handdator

Visa fullständig version : Mottagare!



mageri
2008-03-14, 21:53
Hej!

Hur många kanaler/eller vad krävs av en mottagare för att kunna hantera skevroder med två servon? Har testat med en femkanals-mottagare utan att få det att få det att fungera. Gas, sida, höjd och ena skevrodret fungerar med "flap-aktivering" på radion - men inte det andra skevrodret.

Roger.

Sigun
2008-03-14, 23:42
Det räcker väl med fyra kanaler om du vill. Du kan köra en Y-Kabel på skevroderservona. Men vill man så går de ju med en fem kanalig med och mixa ihop dem.

/Martin

McRegor
2008-03-14, 23:56
Hej,
Det beror på vilken sändare du har. Vissa är låsta till att använda kanal 6 till extra skevroder medan andra t ex kan nyttja kanal 5,6 eller 7.
Men som Sigun säger så kan du ju köra Y-kabel såvida du inte behöver en flaps-funktion.
Hälsningar
Roger

mageri
2008-03-15, 07:48
OK!

Jag hade tänkt använda Flaps-funktionen så då blir det till att köpa en ny mottagare eftersom min JR-sändare verkar vara "låst" till kanal sex PDT_Armataz_02_06

Joacim
2008-03-15, 12:39
Med Jetis nya motagare som är kompatibla med Jeti boxen kan sådana funktioner ställas in i själva motagaren.

Örjan
2008-03-18, 22:36
Jag använder Multiplex-mottagare (synth-varianter) och har bara köpt 7-kanalare, även om jag inte behöver alla kanaler i varje flygplan.

Prisskillnaden är ju inte så stor mellan 5,6 och 7 kanaler....men mitt syfte har varit (är) att jag ska kunna återanvända en mottagare i en annan kärra om jag tröttnar på den där jag har den i...och då slipper man stå där med för få kanaler om lusten och kärran skulle kräva "full house".

Till skev och flaps har jag ALLTID separata servo (därmed olika kanaler), vilket ger maximal frihet att trimma och justera, samt skev-differens etc.

/Örjan

mageri
2008-03-19, 14:21
Jag har nu testat att koppla in båda skevroderservona med en y-kabel på kanal två men får det inte att funka. Båda skeven går åt samma håll!

Har stängt av flapfunktionen i sändaren och det hjälper ju inte att reversera eftersom båda är kopplade på samma kanal.

Säkert något jättedumt/enkelt fel - men vad göra??

Roger.

Lasse
2008-03-19, 14:26
Har du möjlighet att vända på ett servo-ok på ett av servona utan att det bryter i linkaget, så gör det, då kommer problemet vara löst.

Eftersom två servon av samma märke går åt samma håll så kan man råka ut för detta om servo-oken (armarna) är riktade åt samma håll.

Örjan
2008-03-19, 19:51
Strunta i Y-kabeln och koppla in på två kanaler istället...då får du 100% frihet och trimmöjligheter, om du har denna kapacitet på mottagern/sändaren, förstås
/Örjan

pawel
2008-03-20, 17:17
Är du "tvungen" att använda ch6 eller högre på din radio så kan du alltid istället aktivera en fri mixer.

Då ska du mixa kanal5 mot t.ex kanal2 (om du har skeven där) på 100%