handdator

Visa fullständig version : Motorn stannar när flyget vänds upp och ner?



Ålänning
2008-03-17, 21:01
Just det... Har en UCD 46 med en SY80 fyrtaktare.
Motorn är monterade på thrustlinjen. Tanken är en
sådan det skall vara i en UCD, passar ju inte så
mycket annat i den (tanken är dock ny). Och tanken
är tät, inga läckor. Slangarna är täta, ingen läcker.
Klungslangen är ny och klunken rör sig i tanken riktigt
bra. Motorn går bra på marken och i luften. Om man
tar tag i flyget på marken och vänder flyget runt hit
och dit så stannar motorn direkt när flyget är upp
och ner... samma om jag flyger uppåt eller rollar,
loopar. Brr-brrr....br.. bah...

WTF är det för fel? Blir galen. Nödlandar ju oftare
än jag startar...

Daniel L
2008-03-17, 21:32
hur ligger tanken i förhållande till förgasaren på motorn.
Det kan ju vara så att den ligger för högt ovenför förgasaren så att motorn kvävs på allt bränsle.

Nu har jag ingen ucd eller en SY80 men det är en teori i alla fall

Ålänning
2008-03-17, 21:52
hur ligger tanken i förhållande till förgasaren på motorn.
Det kan ju vara så att den ligger för högt ovenför förgasaren så att motorn kvävs på allt bränsle.

Nu har jag ingen ucd eller en SY80 men det är en teori i alla fall
Motorn är där den skall vara enligt anvisningen (motoraxeln i thustlinjen).
Och tanken med. Om flyget hålls horisontalt som det ska vara, så är
förgasarens centrum ca 30mm under tankens gummipluggs centrum,
MEN, tanken gummiplugg är ju inte i mitten på tanken, utan lite högre
upp. Hur som helst så funkade ju allt bra förut!!! Motorn är en fyrtaktare.

Daniel L
2008-03-17, 22:03
Humm ja då blev det lite svårare :?
hör du om motgorn går snålt eller rikt innan den stannar eller bara tvär dör den??
är det en massa luftbubblor i slangen?

Mr X
2008-03-17, 22:14
Skulle jag göra en gissning så kolla skruven på förgasaren till mellanregistret.
Kan vara något glapp där som gör att den stannar när du vänder flyget runt.

Ålänning
2008-03-17, 22:30
Jag körde utan kåpa senaste gången. Inga luftbubblor.
Mellanregisterskruven, hm... men den ska väl inte känna skillnad på upp och ner? Stannar? Den ska väl ligga still?

Jag tyckte motorn gick bra förän man vände. Motorn tvärdör inte,
utan pluttrar lite och sen inom typ 5 sek så stannar den. Går bara
sämre o sämre alltså. Sen baah...

bokis
2008-03-17, 22:37
Du har ingen mellanregister nål på den o i min värld så har du problemet i tanken,jag sätter en femma på att det har o göra med klunken.. 8)

Mr X
2008-03-17, 22:38
Hade en dag problem med att så fort skruvmejseln rörde skruven så dog maskinen.
Vad som var felet vet jag inte utan problemet bara försvann.

Det var på min RCV CD91

Mats J
2008-03-18, 00:02
Ta inte illa upp,
men jag skulle kolla så att jag inte förväxlat tryckslangen och matarslangen :oops: hur jag nu kan veta sånt

Mvh Mats J

Ålänning
2008-03-18, 20:11
Mellanregisternål existerar inte, stämmer bra.

Tanken, hm... den är ny och allt ser fräsch och helt ut. Klunken dinglade på fint som den skulle inne i tanken. Jag har ju haft bort tanken och
slangarna gick till rätt grej samt att inget läcker. Jäkla skumt!!!

Hmmmm... tåls att tänka på lite till. Måste kolla lite närmare på fanskapet.

kenneth67
2008-03-18, 20:25
hmmm... inverterad motor ???? som är liiite snål ställd ??? så räcker inte soppan till när motorn är upprätt ?... bara en fundering..... eller så kanske det är så att över trycket skapar bubblor som sugs med när modellen e upp å ner .. det suger när man inte får grejjerna att gå som man vill ....

jaka
2008-03-18, 22:35
Hej!
En viktig regel: En tänkt linje genom mitten på tanken ska gå igenom förgasarens insugscentrum när du håller planet horisontellt.
Det är inte alltid flygplanstillverkarna tänker på detta.
Använder du med tryckmatning?? Dety är inte alltid nödvändigt . Har du prövat utan?
Har du ställt tomgångsskruven...luftskruv eller bränsleskruv???

Sedan bör du köra på 5-15% nitro och ca 15% syntetolja (eller 20% ricinolja) och använda OS F stift. Testa 14x4W , 14x5 N, 15x4 APC proppar
Det är viktigt att tanken är "skumgummiupphängd "så det inte blir skumbildning i tanken på grund av vibrationer från motorn.

Ålänning
2008-03-19, 18:56
http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/3__MG_7733_1.jpg
http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/3__MG_7734_1.jpg

Sån här tank är det, men NY!
http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/3_tank_1.jpg

Motorn är inverterad.

Snålt inställd... hm... testade lite olika, men när den blev för fett
inställd så stannade den när man tog bort glödaren. Och när den
inte ville varva upp när jag snabbt förde gasspaken framåt så
satte jag fetare blandning (högvarvs). Så jag har pendlat lite olika
där mellan "fet" o "snål".

En till grej, om den går bra, så sticker man iväg och håller den
rätt plant och flyger runt i åttor eller nåt sånt, bara håller den
plant flygande (halv gas... full gas). Så efter ungefär samma
tid så börjar den mitt i allt bluddra och stannar.

Bubblor har jag inte sett något av. Den går ju jämnt tills den mitt
i allt bluddrar o stannar (när man flyger). Och när man vänder den
så dör den i princip på nån sekund.

Kör 15% syntet och 2% ricin samt 5% nitro. Bytte bränsle. Förut
körde jag något som var 10% nitro och 15% olja (vet ej blandning).
Om jag minns rätt. Bägge bränslen var för 2 och 4-takt sades det.
Ett av dem är från Bokis, det andra från Roffes.

Använder just OS F stiftet. Förut med. Lade i ett nytt för ca 2-3
tankar sedan bara för att testa. Ingen skillnad. Bägge skiner upp
fint. =)

Propeller... till UCDn har jag kört 13x6. Har för mig att det stod
12x6...12x8, 13x6...13x8 någonstans. Men kanske man skulle
satsa på en 14... Vad står W, N och C för?

Tanken har varit upphängd i skumgummi. Ca 5 mm kan tanken
röra sig åt alla håll lagom mjukt.

Har inte prövat utan tryckmatning. Skall prova det.

Tomgångsskruven kan jag inte sänka mer, då stannar motorn. =)

Högvarvsskruv och lågvarvsskruv kallar jag dem?! Jag har inte rört
lågvarvsskruven, den borde inte påverka nåt eftersom problemet
kommer när jag har halvgas eller mer då problemet uppstår, eller?

Lufttemperaturen när jag flugit har varit plusgrader, ca 3-8 grader
eller nåt sånt. Inte kallt.

Det där med linjen... har som sagt plockat grejerna på flyget så som
det står, men jag skall kolla upp det. Kan ju vara vajs där. Men det
har ju funkat kanon förut. Varken tank eller motor borde ha flyttat
på sig. Om man ser på bilderna längre upp så kanske det är så att
förgasarens centrum är längre ner än tankens centrum när flyget
står rätt väg. Men hörru... varför står det olika i olika anvisningar?
Ibland skall förgasarens centrum vara i linje med tankens centrum.
Ibland står det ju att förgasarens centrum skall vara i linje med
tankens max bränslenivå?

Måste kika lite till... Skulle vara kul få det att fungera. Flyget är kul
att flyga och SY80an är kul när den funkar.

Lite dålig bild på fältet som det ska flygas på igen i helgen :D...
http://www.motorportalen.net/crap/pics/mhq_panorama.jpg

Skitflyget passar bäst i gräset!
http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/3_ucdatmhq_1.jpg

kenneth67
2008-03-19, 19:31
av bilderna att dömma så ser det ut som om förgasar centrum hamnar i ganska underkant på tanken ??samt att du har en "knepig" böj på matar slangen över motor bocken .. börja med att räta ut slangen så den går kortaste rakaste vägen å prova utan filtret.. ..

jaka
2008-03-19, 20:56
Hej!
tanken ser ut att sitta lite högt! Regeln som gäller för allt flyg är att: En tänkt linje genom centrum av tanken (Tankens mitt) ska gå genom förgasarens centrum när planet står horisontellt (Planets stjärt lyft, rak kropp).
Har du hört något annat så är det fel.Någon annan regel finns inte!!!

Du säger att tomgångsnålen inte går att röra mer!? Du har endast två nålar på förgasaren (gäller alla motorer) En nål är huvudnålen andra är tomngångsnålen.
Tomgångsnålen kan antingen reglera luften (sk Airbleed carb) eller reglera bränslet.

Trotteltrumman ska ställas så att den står öppen ca 1.5-2mm när motorn går på tomgång. Vid tomgång ställer du tomgångskruven. När du ger fullgas ska motorn svara direkt även om den gått flera minuter på tomgång.
Om motorn inte svarar när du ger gas kan det bero på två saker...antingen behöver motorn mer soppa eller också mindre.
Här måste du lyssna till hur motorn svarar. Skulle motorn bluddra och stanna ...så får den för mycket soppa på tomgång och tomgångsnålen måste stängas lite (gäller bara om du har bränslesjusterade tomgångsnål,har du Air bleed förgasare ska du öppna luftskruven).

Tvärt om gäller om motorn tvekar vid gaspådrag "Kall moppe syndromet".-Du vet ställbar moppenål!

Vad gäller propparna så gäller att du ska ha låg pitch om du ska hovra . W står för Wide blade och N för Narrow blade. APC gör ofta de bästa propparna och de har över 300 varianter att välja på.

CNI
2008-03-19, 23:49
Hej

Har studerat dina bilder på motorn. Tycker det ser ut som att bränsle filtret kan vika slangen vid förgasaren med sin vikt när du vänder planet upp och ner. Kolla detta.

Mvh CNI

Ålänning
2008-03-20, 09:49
OJ herrejösses! Centrumlinjen på tanken är hela 22 mm högre än
förgasarens centrumlinje när flyget är horisontellt!!! Vad har dom
tänkt på? Hur ska man lösa det? Blir nog riva hela nosen och flytta
tanken om något ska ändras :oops: Men fattar fortfarande inte hur
den gick så bra förut. Loopade, rollade, fallande lövet, inverterad
flygning och allt vad det nu heter. Sen mitt i allt, nä.

Bränslefiltret är rent och fint, så det åker nog iväg. Slangarna på
dom bilderna var nog lite längre än vad de varit nu när jag flugit.
De var redan lite kortare, utan att få veck alltså.

Tomgångsnålen... jag trodde du tänkte på tomgångsskruven. Den
står ställd så att throttle cut går i botten på samma läge.
Jag justerar tomgången med sändaren. Spaken längst ner = tomgång
och justerar lite med trim medans motorn blir varm. Använder
Throttle Cut för att stänga spjället helt.

Finns bara två nålar, lågvarvsskruven och högvarvsskruven (bränsle-
blandningsskruven). Och vet ni... jag tänkte ju att jag kunde kolla
hur många varv dom står på, så jag gick o kika. Högvarvs stod på
3/4 varv som den alltid har gjort till och från, men i runda slängar
runt där, beroende på utetemperaturen. Men den där jäkla lågvarvs-
skruven, den stod på hela 15,5 varv ut!!! Antingen har den skruvat
ut sig (den gick lätt) eller så har jag aldrig skruvat in den efter att
jag renoverade motorn före jag någonsin körde den!!! Hur många
varsv skall dom vara egentligen? 3,5 och 0,75? Undra på att den
spottade lite på tomgång.

Det där med tomgångsnål och huvudnål... det är väl det jag kallar
lågvarvsskruv samt högvarvsskruv från Zenoah-tiden. :D

Mekaniskt sett så reglerar huvudnålen på min bränslemängden
genom att om jag skruvar in den så blir den snålare.
Och vad gäller tomgångsnålen så stänger den för mer när jag
skruvar in. Dvs den minimerar det där lilla hålet på baksidan (dvs
in mot motorn) som är i röret mitt i venturi-tunneln på förgasaren.

Så det verkar helt klart så att jag förlitat mig på att tomgångsnålen
vart rätt inställd och så har jag justerat på huvudnålen för att få
det där fina accet när man spakar upp på fullgas. Har även funkat
när den stått ett tag och sen dragit på. Slött, med tanke på att jag
hjälpt andra med att justera in sånt där... :oops:

Propeller.... W och N... mhm.. okej. Måste söka efter lite proppar
då. Det går att hovra med den nu, men det har verkat lite segt
få iväg flyget. Alltså om flyget faller lite och man slår på full gas
så vill inte flyget fara iväg så snabbt... faller hellre än sväng innan
det börjar stiga.

Blir nog bra detta! Men nu borde jag ju alltså få tanken flyttad. Hur nu
det ska gå, vingen tar ju i bakkanten på tanken då (orig-mått)...
hm och åter hm. :D

Oj va text det vart...

knas
2008-03-20, 11:06
Låna headertanken från helin ;) Kanske inte får plats nånstans iofs.

Ålänning
2008-03-20, 23:36
Hehe, jo det skulle vart en headertank :D

Nu har jag byggt om klart med tanken flyttad så att tanken centrum ligger i linje med förgasaren (några mm kvar som jag inte kunde göra något åt) och dragit nya slangar. Haft upp tanken (inga fel i den). Tagit bort filtret. Ställt ventilspelet. Pratat snällt med motorn. Kollade tanken att rören gick rätt. Inga läckor. Kollade märkningarna på rörmynningarna från tanken (tankning, luft, klunk typ). Fixade så rören står rätt i tanken. Osv...

Undrar tre saker:

1 - När man vrider om en OS 70 Surpass så klickar det inte i kammen. Men det har det alltid gjort på min SY80. Den ÄR rätt inställd enligt alla konstens regler. Men varför klickar den? Det är när kammens nock går ner och stötstången följer efter så hoppar den där lunsen till som är mellan stötstång och kamnock. Fast kamnocken är slät och fin.

2 - Skall det vara snustorrt inne i kamhuset???

3 - Hur fasen ska man ställa in den där lågvarvsskruven / tomgångsnålen? Skruvar man in den helt så ser man hur hela grejen kommer längre o längre in i spjällhuset (antar att mynningen i röret i spjällhuset då är helt stängt för länge sen), man till och med ser O-ringen. Om man skruvar ut så stoppar det efter ett tag. Antar då att den där slid-öppningen i röret i spjällhuset är fullt öppen. Men ändå... det är ju två död-områden. Typ så här (? = man har ingen aning):

IN ??????????1------------3-------2???????????? UT

Frågan är hur man vet att man hittat rätt läge :D
O fi fan...

Hur som... bilder på hur det ser ut efteråt. Observera att tankslangen går till en skruv (brukar normalt ha kåpan på där det finns tankanslutning). Men jag tog bort kåpan när motorn började jävlas (och den gjorde det ändå). Ventilhusventilationen går nu rakt upp i luften istället för in under flyget. Finns inget urtag på insuget.

http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/3_sy80fix1_1.jpg
http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/3_sy80fix2_1.jpg
http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/3_sy80fix3_1.jpg

Mr X
2008-03-20, 23:38
Skulle jag göra en gissning så kolla skruven på förgasaren till mellanregistret.
Kan vara något glapp där som gör att den stannar när du vänder flyget runt.
Jag hade rätt :lol:

Dock var benämningen fel "mellanregistret* menade den där skruven mitt i :D

Ålänning
2008-03-20, 23:42
Skulle jag göra en gissning så kolla skruven på förgasaren till mellanregistret.
Kan vara något glapp där som gör att den stannar när du vänder flyget runt.
Jag hade rätt :lol:

Dock var benämningen fel "mellanregistret* menade den där skruven mitt i :D
Hehe jo du hade nog lite rätt. Men jag har absolut ingen aning i vilket
läge den ska vara i. Skruvar man in den så den står på 0 varv. Då är halva grejen inne i förgasaren och då är det helt förstängt. Har man den fullt ut så bara dräller det in bränsle. Men den var inte fullt ut, bara 15,5 varv förut :roll: Frågan är hur många varv in eller ut den skall vara. Den funkar ju inte ett dugg som de andra förgasarna jag har. Skumt i alla fall.

RG
2008-03-21, 01:29
Angående Jakas uttalande att det endast finns 2 st nålar på motorer, så kan jag dock tillägga att vissa motorer har 3 st nålar.

1 st tomgångsnål
1 st mellanregisternål
1 st högfartsnål

Fråga Wesse han vet!

Tomgångsnålen skall grundinställas med trottel trumman stängd, precis där du ser att den sluter.
och om du inte vet vad tillverkaren rekomenderar som grund inställning så kan du öppna trotteln till tomgång ca 1mm öppen och skruva ut nålen tills du precis märker att du kan blåsa lite luft igenom en slangstump på nippeln dår bränsleslangen sitter på förgasaren

Grundinställning borde vara mellan 3-5 varv.

LAB
2008-03-21, 10:26
Hej titta på länken under nybörjartips på denna sida, där står hur man ställer in en ASP motor som är samma som SY motorn.
Mvh Lasse

jaka
2008-03-21, 20:44
Hej!
RG ...jag vet att det finns motorer som har tre nålar men nu handlar det inte om helimotorer utan om en vanlig flygmotor.

När jag någon gång vridit ut tomgåmgsnålen (lågfartsnålen) helt så sätter jag sedan bara tillbaka nålen och vrider in den så att jag ser att spetsen på nålen står ca 0,5-1mm från bränsleröret i förgasaröppningen (vid fullgas)...sedan startar jag motorn och lyssnar till / ser hur motorn reagerar ! Sedan sjusterar jag tomgången allteftersom tills motorn går bra.

Ålänning
2008-03-23, 10:11
Tjena igen!

Fick igång motorn till slut. För det första så kom det inget bränsle in i
förgasaren. Skruvade ut lågvarvsskruven tills den stoppade och in hela
vägen igen. Då kom det ut en "fettklump" ur röret i "venturiröret".
Humm!? Hur som... den startade och gick skitdåligt. Typ stannade tvärt
man tog bort glödaren och stannade tvärt man ville gasa mer än halvgas.
Men efter ett tag så gick den. Det var dessutom svinkallt och blåste rejält.

Sen råkade jag sparka till ena vingen så ena skevrodret lossnade.
Limmade det (utomhus med CA i svinkyla och blåst). Och när motorn
igen gick bra så skulle en av oss bära ut flyget, så tog vinden tag i det
hela och ena stabben gick helt av. Limmade provisoriskt... Och flög.
Stabben lossnade igen, i luften, men hängde kvar och sen fastnade
på nåt sätt i stjärten. Flög ändå, men det vart aktivt ryckande i höjd
o sido för att få flyget gå rakt. Landade, tog bort ena stabben helt och
flög igen. Rollade, loopade, inverterat sosv. Motorn gick ju bra! :D
(men inte på tomgång)

LAB
2008-03-23, 10:20
:D Ja ni har då inga bekymmer.Limma å flyg igen :lol: :lol:

Christer J
2008-03-23, 17:48
Min SY 91 var hopplös att få till säker tomgång på, men när jag provade ett bränsle utan ricin så blev den perfekt. Mitt bränsle var också bara några procent ricin i, men det räckte för att sota ner stiftet.

Kamikaze
2008-03-24, 11:30
Annars kan det ju helt enkelt vara så att flyget blir rädd för dig när du ser ut så här Micke :D

http://www.motorportalen.net/phpbb/userpix/446__MG_8573_1.jpg

LAB
2008-03-24, 12:51
Hej min Sy,Asp,Os och Saitos går perfekt med 9%synt o 9% recin 10% nitro,men jag kommer att köra med 18% klotz super techniplate olja med 80%synt o 20%recin i oljeflaskan.
Lasse

Christer J
2008-03-24, 18:04
Hej igen Ålänning.
Om du inte har provat det tidigare och inget annat hjälper så borde du prova en dunk bränsle med bara syntetolja och ett nytt glödstift. Det gjorde hela skillnaden för mej. Blev själv förvånad att det blev en sådan skillnad utan ricin med tanke på att det bara var det som gällde förr.

Ålänning
2008-03-24, 22:12
Jag får nog invänta lite varmare klimat innan jag börjar göra nåt mer på den där motorn. Är mest bara jobbigt stå på knä i snön och känna vinden
dundra runt mössan. Flyget skall vara helt, igen, till helgen så det blir att
prova igen. Skall försöka förstärka den lite, tänkte pina den med mitt
Dual Rate läge 2 lite mer. Har sett för mycket på filmer och övat för
mycket i simulatorn. Måste prova i verkligheten nu på allt nytt man lärt
sig. :D

Motortipsen ger jag stort tack för. Fast det är en SYmaskin så ska den
väl gå att få att gå bra. Får man DEN att gå bra så får man vad som
helst att gå bra :D

Finns helt klart många bränslen som är bättre än de jag använt, men
när det ska vara så svårt få bränslen hit till holmen.

Mr X :D Hahaha! Tusan, man ska inte bli fotad :D

Mr X
2008-03-24, 22:26
Mr X :D Hahaha! Tusan, man ska inte bli fotad :D
Den här gången är jag oskyldig