handdator

Visa fullständig version : Lista ut en setup?



jeppe
2008-03-21, 18:15
Hur brukar ni göra för att få till en set-up. Hur ser stegen ut? Vikt på flygplan-flygstil-motortyngd/effekt-acc-esc. Jag menar, man måste ju få ihop något innan man kan börja mäta o kolla :? .

Som ex. flyg 150g. För 3D, en motor som ger dragkraft ca300g max amp 20 Amp (hittepåsiffror). Då blir det esc för låt säga 25 Amp och ett batteri som klarar att lämna dessa strömmar. Tänker jag rätt i saken. Är uppgiven max amp på motorn en siffra man kan utgå ifrån när man börjar plocka ihop set-upen?

Hoppas ni förstår vad jag menar.

/Jesper

McRegor
2008-03-21, 21:03
Hej,
Jag brukar inte lägga alltför stor vikt vid uppgiven maxeffekt. Visst - man bör nog inte överskrida denna inmatade effekt men f ö säger den inte så mycket.
Sen finns det diverse tumregler avseende hur mycket inmatad effekt/kg som man behöver för olika typer av kärror. Vill minnas att för 3D-flyg ligger nog rekommendationen runt 300-400W/kg. Men där är ju verkningsgraden på drivlinan också en viktig parameter så det kan inte tillämpas urskiljningslöst.
Tar vi ditt exempel med en 150 g kärra och 300 W/kg så blir det (150/1000)*300 = 60 W inmatad effekt. Med en 2S-setup så motsvarar det ungefär 8,5A max och för en 3S-setup ca: 5,5 A.
Rent praktiskt så räcker detta helt klart för t ex en inomhusmaskin - och du klarar dig nog med lite mindre inmatad effekt t o m.
Sen skall du tänka på att om du snittar på 10C under en flygning så har du mindre än 6 min total flygtid - troligen strax över 5 minuter. Nu är dock 10C rätt högt snitt men det kan ju trots allt förekomma. På en 460 mAh ack motsvarar det då en genomsnittlig strömförbrukning på ca: 4,5 A vilket med t ex en 3S-acke ger ca: 50W inmatad effekt med en bra ack.
Hälsningar
Roger
.

jeppe
2008-03-21, 21:28
Tackar för utförligt svar som alltid

/Jesper