handdator

Visa fullständig version : QQ Yak54 86" + Mvvs 45cc?



Pejay
2008-03-29, 23:47
Som topic lyder skulle det funka bra med en mvvs 45cc till en qq yak54 86"?
Vikt ca 7 - 7.8 kg. Vill gärna ha bra hovrings möjligheter med bra kraft för att dra sig ur om det skulle "skita sig" :D

Tacksam för svar

Mvh Pontus

harmon
2008-03-30, 11:27
Funkar nog fin fint...vikten bör nog hamna på 7400-7500 nått sådant.. Men annars har du ju DA o DL motorerna som oxå funkar bra till dessa plan...

Prata med JAKA vad denna motor drar för snurra.. den e väl typ samma som EVO visst e det så..?

RG
2008-03-30, 14:41
Jag håller själv på att sätta i en MVVS 45 i en GP ultimate 160, vikt vet jag inte än men med tidigare OS 160FX vägde den 6.3 kg.
Så uppskattningsvis borde den väl hamna på strax över 7 kg kanske.

Det är samma som evolution 45, men inte EVO som harmon skrev för det är en helt annan motor.

Propellerstorlek är ju väldigt beroende av propellertyp och fabrikat, kan skilja en hel del mellan tex en kolfiber 22X8 och en trä 22X8.

Men jag ska börja med en menz 22X8, och sen får man se vilken som fungerar bäst.

Hovring ska nog inte vara något problem, är nog mer propeller valet som avgör, det är nog bara att prova sig fram.

Själv så hovrar jag med helikoptern, och flyger med flygplanen så jag vet inte vilken storlek som passar bäst till hovring.

jaka
2008-04-01, 21:50
Hej!
Passar säkert bra! Har själv en MVVS 45cc motor i en Peak models Yak-54.
Har byggt om kärran så MVVS kannisterdämpare får plats och höjt upp landningstället för att få plats med dämparen.
Bytte originalstället till ett i kolfiber från SD (Troy Built models).
Har inte flugit den än men ska pröva med 22x8 Menz prop..
MVVS påstår att motorn klarar av 24x10 utan problem (varv ca 6000v/m) får se om det stämmer!?

Hälsningar!
Jan K
Väsby MF