handdator

Visa fullständig version : Ambitiösa plan(er)



damaen
2008-03-18, 19:02
Hej,
Har funderat en del och har nu bestämt mig för att lära mig flyga flygplan.
Jag vill inte bli stående pga något haveri så jag köpte på mig några modeller. Hoppas att det räcker sommaren ut. Är det någon som har några tips på hur man gör när man ska lära sig spaka dom här trämodellerna?


Bilder på mitt förvärv:

http://www.rcheli.se/phpBB220/album_pic.php?pic_id=9466

http://www.rcheli.se/phpBB220/album_pic.php?pic_id=9465

wesse
2008-03-18, 19:11
oj vad många segelkärror du har inhandlat ja då är det ju bara o testa gränserna yehhh några råd från mig som inte kan flyga är nog att ta kontakt med klubben i ume eller så åker du hem te tobbe i lycksele så får han lär dig :D

_Nik_
2008-03-18, 19:28
Det värsta med det är väl att det är helikopterflygare som skall ha allihop :-)

till Tobbe kan han inte fara för han var en av de få som INTE ville befatta sig med en seglare, han har ju fått DA-sjukan...

/Nik - numera snart elsegelkille också....

wesse
2008-03-18, 19:29
en sån där seglare ska ja då köp mig bara för o reta upp den där Tobbe :lol:

Örjan
2008-03-18, 21:59
Ojjjj så många kärror du köpt på dig. Med alla dessa är det ju bara att flytta över utrustningen allteftersom dom kraschar, fast det är väl ändå inte meningen. Jag tror dock, att när du har åtminstone EN en kärra kvar, har du nog greppat detta med flygning och styrning.

....men, gör som jag, som började om (flög en hel del på 70-talet) för 2 år sedan

Ladda ner en gratis flygsimulator (FMS) från Svenskt modellflyg och träna i denna simulator innan du får upp den första kärran. Det finns modeller som starkt påminner om dina inskaffade paket.

http://www.svensktmodellflyg.se/fms_index.asp

/Örjan

UncleCurtis
2008-03-19, 02:25
nik: du får väl ett rätt då med tanke på att det iaf är el ;)

jaka
2008-03-19, 16:26
Hej!
Ja! Gå med i en klubb! -Och fråga om hjälp.
Ofta har klubbarna skolflygplan som du kan få flyga tillsammans med en lärare.

Ville
2008-03-19, 16:47
...haha, det var det roligaste jag varit med om, jag tror jag dör av skratt hahaha, 13 seglare och en Edge + en katt haha, ta inte illa upp nu damaen hahahohohaha :rolleyes:,

fram till midommar räcker dom nog hahahohjou

/Ville ;-)

Ville
2008-03-19, 16:48
Ojjjj så många kärror du köpt på dig. Med alla dessa är det ju bara att flytta över utrustningen allteftersom dom kraschar, fast det är väl ändå inte meningen. Jag tror dock, att när du har åtminstone EN en kärra kvar, har du nog greppat detta med flygning och styrning.

....men, gör som jag, som började om (flög en hel del på 70-talet) för 2 år sedan

Ladda ner en gratis flygsimulator (FMS) från Svenskt modellflyg och träna i denna simulator innan du får upp den första kärran. Det finns modeller som starkt påminner om dina inskaffade paket.

http://www.svensktmodellflyg.se/fms_index.asp

/Örjan


....det finns inga kvar hoho

/Ville

Nyroth
2008-03-19, 16:49
Hej!
Ja! Gå med i en klubb! -Och fråga om hjälp.
Ofta har klubbarna skolflygplan som du kan få flyga tillsammans med en lärare.

Tycker nog han har tillräckligt med plan för att klara sig på egen hand.

Köp ett 36 pack med R6 torr batterier, sedan iväg till en öde plats och bara på det..... kanske lite annorlunda utmaning än att flyga Heli men med så många plan kan inget gå fel :D ;)

// Nyroth

Ville
2008-03-19, 16:52
en sån där seglare ska ja då köp mig bara för o reta upp den där Tobbe :lol:


...jag "ouatade" fel i förra inlägget

wesse, ...det finns inga kvar


/Ville

damaen
2008-03-19, 17:06
Tycker simulator förtar så mycket av känslan så jag satsar på många riktiga modeller istället.

Tror ni glidarna klarar knivegg?

Örjan
2008-03-19, 19:58
Skaffa 100.000 kärror till, så kanske det finns någon kvar när du TROR att du KAN DET HELA...för det har du väl råd med.

...alla är ju inte födda med guldsked i mun.

Verkar vara lite tönt och oseriöst över hela ämnet/inlägget..ADJÖ

/Örjan

Nyroth
2008-03-19, 20:34
Något mer seriöst än humor är svårt att finna.

Det är när man tar sig själv för seriöst som det börjar bli töntigt.

Trots att ditt råd med simulator är ett bra råd, så känner jag precis som vår nye vän att det där med simulator är sååå tråkigt och svårt att ta på allvar. Men alla är vi olika.

Självklart fixar även en glidare lite egg flygning, speciellt i påsk tider..

// Nyroth

jocke1963
2008-03-20, 00:41
Självklart fixar även en glidare lite egg flygning, speciellt i påsk tider..
// Nyroth

LOL !! :D

T5
2008-03-20, 01:06
Inbrott hos hobbyhökaren? LOL
Hur många är det, 13?

_Nik_
2008-03-20, 01:28
Eftersom jag känner "Damaen" så vet jag att det är en kuf man skall lyssna på ungefär till 10%, han har en benägenhet att med oss alla skämta aprillo....

Verkligheten är sådan att det är 13st helikopterflygare i norr som fått för sig att chocka omvärlden genom att prova på elsegelflygning så vi kan konkurera med Ville i åsele med segelflygning..

/Nik

damaen
2008-03-20, 08:05
Faktum är väl att vi tänkte ha en tävling med de 13 seglarna och se vem som knäcker vingen först i en högfartslågsniff :D

Angående simulator så flyger jag inte för att bli bäst utan för att ha roligt, så därför blir det inte så mycket simulator för min del.

flygaren_93
2008-03-20, 08:16
Du kommer bli bra på bygga ARF:er när du är klar...

Om du köper så många flyga bara för att lära dig flyga hur mång helikoptrar har du köpt då? Har precis börjat flyga men de blir lite hårda landningar och alltid är det nåon del som går sönder.

Det ända som är säkert är att du kommer ha kul :D

Alex

damaen
2008-03-20, 09:35
Tja det är väl snart ett ett tiotal helikoptrar... :oops:

Hawk 30, My Star 60, KKK Huges 300, Raptor 30, Sceadu 50 EVO, Raptor 90 SE, Trex 450 SE, Trex 600...


Det som är bra med helikoptrar är att man slipper för det mesta använda CA... CA är inte min vän :shock:

Flowtu
2008-03-20, 12:30
Du kommer bli bra på bygga ARF:er när du är klar...

Om du köper så många flyga bara för att lära dig flyga hur mång helikoptrar har du köpt då? Har precis börjat flyga men de blir lite hårda landningar och alltid är det nåon del som går sönder.

Det ända som är säkert är att du kommer ha kul :D

Alex

+att det blir dyrt

flygaren_93
2008-03-20, 13:35
Du kommer bli bra på bygga ARF:er när du är klar...

Om du köper så många flyga bara för att lära dig flyga hur mång helikoptrar har du köpt då? Har precis börjat flyga men de blir lite hårda landningar och alltid är det nåon del som går sönder.

Det ända som är säkert är att du kommer ha kul :D

Alex

+att det blir dyrt

Men när man köper så många plan på en och samma gång, och så mycket helikoptrar så har man nog råd? är det sant?

Jag har knapt råd med en t rex 450se och några plan men då har jag sparat länge...men när man blir äldre så får man mera resurser.

Alex

damaen
2014-07-17, 23:37
Nu kan jag flyga hjälpligt.
Tack för alla råd!

Fluf
2014-07-18, 11:01
Tråd-nekromanti av hög rang :)


Hur gick det med alla heli-flygare. Fortsatte någon med plankor? :)

pgrts
2014-07-18, 16:45
OOPs det var en gammal tråd.

PinDuke
2014-07-18, 22:15
Nu kan jag flyga hjälpligt.
Tack för alla råd!
Bara 6 år för att lära sig flyga hjälpligt? Flack inlärningskurva :)

jocke1963
2014-07-18, 22:25
Har du kvar några av Hawk-kärrorna?
Eller gick alla åt vid lärandet...? ;)
Kan vara intresserad av att köpa en kärra om du har några kvar....