handdator

Visa fullständig version : Regler för RC-flyg?



per12345
2008-03-20, 13:52
Hej!

Jag funderar på att börja med rc-flygplan (el). Det finns massor med information på det här forumet och resten av internet. Men ingenstans har jag hittat vilka lagar och regler som gäller för rc-flygning.

1) Måste man ha något typ av certifikat för att överhuvudtaget få flyga?

2) Hur är det med försäkring?

3) Får man flyga var som helst?

4) Får man flyga hur högt som helst?

Tacksam för svar! :)

/ Per

Sigun
2008-03-20, 13:58
1) Måste man ha något typ av certifikat för att överhuvudtaget få flyga?
Nej

2) Hur är det med försäkring?
Går du med i RCFF eller SMFF är du försäkrad via dessa förbund. Går också bra med en egen ansvarsförsäkring.

3) Får man flyga var som helst?
Ja och nej. Är man medlem i SMFF så får man endast flyga på av klubbarna utsedda och godkända fält för att försäkringen skall gälla. i RCFF är det sunt förnuft som gäller och du kan flyga på tex ett större fält eller liknande.

4) Får man flyga hur högt som helst?
Denna fråga överlåter jag åt någon annan att besvara :)

/Martin

AM
2008-03-20, 14:03
Hej Per
Välkommen till en riktigt rolig hobby.

1. Nej, man behöver inget certifikat för att modellflyga. Det är dock bra att du söker upp en klubb och får hjälp att komma igång. Då lär man sig bl.a en hel del om säkerhet.

2. Om du är medlem i en klubb är du försäkrad. Gå med i RCFF (100 kr/år) så får du en Olycksfalls- och Ansvarsförsäkring - och många goda vänner och aktiviteter. Din hemförsäkring täcker lite grand, men inte lika mycket som vår försäkring.

3. Våra medlemmar får flyga efter gott omdöme i parker, idrottsplatser, inomhus och på fält. Det är dock viktigt att man tar hänsyn till omgivningen. Inte för nära folk och bebyggelse - och framför allt med gott omdöme.

4. Än så länge finns inga begränsningar i höjdled, men du bör inte flyga högre än 150 meter då du kommer upp i den höjd där privatplan kan komma susande.

Än en gång välkommen i hobbyn.

Mvh
Ove

ListKid
2008-03-20, 15:00
Jag vill slå ett slag för klubbgemenskapen, alltför många idag tar sina första stapplande flaxanden på en äng utanför bostadsområdet.

Det finns inga egentliga lagstadgade begränsningar för modellflyg, i lagens mening är det leksaker vi pysslar med.

Däremot bör man såklart tillämpa sunt förnuft i valet av flygområde, även en liten modell kan åsamka skada när (här väljer jag medvetet att inte säga OM) den dimper ner.

Uppsök en klubb i närheten, troligtvis finns den närmare än du tror.
Förutom att uppfylla eventuella juridiska krav så får du något som kan vara öändligt mycket viktigare.

Du får hjälp med modellen, intrimning, flyg-tips, bygg-tips, köp-tips, skolflygning, kunskap, gemenskap, kul, valuta för pengarna, tillgång till grillad korv, medlemskort, solsken och svag vind :)

I början är det knappast ansvarsbiten som är betungande, utan just att få sin nya kärra i luften på ett kontrollerat sätt

Via din nya klubb, eller på egen hand, kan du sedan ansluta dig till gemenskapen på förbundsnivå, och/eller ta hjälp av andras erfarenheter på forumen

Så den första frågan du ska ha svar på är...
"Var finns den närmaste klubben för mig?"

//Linus


[/b]

Sigun
2008-03-20, 15:35
Verkar faktiskt finnas en klubb i Strängnäs

Strängnäs Modellflygare (Härad)
http://kartor.eniro.se/query?&what=map&imgmode=1&mapstate=7&mapcomp=;;;;;;;;;;;;16.934514;59.372081

Hittade även en artikel om dem i Eskilstuna kuriren
http://www.ekuriren.se/hermes/article/EK_20030423_04_ST_1_1.html

per12345
2008-03-20, 16:08
Tack så mycket alla för era svar!

Jag kan förstå att det finns många fördelar med att flyga i en klubb. Men jag kommer nog att leka på någon "öde plats" i början. Sen får jag se hur jag går vidare efter det. :)

Gott omdöme och sunt förnuft låter ju trevligt. Men det här hittade jag i artikeln som Sigun länkade till:

Dagens modellflygning är omgärdad av många säkerhetsbestämmelser och man får inte flyga var som helst. Det krävs också att man tar licens av en certifierad utbildare - något som Strängnäs modellflygare kan erbjuda inom föreningen.
http://www.ekuriren.se/hermes/article/EK_20030423_04_ST_1_1.html

Det stämmer alltså inte, eller?

Kul att det verkar finnas en klubb i Strängnäs för övrigt.

McRegor
2008-03-20, 16:11
Hej Per,
Nog finns det en Klubb där - och en synnerligen entusiastisk flygare som heter Kim Mortensen - signaturen Kimmen här i Forumet.
Kontakta Kimmen så lär du få tips i parti och minut.
Hälsningar
Roger

1984:an
2008-03-20, 17:20
Tack så mycket alla för era svar!

Jag kan förstå att det finns många fördelar med att flyga i en klubb. Men jag kommer nog att leka på någon "öde plats" i början. Sen får jag se hur jag går vidare efter det. :)

Gott omdöme och sunt förnuft låter ju trevligt. Men det här hittade jag i artikeln som Sigun länkade till:

Dagens modellflygning är omgärdad av många säkerhetsbestämmelser och man får inte flyga var som helst. Det krävs också att man tar licens av en certifierad utbildare - något som Strängnäs modellflygare kan erbjuda inom föreningen.
http://www.ekuriren.se/hermes/article/EK_20030423_04_ST_1_1.html

Det stämmer alltså inte, eller?

Kul att det verkar finnas en klubb i Strängnäs för övrigt.

Hej! gissar att artikeln är från 2003, av siffrorna efter den att döma...
Jag tror inte "flygcertifikatet" finns längre, men det kan säkert Ove svara på.

och förresten , Välkommen till en fantastisk hobby!!

wesse
2008-03-20, 17:39
Verkar faktiskt finnas en klubb i Strängnäs

Strängnäs Modellflygare (Härad)
http://kartor.eniro.se/query?&what=map&imgmode=1&mapstate=7&mapcomp=;;;;;;;;;;;;16.934514;59.372081

Hittade även en artikel om dem i Eskilstuna kuriren
http://www.ekuriren.se/hermes/article/EK_20030423_04_ST_1_1.html
men va tusan finns det en klubb i strängnäs där sitter jag på ett motellrum o väntar på min biff yehh världen är liten o i morgon blir det bosön o då ska jag visa gubbarna hur man inte flyger :lol:

ListKid
2008-03-20, 18:03
Men jag kommer nog att leka på någon "öde plats" i början. Sen får jag se hur jag går vidare efter det. :)



Överväg ändå att kontakta en klubb.
Jag lovar, det förenklar nybörjandet rejält
//Linus