handdator

Visa fullständig version : Olika ackar på UH.



DaEk
2008-03-27, 22:50
Hej!

Har kikat lite på ackar till min yak 120 cm på UH idag. Första tanken var väll flightpower men det blir nog lite för dyrt.

Vilka fabrikat på ackar är bra på UH. Loong-max har jag hört skall vara bra, hur är det med Zippy och HXT?

Sedan om man har flera olika ackar, har ett above all 2200mah 3s. Om jag då beställer några 2100mah 3s Zippy, fixar fartreglaget båda ackarna så det är bara att koppla i dem??? Eller kan man bara ha en sorts fabrikat och storlek?

Har funderingar på att elkonvertera en calmato sports. Någon som har gjort detta ingrepp? Tänkt set up:
Ack: HXT 4100mah 5s
Motor: Tower pro 3520-7
Fartreglage: Turnighy 60amp.
Propp: 14*7e APC

4100mah 5s verkar funka till de flesta .40-storlekarna.

Hur löste ni ackplaceringen i sportsen? Några tips eller råder ni mig att låta bli. Om inte motorn "räcker fram" hur gör man då en distans så den kommer fram till samma läge som GX40?

fredrikr
2008-03-28, 07:56
En kompis flyger med Zippy-R 3S 2200 och är helnöjd. Han använder dem både i ett plan och en T-rex helikopter.

Jag flyger med HobbyCity 3S 2200 20-30C (stod som 2100 på sajten, men det var 2200 som levererades). Har väl bara laddat dem kanske 10ggr, men är helnöjd hittills. Min modell behöver bara ca 10C, så ackarna blir ju inte ens fingervarma av fem minuters fullgaskörning. Det sitter även distanser mellan cellerna för att förbättra kylningen vilket känns bra, även om det är overkill för denna modell. Jag kommer köpa fler av dessa.

Att man skulle behöva byta fartreglage för att man byter märke på ack har jag aldrig hört talas om. Fartreglaget och acken ska förstås kunna leverera de strömmar som motor och servon kräver, och det är väl inte säkert att du smärtfritt kan byta till ett ack med ett annat antal celler, men det var väl inte det du ville göra.

Mvh,

/Fredrik

DaEk
2008-03-28, 09:19
Hej!

Tack för svaret. Kanske blir kinaackar då om de verkar funka.

Angående ackar och fartreglaget var, ställer fartreglaget in sig till en ack så att om man vill byta ack får man programera om det, t.ex 2200 25c jämfört med en 2100 30c 3s. Det är kolungt eller?

fredrikr
2008-03-28, 09:40
Fartreglaget vet inte, och behöver inte veta, kapacitet eller strömförmåga på acket. Det är bara ditt jobb att se till att acket kan leverera det som den elektriska utrustningen (mest motorn) kräver. Exempel: Har du en motor/propeller-kombination som drar max 28A, och övrig utrustning som drar max 2A, så behöver fartreglaget tåla minst 30A. Har du en ack på 2500mAh så måste den klara 30/2,5=12C, dvs max strömuttag i ampere delat med antal tusen mAh ack-kapacitet. Sätter du i en ack på 1500mAh så måste den istället klara att leverera 30/1,5=20C.

Fartreglaget har ju även uppgiften att bryta strömmen när acken kommer ner i en farligt låg nivå, men det baserar den på vilken spänning acken håller, så inte heller för detta behöver den veta ackens kapacitet. Rekommendationerna för rätt brytspänning skiljer sig något mellan olika acktillverkare, men kan du välja t ex 3,3V/cell så lär det med marginal vara säkert för alla ackar. Själv kör jag med 3,0V/cell, eftersom det är den högsta skyddsspänningen jag kan välja på mitt fartreglage.

Jag kan verkligen rekommendera att köpa en ström/spänning-mätare avsedd för modellflyg. Kostar ett par hundra, men du sparar in de pengarna på första fartreglaget du inte bränner tack vare att du mätt först.

/Fredrik