handdator

Visa fullständig version : Newbie på helli och tänkte skaffa mig en T-Rex



MaarT
2008-03-21, 18:06
Hallå, Ja som sagt har aldrig flygit en rc helikoper och tänkte köpa mig en T-rex eftersom av vad jag förstår e en ganska hållbar helikopter med billiga reserv delar.

Den T-rex jag har kollat mest på är 450se V2 eftersom den har mycket metalldelar men skulle kanske vilja ha en större helli tex 500 eller 600 men vad är det för skillnad på dem jämfört med 450se v2?, förutom att de e större.
Jag kollar endast på EL-helli då vill säga eftersom det verkar lite enklare än metanol.

Sen kommer vi till det här med sändare, villken ska man ha?
hade tänkt mig futubas 2,4 MHZ som är 6 kanalig räcker den?
cheers
//Martin

Lasse
2008-03-21, 18:21
Hej!

T-Rex 450 flyger fint och man kan lära sig flyga med en sådan, fördelen är att den är billigare i inköp, ackarna är billigare, servon osv. Nackdelen med en 450 är storleken, den blir väldigt känslig jämfört med en större helikopter i 500/600 strl.

T-Rex 500 är nog också en fin helikopter (ingen egen erfarenhet av den) T-Rex 600 blir genast dyrare iom att ackarna är så pass stora.

Det finns andra alternativ också, tex Hurricane 550.

Det verkar på ditt inlägg som att det är en el-helikopter du är ute efter, annars finns det ju väldigt många fina metanol-helikoptrar i sk. 50-storlek (600)

En Futaba 6-kanals radio räcker för att flyga helikopter och har de mixar du behöver, vad man ska tänka på är att om man vill flyga en metanol-helikopter med varvtalsregulator så kräver den en extra kanal dvs. 7 kanaler.

Ett bra tips är, att om du har en flygklubb i närheten, ta kontakt med dom och se lite vad som flygs i din närhet.

Sen är en bra simulator till datorn ett väldigt bra sätt att skaffa sig spakvana, tex Phoenix som nu är en populär simulator för helikopter och flygplan.

Om du inte gjort det ännu, gå in på www.rcheli.se där finns en outömlig källa av kunskap :)

Hoppas det var till lite hjälp iaf :)

MaarT
2008-03-21, 19:33
Tackar för svaret :) ja det e EL jag har tänkt mig.
En simulator och en dongel har jag redan och där kan jag redan flyga rätt avancerad 3d men jag antar att det är en rätt stor skillnad i verkligheten.

Radion jag ska köpa skulle jag vilja kunna växa med i min flygning så i sånna fall får det bli en 7 kanalig sådan. Futubas 7 kanaliga 2,4 Mhz är den bra eller är det någon annan som ni föreslår?

Jag ska ta kontakt med en flyg klubb här i närheten men det verkar vara lite låg säsong just nu.

//Martin

T5
2008-03-21, 21:36
Futaba 7ch FASST eller Spectrum DX7 är en smaksak. Många heliflygare kör med Spectrum DX7 och det är en bra radio som är enkel att använda.

Helisar i 450 storlek är lite känsligare än en större i 600 storlek, men mycket billigare med ackar, mindre servon etc.
450 är ett bra ställe att börja på...
I min mening så går det jämt upp mot en större heli för om 450'n är lite vingligare så är en stor heli ganska skrämmande på fulla varv. Därför är man lite mer avslappnad med en liten heli som känns mindre farlig :)


Jag körde den här setupen med framgång och kan rekommendera:
-Spectrum DX7
-Thunder Tiger E325 minititan
-Billiga 3s2200mah ackar från united-hobbies.com


En viktig sak som du bör tänka på är att ta kontakt med en lokal klubb och se vad de kör. Om du skaffar likadan raio och heli kan de enkelt ställa in och hjälpa dig då de kan utrustningen.

Brauer
2008-03-22, 00:41
Tycker att du ska överväga Thundertigers minititan också. Äger själv en Trex450 CDE (tidig variant med eCCPM) och har haft nöjet att provflyga en minititan. Trexen är nog rappare, men minititanen känns mjukare och mer exakt.
Smaksak.

Och till sist, satsa på elektroniken... Det "finns" bara ett gyro och det heter Futaba 401, punkt slut. Det är enkelt att ställa in och håller stjärten mycket bra. Man bör inte snåla på gyro eller stjärtservo för det straffar sig snabbt. :)

Lycka till med ditt köp!

MaarT
2008-03-23, 02:35
Tackar för all bra info grabbar och tjejer :) en liten till fråga angående köp via internet bara, på de flesta sidor tex från Hong Kong när man tittar på sändare så skriver de ut att man kan välja mode 2 eller 1 men dock inte på 2,4 mhz radiona? Som jag har fattat det kan man använda 2,4 mhz sändarna här i sverige och ska man då anta att det är mode 2?

flygaren_93
2008-03-23, 22:46
Tackar för all bra info grabbar och tjejer :) en liten till fråga angående köp via internet bara, på de flesta sidor tex från Hong Kong när man tittar på sändare så skriver de ut att man kan välja mode 2 eller 1 men dock inte på 2,4 mhz radiona? Som jag har fattat det kan man använda 2,4 mhz sändarna här i sverige och ska man då anta att det är mode 2?

Mode 1 eller 2 beror på vilken sida man har pitch/sidoroder spaken på, i sverge kör närstan alla mode 2. vilket är det "normala"

Det är inte 2,4 mhz det är 2,4 ghz.

Spektrum skulle jag sattsa på för mottagarna är biligare så det är bättre.

Jag har precis lärt mig flyga med en T-rex 450SE. Köp ett bra gyro, 401 det är det värt. Jag började flyga i februari och nu har jag gjort min första flipp. Det går fort att lära sig, har krashat en gång då blev hela reparationen 200kr.

Alexander

RG
2008-03-24, 00:14
Jag skulle varmt rekomendera en 50 heli med metanolmotor, för man har större möjlighet att flyga länge när man är ute.
Enda begränsningen är mottagaracken, men om man köper en på 3500-4200mah, så räcker den ganska länge, och kan snabbladdas på fältet om det skulle behövas.
Samt att den är lättare att se, och lugnare och stadigare en en 450.

Och i början är det bara bra att kunna stå och nöta in flygningen, ofta och länge är det som ger reultat.

Men det är nästan ett krav att någon kunnig hjälper en i början och ställer in allt, och står bredvid dem första starterna och coachar lite.
Det gäller i främsta hand 50 heli, men är bra på en liten el också.

T5
2008-03-24, 01:46
Har haft både 50metanol och 450elektrisk.
Den lilla elektriska fick mycket mer flygtid! Den är enkel att ha med i bilen, tyst och man behöver bara en ack i fickan för att flyga, ingen startutrustning eller soppadunk
Enkel set-up och att man inte behöver åka till ett modellflygfält för att flyga ger den en fördel tycker jag.

EL-450'n är smidig att flyga 'här och nu'.
Greppa radio, heli och ett par ackar så är man på väg... Jag flög ofta min MiniTitan en sväng efter jobbet eller en repa här hemma på kvällen, då man inte har tid att packa bilen och åka till fältet.


Angående driftstiden så kan man köpa 3st ackar a' us$28 från unitedhobbies och då har man tillräckligt för att flyga medans ackar laddar... I realiteten är det knappast ett problem dock. helinybörjare är spända och koncentrerade och klarar inte att flyga för länge. Man måste ta paus för att hålla koncentrationen uppe så timtals flygningar non-stop är nog ovanligt.

MaarT
2008-03-24, 02:25
RG
Om du ställer upp som coach så köper jag din metanol raptor :)

Skämt och sido, ska tänka på vad det blir för något. Någon som har erfarenhet av RC-expert.com? de verkar ha endel riktigt prisvärda paket?
http://www.rc-expert.com/product-package.php?pid=480

Stig K
2008-03-24, 11:27
Jag köpte detta paketet därifrån runt nyår: http://www.rc-expert.com/product-package.php?pid=681, de hade ett erbjudande då med fri frakt, de hade kanske mycket att göra just då för det tog 14 dagar innan de sände iväg paketet och de har inte samma sevice som många andra företag med mail med besked när ordern behandlas och när den skickas, man får själv gå in på sitt "account" och kolla. Men när det väl kom fanns det inget att anmärka på, maskinen var väl ihopsatt och injusterad, jag kunde ta ut den och hovra direkt ur kartongen.

flygaren_93
2008-03-24, 13:35
T-rex var helt rätt för mig, jag har hovrat timmtals på tomten och gatan. Det är de som gjort att jag kan flyga bra.
Hade jag haft en metanolheli skulle jag kommit ut ca 2-3 gånger och bara kunat hovra. I fredags gjorde jag min första upp och nerflygning. Vind tål den ganska bra, jag har hovrat och flugit i ca 3-4 m/s. så det måste vara ok väder men inte vindstilla. Ackar har man aldrig för lite med. Mitt största problem när man ska flyga länge är att jag bara har en laddare men anars är det bra. T-rex 450 är nog helt rätt för dig. Jag fick hjälp att få allt intrimmat innan jag lyfte första gången, och så hade jag ett stort träningsställ i en stor inomhus hall. Med lite simulator innan så man viste lite spakvana men inte mer än 1-2 timmar, sen tröttnar man.

Alexander

RG
2008-03-24, 22:50
Ja annars har jag en T-REX 450 också som du kan få köpa :D

Johannes Rydberg
2008-03-27, 09:54
vill nog att du kollar in
zoom 450ep oxå. Den finns på hab.se och sägs flyga bättre än t- rex 450. Kan bero på att zoomen är typ störst i 450 klassen med sin max rotor diameter på 810mm. Det gör den väldigt snäll och förlåtande som en större heli.

Men t- rex är skit bra den med. Det inga jätte skillnader antar jag. Men man ser tydligt storleks skillnaderna när man ställer dom brevid varann.