handdator

Visa fullständig version : Flygegenskaper hos warbirds



PW
2008-03-24, 21:31
Hej. Jag är sugen på att börja med metanolflyg igen. Har kört el nu ett tag och har kört en calmato sport 40 innan. Nu till våren skulle jag vilja ha ett metanolplan igen. Antingen blir det någon form av warbird i 40 storlek, eller någon sukhoi su31 lr Edge liknande.

Jag har sett en sukhoi flyga och har läst att de ska vara väldigt acrobatiska att flyga. Hur är dessa warbirds att flyga jämfört med sukhoi tex? Jag vet att dem är lite mer svårflugna men det är ju alltid kul med lite utmaning.

sundqvistjohan
2008-03-24, 22:04
Jag är intresserad av konstflygning mer än warbird-skala så för mig skulle valet vara självklart - en Sukhoi 31, Yak 54, Edge, Extra 300 etc.

Konstflygplanen har ofta rak vinge, helsymmetrisk vingprofil och därmed flyger de ganska rent (rollar rakt, går fint i knife edge, flyger bra i inverterat läge osv.) Det är ingen slump att det finns så många Yakar, Extror, Sukhoier, Edgear, Katanor och Funtanor på modellfälten ;)
Om du vill lära dig konstflyg och/eller 3D-flyg är en aerobatic-kärra det rätta. Dessutom flyger dessa kärror mycket snällt med små roderutslag, speciellt om man går upp en storlek (från 40- till 60-kärra med 100-fyrtaktare.)

Sedan får någon annan tala sig varm för warbirds, det är inte min grej (ännu?)

Edit: jag letade upp min första film med min Sukhoi. I början av juni 2006 hade jag flugit metanol i 3 månader, så gissa om jag var nervös då jag skulle ta upp en Sukhoi med 1,78m spännvidd och 23cc tvåtaktare. Men modellen var hur snäll som helst - FILM

PW
2008-03-24, 22:41
såg ju bra ut det där:D Jag instämmer, det hade varit kul att höra någon prata om warbirds. Om jag nu skulle betämma mig för något konstflyg, vilket är då det bästa valet. Samt warbird.

jaka
2008-03-24, 23:09
Hej!
Är du ute efter bra (bästa) flygegenskaper och vill lära dig göra "krummelurer" i luften så ska bör du helst välja en "konstflygmodell" som är konstruerad att flyga bra och inte har någon "stor" förebild. Modeller som har det, som Edge , Extra eller Yak flyger inte så bra i modell som en ren aerobaticmodell. Nu snackar jag inte om rena F3A kärror utan ARF plan från firmor som Kyosho och Fliton, som "Oxalys 50" och "Inspire" .60 och .90.(Fliton gör förövrigt väldigt fina Extror också...) De här planen flyger rent och beter sig betydligt bättre i luften än alla cloner av små (140-160cm) Extra, Edge och Yak du hittar på snart var och varannan tillverkares hemsida.

Vad är det för "Warbirds" du är ute efter?? Kyoshos alla kärror flyger snällt och bra och är lätta att landa och de kan också göra en massa "krummelurer" i luften även om de inte flyger så rent och gör så snygga manövrer som en maskin avsedd "att flyga bra".

PW
2008-03-24, 23:23
Okej. Men alla konstflygningsmodeller är nästan identiska då? Det kvittar om jag köper en edge, yak, sukhoi lr cap egentligen?

jaka
2008-03-24, 23:30
Hej!
Yep! Alla är i stort sätt samma. Men...det finns bättre och sämre tillverkare.
Fliton är en tillverkare som gör väldigt fina kärror (Extra och allt vad de heter). Kyoshos Edge är också en bra kärra. Men det finns säkert fler som gör bra modeller. Som brukare gäller att få till kärran lätt och inte sätta i för tunga grejer (acc och servon, hjul mm).

Brauer
2008-03-24, 23:46
En mycket trevlig och kompetent maskin är The World Models Cap 232 (http://www.modellhobby.com/product_info.php?cPath=22_29&products_id=662&osCsid=0d726f244871deda94514714b84d7418). Billig med sitt pris på 1300kr.
Jag äger en och ytterligare tre finns i klubben. Alla har samma distinkta flygegenskaper, och är lika förlåtande att flyga. Jag har pressat min mycket och den har absolut inga elaka egenskaper alls. Inte ens när den "klipper". Den klipper aldrig, men alla maskiner slutar flyga när de står still... :p
Med en OS55 bör du kunna hovra den med lite marginal. Min hovrar och drar precis sig ur med en TT46.

PW
2008-03-25, 00:23
Roligt att du nämner os55, jag hade antingen tänkt sätta dit en sån eller en os fl 70 fyrtaktare:D. Vilken av dessa två mototer kommer jag få mest power ur? Den där capen såg ganska najs ut... Men tror nog att det blir en sukhoi.

PW
2008-03-25, 21:23
Hur beter sig en chipmunk i luften jämfört med en sukhoi? De är väldigt snygga iallafall.

Graffen
2008-03-26, 17:50
Warbirds kan ju vara väldans olika i flygegenskaperna, men vill du ha en som flyger relativt rent och "snällt" borde du titta på antingen en P-47 Thunderbolt eller en Hellcat.

Brauer
2008-03-26, 19:13
Oavsett vilken typ av kärra du väljer så är det den ökända vikten som påverkar mycket. Håll saker och ting lätt så slipper du elakheter på många kärror. :p

jaka
2008-03-26, 20:09
Hej!
Instämmer! Vikten är den stora boven! Låg vikt och allt flyger bra...eller rättare sagt...har chans att flyga bra. Sedan spelar det ingen roll om kärran är en Spitfire, Me 109 eller Bearcat.