handdator

Visa fullständig version : Garanti!



mageri
2008-03-21, 13:45
Köpte en sån här acc

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=2133

från Hobbycity i november. På grund av det urusla vädret som varit har jag inte flugit med den mer än fyra gånger. När jag nu skulle justera servoinställningarna på kärran jag har accen i så var lipon stendöd.

Accen har inte varit med om någon omild behandling alls och ska ju för tusan hålla mer än FYRA laddningar PDT_Armataz_02_42

Har skickat ett mejl till Hobbycity och frågat om dom kan tänkta sig byta ut det trots att det var en tid sedan jag köpte den.

Vad tror ni om chanserna att dom går med på att byta ut det?

Någon som har erfarenhet av att behöva returnera trasiga varor till dom?

Roger.

Mikael_jo
2008-03-21, 14:00
jao dom kanske går med på det...

jag har bara goda erfarenheter av dom, har fått utbytta saker några gånger, en gång vare ett ack som en cell va död i fick ett nytt utan problem, nån gång hade dom glömt något servo, skickade in bild på innehållet o dom skickade ett nytt.

har även fått två nya ackar 1000mAh 3cellers de gamla G1 som svällde bara dom låg, tog kort o dom skickade nya, dom nya ska vara G2 men dom har också börjat svälla lite trots att dom knappt är använda :( samma märke som dina...

nu har jag ett 10A turgnigy reglage som de är kortis i ska se om man kan få ett nytt...

McRegor
2008-03-21, 16:23
Hej,
Tidigare var dom rätt hyfsade att ha att göra med. Numera är dom snorsega - det tar en hel evighet att få svar och måste man då "motfråga" så upprepar sig evigheten. Och du kommer hursomhelst att få skicka tillbaka acken vilket tyvärr inte är helt billigt. Har du sen otur kan du få "momsa" utbytes-acken också... Den tiden när det under vissa betingelser räckte med att skicka in kort på acken är tyvärr förbi.
Jag har hållit på med ett reklamationsärende sedan i januari utan att ännu inte ha skickat tillbaka acken..:(
Frågan är om det är lönt att kosta på frakt + moms på utbytesacken - dessutom inga garantier för att dom verkligen byter ut den. Mina ackar är som dina - har knappt gått något alls och det är dessutom utbytesackar för andra "svullna" ackar - och för dom utbytesackarna fick jag betala först returfrakt, sen moms...
Hälsningar
Roger

mageri
2008-03-21, 16:29
Frågan är då som sagt om det är lönt att skicka tillbaka accen när den kostade ca 300 kr i inköp.

Har köpt ett tjugotal accar från Hobbycity, och den här samt en 1300-acc är de enda som har strulat.

Hoppas att dessa två var "oturs-accar" annars blir det ju inte speciellt billigt att handla där i från i längden :oops: PDT_Armataz_02_20

hakank
2008-03-21, 19:39
Policyn nu för tiden är att du måste skicka tillbaka accen om den faller inom garantin. Den måste dessutom skickas med registrerad post. Garantitiden är:
"We're offering 30 days on some packs and 3 months on others."
De med tre månader är nog INTE hextronic accar.
Mer om detta här: http://myhobbycity.com/showthread.php?t=76
/Håkan

mageri
2008-03-21, 22:08
Ja, jag har förstått att garantitiden har gått ut.

Men tillverkar man en sak för serietillverking år 2008 så ska varan hålla mer än FYRA gånger - även om antalet dagar "har gått ut"...

Får väl se vad Hobbycity anser om detta...

Roger.

Mikael_jo
2008-03-21, 22:16
ja, visst ska de hålla fler änn 4ggr men det brukar kunna vara svårt att bevisa att det bara är använt fyra gånger, och vilken ström man plockat ur eller så man inte laddat ur för mycke...

finns ju tyvärr en del som kan gå fel då man handskas med dom också, dock har jag inte sagt att du har gjort något fel för de vet ju inte jag...

men hoppas de löser sig :)

mageri
2008-03-21, 22:39
Visst har man gjort fel med lipo-accar en del gånger genom åren, men inte i detta fall.

Man lär sig med tiden, heter det ju.

Och har man gjort allt enligt regelboken blir man ganska sur om en acc lägger av efter fyra gånger.

Men det är ju jä-ligt svårbevisat för oss fotfolk om en acc inte funkar okej och lägger av.

Roger

mageri
2008-03-25, 16:59
Nu har jag skickat iväg accen till Hobbycity. Shit va dyr frakten blev för ett sketet litet brev... 160 kr!

Hoppas att dom är hyggliga på andra sidan jordklotet nu och byter ut accen PDT_Armataz_02_43

Roger.

hakank
2008-03-25, 17:37
Hoppas att det går bra. Har faktiskt lyckats hålla liv i en likadan i 10 cykler nu utan att den svullit upp. Verkar som om att man har aningens tur med de nya G2 accarna så kan de hålla ett tag. (Har haft runt 5-6 stycken inklusive byte till nya som svällt efter ca 5-10 cykler, G1 dock)
/Håkan

mageri
2008-04-08, 15:01
Jippie!!

Fick idag mejlbesked att Hobbycity skickar en ny acc på garantin - trots att accen är inköpt i November 2007!

Inte dåligt minsann.

Frågan är då bara om man åker på att momsa utbytesaccen också??

Roger.

hakank
2008-04-08, 17:54
Om jag förstår det hela rätt så skall man kontakta tullen INNAN man skickar tillbaka det man skall bytas ut..(Misstänker att de sätter upp nån proformafaktura el. dyl.)

/Håkan

McRegor
2008-04-08, 19:48
Hej,
Jag har haft ett reklamationsärende på G med HC sen mitten av januari - och inte fått något vettigt besked ännu. Än hit, än dit, tyvärr.
Det gäller 2 st D9-ackar som byttes på "ballong-garantin" ifjol höst - men dom nya började "ballonga" dom också efter ett fåtal cykler (5-10) med ytterst modest effektuttag - på 16 min motortid tar jag ur ca: 1600 mAh.
Första beskedet var att jag skulle skicka tillbaka dom - då ville jag ha nån form av garanti att dom skulle byta dom eftersom jag redan kostat på returfrakt (samt moms) på de ackar som ersatts av dessa.Sen har en lång konversation ägt rum med svar från HC med ca: 7-14 dagars mellanrum (förr tog det ofta bara 1 dag att få svar). Jag ville bara ha ett Ja eller Nej om dom tänkte byta ut cellerna - men det har inte gått. Jag har som sagt kostat på returrfrakt samt momsat både original-beställningen liksom de ackar jag fick som ersättning. Dessutom är ackarna trots allt flygbara så att skicka tillbaka dom för ytterligare 150-200 kr i fraktkostnad för att sen vara utan dessa ackar helt - om jag inte får ersättningsackar - är inget alternativ. För c:a 2 veckor sedan kom de på att nu var det plötsligt ingen garanti eftersom den bara är 1-3 månader. När jag påpekade att det vid min ursprungliga beställning var 12 (el 14) månaders garanti så kom igår ett svar att jag kunde skicka tillbaka dom så skulle dom se om det var ett reklamationsfall - men inget annat besked. Jag ger nog upp nu och struntar i att reklamera.
Hälsningar
Roger

mageri
2008-04-08, 20:20
McRegor - du måste ha haft otur!

Eller är det kanske jag som haft tur eftersom det inte var något problem för mig att få accen utbytt.

Men en sak som irriterar är dock den oerhört sega mejlkontakten i ärendet

PDT_Armataz_02_04

Hur som helst, enligt min mening så är det både för- och nackdelar att handla från Hobbycity.

Billigt och bra, men ibland sviktar kvalitén och det i kombination med lång leveranstid och bitvis allmänt strul gör att man värdesätter de svenska hobbyhandlarna lite extra PDT_Armataz_02_43

Kan upplysningsvis berätta att jag handlar en hel del grejer ifrån de svenska hobbyhandlarna också PDT_Armataz_02_03

Roger

McRegor
2008-04-08, 22:17
Hej Mageri,
Ja, det som irriterar mig också är den sanslöst långa svarstiden dom har på e-mail numera. Och svaren är närmast av karaktären "Goddag yxskaft", tyvärr.
För ca: 1 år sedan så hade dom en mycket bättre fungerande support men det tycks vara ett minne blott numera.
Mina affärer med HC har mer eller mindre helt avstannat eftersom dom dels har "dålig" lagersituation på de mest intressanta artiklarna, dels är sena att expediera/skicka iväg försändelserna men kanske främst för de uppenbara problem dom har med supporten som gör att enkla frågor kan ta flera veckor att reda upp.
Hälsningar
Roger

hakank
2008-04-09, 06:19
Det tog två och en halv vecka från order tills det dom skickade. Situationen är kaosartad för tillfället. De har en blänkare om man loggar på sitt konto beskrivandes att man skall mer eller mindre beväpna sig med tålamod. Om man kolla deras beställningar så ligger det mellan 6 till 7 tusen och väntar på att bli processade. (Jo de har anställt folk)

/Håkan

Palleman
2008-04-09, 10:03
Tänk så enkelt det är att handla i den lokala hobbyaffären. Slipper moms, tull o annan skit som tillkommer så priserna hamnar på nästan samma nivå som här. Dessutom så är ev. reklamationsrätt och garanti ren goodwill från företagets sida när man handlar från USA, dom har ingen skyldighet att lämna garanti vid export till privatpersoner inom t.ex. EU.

Frågan jag ställer mig... Är det värt allt bekymmer för att spara några tior på en lipo-acc??? Nä jag betalar hellre dessa ynka tior mer så vet jag att jag kan åka domdär 10 kilometrarna till hobbyhandlaren och byta produkten över disk på stört om det är fel på den.

Nu flyger jag inte el för jag har tröttnat på alla dessa lågbudgetaccar som svullnar nästan direkt alternativt svindyra kvalitets-accar.

Tänk va enkelt att handla här i sverige så slipper man dessa jänkare som spottar en i ansiktet när dom väl fått dina pengar och du fått deras lågbudgetpiss som inte funkar som det ska. Helt självförvållat tycker jag 8)

Jag har 15 km till RC-Maffian i Sölvesborg och 12 km till Hobbymagasinet i kristianstad och där handlar jag det jag vill ha, där är det aldrig några problem att reklamera om man någon gång skulle behöva det.

Länge leve dom lokala handlarna!

OlleP
2008-04-09, 10:58
[quote="Palleman"
Länge leve dom lokala handlarna![/quote]

Slipper moms skrev du, hehe, freudiansk selfejning, eller hur.:):D

Jag håller faktiskt med dig KB i Falun är jättebra.
Men det kostar 200 spänn att åka dit och post från Falun är i samma storleksordning som från Hongkong och priset 2/3 av motsvarande budgetsortiment.
Vad gör man?

Jag gör bå´d deilan.

Jag har också reklamerat ett fartreglage därifrån.
Glömde tyvärr bort att använda numrerat paket så det försvann naturligtvis.
Men mejlkonversationen flöt hyggligt ändå, det vara bara en månad sedan.

Men ha bråttom ochhandla på postorder är lite dödfött tycker jag, då måste man ha personkontakt.

mageri
2008-04-09, 12:14
Av alla grejer som jag köpt från Hobbycity är det endast ett par accar som varit defekta, men det har även inträffat när jag handlat betydligt dyrare prylar från svenska hobbyhandlare också.

Så på det stora hela taget så är jag nöjd med att handla "lågbudget"-prylar från andra sida klotet.

Men som sagt, jag handlar nog också fortsättningsvis både från Hobbycity och de svenska handlarna PDT_Armataz_02_22

Roger.

1984:an
2008-04-09, 15:11
Finns ju svenska handlare som inte lämnar garanti.
Hade en lipo acc som varade i två flygningar, sedan svullnade den och kapaciteten halverades.
Dock stod det i det finstilta "ingen bytesrätt eller garanti på batterier",
så det var bara att bita i det sura äpplet.
Handlar numera nästan uteslutande på Hobbycity och ebay istället.

McRegor
2008-04-09, 15:13
Hej Palleman,
Visst har du vissa poänger - och det var väl ungefär samma sak jag påvisade i mitt (långa) inlägg - men du i egenskap av "el-hatare" (som det verkar) är nog inte riktigt representativ för oss som behöver elprylar.
Sen säger du i ena stunden att det är värt några tior att handla (dyrt) lokalt för att i andra stunden klaga på dyra (lokala) kvalitetsackar...
Sen är det faktiskt så enkelt att det inte finns många välsorterade lokala hobbyhandlare i Sverige. Där jag bor - i Sveriges 6:e största stad (vill jag minnas) finns ingen - och det har inte heller funnits någon på årtionden...
Så det blir till att tillgripa postorder/Weborder i olika former - från inhemska handlare likväl som från utländska..
Slutligen - LiPo-ackar är tyvärr minst lika svåra att reklamera hos våra inhemska handlare. I det fallet var HC betydligt frikostigare tidigare men nu tycks dom blivit så populära att dom har svårt att klara kundkontakten.
Jag har reklamerat både ackar och fartreglage hos HC tidigare utan problem men senaste halvåret har det tyvärr blivit mycket besvärligare.
Hälsningar
Roger

Sigun
2008-04-09, 15:57
Det är ju sällan de handlar om "några tior" snarare dubbla priset på acken i sverige. Har hittils haft tur med mina ackar som jag köpt, men skulle någon av dem svullna så skulle jag nog ändå inte tveka på att köpa fler från HC eller någan annan utlänsk firma, så länge som de svenska handlarna kör med de dubbla priserna på acken.

Finns ju dock undantag bland de svenska handlarna med och de av dessa jag föredrar att handla. De andra får sänka sina priser eller vara utan kunder så enkelt är det.

/Martin

hakank
2008-04-09, 19:32
Lite off topic. Men ni som har / har haft problem med svulla lipo, har ni kollat in A123 ackarna?

/Håkan

McRegor
2008-04-09, 20:31
Hej Håkan,
Jodå - jag har en kamrat som till professionen jobbar med ackumulatorbaserade el-drivsystem och han har testat bl a A123 sen ett drygt år. Dock har jag inte kört cellerna själv i något flygplan. Han har även varianter av A123 - bl a från en annan tillverkare som tydligen anser att dom ligger bakom denna kemi....
Har inte haft någon riktigt passande setup hittills eftersom jag mestadels kör något mindre kärror. Men det kommer - var så säker.
Hälsningar
Roger

hakank
2008-04-09, 21:24
Hej Roger.

Kanske skulle ha lagt till ...provat A123 celler, för det har jag :D
För att förtydliga, Jag har kört sedan tidigt detta år A123 parallellt med lipo för att testa. Det hela finns beskrivet i en tråd på andra forumet. Jag förvånas fortfarande hur mycket stryk de tål utan att klaga.

De andra cellerna din kamrat provar, vet du måhända om det är dessa:
http://www.battlepack.com/LFP26650P.pdf
?

/Håkan

McRegor
2008-04-09, 21:30
Hej Håkan,
Minnet är bra men kort - såg dom för ca: 2 veckor sedan senaste gången men kommer tyvärr inte ihåg. Skall kolla vid tillfälle.
Hälsningar
Roger

Palleman
2008-04-10, 19:59
Hej Palleman,
Visst har du vissa poänger - och det var väl ungefär samma sak jag påvisade i mitt (långa) inlägg - men du i egenskap av "el-hatare" (som det verkar) är nog inte riktigt representativ för oss som behöver elprylar.
Sen säger du i ena stunden att det är värt några tior att handla (dyrt) lokalt för att i andra stunden klaga på dyra (lokala) kvalitetsackar...
Sen är det faktiskt så enkelt att det inte finns många välsorterade lokala hobbyhandlare i Sverige. Där jag bor - i Sveriges 6:e största stad (vill jag minnas) finns ingen - och det har inte heller funnits någon på årtionden...
Så det blir till att tillgripa postorder/Weborder i olika former - från inhemska handlare likväl som från utländska..
Slutligen - LiPo-ackar är tyvärr minst lika svåra att reklamera hos våra inhemska handlare. I det fallet var HC betydligt frikostigare tidigare men nu tycks dom blivit så populära att dom har svårt att klara kundkontakten.
Jag har reklamerat både ackar och fartreglage hos HC tidigare utan problem men senaste halvåret har det tyvärr blivit mycket besvärligare.
Hälsningar
Roger

El-hatare... nej då.. el är jättebra. :D

Tänk dig en metanoldriven rakapparat :roll:

El är bra på flygfältet också, t.ex så får det våra stift att glöda.. men å andra sidan så har vi ju modelldieslarna. Men framförallt så slipper vi snärta igång motorerna med fingrarna :badgrin:

DaEk
2008-04-10, 20:12
Lite off topic. Men ni som har / har haft problem med svulla lipo, har ni kollat in A123 ackarna?

/Håkan

Hej!

Har hört talas om någon ny ack som snart skall börja tillverkas, som skall klara 10 gånger mer kapacitet än lipo med samma vikt och storlek?
2200 mah blir 22000 mah.

Det enda jag har hört, så jag vet inte hur mycket belastning och hur många volt varje cell fixar.

Någon som vet mer om det eller var det bara ett aprilskämt?

hakank
2008-04-10, 20:28
Tror du menar denna:

http://news-service.stanford.edu/news/2008/january9/nanowire-010908.html

Och det är nog inget aprilskämt. Nyheten släpptes i januari i år. Efterso,m det inte fanns så mycket mer att gå efter så mailade jag nån i artikeln men fick inget svar:

Hello Dan.

About the Stanford Report dated December 18 2007 :

http://news-service.stanford.edu/news/2008/january9/nanowire-010908.html

As this is, as said in the article, a revolution. I would like to add it's not
only a revolution in the world of rechargeable battery's but a revolution in the
way mankind can move from CO2 based energy to something else. That
something else could be more nuclear power as we know it today or
fusion energy which is knocking on the door to be a reality:

http://www.jet.efda.org/

With that said my interest at the very moment in the Lithium technology is more
down-to-earth. Therefore I'm a bit curious of what's have happen since this
article was published. Actually some people within the same hobby as I,
model airplanes are getting a bit skeptic and have thoughts that the article
might not be true.

Is there a way to get more information on the topic and whats happen in the
nanowire area? Has something been produced in the way of accumulators
producing the performance as mentioned in the article?

I would be most grateful if you could point me in any direction to achive more
information.

Best regards,

/Håkan Kristiansson

Model airplane aviator.

Efter det har det dock publicerats i fler tidningar. Det tar nog dock ett tag innan det kommer ut på marknaden.

A123 därimot är ju tillgängligt redan nu och funkar utmärkt. Dock inte 23000 i 2300mAh ackarna....Ännu... :D

/Håkan

mageri
2008-04-10, 21:03
Palleman - några tior mer för en lipoacc???

jag fick nyligen en beställning från Hobbycity som bestod av följande;

1 st 4s 2200 20-30C acc
2 st 3s 2100 25-35 C accar
2 st 3s 620 15-20 C accar

För detta betalade jag cirka 900 kr med frakt!

Motsvarande prylar hos svenska hobbyhandlare kostar 1800-2100 kr. Och då har jag tagit en "lågpris"-handlare och en "normalpris"-handlare som jämförelse.

Så visst är det skillnad i pengar varifrån man handlar PDT_Armataz_02_31

Roger.

Palleman
2008-04-10, 23:39
900 spänn för dom accarna.. låter som du köpt det bästa och finaste marknaden erbjuder. 2000 spänn är också för lite för att det ska vara bra grejjer :D

mageri
2008-04-11, 06:46
Palleman - vet inte vad du har för krav, eller varför du diskuterar el överhuvudtaget när du verkar sky det som pesten.

Hur som helst, jag är i alla fall nöjd med accarna.
Trots att dom BARA kostar 900 kr.

Roger

Sigun
2008-04-11, 12:18
Antingen det eller så har han helt enkelt väldigt gott om pengar att spendera :shock: :shock:

Flowtu
2008-05-23, 21:52
reklamerade ett servo från HC med film. FIlmade när jag rörde det hackande servot och jag fick en discountcod på 3.65dollar

kanske var det så lätt bara för att priset var så litet

mageri
2008-06-09, 12:35
Idag fick jag utbytesaccen!

Skickade iväg den 25 mars. Tog ju BARA 2,5 månader att få en ny:)

Skämt åsido.
Att skicka tillbaka den trasiga för utbyte var mera tänkt som ett test för att se om det funkade att få en ny på garantin. Har heller inte haft något akut behov att få den eftersom jag har ett gäng till. Behövde förresten inte betala någon moms eller tull, var bara att hämta ut den och va glad.

MVH

Roger.