handdator

Visa fullständig version : Höjdroderproblem Kyosho Minium



Hektor
2008-03-23, 16:00
Har flugit ca 1 timme med min Minium utan problem. Så idag efter att ha flygit litegrann så laddade jag upp Li-Po:n igen och flög ca två-tre minuter. Därefter ville jag visa min kompis Miniumens roderutslag så kompisen vände Miniumen uppochned i handen medans jag rörde på spakarna och visade roderutslagen. Helt plötsligt slutade höjdrodret att ge utslag. Nu är höjdrodret stendött!. Det kommer inget servoljud från flygplanet när man rör på höjdrodret. Sidroder och gas fungerar precis som förut. Någon som haft samma problem? Tycker att servot i alla fall skall hålla mer än 1 timmes total flygtid.

Daniel L
2008-03-23, 16:22
gå till affären där du köpt den och vissa dem vad som har hänt och se vad de säger du kanske kan få en ny.

I mina öron låter det som att servot har gått sönder.

wesse
2008-03-23, 19:14
tråkigt :cry: klart du ska försöka få en ny.....

Hektor
2008-03-24, 00:22
Problemet är åtgärdat. Jag kunde inte hålla mig från att öppna modellen. Med sändaren och mottagaren påslagen rörde jag lite på kugghjulen till höjdroderservot och det gick igång. Nu fungerar det som det ska. Verkar som om elmotorn till servot hade låst sig i något mellanläge så att strömmen inte kretsade. Kolen kanske inte hade någon kontakt med kollektorn i något mellanläge eftersom inget ljud hördes från servot när man drog i spaken. Hade varit synd att lämna ifrån sig modellen då den flyger så fint.

Örjan
2008-04-04, 23:04
Bra, men ändå inte bra...om samma sak händer igen när du är i luften...inte så bra, väl?

Vet inte hur mycket du värdesätter din kärra, men jag skulle sätta in ett nytt servo på direkten!

/Örjan

Robert_s
2008-04-04, 23:06
örjan: problemet med Kyosho Minium är att motagare och två servon sitter ihop så det är inte "bara" att byta

Örjan
2008-04-04, 23:10
Aha...det viste jag inte.

Kan man lära sig nå't av den typen av konstruktion, dvs frågan om utbytbarhet contra paketlösningar

/Örjan

Mikael_jo
2008-04-04, 23:52
jo men vad väger planet då... äre 20gram???

inte precis att man tar några 5grams servon o nån mottagare...

Örjan
2008-04-05, 00:08
Hej,
Nej, det är ju helt riktigt, men så synd om dom som får en felaktig produkt i detta läge.
/Örjan

GöranB
2008-04-05, 11:43
Vad som har skivits på andra forum är att "slidern" fastnar på den gängade pinnen.
Tur att det hände på marken. :-)
Se bild på prylarna här
http://www.horizonhobby.com/ProdInfo/PKZ/450/PKZ3051-450.jpg

Göran