handdator

Visa fullständig version : långsam inomhuskärra?



jeppe
2008-03-20, 23:32
Tjena

Finns det någon som har något bra förslag på en inomhuskärra man kan bygga. Jag vill kunna flyga ganska så långsamt. Jag tänker inte initialt på någon ARF utan någon ritning man bygga efter själv. Förslagsvis depron.

Tackar på förhand

/Jesper

pawel
2008-03-21, 00:28
Vet inte riktigt om du menar att långsamt skulle vara för "nybörjare" eller just långsam för att kunna flyga snyggt inomhus.

Färdiga kärror som kan flyga ruggigt långsamt är T.ex Quasar och Pulsar från Topmodels (ARF). Båda är som kanske gissades innan dubbeldeckare, och ska du ha en kärra som kan flyga riktigt långsamt så är det en sån du ska ha. Matchvikt på ca 190-240g

Ska du bygga själv så skulle jag personligen kunna rekommendera 3DX (ritningnen finns på svensktmodellflyg.se) och matchvikten är under 200g flygklar.
Den är lättbyggd, flyger bra och otroligt lätthovrad.

PS när du lagat den ett par gånger och lagt på ett par G så tappar den mycket! Så VIKTEN avgör denna kärra.

Snickarjävel´n
2008-03-21, 05:36
Sök efter "plexus" på Svenskt modell flyg , byggde själv en sådan och fick ner vikten till ca 104gram flygklar. Den flyger inte långsamt , den står still i luften :D :lol:

Sigun
2008-03-21, 09:05
En bra modell som flyger långsamt är Mustang sally, Smile från SMF och Knuffel som jag själv sett i vinter. Dessa är bra nybörjarmodeller och väger allt mellan 150-200gram flygklara.

/Martin

Snickarjävel´n
2008-03-21, 09:38
Viddler.com - Jonny 1 - Uploaded by JonnyE@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/24c2c297/@@AMEPARAM@@24c2c297/

Sigun
2008-03-21, 11:00
Plexus verkar ju med vara en trevlig modell :) vad ligger spänvidden på ? 80-90cm ?

jeppe
2008-03-21, 11:27
Plexusen verkar vara precis det jag söker. Vad har du för setup på den, Jonny?

Men är det så annars att dubbeldäckarna går att flyga långsammare med, mao mer lyftkraft? Tanken är att flyga snyggt, kanske lära sig lite mer tricks. Själva nybörjarstadiet att flyga har jag nog passerat (tycker jag iallafall :lol: )

Tackar för alla svar. Nu skall det bara limmas och skäras lite

/Jesper

Snickarjävel´n
2008-03-21, 11:40
Plexus verkar ju med vara en trevlig modell :) vad ligger spänvidden på ? 80-90cm ?

ja ungefär

Snickarjävel´n
2008-03-21, 11:53
Plexusen verkar vara precis det jag söker. Vad har du för setup på den, Jonny?

Men är det så annars att dubbeldäckarna går att flyga långsammare med, mao mer lyftkraft? Tanken är att flyga snyggt, kanske lära sig lite mer tricks. Själva nybörjarstadiet att flyga har jag nog passerat (tycker jag iallafall :lol: )

Tackar för alla svar. Nu skall det bara limmas och skäras lite

/Jesper

AboveAll 11grams motor , AboveAll 6grams reglage , 3,4grams digitala servo , 2grams mottagare , 2cells 200 AboveAll acc. Elektroniken väger ca 40gram.

Flygkroppen är lättad 36gram med hjälp av handöverfräs och totala flygvikten ligger på 104gram startklar.

jeppe
2008-03-21, 12:05
man ser väl på filmen att du fräst ur depronet? Det gäller väl att vara lätt på handen när man tar i den? Är det fräst 6 el 3 mm depron?

Snickarjävel´n
2008-03-21, 12:14
3mm som är nerfräst till 1mm. Bräcklig men lätt 8) och flyger som en dröm.

McRegor
2008-03-21, 19:26
Hej,
Är du nybörjare på inomhusflyg så skall du nog satsa på något som inte är fullt lika extremt som Jonnys kärra - eller kanske snarare det sätt han byggt den på. Men generellt är det vikten som avgör - eller kanske snarare vingbelastningen. En kärra med låg vingbelastning kan flygas långsammare vilket är rätt trevligt inomhus. Dubbeldäckare är dock inte mina favoriter även om dom har låg vingbelastning - dom jag testat har inte fallit mig i smaken - bl a har dom varit alltför "sega" i rollplanet.
Jag håller med Sigun - Östlings Mustang Sally är en utmärkt och lättbyggd kärra som utan extrem utrustning utan vidare går att sno ihop runt 150-160 g och då flyger den helt OK. Jag har introducerat några "inomhus-nybörjare" med den kärran och dom har helt klart gillat den. Även om den väger uppåt 170-175 g så är det ingen katastrof - den är klart flygbar även med den vikten.
Hälsningar
Roger

jeppe
2008-03-21, 19:44
Tackar för förslaget. Har varit inne på östlings sida o kollat på mustangen. Kan bara inte låta bli att börja nynna i huvudet på låten!!! :lol: Mustang saaaallllyyy!!!!!

oestling
2008-03-21, 20:31
Det finns en bättre låt!

YouTube - Japaleno Rebel

jeppe
2008-03-21, 20:59
Tack så väldigt mycket för den du! Nu kommer ju frun tro man har blivit dum i huvve när man går o nynnar om jappalenos!! :lol: :lol:

Svänger riktigt friskt!!

LAB
2008-03-22, 08:51
Hej synd att inte arf var något annars är kyoshos minium kärror väldigt trevliga
Lasse

jeppe
2008-03-22, 20:19
Jag har hört av alla att dom är riktigt bra. Såg själv citabrian (heter väl så?) flyga, riktigt snygg. Schysst med 2,4ghz från början.Kan bli en sådan lite senare.
Just nu har jag lite motorer o grejer liggande som jag vill använda, plus att det är så kul att bygga själv.

oestling
2008-03-22, 23:26
Tack så väldigt mycket för den du! Nu kommer ju frun tro man har blivit dum i huvve när man går o nynnar om jappalenos!! :lol: :lol:

Svänger riktigt friskt!!

Heh! Tackar!
Det finns sällan japalenos att köpa i den här byn längre... märkligt...
:D

jocke1963
2008-03-27, 08:48
Inget scratchbygge, men riktigt lånsamtflygande verkar NoLiemit vara:
http://www.ultramicro.no/

Flygfilm här: http://www.ultramicro.no/grafikk/vare/flyging_wmv.wmv
och även en kul byggvideo:
http://www.ultramicro.no/documents/NoLiemit_montering_liten.wmv

Daniel L
2008-03-27, 12:49
de två nedersta länkarna funkar ju inte :(

jocke1963
2008-03-27, 18:53
de två nedersta länkarna funkar ju inte :(

Gå till videosidan då och ladda ner därfrån:
http://www.ultramicro.no/videoer.asp

jeppe
2008-03-27, 20:23
Precis så där vill jag att planet skall vara att flyga. Undrar om dom har påvisat några förbättringar med hålen o taggarna på roder/vinge? Sedan ser man på många plan de extra fenorna på vingarna. Ger dom stabilitet eller vad kan man förvänta sig av dem?

Sen skall jag fixa att flyga så också :)!

Tackar för tips.

Var på Full kontroll idag o köpte på mig depron o lite plywood o kolfiber. Nu är det bara feber o snuva som skall försvinna så man orkar bygga. Jag har klippt ut ritningar till en Pitts så jag börjar med en sådan.

(Det var en ultimate inte pitts)

Daniel L
2008-03-27, 22:41
fenorna på vingarna ger stabilitet och lite lyftkraft när man flyger knife eage om jag inte minns helt fel

Jonathanlg
2008-03-28, 10:38
Hej Allihopa!

Det är jag som har ritat plexus. En mycket välflygande o lugn kärra som inspererats av Nexus. Det är ingen råavskrift, så räkna inte med samma flygegenskaper.

Vill nu ha ritning så är det bara o skicka ett mail till mig.
http://www.svensktmodellflyg.se/users/3787/DSC00228.JPG

MVH
Jonathan

Flowtu
2008-03-29, 17:31
ingen som tänkt bygga något högvingat så att man kan släppa spakarna om man så vill? Jag tänkte bygga nått sånt. ritning? ska bli ganska lätt då jag fått 2 nya ackar 350mah 2cell och 3cell, flightpower. söker laddare till dessa och pga har bara typ lama heli laddare.

Men hur är det och typ göra stora hål i depronet och sedan klä typ med gladpack eller nått. såg på bosön att claes hade gjort det. det var brutalt lätt. Men om man ska göra det vad ska man klä med?

jocke1963
2008-03-29, 18:47
Hej Allihopa!

Det är jag som har ritat plexus. En mycket välflygande o lugn kärra som inspererats av Nexus. Det är ingen råavskrift, så räkna inte med samma flygegenskaper.

Vill nu ha ritning så är det bara o skicka ett mail till mig.

MVH
Jonathan

Tusen tack för ritningen Jonathan !! :D

Men kanske du kan lägga in lite fler bilder, ffa på undersidan av planet, så man kan se hur du löst landställs-, ack- och servoplacering, vidare hur du fäst kolfiberpinnarna som förstärker vinge + stabbe, eller en liten instrux på hur du gjort ?
Vad har du använt för lim, foamsafe CA + kicker ?

mvh Jocke

Claes
2008-03-30, 14:59
http://www.rcsports.se/cat/images/download/cub.pdf
Hejsan Flowtu här har du en ritning på min cub om du vill ha högvingat.
[/img]

jocke1963
2008-04-04, 16:50
På söndag skall denna provflygas, då får vi se hur långsam den är....jobbar natt med början på söndag, och vi råkar ha en förnämlig gympahall på jobbet.... :D

Den blev dock lite för tung tycker jag, 140g utan ack...men då har jag en 20g motor, 12A reglage, 9g futaba-2.4 ghz mottagare. Färgen la bara på ca 3g...påblåst med en snik-airbrush från Jula.

http://www.rcflyg.se/album_pic.php?pic_id=2292

Snickarjävel´n
2008-04-04, 17:06
På söndag skall denna provflygas, då får vi se hur långsam den är....jobbar natt med början på söndag, och vi råkar ha en förnämlig gympahall på jobbet.... :D

Den blev dock lite för tung tycker jag, 140g utan ack...men då har jag en 20g motor, 12A reglage, 9g futaba-2.4 ghz mottagare. Färgen la bara på ca 3g...påblåst med en snik-airbrush från Jula.



Ganska normal vikt "olättad" så att säga , 2 andra i klubben med samma kärra ligger på mellan 140-150gram.

Ska bygga en ny i veckan som kommer och den ska ner under 100gram :badgrin:

jocke1963
2008-04-07, 18:50
Ska bygga en ny i veckan som kommer och den ska ner under 100gram :badgrin:

Provflög igår, men tyckte den kändes tung, så jag fick köra med lite för mkt fart för att kunna styra....= inte så långsam som jag önskat :(

Dels har jag ju för tung utrustning, men har nog även limmat lite mkt kanske....jag är ju fortf i nybörjarstadiet på byggfronten. ;)

Hur gör du när du fräser Depronet ? Gör du ngn form av mallar ?
Jag har Dremel, med "fräsplatta", men vad använder du för fräsverktyg ?

När man fräst, skulle man kunna lägga på typ Solarfilm, eller Oracover el likn, och isf är det inte risk att man böjer/smälter foamen ? Såg Jackack´s röda kärra klädd med film, här eller om det var på smff, den flög ju underbart sakta...

Snickarjävel´n
2008-04-07, 19:08
Denna modellen fräste jag faktiskt oxå med Dremel och frästillsatsen. Funkade ypperligt , skitigt som fan men de blev bra.

Fräste inte efter nån mall utan drog över det som såg tung ut bara :badgrin:

jocke1963
2008-04-11, 11:54
en liten filmsnutt på min Plexus....
http://www.rcflyg.se/viewtopic.php?t=7077

jocke1963
2008-04-11, 22:57
Denna modellen fräste jag faktiskt oxå med Dremel och frästillsatsen. Funkade ypperligt , skitigt som fan men de blev bra.

Fräste inte efter nån mall utan drog över det som såg tung ut bara :badgrin:

Har du några bilder på byggets gång ?
Är det kolfiberpinnar eller -tråd du stagat med ?
Kolfiber-rör/pinne i vingen ?

Snickarjävel´n
2008-04-12, 05:06
Denna modellen fräste jag faktiskt oxå med Dremel och frästillsatsen. Funkade ypperligt , skitigt som fan men de blev bra.

Fräste inte efter nån mall utan drog över det som såg tung ut bara :badgrin:

Har du några bilder på byggets gång ?
Är det kolfiberpinnar eller -tråd du stagat med ?
Kolfiber-rör/pinne i vingen ?

Tyvärr inte bilder. Ska bygga mig en till snart så kanske man kan knäppa nårra då.

Mikson
2008-05-20, 00:02
Trevlig video Jonny! Kommer det några byggbilder eller??


Mvh/ Micke

Snickarjävel´n
2008-05-20, 04:56
Urrggh...... de där förbannade jobbet inkräcktar för mycket på fritiden så ingen ny kärra har byggts och inga bilder finns heller ...tyvärr.

Det är ju inget konstigt alls så länge man har en handöverfräs och en plan skiva att fräsa depronet mot.