget villkoren - och det gör vi i RCFF också.

RCFF har regelbundna kontakter med försäkringsbolaget - och den dialog vi för är enkel och okomplicerad. Det andra förbundet vill tydligen gärna följa sitt mönster att få det att låta väldigt stort och märkvärdigt. Och i och med det har man ju faktiskt tappat fokus på sin verksamhet. Arbetar man för sina medlemmar - eller arbetar man för sin överlevnad?

Nej, ju snabbare vi kan enas och arbeta sida vid sida för våra medlemmar och bl.a. ge dem absolut frihet att välja förbund - ju bättre möjlighet får modellflyget i Sverige att utvecklas.

Mvh
Ove

T5
2008-03-14, 11:40
En tanke i all välmening...Nu får man väl skit för det här, men here goes:


Kan ni inte skapa en kategori i forumet för inbördes stridigheter mellan förbunden, eller åtminstone hålla allt i samma tråd?
För oss som INTE bryr oss eller lägger oss i striden känns det trist att det dyker upp nya negativa trådar hela tiden med rcff/smff tjaffs i allmänt/Tips.


Hmm, var det för gnälligt? Nåväl, ta det för vad det är!


/Från en som inte är medlem i något av förbunden, men som tacksamt besöker båda forumen, tjabbar med trevligt folk och bara modellflyger :)

MasterMag
2008-03-14, 14:41
Ja jag måste nog hålla med om där. Eller helt enkelt tig ihjäl dom, så flyger vi och har roligt här så får dom grejja på med sitt och se om det skapar trivsel i det förbundet.

bokis
2008-03-14, 15:55
Kan nog hålla med om det ni skriver att det bör nog tigas ihäl snart,enda faran med detta är att det får framstå om någon slags sanning då det som påstås från SMFF och det är mindre bra..
Jag trodde dessutom att just Pelle var den som skulle hålla tonen (det är en trevlig prick) så jag tycker faktiskt det förvånade att han skrev,

Citat: "SMFF försäkring är unik i många avseenden - så det är inte svårt att förstå att "missnöjes-förbundet" försöker få till en likadan."

Tycker det är synd då jag i alla fall skulle vilja ha en dialog men det funkar ju inte då nån avsiktligt försöker reta upp känslor..
Jag är inte med i ett missnöjesförbund,jag är med i ett alternativ till SMFF som passar mig bra,tänk om de istället för att sikta in sig på 4 kronorsförsäkringen (jodå,det är vad de betalar för den per medlem enl. egen utsago)
skulle testa o sälja sig som en bra produkt,som det ser ut idag så går hela den samlade energin åt till att misskreditera mig o mina gelikar och jag tror inte det kommer att ge något i längden..
I många lägen så skulle man nog göra som ni säger,tiga ihjäl det men det funkar inte alltid.. :oops:

AM
2008-03-14, 17:58
Jag tycker det är på sin plats att bemöta den kritik vi får - oavsett var den kommer ifrån. Det är en ren princip.

Vi sträcker ut handen gång på gång, men tyvärr utan större vilja till dialog eller samarbete från det andra förbundet.

Ha en riktigt trevlig helg - hoppas vädret blir flygbart åtminstone i någon del av landet.

Mvh
Ove

kenneth67
2008-03-14, 20:37
hmmm att ta åt sig "äran" av ngt man inte ens själv har förhandlat fram ....det är som att stjäla grannens bil å sen säga nääääää den har jag byggt själv !!
får väl kanske lite hålla med i synpunkterna om smff/rcff debatterna på forumet .. även om jag själv är en av dem som "gnäller" över smff och deras metoder .. man kanske kunde hålla den debatten under medlemmars åsikter eller dylikt ... då det kanske inte är så kul för en "ny" medlem att läsa om detta tjafs å i vissa fall även påhopp att skapa en helt egen del är väl inte bra ... tiga ihjäl är väl inte rätt metod heller men man behöver som sagt inte basunera ut ättikan till alla !???
tack å lov så är det nu tunt med "riddare" från smff som härjar här .. men dom syns ju knappt inte ens på sitt eget forum heller som jag betecknar som en död zon i zyberspace...dvs händer inte mycket där ...
det säger väl en del om hur "stora" dom är .......

ps jag har flugit idag ... nästan 2 tim ljus efter jobbet .. å vindstilla i solnedgången !! som wesse skulle sagt det var sällsamt :)

hawk
2008-03-14, 22:16
jag håller med T5 , kan vi inte flyga och ha kul , snacka modellflyg som vi alla brinner för i båda förbunden ? ..men vad vet jag när det blir vår så kanske alla negativa tankar försvinner och vi börjar att vakna till och känner att det är modellflyg vi sysslar med inte gnälla på varandra , såna forum finns det kanske på någon annan site på nätet där man kastar skit fram och tillbaka på varandra.
Glöm inte att vi har en sommar med vindstilla,varma dagar och härlig upplevelse framför oss :D , ta vara på det kära modellflygarvänner!
Denna hobby e ju barnsligt rolig!

// Håkan

TomasE
2008-03-14, 23:27
Jag tycker det är på sin plats att bemöta den kritik vi får - oavsett var den kommer ifrån. Det är en ren princip.

Vi sträcker ut handen gång på gång, men tyvärr utan större vilja till dialog eller samarbete från det andra förbundet.

Ha en riktigt trevlig helg - hoppas vädret blir flygbart åtminstone i någon del av landet.

Mvh
Ove

Ove, i höstas var jag och Pelle S och hälsade på Bokis när du var där och vi hade en trevlig diskussion som ni bestämde skulle fortsätta någon gång framöver. Det var prat om middag och någon pilsner.
Bokis skulle höra av sig till Pelle S när du var hos honom igen för vidare diskussioner. Men det verkar som att ni inte vill träffas igen för Pelle S har knapp hört något av Bokis förutom ett mejl han fick nyligen. Jag tror att det var för 1,5 vecka sedan om jag inte tar helt fel.

Så ditt prat om att sträcka ut handen gång på gång stämmer inte så bra tycker jag.
Det hade varit så enkelt för dig och Bokis att ta kontakt med Pelle S dom gångerna du har varit här i trakterna så att ni kunde ha fortsatt era samtal.

Men jag tolkar som att den viljan till samtal ifrån er inte finns, tyvärr.
För om den fanns där så hade ni träffats för länge sedan.

Så nu uppmanar jag dig Ove att du sparkar tillbaka bollen så att det blir ett möte snart, ingen har något att förlora på det snarare tvärtom.
Mvh
Tomas Eklund

McRegor
2008-03-14, 23:52
Hej Tomas,
Hade inte tänkt kommentera något i denna tråd men kan inte riktigt låta bli, tyvärr..
Alltså - om nu Bokis "bara" mailat Pelle en gång - hur många gånger har då Pelle mailat Bokis eller Ove ? Gissningsvis ingen...
Min personliga uppfattning är att likväl som Bokis/Ove kan uppmanas ta kontakt med Pelle/Bengt så borde det motsatta gälla.
För att man borde träffas och - initialt - enas runt LFS-förhandlingen är vi helt överens om. Men då måste ju viljan finnas från båda parterna - och med tanke på de artiklar som skrivits i MFN av bl a Bengt så kan man fråga sig hur stor viljan egentligen är från SMFF-styrelsens sida.
Men hoppet är ju det sista som överger en så jag fortsätter att hoppas. Och om du talar lite snällt med Pelle kanske detta löser sig...PDT_Armataz_02_43
Hälsningar
Roger

Pelle
2008-03-15, 01:28
Nä, nu räcker det!

Roger!

Bokis och Ove tog bollen och skulle återkomma i ärendet under december månad - men det gjorde de inte! Vi pushade då på och påminde dem - utan resultat! Innan du yttrar dig vidare ska du ta reda på fakta! Att jag dessutom är måttlig road just nu beror på de direkta lögner som Ove skriver ovan när det gäller exempelvis följande:




Sanningen är att de försäkringar som BÅDE RCFF och det andra förbundet har förhandlades fram av Mats Erlandsson i Ripaklubben. EFTER att RCFF tecknat försäkringarna följde det andra förbundet efter och köpte exakt samma försäkringar. Det är mycket enkelt att påstå det. Det finns nämligen ingen annan produkt tillgänglig som passar vår verksamhet.


När det gäller SMFF är detta en ren lögn - och det kan Mats intyga också. Mats har INTE förhandlat för SMFF's räkning. Men även när det gäller de föreslagna regeländringarna för modellflyg är Ove ute och cyklar. HAN HAR INTE HELA BILDEN !!!

Nu är jag irriterad - och fortsätter RCFF på detta sätt ser jag ingen möjlighet till samarbete!

RCFF bildades efter missnöje med SMFF. Det framgår med alla tydlighet i allt som skrivs på detta forum och i "RC-Flygarn". Alltså är RCFF ett "missnöjes-förbund" i den bemärkelsen. (Eller är det en feltolkning?). Men om RCFF ska kunna fungera måste informaionen från dess styrelse vara korrekt, utan direkta felaktigheter eller lögner - men så är det uppenbarligen inte idag enligt det som skrivits ovan.

Som jag ser det vore det bästa för Sveriges modellflygare att den drivande gruppen inom RCFF istället ingick i SMFF och tillsammans med de övriga "Sport/Hobby flygarna där gjorde något bra av ETT förbund inför framtiden. Sverige är för litet för 2 konkurerande förbund som inte har viljan att jobba i symbios.

Så, nu har jag skrivit av mig.

Och till er som tänker skriva mer i den här tråden - ta reda på fakta först!

/Pelle

AM
2008-03-15, 09:47
Jag tycker det är bra att Du svarar på inläggen Pelle. Vi har alla våra "sanna" bilder av hur saker och ting går till. Du har din och jag har min.

Mats Erlandsson förhandlade fram försäkringen med If under hösten 2006. Ditt förbund, Pelle, tecknade samma försäkring 2007.

Till grund ligger en företagsförsäkring som var en färdig produkt från If. Den anpassades till modellflygverksamhet och inga större förändringar gjordes. Det är inget konstigt i det. Det som är konstigt är att Du och dina kolleger hela tiden försöker få det hela att framstå som något märkvärdigt och komplicerat och att Ni minsann har ett speciellt avtal. DET tycker jag är att föra sina medlemmar bakom ljuset. Det är hur vi som förbund tolkar försäkringsvillkoren som skiljer - inte försäkringen.

Vad gäller mötet med LFS har väl vi haft exakt samma information som Ni fick vid Ert möte - den information som jag lagt ut här på forumet. Och det var väl inget att oroas över. LFS la fram ett förslag och betonade att det var TANKAR kring en reglering. De övergav den idén ganska omedlebart bl.a. då Bokis och jag påtalade att om LFS inte kunde ha en organisation som kontrollerar att reglerna efterlevs skulle de endast drabba landets organiserade modellflygare och därmed inte vara värda ens pappret de var tryckta på. Så var den saken utagerad.

Vad gäller att RCFF skulle gå ihop med Ditt förbund. Den dagen skulle möjligen komma när Ditt förbund har en styrelse och organisation som avspegelade verkligheten - 90% Nöjesflyg, 10% tävling. Men grundstrukturen skulle ändå innebära att det var för ineffektivt. Dvs, ett sådant förbund hade aldrig någonsin uppnått "Hälften tillbaka"-policyn. Och våra medlemmar och deras klubbar är ju den grupp som allt arbete ska fokuserat kring - ett förbund som är så dyrt i drift att alla medlemsavgifter oavkortat går till den egna driften har ingen framtid.
Det är svårt att påstå att modellflyg är en ungdomsverksamhet - hur gärna man än vill göra det för att passa in in idrottsvärldens bild av föreningsliv. Verkligheten är en annan. Jag tycker Ni gjorde ett stort fel då ditt förbund lierade sig med Riksidrottsförbundet och Flygsportsförbundet. Det sistnämnda förbund tackar för modellflygarnas pengar, men återbäringen till ERA medlemmar är skral. Jag är övertygad om att ditt förbund hade tjänat mycket mer på att stå utanför RF och söka bidrag via Ungdomsstyrelsen istället. Det är den vägen vi i RCFF väljer att gå.

Därför dröjer det länge innan ens tanken om en hopslagning av förbunden skulle komma på tal. Men det är klart - Ditt förbund är alltid välkomna att ingå i RCFF. Det hade Era medlemmar tjänat på. Ni hade sluppit det tunga oket från RF och fått full frihet att utforma verksamheten.

Det finns inget hinder för att våra förbund skulle kunna arbeta gemensamt exempelvis gentemot LFS. Vi har E-mail och telefon. Häng inte upp allt på att vi hos Bokis talade om att träffas, äta en bit mat och snacka. Det ska vi göra - jag ska jobba i Stockholm i början av april, så då tycker jag vi möts personligen. Men att vi håller kontakt via mail och telefon finns det som sagt inget hinder för. RCFF har sina styrelsmöten via Skype och andra Internetsystem. Ni är välkomna att ta kontakt.

Så vår hand är utsträckt. Det finns ingen konfliktsituation i att vi samarbetar kring myndighetsfrågor, tvärtom skulle det gagna landets modellflygare.

RCFF bildades för att Ditt förbund inte hade, och inte var intresserad av att skapa, en "produkt" som riktar sig till landets Nöjesflygare. Kalla det missnöje - jag föredrar att kalla det alternativ och valmöjlighet.

Jag är också innerligt trött på att behöva skriva inlägg för att exempelvis Er ordförande skriver insändare och kallar RCFF "Gökungar", våra styrelsemedlemmar trakasseras, det snackas skit om RCFF inför LFS, osv, osv. Det är bara att acceptera att det numera finns ytterligare ett förbund för landets modellflygare att välja på. Skulle inte förvåna mig om det kommer fler förbund - Jetförbundet, Skalaförbundet, Stormodellförbundet, Micromodellförbundet, Elmodellförbundet, Helikoptermodellförbundet...

Mvh
Ove

bokis
2008-03-15, 09:51
Kul! Du fick mailet i alla fall Pelle! Kunde ha varit trevligt om du mailade tillbaka men du kanske inte hade tid..
Vilka "vi" är som pushade "dem" vet jag inte men jag kan ha missat något..
Jag tycker att det hade varit meningslöst att träffas om inte Ove var med och som jag skrev till dig så är han inte i sthlm alltför ofta numera...

Och snälla,strössla inte med ordet lögner alltför mycket,jag vet att du inte far med såna men några av dina kompanjoner i SMFF:s styrelse med anhang fabulerar ganska tappert i MFN och på er hemsida..

Att gå ihop med SMFF med ett styressätt som ser ut som det gör är inte intressant för mig,som jag tidigare skrivit så är min representant där en viss Lars "cub" Nilsson och det finns inte på kartan att jag kan stödja vare sig honom ,"den Välsignade" m.a.o SMFF med mina pengar..

Skulle det bli en förändring av upplägget i SMFF så kan jag mycket väl gå med där men som det ser ut idag så passar inte det ni har mig..
Och där är ju kärnan för mig,jag vill kunna välja,inte bli intvingad /inskrämd ,det som passar mig och detta utan att bli kallad för div. av herrar i MFN mm..
Det brukar då ekas "gå med o kom till förbundsmötet o förändra!"
men med det upplägget som finns med att styrelsen sitter som ett filter och avstyrker/bifaller motioner så är ju förändringar över huvud taget inte möjliga utan en välvillig styrelse,det är ett upplägg jag inte gillar,varför då gå med?
Jag tycker du är en hyvens man Pelle,jag kanske inte håller med dig om allt men jag respekterar dig men varför hålla på o träta om försäkringar? Är det det enda medlet som finns kvar?
Måste ju vara bättre att gå ut o berätta VARFÖR jag ska vara med i SMFF eller RCFF och VAD jag som enskild har för glädje av det,inte försöka skrämmas hela tiden..
Jag är med i RCFF för att det som erbjuds passar mig,jag vill ha en vettig försäkring och ett synsätt på Hobbyn som överenstämmer med min egen,
d.v.s att det är en riktigt rolig lek/hobby som skall utövas under ansvar ..
Med betoning på lek.. :D
Och att du skriver 2 konkurrerande förbund är egentligen kärnan i det hela,för dig så är det något illa,för mig så är det valfrihet..
Och jag hoppas fortfarande att du har tid o komma när Ove är i sthlm igen,jag kommer o höra av mig när jag vet exakt datum..

Pelle
2008-03-15, 10:08
Ove:


Mats Erlandsson förhandlade fram försäkringen med If under hösten 2006. Ditt förbund, Pelle, tecknade samma försäkring 2007.


Se där, ett halvt tillrättaläggande! Men det stämmer ändå inte helt eftersom den senaste stora förändringen SMFF/IF förhandlades fram i november 2006. Försäkringen sträcker sig dock flera årtionden tillbaka, exakt hur länge kan jag ta reda på om det är intressant . Och som vi alla nu kan konstatera: Påståendet från början att Mats skulle ha förhandlat för SMFF räkning var alltså en lögn!

Och av din text förstår jag att du fortfarande inte har hela bilden - det "arbets-dokument" som du relaterar till är inte allt! Mer om det kan vi diskutera när och om vi träffas hos Bokis. Enligt det mail han skickat till mig ska han återkomma när du finns i närheten.

/Pelle

AM
2008-03-15, 10:21
Jag har aldrig påstått att Mats E förhandlade för SMFF. När Mats E kommit fram till en bra lösning med If tecknade vi försäkringarna. Ditt förbund tecknade samma försäkringar efter den tidspunkten för produkten fanns ju inte tidigare.

Men det är ju inget att bråka om. Vi kan bara konstatera att våra medlemmar har ett bra försäkringsskydd.

Mvh
Ove

kenneth67
2008-03-15, 10:35
förstår inte varför man skall kalla rcff för missnöjes förbund ! då måste ju smff vara de missnöjdas förbund.. och det är iaf inte bättre!

lite lusttigt är det att du pelle svarar här i tråden med negativ kritik dvs spär på debatten ännu mer det kan du ta dig tid till , du har väl säkert då även läst det trådar där man pratar om att förbunden borde samverka i lfs frågan kan inte påminna mig att där finns några svar från dig som tycker det samma ..

att sedan hålla på att tjafsa om denna försäkring det förstår jag inte smff har en försäkring rcff har en försäkring och detta i samma bolag dessutom det är defakto inte smff eller rcff som försäkrar sina medlemmar det är if som försäkrar förbundens medlemmar ! eller hur ?? i grunden är det exact samma försäkring dock inte för tävling i rcffs fall
rätta mig om jag har fel ...
om jag som rcff medlem deltar i ett smff meeting (vilket inte är möjligt idag) så borde jag som rcff medlem vara försäkrad genom rcff även där eller hur ?? dvs smff behöver inte bekymmra sig över försäkringen och har dessutom arangerande klubb en egen försäkring så torde den väl täcka alla deltagare oavsett förbund eller inte ???

förbunden riktar sig till helt olika grupper modellflygare vad jag har förstått så konkureraqnde förbund nja det är väl å ta i det är väl smff som klampat in på rcffs område isåfall då man inte brytt sig om "fritids" flygarna så mycket innan rcff bildades
och där klan man inte se så mycket som varit till dessas fördel från smff ännu däremot har man tagit fram storkanonen mot klubbar som har medlemmar i båda förbunden eller bara det ena med hot om indragana försäkringar mm vilket har lett till att flera enskilda medlemmar lämnat smff och även att ett flertal klubbar lämnat smff alla dessa har inte per automatik blivit medlemmar i rcff utan står idag kanske förbundslösa det däremot är RIKTIGT ILLA då dom kanske är utan försäkring om dom inte är med i en klubb som har egen försäkring

rcff tar inga klubbar eller medlemmar från smff alla som är /blir medlemmar här har faktiskt valt detta själva och väldigt många är medlemmar i båda förbunden det gör ju inte att man har dubbelt så bra försäkring men det stöttar "mångfalden"

ochy som jag skrivit tidigare jag förstår inte varför smff inte kan ta till sig det som medlemmar skriver på forumet utan det skalderas om denna förbunds stämma hela tiden där man dessutom yrkar avslag på det som inte passar styrelsen ... här tar styrelsen till sig direkt från medlemmar å deras åsikter i en aktiv debatt som dessutom är öppen för alla
bara lite tankar i frågan från
kenneth eriksson i åsarp

McRegor
2008-03-15, 11:21
Hej Pelle,
Varför ta i med stora släggan mot mitt lilla inlägg ?
Och hur skall jag kunna få reda på era "fakta" när ni inte presenterar dessa ? Och uppenbart är det så att det den ena parten betraktar som fakta kan betraktas som något helt annat av den andre parten. Så den diskussionen tycker jag vi kan lämna bakom oss. Svaren lär ändå aldrig hittas.
Desto viktigare att både SMFF och RCFF tar ett första steg mot SAMARBETE i stället för MOTARBETE. Ni är inte ömsesidigt uteslutande parter utan ni kompletterar faktiskt varandra - det är viktigt att ta till sig.
Alltså - glöm gammalt groll och försök nu - båda parter - att gemensamt få till stånd ett första möte för att diskutera LFS-förslagen. Det var detta som var "pointen" i mitt inlägg och jag hoppas verkligen att varken SMFF eller RCFF är principiella motståndare till samarbete i den frågan. Kan ni komma överens i denna första fråga så har ju positiva förutsättningar skapats inför framtiden.
Hälsningar
Roger

Vismund
2008-03-15, 12:26
Way off topic:
Jag kan bara inte låta bli att tänka på filmen "Plötsligt i Vinslöv" varje gång som denna konflikt blossar upp. Hängivna människor med udda intressen, som råkar i konflikt med varann.
Klart sevärd om ni inte sett den, samtidigt som den säkert ger en god bild av hur denna konflikt skulle uppfattas för någon helt utomstående.

ssn
2008-03-15, 13:50
"Varför skola männskor strida blott för andras övermod" står det i psalmen...

Men ingen här kan väl några psalmer.... :roll:

MEN! Jag håller en peng på OVE å compani! INGEN sedan SRI han vågat att utmana "Betongrumporna" I SMFF förut!
Vad jag som "vanlig liten söndagsflygare vill ha av "mitt" förbund"?

JO!
1/ En försäkring värd namnet "Båda klarar detta"
2/ Kanske en liten skrift där man kan se vad som händer i vårt avlånga land. "Blandat resultat..." Möe info här på forumet men ingen skrift i brevlådan. Skriften i brevlådan handlar mest om "Nesse Hult" å hans "Friflygande mygga"!
3/ Pondus mot "Luftis" å jobba för mera kanaler får man inte genom att agera "Bajsenpruttersprider" (Attans bra gräs dock) Oavgjort..

F.N vad jag saknar SRI!!!!!
Ingen attans jums! RC till 100 %


Trots allt går vi mot vår i detta land.... Å ja tänker flyga så in i h...e möe... Utan en enda tanke på annat!

Ha de bäst!

Flyg sakta å lååågt!

Sosen

lassebetong
2008-03-15, 20:37
Måste bara inflika att bakom alla hårda ord verkar det som om en strimma hopp har tänts.



Som jag ser det vore det bästa för Sveriges modellflygare att den drivande gruppen inom RCFF istället ingick i SMFF och tillsammans med de övriga "Sport/Hobby flygarna där gjorde något bra av ETT förbund inför framtiden.

Det måste man väl ändå se som någon form av erkännande samt ett toppenbetyg till den (drivande gruppen)
Nu inte sagt att SMFF är det enda alternativet.

Sedan så har ju Rcff på flera ställen i innläggen om nämnts som förbund.
Har för mig om att det stötts o blötts om vi överhuvud taget är ett förbund.

Ta nu tillvara på dessa inviter, hoppas ni får en god bit mat och el kall öl när ni nu träffas och diskuterar frågor som berör oss alla.

/Lasse

DrHanke
2008-03-15, 21:24
I det stora hela måste man ju också säga att SMFF tjatar om medlemmarna, vilka medlemmar? I SMFF finns bara klubbar som i sin tur har medlemmar, en väldigt väsentlig skillnad mot RCFF där varje enskild medlem är EN. Alla medlemmar i detta fallet är lika mycket värda, om man däremot ser mot SMFF så har klubbarna genom sina MEDLEMMAR ett visst antal röster vid årsmötet... Alltså slutat tjata om er medlemmar Pelle, möjligvis om du vill kalla klubbarna "medlemmar".

Det är mkt skott mot RCFF om ni la ner denna energi inom ert eget förbund istället för att avundsjukt stirra över på RCFF hela tiden å stjäla idér och sen påstå att ni har kommit på dem... Man kan ju undra hur länge det tar innan SMFF har talesmän, förlåt tales delegater i svart kostym :)

Allvarligt Pelle förstår du ens vad du skriver? eller hur dumt det låter när man börjar diskutera detta i klubbarna runt om i landet... Tiita själv hur du skriver, citat Pelle:


Som jag ser det vore det bästa för Sveriges modellflygare att den drivande gruppen inom RCFF istället ingick i SMFF och tillsammans med de övriga "Sport/Hobby flygarna där gjorde något bra av ETT förbund inför framtiden. Sverige är för litet för 2 konkurerande förbund som inte har viljan att jobba i symbios.

VA? för mig och när ja läser detta så är SMFF grön av avundsjuka, eller? Iofs kul att höra hur bra RCFF faktiskt lyckats!

Att sverige skulle vara för litet för två förbund? Varför då? Fan, du låter ju som en fackpamp på 70-talet, vakna det är 2008 nu! Nej SMFF sysslar med rent förtryck det är min åsikt, ju mer jag läser om det hela och ju mer sanningar som kommer fram, bara hur ni reagerar och agerar inom styrelsen, demokrati? Pyttsan...

Ta bara detta med de nya försäkringsreglerna Bengt kommunicerat ut, vem har bestämmt att det skall vara så? Ska det röstas om det eller bara en fix idé ni fått?

Alla protokoll för RCFF finns på sidan här för alla att läsa, vi döljer inget, vi har inget att dölja!

Man kan ju undra varför SMFF inte har några öppna protokoll, budgetar, försäkringsbrev mm så var å en kan granska och bilda sin egen uppfattning...?

Är det också inte lite märkligt att SMFF inte har en verksamhetsplan kopplad till budgeten? Hur kan en styrelse agera och leda om man inte har något instrument som talar om hur man skall styra skeppet? mm kanske just där det bla sviktar...

Detta med LFS som man nu gör så stort inom SMFF, här i RCFF har alla fått agendan, resume om vad det talades om, medlemmarna har fått ställa frågor och styrelsen har svarat på dessa, vad mer kan man begära? Alla har varit 100% delaktiga, vart har ni varit det med era sk "medlemmar"? Jo genom en artikel i MFN där det mer låter som ni pratar om hemliga UFO:n som landat i linköping...

Nej du Pelle ha rent mjöl i påsen själv innan du ger dig in i striden!

Pelle
2008-03-16, 10:19
Det här är inte en sakfråga om innehållet i försäkringarna - men däremot en fråga om trovärdighet av de uppgifter som RCFF officiellt lämnar här på forumet.

Ove påstår att vi har olika verklighetsuppfattningar - ja, det kan jag definitivt hålla med om!


Jag har aldrig påstått att Mats E förhandlade för SMFF. När Mats E kommit fram till en bra lösning med If tecknade vi försäkringarna. Ditt förbund tecknade samma försäkringar efter den tidspunkten för produkten fanns ju inte tidigare.

Men det är ju inget att bråka om. Vi kan bara konstatera att våra medlemmar har ett bra försäkringsskydd.

Mvh
Ove


SMFF försäkring har funnits under lång tid, och efter att den tecknades första gången med Skandia har den kompletteras vid några tillfällen efter förhandling som begärts av SMFF. Hanns Flyckt, som vid tidpunkten jobbade på Skandia, var den som ordnade försäkringen till SMFF under 70-talet. Mina uppgifter går tillbaka till 1982, men då hade försäkringen redan funnits under ett antal år. Efter detta har den kompletterats med bl.a. en olycksfallsförsäkring och ett tillägg avseende giltighet i USA. Detta skedde 1998. Den förändring som skedde 2006 var föranledd av ett nytt EU-direktiv som för SMFF försäkring innebar att den inte längre var en regresionsförsäkring, alltså att den numer gäller som en egen separat försäkring, och att SMFF tillsammans med IF tolkade texten i den befintliga försäkringen så att vi enklare kunde godkänna nya platser att flyga på. Den sista delen hade jag personligen drivit i styrelsen och förhandlat med den försäkringsagent som SMFF då hade kontrakterad under ett par års tid.

Igår hade jag ett telefonsamtal Mats Erlandsson som också klart bekräftade att han ringt till IF under hösten 2006, och begärt att få en likadan försäkring till RCFF, som SMFF redan hade! RCFF försäkring är alltså en kopia på SMFF försäkring - med vissa skillnader. Debatten om dessa skillnader finns på flera andra trådar och igen; Det är INTE sakfrågan här.

Alltså: Varför påstår man från RCFF att man tecknat sin försäkring FÖRE SMFF? Det är tvärtom - men ungefär 30 års marginal!


DrHanke!

(Min personliga uppfattning om att det inte fungerar med 2 konkurerande förbund grundar sig just på inlägg som ditt eget, som talesman för RCFF. Dina jämförelser och uppmaningar gällande mig som person förstärker detta ytterligare, då det inte tillförs något konstruktivt i sakfrågan.)

Du skriver mycket i ditt inlägg - men du har inte heller hela bilden. Jag tar ett exempel:


Är det också inte lite märkligt att SMFF inte har en verksamhetsplan kopplad till budgeten? Hur kan en styrelse agera och leda om man inte har något instrument som talar om hur man skall styra skeppet? mm kanske just där det bla sviktar...

Intressant. Men fel. Förbundsmötet 2007 gav styrelsen i uppdrag att utverka en mer lätt överskådlig verksamhetsplan inför 2008. Detta har också skett och kommer att redovisas på FM 2008, se utdrag av protokollet från FM 2007 nedan.

14. Fastställande av verksamhetsplan och budget för innevarande verksamhets-/räkenskapsår.

En lång debatt följde där bl.a. fördelningen av pengarna mellan verksamhetsområdena samt underområdena diskuterades. Förbundsstyrelsen, Bengt Lindgren, redogjorde för avsikten med att dels låta respektive VO behålla egna genererade medel samt att möjligheten att äska medel för olika projekt, var tänkt att fungera. En verksamhetsområdesbeskrivning som budgetunderlag efterfrågades liksom en verksamhetsplan för respektive underområde. Att detaljbesluta i en budget enligt detta kommer att innebära mycket förberedelsejobb och ta tid på förbundsmötet menade andra.

Beslut: Förbundsmötet beslutade att godkänna den föreslagna budgeten och samtidigt ge styrelsen i uppdrag att presentera en lättförståelig verksamhetsplan inför nästa förbundsmöte.



Jag skrev i mitt tidigare inlägg; "Ta reda på fakta innan ni skriver mer i den här tråden". Tanken bakom det var att det skulle kunna bli en saklig debatt där vi tillsammans kunde reda ut vad som är korrekt information. Det gäller fortfarande. De som vill får gärna ringa mig. Om jag inte har svaret på en fråga, tar jag reda på det och ringer tillbaka. Mitt tel nr finns i Modellflygnytt, jag tror de flesta har tillgång till den.

/Pelle

pilotkalle
2008-03-16, 10:21
Har vi fått en ny cubalasse på forumet :lol: ?

kenneth67
2008-03-16, 10:58
det är jätte bra att pelle svarar i debatten här tycker jag .. samt att han dessutom håller ribban på en betydligt högre nivå än lasse cub så att kalla pelle för en ny lasse cub är väl lite att ta i tycker jag
men personligen tycker jag att man kan lägga ner tjafset om vem som har ordnat med ditten å datten ... för i grund å botten är det inte vem som hadde försäkringen först eller inte ...
vad det handlar om och har handlat om från början är ju det faktum att det har påbörjats en flykt från smff för att man har känt att man som medlem inte har en chans att påverka förbundet i den riktning man vill
och det verkar tyvärr som att smff fortfarande inte tar åt sig av den kritik man får från dom egna leden
och som vapen mot det andra förbundet (rcff) använder man sig av mer eller mindre hot om uteslutning av sina egna medlemmar om dom skulle vara med i fel förbund ! detta är ju helt å hållet verkningslöst då det ju på intet sätt är ett "straff" mot rcff utan helt och hållet bara slår mot smff själva det enda man åstadkommer med det är ju att man utestänger både aktiva samt ev nya modell flygare från sina aktiviteter och detta skapar dessutom ännu mera bekymmer med oorganiserade flygare

vad händer den dagen då "hemma flygarna " överstiger antalet organiserade flygare .. när nästan alla flyger hemma på garage uppfarten eller fotbolls planen??? hur ställer sig då ex lfs till modell flyget ?? kommer vi har ett förbud att sälja till folk skall man tvingas ha en licens som typ för vapen för att få både flyga samt köpa modell plan

hur långt sträcker sig kontrolerande myndighets tålamod i lekskole tjafset om förbund som är bättre eller sämre .. NÄR sätter dom ner foten å säger nu får det baske mig vara bra .. ni fixar inte detta nu är det VI som är kontrollernade organ och skall organisera flygarna i landet .. då är det kört för både smff samt rcff!

att vara helt öppen med allt om än kanske med en del felaktiga påståenden som kan rättas till i efterhand är tycker jag bätter än att låta allt ligga dolt och visa det man tycker är bäst å kanske skapa en felaktig "sanning" som i lfs fall...

hos smff låter det som om det i princip är färdig fluget .. för så "hårda" va lfs detta är ju inte fallet då det i stort bara rörde sig om uas... resten var "bara" ett löst förslag ... man behöver inte göra saker så fruktansvärt märkvärdiga ! vi är iallafall dom flesta vuxna människor fullt kapabla att bilda oss en egen uppfattning samt ta egna beslut..

nu börjar kl närma sig 11.15 å då är det F1 som gäller det är även nästan vind stilla så efter det blir det flygning som gäller då dimman har lättat här ! å då skall jag enbart göra det vi alla egenteligen vill dvs koppla av och njuta av en trevlig modell samt naturen ... mitt flygplan skiter nämligen i allt vad förbund heter det vill bara upp i luften!
lev väl flyg hårt flyg lågt men med sunt förnuft :)

DrHanke
2008-03-16, 11:07
ja tydligen... Cub Pelle :)

Men Pelle om ni nu har så torrt under fötterna upp till bevis! Inte ska det väl vara så himla svårt att scanna in försäkringsbrevet så alla kan ta del av det och bilda sig en egen uppfattning? Jag kan sätta 100:- på att det är samma som RCFF...

Pelle kom igen nu inte massa mambo jambo utsvävande texter visa brevet! Då slipper vi diskutera fram och tillbaka...

Lasse Cub skulle en gång klart redogöra skillnaderna men vi har ännu inte fått denna redogörelse, vad exakt skiljer? Å kom nu inte med massa text från den delen ni får via RF! Vad jag själv har kunnat utläsa är att RCFF försäkring inte gäller vid tävlingar anordnande efter FAI:s regler men detta tilläg behöver inte RCFF då våran inriktning är Fritidsflygarna dvs icke tävlande.

Det är inte konstigt att det skiljer sig på den punkten och så måste det också vara. Alltså där har vi en skillnad men vad jag kan urläsa så kommer detta tilläg via RF/Flygsportförbundet och inte via IF delen?



Det här är inte en sakfråga om innehållet i försäkringarna - men däremot en fråga om trovärdighet av de uppgifter som RCFF officiellt lämnar här på forumet.
Ja måste säga att det mesta som skrivits har en bakgrund, varför har ni så svårt med att vara öppna och låta folk ha full insyn? Vad gömmer ni i erat förbund?


Intressant. Men fel. Förbundsmötet 2007 gav styrelsen i uppdrag att utverka en mer lätt överskådlig verksamhetsplan inför 2008. Detta har också skett och kommer att redovisas på FM 2008, se utdrag av protokollet från FM 2007 nedan.

Ett helt år utan verksamhets plan då eller? Har ni sysslat med en verksamhetsplan under ett helt år? Jaha då har ni inte gjort av med pengar, ordnat något för "medlemmarna" (klubbarna) vad har hänt i SMFF under 2007 förutom eran nya verksamhetsplan? Men snälla Pelle det du själv skriver nu är ju så dumt...


Jag skrev i mitt tidigare inlägg; "Ta reda på fakta innan ni skriver mer i den här tråden". Tanken bakom det var att det skulle kunna bli en saklig debatt där vi tillsammans kunde reda ut vad som är korrekt information. Det gäller fortfarande. De som vill får gärna ringa mig. Om jag inte har svaret på en fråga, tar jag reda på det och ringer tillbaka. Mitt tel nr finns i Modellflygnytt, jag tror de flesta har tillgång till den.
Ja det är ju verkligen enkelt, man går in på SMFF hemsida och läser... 5min senare klart... Pelle ni har ju ingen information, svarar inte ens på era egna medlemmars frågor. Det går ju inte att bilda sig en uppfattning om vad SMFF gör... Varför skall man behöva ringa styrelsemedlemmar för att få information? Vad är öppenheten och demokratin i det?

En lustig sak man kan utläsa under försäkring:
Även icke medlemmar som tillfälligt deltager i verksamheten omfattas av försäkringen.
Kan du vara så snäll att förklara innebörden av detta och varför bara SMFF medlemmar med giltigt medlemskap får flyga?

Ni pratar nu om att ändra denna regel, gör ni detta direkt inom styrelsen med hemliga protokoll eller är det en fråga som kommer att behandlas på FM2008?

Brauer
2008-03-16, 11:26
Ehh, är det bara jag som tycker att denna diskussionen är helt överflödig?
Det ÄR lågskolenivå. SMFF retar RCFF och RCFF slår på SMFF, vartefter SMFF går till MFN och gråter / skvallrar.

En känga vardera:

SMFF - inse att ni behöver förbättra era rutiner. Vad jag försått är era förbundsmöten mer show än go. Ni vet ju redan innan vad som skall bestämmas, och vad som skall bort så "vi ses på förbundsmötet" funkar kanske inte som argument på de som tröttnat. RCFF är inget konkurrerande förbund, utan helt enkelt en drös flygare som inte gillade hur smff funkade. Låt det vara där! Missnöjesförbund eller ej, de gillar inte er och ni gillar inte dem. Så varför inte nöja er åt att ni slipper dem?!


RCFF - Här pratas det om valfrihet och hur smff gnäbbas och bits. Är det bara jag som ser att det bits tillbaka? Inte med samma mynt, men visst har du också delat ut ett par kängor Ove? Kanske lite mer diskret, men visst finns de där ibland.
Om nu rcff ska baseras på det fria valet, varför hela tiden propagera för hur dåliga smff är? Folk är inte dumma, och som Kenneth sa, vi kan också bilda oss en uppfattning. Ska folk komma till rcff frivilligt eller ska de bli matade med att smff är ett förtryckande förbund?
Och ta inte allt så personligt! Om smff "retas", låt det vara. Den här konflikten skulle aldrig uppstått om ingen från rcff piskat tillbaka. "It takes two to dance tango."
Litet exempel:

ja tydligen... Cub Pelle

Jag kan förstå att båda parter känner sig utsatta, både privat och i egenskap av förbundsrepresentant men dagen då man känner att man dras in i soppan, när man själv börjar pika och inte kan hålla humöret, då ska man överväga att lämna sin post! Med största respekt för båda parter, fundera starkt på hur just ni bidrar till den här konflikten.

En enkel fråga:

Vad är det förbunden vill uppnå för relation till varandra?


Lite funderingar från mig bara.

AM
2008-03-16, 11:28
Hur man kan få ett avtal med Skandia till att bli ett 30-årigt arbete med If övergår mitt förstånd.

Du skriver ju själv att det 2006 var helt nya direktiv och då fanns det ingen produkt som passade längre. Det enda bolag som var villig att erbjuda en försäkring passande vår verksamhet var If. Och den produkten var det Mats Erlandsson som diskuterade fram med If - åt RCFF. Efter att RCFF tecknat denna NYA försäkring tecknade ditt förbund den samma - för det finns ju inget annat att välja på. Det spelar ju egentligen ingen roll - för vi köper ju båda samma produkt. Att vi sedan i förbunden tolkar villkoren olika ändrar ju inte försäkringsbolagets villkor.

Men jag tycker det är mycket bra att Du går i svaromål. Vi kan enas om att vi inte är eniga i vissa frågor. Du vill ha ett enda stort förbund för då blir man stark. Det tycker inte jag och många med mig. Det är bättre med mindre förbund som riktar ALL sin kraft åt att hjälpa just sin grupp av modellflygare. Ditt förbund uttalar gång på gång i skrift och handling att tävling är den grundläggande verksamheten. Och det är också helt OK - Ni har Flygsportsförbundet och RF som strävar åt samma håll. Men faktum är att Er största grupp av medelmmar får väldigt lite tillbaka för sina pengar. Den åsikten står jag för.

För RCFF:s del har vi valt att rikta vår verksamhet på nöje och rekreation, vilket också är vad huvuddelen av landets modellflygare ägnar sig åt. Och ser man objektivt på det hela så är RCFF ett betydligt bättre val för denna stora grupp därför vi har en struktur och en slimmad organisation som till 100 procent arbetar för våra medlemmar. Vi behöver inte splittra verksamheten på flera vitt skiljda verksamhetsgrenar. Vi inser också att det inte lönar sig att locka med feta bidrag för ungdomsverksamhet - för det är till största delen en "gubbhobby" vi sysslar med. Våra - och Era - medlemmar och deras klubbar kan på exakt samma villkor söka kommunala bidrag, vilket är den största bidragsinkomsten för dem. Skulle några klubbar ha en stor ungdomsverksamhet finns det utbildningsbidrag, aktivitetsstöd och projektpengar i minst lika - om inte större - omfattning som inom Riksidrottsvärlden. Faktum är att vägen är kortare för oss i RCFF då vi som förbund skulle få bidragspengar direkt från Ungdomsstyrelsen utan att de skulle delas upp till ytterligare två andra förbund (RF och FSF).

Vi har också som mål att minst hälften av medlemmarnas avgifter oavkortat ska distribueras tillbaka ut i klubbarna - för att stimulera och förbättra modellflyget.

Så det är två olika filosofier kring hur ett förbund ska fungera - och vi tror på att arbeta direkt mot medlemmen och hans/hennes klubb.

Och Brauer, du har rätt. Det hade varit skönt om vi i förbunden istället kunde diskutera konkrtet vad vi vill göra för våra medlemmar istället för att gnabbas om petitesser gällande de skillnader i försäkring etc. Men jag har som princip att inte låta kritik och påståenden stå oemotsagda. Jag tycker det är viktigt att bemöta det så korrekt och faktarikt som möjligt.

Mvh
Ove

K-Å
2008-03-16, 11:51
Ja Jisses här flödar kreativitetens för att skapa bra förhållanden för oss modellflygare :?

Lägg krutet på något positivt istället som kan utveckla vårt flygande och sluta med denna pajkastning :evil:

Som SMFF medlem så vill jag be om ursäkt för det agerande som våra förtroendevalda visat via ledarsidor i press och artiklar om (myrslokar)-gökungar och myror mm.

Anmärkningvärt att man ens kan lägga spaltmillimeter på dylika utvikningar som bara skapar konflikter och ger prov på nya lågvattenmärken i varje nytt tidningsnummer :cry:

K-Å som börjar tröttna på den här skiten!

Pelle
2008-03-16, 12:22
DrHanke!

Sakfrågan i den här tråden gällde påståendet att Mats E hade förhandlat SMFF försäkring, och att det var ett plagiat av RCFF försäkring. Så är inte fallet, däremot tvärtom, vilket jag försökt åskådliggöra efter bästa förmåga.

Försäkringsgivarna lämnar inte ut information till utomstående. Följaktligen kan jag inte få ta del av RCFF försäkring, (jag har inte rätt till det och kommer också att vägras detta om jag skulle försöka) - lika lite som att RCFF kan få del av SMFF's. Jämförelser skulle kunna göras - men inte officiellt. Det är den policy som bl.a. IF har.

Åh, såg just Oves inlägg. Skandia blev IF 1999, men det var bara namnet på brevhuvudet som ändrades, försäkringen är densamma.

Se: http://www.if.se/web/se/corporate.nsf

I SMFF's fall anpassades försäkringen till det nya EU-direktivet genom att en mening i försäkringsbrevet togs bort. (Regressions-delen).

Beträffande dina övriga frågor och synpunkter gällande SMFF hänvisar jag till kommande Förbundsmöte, den 6 april 2008, på Arlandastad. Där har du som är medlem i SMFF, genom att reprensentera din klubb, möjlighet att påverka hur förbundet ska fungera i framtiden.

/Pelle

bokis
2008-03-16, 12:52
Jag tror att vi har kommit till vägens ände här,kan vi vara överens om att försäkringen är samma o nöja oss med det?
Till den som jämförde Pelle med L.C så vill jag säga: nix,som jag har skrivit tidigare så är Pelle S inte en som är vårdslös med sanningen,tvärtom och slika jämförelser finns inte..
Att vi har olika åsikter är en sak,det tycker jag är en bonus även om det blir lite varmt ibland.. :oops:

Jag tror också att det finns de som vill ha svar på ung. samma frågeställning hos SMFF,varför sägs det nu att försäkringen inte täcker gästflygare där?
Vad jag kan konstatera att är en majoritet i klubben RCFF anslutna så täcker denna försäkringen vi har gäster,det är väl bra?
Nu ska jag ut o flyga trainer,avrostning pågår.. :D

pilotkalle
2008-03-16, 14:08
Vad jag menade är att nu är försäkringen på tapeten igen :roll:, mycket snack om små detaljer . Blev det bättre här senast det här drogs i långbänk? Nä. Kommer vi nånstans nu? Tror inte det. Jag själv har slutat bry mej för det här leder ingen vart, finns bättre saker att göra, som att flyga tex ;) .

kenneth67
2008-03-16, 15:42
nu har iaf jag kommit in igen efter en stunds trevlig flygning ....men tamejfasen om inte mitt plan hadde fått fnatt av allt tjafs .... för det bara bråkade med mig .... dead stick hela tiden !! verkar som olustigheterna spridit sig .....;)
nån mer som njutit av en härlig dag å ägnat sig åt kärnverksamheten ??? dvs FLYGA å inte träta nu funderar jag på att ta ut min cub en vända med ... det blir trevligt ... fula sticken luftades tidigare ..... flyg mera tjafsa mindre ... säger jag som gladeligen gnabbas lite ibland .. men jag flyger faktiskt med :)

Sigun
2008-03-16, 16:18
Japp var ute och skulle flyga idag.. men hade glömt en viktigt detalj hemma VINGEN hahaha.. så jag fick mest titta på när andra flög och köra runt lite på marken.

trodde vi var klara med försäkrings tjaffset.. kan ni i styrelserna inte ta denna diskussionen för er själva så vi slipper se eländet. RCFF har en försäkring som är precis som SMFF end of story.

/Martin

lodde
2008-03-16, 16:30
Vad skall man säga, det har ju sjunkit till sandlådetjafs över denna försäkring. Det där kan ni bråka om över eget email..................

LODDE :(

kenneth67
2008-03-19, 18:57
inte för att spä skit men ..
läste precis smffs årsmötes handlingar på deras sida .. under 2007 har dom tappat 10 klubbar, alla motioner om förändringar i paragraf 37 samt "tvångsanslutning" yrkar styrelsen avslag på ....
är det nån som blir förvånad och känner att det är ide att åka till stämman för att påverka ??? ...
största delen av möteshandlingarna ägnades åt ja just det tävlings verksamheten .. ..länk till ev nyfikna !!????http://www.airsport.se/modellflyg/t3.aspx?p=1411889

det känns inte som om dom förstått att tåget har gått....10 klubbar 2007 hur många 2008??? 20? 30? ..

Mats J
2008-03-19, 20:47
SMFF budgeterar för en nedgång 2008 och det säger egentligen allt. Dom som sitter i ledningen räknar kallt med förluster för att få sina viljor igenom.

Lite humor är det att dom yrkar avslag på motionen om att styrelsen inte ska avslå eller tillstyrka motioner :lol:

Mvh Mats J

Sigun
2008-03-19, 21:22
Tillåt mig SKRATTA :lol: :lol:

Aldrig tidigare har så många svenska tävlande (17 st) deltagit på så många internationella tävlingar (9 st). Lite kan det
bero på att det för första gången hölls en världscuptävling i F2D Combat i Sverige och med 32 deltagare från 7 länder
blev det ett lyckat och uppskattat evenemang. Tävlingen ingick, tillsammans med tävlingarna i Aalborg (19 deltagare)
och Sebnitz (38 deltagare), i ”Dreiländerpokal 2007”. Bäste svensk blev Lennart Nord med en 4:e plats.

Det är dit de andra 6000 medlemmarna pengar går till för att ett 50 tal svenskar ska tävla.. LOL säger jag bara

Nyroth
2008-03-19, 21:49
Tillåt mig SKRATTA :lol: :lol:

Aldrig tidigare har så många svenska tävlande (17 st) deltagit på så många internationella tävlingar (9 st). Lite kan det
bero på att det för första gången hölls en världscuptävling i F2D Combat i Sverige och med 32 deltagare från 7 länder
blev det ett lyckat och uppskattat evenemang. Tävlingen ingick, tillsammans med tävlingarna i Aalborg (19 deltagare)
och Sebnitz (38 deltagare), i ”Dreiländerpokal 2007”. Bäste svensk blev Lennart Nord med en 4:e plats.

Det är dit de andra 6000 medlemmarna pengar går till för att ett 50 tal svenskar ska tävla.. LOL säger jag bara

Martin,
Sätt nu inte skrattet i halsen men du läser dokumentet som fan läser bibeln.
Det du refererar till är Linflyg (F2) och det är ingen hemlighet att linflygarna är ett utdöende släkte.
När det gäller Radioflyg (F3) så är tävlings deltagandet på stark fram marsch, jag har ingen aning om antalet aktiva licenser, det framgår om man vill av samma dokument du läste ovan nämnda information ifrån. Men det är totalt ett antal hundra personer. Lika många som hela RCFF.

Allvarligt så tycker jag det är synd att ni är så många som hackar och pekar, men väldigt få av er ha några EGENTLIGA fakta. Det är det som saknas i hela denna ruttna debatt.

Nyroth, Tävlings flygare och SMFF medlem,

Sigun
2008-03-19, 22:00
Det är möjligt men läser man allt så blir det nog inte mer än max 200 person er i sverige som håller på med tävlingsflyg och då är det ändå 5800 medlemmar kvar som INTE tävlar.. tycker det är skrattretande dåligt av SMFF att inte bry sig mer om den stora massan "söndags flygare" sen får väl de som tävlingsflyger tycka vad det vill.

De kommer kanske någon gång i framtiden att ändra sitt tankesätt får man hoppas.

Nyroth
2008-03-19, 22:19
Det är möjligt men läser man allt så blir det nog inte mer än max 200 person er i sverige som håller på med tävlingsflyg och då är det ändå 5800 medlemmar kvar som INTE tävlar.. tycker det är skrattretande dåligt av SMFF att inte bry sig mer om den stora massan "söndags flygare" sen får väl de som tävlingsflyger tycka vad det vill.

De kommer kanske någon gång i framtiden att ändra sitt tankesätt får man hoppas.

Har inte för avsikt att debattera något som är helt beroende på ens personliga avsikter, det blir bara pannkaka.
Dock tycker jag det är viktigt att ha FAKTA och det har jag saknat varje gång detta diskuterats. Siffror är värdelösa om de inte är sanna.

// Nyroth

OlleP
2008-03-19, 22:19
[quote=Sigun]Tillåt mig SKRATTA :lol: :lol:


Allvarligt så tycker jag det är synd att ni är så många som hackar och pekar, men väldigt få av er ha några EGENTLIGA fakta. Det är det som saknas i hela denna ruttna debatt.

Nyroth, Tävlings flygare och SMFF medlem,


Nu när jag sitter här och skriver får jag väl lägga till att:'

1. Jag har försäkring genom RCFF
2. RCFF sköter myndighetskontakter.
3. Behöver jag något mer?
4. RCFF är billigare, och jag är av naturen snål.
5. Jag tävlar inte, men leker gärna tävling ibland. (oftast utan regler och domare).
6. Vilka fakta saknas för mig?

När jag började med modellflyg för ett par år sedan visste jag inte om varken SMFF eller RCFF. Nu har jag lärt mig att RCFF ger mig ungefär samma saker som SMFF, bortsett från tävling.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Nyroth
2008-03-19, 22:25
[quote=Sigun]Tillåt mig SKRATTA :lol: :lol:


Allvarligt så tycker jag det är synd att ni är så många som hackar och pekar, men väldigt få av er ha några EGENTLIGA fakta. Det är det som saknas i hela denna ruttna debatt.

Nyroth, Tävlings flygare och SMFF medlem,


Nu när jag sitter här och skriver får jag väl lägga till att:'

1. Jag har försäkring genom RCFF
2. RCFF sköter myndighetskontakter.
3. Behöver jag något mer?
4. RCFF är billigare, och jag är av naturen snål.
5. Jag tävlar inte, men leker gärna tävling ibland. (oftast utan regler och domare).
6. Vilka fakta saknas för mig?

När jag började med modellflyg för ett par år sedan visste jag inte om varken SMFF eller RCFF. Nu har jag lärt mig att RCFF ger mig ungefär samma saker som SMFF, bortsett från tävling.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Du verkar trivas som fisken i vattnet, vad kan då vara fel.

// Nyroth

OlleP
2008-03-19, 22:27
Var fasiken tog mitt första inlägg vägen!

Undrar hur mycket jag kommer ihåg.
Jag läste SMFF's protokoll och konstaterade att motioner som bidrog till att finputsa tävlingsverksamheten yrkades bifall.

De som föreslog förändringar i umgänget till "verkligheten" yrkades avslag.

Sedan såg jag också hur stor del av dokumentet som ägnades åt tävlingsrelaterat och hur mycket det stod om verksamhetsområdet "bredd".

Tja, det här blev ju bara ett referat och ingen åsikt.

OlleP
2008-03-19, 22:31
[quote="OlleP"][quote="Nyroth"][quote=Sigun]Tillåt
Du verkar trivas som fisken i vattnet, vad kan då vara fel.

// Nyroth

Usch du får mig att tro jag missat något, du är väl inte sar kas ti sk.

OlleP
2008-03-19, 22:36
Nu kom jag på vad som missades i mitt förlorade inlägg.

Om jag skulle få för mig att tävla i tex en inspirationstävling som klubbskala. (reglerna anpassade för att få folk att delta)
Skulle det kosta mig.

SMFF330kr (hoppas det vart rätt) plus tävlingslicens 300 kr.

Håll med om att det är en begränsande faktor, eller har jag missat något?

Brauer
2008-03-19, 22:39
Bara en liten reflektion. Är det de tävlande piloterna eller smff som organisatin som ni jagar? Vi som tävlar kan väl knappast hållas ansvariga för vad styrelsen gör?
Sigun, varför klanka ner på de som ägnar sig åt combat. Du håller ju fanan högt för att DU ska få flyga fritt på söndagar. Låt de som tävlar få ägna sig åt det och rikta kritiken mot de beslutsfattande istället.
Personligen gillar jag tävlingsmomentet och den disiplinerade flygningen i imac, och det står jag för, men jag tävlar ju för att ha roligt, precis lika mycket som ni "söndagsflyger" eller njuter av att flyga på ert sätt.

Liiiite trångsynt att jaga oliktänkande och själv gapa över sin rätt (undrar var jag sett det innan där det gnälldes en massa...:roll:).

Nyroth
2008-03-19, 22:42
Nu kom jag på vad som missades i mitt förlorade inlägg.

Om jag skulle få för mig att tävla i tex en inspirationstävling som klubbskala. (reglerna anpassade för att få folk att delta)
Skulle det kosta mig.

SMFF330kr (hoppas det vart rätt) plus tävlingslicens 300 kr.

Håll med om att det är en begränsande faktor, eller har jag missat något?

I dags läget kostar det dig 330 kr + 150 kr för tävlings licens.
De 150 kr är för att täcka varje klass egna kostnader så att hobby utövare INTE skall behöva betala för de fåtal som vill tävla.
De 300kr som du sett är ett förslag som jag inte vet något om.
Idag är det 150 kr som gäller.

Nej jag var inte sarkastisk. du beskrev en situation som såg bra ut för dig. Dock passar den inte mig.

// Nyroth

Michael
2008-03-19, 22:52
... Dock tycker jag det är viktigt att ha FAKTA och det har jag saknat varje gång detta diskuterats. Siffror är värdelösa om de inte är sanna. ...

Från SMFF:s röstlängd för förbundsmötet 2008:

Totalt antal medlemmar: 6075
Totalt antal tävlingslicenser i radioflyggrenar: 234

/Michael

OlleP
2008-03-19, 22:58
[quote=OlleP]Nu kom jag på vad som missades i mitt förlorade inlägg.
I dags läget kostar det dig 330 kr + 150 kr för tävlings licens.
De 150 kr är för att täcka varje klass egna kostnader så att hobby utövare INTE skall behöva betala för de fåtal som vill tävla.
De 300kr som du sett är ett förslag som jag inte vet något om.
Idag är det 150 kr som gäller.

Nej jag var inte sarkastisk. du beskrev en situation som såg bra ut för dig. Dock passar den inte mig.

// Nyroth

Det är lugnt, vi ska inte vara otrevliga.

Punkt 8.2.3 Radioflyg
Avskaffa dagens licenssystem och ersätta med en tävlingsavgift per pilot, avgiften skall betalas in av arrangerande klubbtill SMFF (300 spänn).

Jag kan inte klipp o klistra från PDF:er så jag har försökt att skriva vad som bjuds.

Åhh vad jag är nöjd. Du kanske tävlar ibland?

LAB
2008-03-19, 23:01
:) Hej självklart ska även tävlings-flygare få tycka att deras tävlande är lika viktigt som vårt nöjes-flyg även på detta forum.Vi har ju nytta av tips och ide`er från varandra.
Lasse

Sigun
2008-03-19, 23:03
Bara en liten reflektion. Är det de tävlande piloterna eller smff som organisatin som ni jagar? Vi som tävlar kan väl knappast hållas ansvariga för vad styrelsen gör?
Sigun, varför klanka ner på de som ägnar sig åt combat. Du håller ju fanan högt för att DU ska få flyga fritt på söndagar. Låt de som tävlar få ägna sig åt det och rikta kritiken mot de beslutsfattande istället.
Personligen gillar jag tävlingsmomentet och den disiplinerade flygningen, och det står jag för, men jag tävlar ju för att ha roligt, precis lika mycket som ni "söndagsflyger" eller njuter av att flyga på ert sätt.

Liiiite trångsynt att jaga oliktänkande och själv gapa över sin rätt (undrar var jag sett det innan där det gnälldes en massa...:roll:).

Klankar inte ner på de som tävlingsflyger utan jag tycker det bara är konstigt att SMFF inte bryr sig mer om det stora flertalet medlemmar som inte tävlingsflyger. Men de kommer kanske till insikt om detta framöver. Jag är ju bara nybörjare och har inte hållit på med de här i 20 år eller mer som ni andra när de bara fanns ett alternativ. Tycker att de som är SMFF:are borde ta sitt ansvar och åka till årsmötet och se till att de blir någon förändring i deras arbete.

En sak till som är konstig är att årsmötet varje år är i Stockholm ?? i andra organisationer jag är med i brukar det flyttas runt på olika platser i sverige där diverse olika klubbar anordnar dessa årsmöten med hjälp av förbundet. Men de kanske är något som alltid varit så och alltid skall vara så vad vet jag..

Tycker mycket om saker som berör en förening som jag inte ens är med i och de kanske är fel, men de jag sett och hört hittills om denna förening på forum och i deras egna tidning är nog för att jag personligen inte tänker gå med i denna förening. Det är ju sedan upp till var och en att avgöra om man tycker det är ett bra eller dåligt beslut från min sida men jag känner inget behov av att vara med i SMFF.

Skulle jag sedan om några år när jag lärt mig flyga riktigt :) få för mig att börja tävla så kanske jag får överväga att gå med. Men i dagsläget finns inte detta behov. Då är RCFF ett alternativ som passar mig perfekt.

Nyroth
2008-03-19, 23:25
... Dock tycker jag det är viktigt att ha FAKTA och det har jag saknat varje gång detta diskuterats. Siffror är värdelösa om de inte är sanna. ...

Från SMFF:s röstlängd för förbundsmötet 2008:

Totalt antal medlemmar: 6075
Totalt antal tävlingslicenser i radioflyggrenar: 234

/Michael

Tack för saklig info, såg du hur många det var i fri samt lin grenarna?

// Nyroth

QatHome
2008-03-20, 13:18
F1(friflyg) = 0 licenser
F2(Linflyg) = 43 licenser

Antar att tävlande i friflyg inte behöver lösa någon licens?

AM
2008-03-20, 13:28
Styrelsen yrkar avslag på 15 av totalt 18 motioner - inklusive ändring av paragraf 37....

http://www.airsport.se/modellflyg/files/%7BEEFE455C-C551-4887-A311-1CABB2F66E05%7D.pdf
Mvh
Ove

kenneth67
2008-03-20, 20:23
för dom som tävlar finns det bara ett alternativ och det är smff inga diskusitioner om det .. och det sköter dom ju klanderfritt inget att diskutera där heller! att ngn här skulle peka å klanka på den som tävlar är nog ganska fel .. dvs en "felskrivning2 eller helt enkelt ett missförstånd!
av smffs årmötes handlingar framgår det mer än tydligt att det ÄR ett mer eller mindre tävlings inriktat förbund och det är där dom lägger krutet .. jätte bra för dom som tävlar .. men alla dom andra ca 6000 medlemmarna då ??? framtiden får utvisa hur kraftig flykten av klubbar blir jag skulle ju varit orolig för en mass flykt iaf ... hur många klubbar kommer att lämna smff ?? även i de klubbar där det finns tävlande ?? alternativet är ju att gå med i smff direkt ! för den som tävlar .. utan att blanda in klubben ... det blir nog ett händelse rikt år för båda förbunden tror jag

buster
2008-03-21, 20:19
Hej gott folk.

Handen på hjärtat Ove, hur många nya medlemmar i RCFF ger dina självgoda och ändlösa inlägg på detta forum? Vad tror du själv?

Flyg för att det är roligt..

Mvh. Björn Ekström.

AM
2008-03-21, 22:52
Nej, där har du fel Björn. Jag tycker det är sorglig läsning - för att avslå 15 av 18 motionerna är ju att gå rakt emot sina egna medlemmarnas vilja.

Vad gäller medlemstillskott så kan vi ju bara vänta och se.

Självgoda? Vi håller oss i alla fall för goda att skriva om Gökungar, målvakter och påstå att någon ljuger.

Och det väcks frågor kring försäkringarna, meetings och uppvisningsflygning - och där förbehåller vi oss rätten att både ha och uttrycka vår åsikt.

Glad Påsk!

Mvh
Ove

Nexus
2008-03-21, 23:07
Ja jag har sett i PDF redan klart att det fanns 10 Klubbar som gick ur SMFF redan det var intressant

MVH Steve

:D :D :D

bokis
2008-03-22, 01:10
Hej gott folk.

Handen på hjärtat Ove, hur många nya medlemmar i RCFF ger dina självgoda och ändlösa inlägg på detta forum? Vad tror du själv?

Flyg för att det är roligt..

Mvh. Björn Ekström.

Självgoda o ändlösa...Sånt tillför inte speciellt mycket eller?
Jag har läst dina inlägg på SMF o de håller en liknande ton där,
Skillnaden här Björn är att du kan inte radera trådar här men i övrigt så känns tonen igen..
Du får hur gärna som helst framföra kritik här MEN att kalla någon för självgod räknar inte jag som speciellt sakligt..
Så vårda ditt språk lite ,det du skriver är onödigt och provocerande..

buster
2008-03-22, 08:20
Hej igen

Ja, ytterligare ett inlägg i bråket mellan RCFF och SMFF känns ju inte så meningsfullt egentligen.

Men det jag saknar är lite kritisk granskning av Oves inlägg. Om han hurrar och t.ex.påstår att "nu har RCFF 10% av de organiserade klubbmedlemmarna i Sverige bakom sej" så undrar man, ljuger han medvetet eller tror han att människor inte kan räkna?

SMFF påstås enligt tidigare inlägg på denna tråd ha drygt 6000 medlemmar, RCFF har idag 355 medlemmar registrerade enligt deras egen hemsida. Då är det dumt att påstå att 355 är 10% av 6355. Varför gör han det? Och varför reagerar ingen av hans medlemmar?

Länge påstod han i sina inlägg att medlemsavgiften i RCFF var så mycke lägre än i SMFF FÖR SAMMA INNEHÅLL. Det var väl inte sant för då låtsade han att Modellflygnytt inte fanns.

Nu visar det sej att om man vill bli medlem och vill ha ALLT OM HOBBY också så blir ju medlemsavgiften den samma som i SMFF, eller?

"Hälften av medlemsavgiften går tillbaka till medlemmarna i RCFF" påstår han. Då har han ju möjlighet att här på hemsidan redovisa vem som har fått dessa 17500:- alltså hälften av de 35000:- som har betalats in i medlemsavgifter. Det är nog många medlemmar som undrar vart de pengarna har tagit vägen.

Paragraf 37 i SMFF:s stadgar tycks var högintressant för läsare på detta forum? Beslut togs av medlemmarna på förra SMFF:s årsmöte att paragraf 37 ska vara kvar. Är det inte medlemmarna på SMFFs årsmöte som bestämmer om paragraf 37 ska vara kvar?

Ja sen Bokis kommentar om min ton det kom som ett brev på posten, men vi kan väl vara vänner ändå.......

Modellflyg är livet Mvh. Björn Ekström.......

LIP
2008-03-22, 08:49
Allt om hobby är fortfarande valfritt, eller hur buster.

Mig veterligen är det ingen som krävt att det skall redovisas hur hälften av pengarna skall gå tillbaka till medlemmarna och jag tror inte heller att någon RCFF-medlem kommer att kräva det heller.

Men vi vet att RCFF kommer att bidraga med medel för att deltaga i minst tre stora meetings under den här säsongen, hur långt tror du då att 17500:- kommer att räcka då? Och vad jag förstår så kommer RCFF att medverka till olika kurser.

Att antyda att några personer är ohederlig utan att ha torrt på fötterna, det gillar i allafall inte jag och säkert fler med mig.

Men jag hoppas att jag har tolkat ditt inlägg fel, buster.

/Lasse

kenneth67
2008-03-22, 09:38
tror inte att ove sagt att det organiserats 10% av smffs medlemmar ..
att räkna % på smff medlemmar är helt fel ..
att smff stämma röstat ner ändring av 37an är väl inte så konstigt då styrelsen ALLTID yrkar på avslag i den frågan samt att stämman är överrepresenterad av en viss typ av folk ..inget negativt om dom men dom speglar knappast viljan av de 6000 medlemmar i smff som inte tävlings flyger iaf .. och detta visar sig nu i att förra året lämnade 10 klubbar smff hur många blir det i år ?? att smff dessutom nu räknar med att tappa ytterligare medlemmar påvisar ju bara att man inte tänker ändra sitt sätt att se på saken vilket är olyckligt ..

sedan undrar jag åter igen varför!!?? vissa skribenter här inte är lika snabba på att kasta skit och kalla folk för ditten och datten på smffs eget forum .. och varför är smffs styrelse (vissa) snabbare på att debattera här och inte svara på sina egna medlemmars frågor /kritik på sitt eget forum !??
från början rörde debatten endast 37an och att man tyckte detta var fel med tvångs anslutning detta har nu eskalerat till att man från annat förbunds håll mer eller mindre hotar klubbar med både vite samt uteslutning om man inte rättart sig efter smff tvångs taktik ... jag kan inte med den bästa vilja i världen se det demokratiska i det .. och just demojkratin i förbundet är ngt man försöker framhålla ... nej där biter man sig i foten ! sedan att man yrkar avslag på i stort alla motioner som rör förändringar i styrelsen eller 37an ja vad sänder det för signaler ....

rcff säger hälften tillbaka till klubbarna/medlemmarna detta är helt rätt
det står att man har som mål att detta skall ske men först måste man nå break even dvs att intäckterna täcker utgifterna innan man kan börja återbetala . hur mycket av avgiften till smff går tillbaka till klubbarna ???


inget har handlat om att rcff är bättre än smff rcff har riktat sig till en grupp som smff har skitit i ... fram tills rcff bildades ... och ansvarig på smff för den gruppen har ju genom sina inlägg samt påhopp här inte direkt underlättat för smff!???

så länge som man har kvar 37an i sin nuvarande form så kommer antalet klubbar/medlemmar i smff fortsätta minska det är bara så dessa som lämnar smff kommer inte automatiskt att bli medlemmar i rcff en klubb som ställer sig helt utanför förbunden löser sina egna försäkringar mm blir ett mörkertal som ingen vet om bra eller dåligt ???? ja inte vet jag ..


sedan så har kanske inte rcff flest antal medlemmar av förbunden!! det är sant men rcff har iaf ett mycket välbesökt samt aktivt forum/sida där allt debateras öppet OAVSETT vad det gäller och man får som regel svar av både styrelse samt medlemmar tämligen omgående.. detta kan man inte säga om smffs forum/sida där tycks tiden stå stilla
bara en liten påska smäll från lilla mig i åsarp!

AM
2008-03-22, 10:33
Angående medlemsantalet så väntar vi in ganska många medlemsavgifter från klubbar som efter sitt årsmöte nu i mars/april beslutar sig gå med i RCFF. Så där saknas några hundra medlemmar i nuläget.

Vad gäller hälften tillbaka så är det "Minst hälften tillbaka". Det är en mycket enkel matematik. Driften av RCFF kostar ca 30000 kr om året för försäkringar, webbkostnader, informationsmateriel och så årsmötet. Det som blir över går oavkortat tillbaka ut till medlemmarna i form av bidrag och stöd. Vi stödjer och är delaktiga/deltagande på minst tre meetings i år, vi ska ha flera Workshops och det finns fler evenemang som vi hoppas kunna satsa på i år. Och ju fler vi blir ju mer kan vi slussa tillbaka ut där pengarna gör nytta - i klubbarna och hos medlemmarna.

Så även om vi i dagsläget inte betalar tillbaka hälften av medlemsavgifterna så går hela överskottet tillbaka ut i verksamheten.

Mvh
Ove