handdator

Visa fullständig version : Workshop - Allt om modellmotorer!



AM
2008-03-30, 12:14
MOTOR-WORKSHOP
19 April 2008
Åva Gymnasium, Täby
Kl. 10.00 - 16.00

RCFF inbjuder intresserade RCFF-medlemmar till en mycket intressant Workshop kring modellmotorer.

Plats blir Åva Gymnasium i Täby, Stockholm.

Vad vet DU om modellmotorer? Ofta är det inte mycket. Det ska vi råda bot på. Anmäl Dig till Workshopen och Du går därifrån med betydligt bättre och nyttiga kunskaper.

Vi har med oss Jan Lööf som är motorexpert och som sysslat med tävlingsmotorer i nästan hela sitt liv. Han har tidigare haft en verkstad som trimmat och modifierat tävlingsmotorer för motorcyklar. Numera är det modellmotorerna som upptar hans intresse. Jan nöjer sig inte med våra modellmotorer som de levereras, utan plockar isär dem och genomför olika grader av modifieringar som förbättrar prestandan.

Det gäller både två- och fyrtaktsmotorer. Vi kommer att prata om allt som rör förbränningsmotorer. Konstruktion, portning, hur motorn "andas", bränsle och hur Du kan med enkla medel förbättrar livslängd och prestanda.

http://www.airmedia.se/images/uploads/ASP-Conversion-1.jpg

En enkel modifiering som avsevärt förbättrar smörjningen av ventilerna.
Vi kommer också att visa ett ännu bättre sätt att lösa detta, men det kräver lite mer arbete...

Vill man lägga mer arbete och tid kan man modifiera kamföljarna så här:
http://www.airmedia.se/images/uploads/ASP-Conversion-2.jpg

Jan har svarvat ut små rullar som följer kammen bättre och förlänger kammens livslängd.

Vi hinner också med en kort presentation av RCFF och information kring försäkringar, bidrag, årets RCFF-aktiviteter samt frågor.

Anmäl dig redan nu - vi tar betalt för fikat - resten betalar RCFF.
Vi räknar med att max 25 personer får plats i lokalen.

Anmälan till: ove.nio@telia.com

Vid intresse kommer Workshopen att arrangeras på övriga platser i landet. (Vi har även talat om att genomföra en Workshop med Jan Lööf under Ripalägret).

Hitta Åva Gymnasium: http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?vad=%e5va+gymnasium&var=&Vkiid=82EQNYu4Vu4QK2gffxW3hw%3d%3d&Vkid=15519388&isAlternateNumberResult=False
Mvh
Ove

wesse
2008-03-30, 17:53
:D kul ska det bli o få lära sig lite matnyttigt...bra idé :)

Sigun
2008-03-30, 18:20
scccchhhh !! håller med stefan, du pratar hela tiden.. :D :D

pel
2008-04-04, 20:47
Fasen vilken dålig uppslutning på ett sådant intressant tema,ja ä mä,mvh pelle

AM
2008-04-04, 21:26
Det kommer nog fler när vi fått klart med lokalen. Det blir definitivt Stockholm men vi har inte fått bekräftat lokalen ännu.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a6/4-Stroke-Engine.gif
Vi kommer att gå igenom allt kring förbränningsmotorer:
- Metanol- och bensinmotorer
- Principer
- Bränsle
- Smörjning
- Konstruktion
- Demontering / Montering
- Portning
- Förbättringar
- Inställningar
- Skötsel
- mm, mm

Du får möjlighet att diskutera med experten.

Vi visar upp detaljerna på storbildsskärm, ritar och berättar.

Bildmaterial, Video, exemplar av 2- och 4-taksmotorer som vi skruvar på.

Som sagt - en gratis RCFF-kurs där fikat säljs till självkostnadspris.

Välkomna!

Mvh
Ove

wesse
2008-04-12, 21:21
ja nu är det bara en vecka kvar till denna Kurs... ska bli mycket kul o äntligen få lära sig att ställa in en motor.. har ju hållt på halva livet med detta o ändå inte lärt mig någonting :lol: men nu ska man äntligen få ändra på detta hoppas jag :oops: det är ju fikan som drar lite måste jag nog erkänna :D

om ni vill ha motortips kan ni ringa mig på 0702214360 men vänta tills nästa vecka då är jag proffs på motorer yeehhh


di sär att gamla hundar kan lära sig :D

Nexus
2008-04-14, 10:59
Det blir rätt:
Besöksadress
Åva Skolgränd 1-3
TÄBY

och Länkar här:
http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?vad=%c5va+Gymnasium&var=&Vkiid=82EQNYu4Vu4QK2gffxW3hw%3d%3d&Vkid=15519388&isAlternateNumberResult=False

MVH Steve

:D :D

jocke1963
2008-04-14, 14:19
Finns inget "Kan-inte-just-den-dagen"-alt att kryssa i..... :cry:

/Jocke, som hoppas det kommer fler tillfällen...

Christer J
2008-04-14, 14:25
Hej Ove

Blir det någon sammaställning här på forumet sedan med intressanta tips från kursen?

wesse
2008-04-14, 16:24
Hej Ove

Blir det någon sammaställning här på forumet sedan med intressanta tips från kursen?

jag kan ju filma hela kursen o prata oavbrutet i sex timmar yehhh :D

AM
2008-04-14, 16:48
Javisst blir det information om vad som hänt på kursen.

Men visst är det trevligare att vara med på plats. Det finns fortfarande möjlighet att komme med. Vi vill gärna veta ungefär hur många som kommer, så att mängden kaffe och kaka blir rätt.

Mvh
Ove

Christer J
2008-04-14, 20:57
Hej Ove

Blir det någon sammaställning här på forumet sedan med intressanta tips från kursen?

jag kan ju filma hela kursen o prata oavbrutet i sex timmar yehhh :D

Perfekt Wesse, jobbet är ditt :)

Christer J
2008-04-14, 21:11
Javisst blir det information om vad som hänt på kursen.

Men visst är det trevligare att vara med på plats. Det finns fortfarande möjlighet att komme med. Vi vill gärna veta ungefär hur många som kommer, så att mängden kaffe och kaka blir rätt.

Mvh
Ove

Jo visst hade det varit trevligare att vara med på plats, men det känns lite väl häftigt med 85 mil enkel väg för en dag. Hoppas på att det blir en kurs i norra Sverige senare :)

AM
2008-04-14, 23:13
Vi pratar om att hålla ytterligare en Motorworkshop på Åselemeetinget. Även Ripameetinget finns med i planerna.

Mvh
Ove

genland
2008-04-15, 06:20
Vi pratar om att hålla ytterligare en Motorworkshop på Åselemeetinget. Även Ripameetinget finns med i planerna.

Mvh
Ove

Åselemeetinget...... :up:

Utan att gå händelserna i förväg, men
för tusan, det ställer vi upp på!
Det är ju bara att tacka o ta emot i
så fall!

Hör gärna av dig Ove.

Mvh Kent Gunnarsson
Ordf. MFK Genlanda

flygaren_93
2008-04-15, 06:26
Det är klart man kommer om det är sån kurs i Täby...
Vart i Åva gymnasium är kursen?

Alex

Christer J
2008-04-15, 22:15
Vi pratar om att hålla ytterligare en Motorworkshop på Åselemeetinget. Även Ripameetinget finns med i planerna.

Mvh
Ove

Perfekt med Åsele för min del :D

AM
2008-04-16, 00:12
Vi sätter upp skyltar på ingångarna, så att alla har en chans att hitta rätt.

Välkomna!

Mvh
Ove

DrHanke
2008-04-16, 09:40
Tänkt på att komma i tid! Eftersom skolan är låst kommer vi stå vid dörrarna och släppa in er. Är man i tid så underlättar det och vi slipper springa fram och tillbaka och störa kursledaren!

wesse
2008-04-16, 10:23
Tänkt på att komma i tid! Eftersom skolan är låst kommer vi stå vid dörrarna och släppa in er. Är man i tid så underlättar det och vi slipper springa fram och tillbaka och störa kursledaren!

hmm störa kursledaren får man alltså inte då :oops:

Sigun
2008-04-16, 10:44
Föreslår Dr Hanke att du köper en sån här till Wesse

http://www.hobbex.se/p/productmenu,330.334/pid,3804/t/product.html

http://www.hobbex.se/images/products/3804_751704%5Binfo%5D.jpg

pel
2008-04-18, 21:22
Jaha då kör vi snart,skall bli kul att träffa likasinnade,brumbrum.

pel
2008-04-19, 22:02
Jaha,då var man hemma igen till fattigdom och älende efter en sällsam motorträff med mina forum idoler.
Tack för allt,nu tar jag fram trekantfilen.

Nexus
2008-04-20, 10:52
Tack för allt det var trevlig att lyssna massor om motor och kul att träffade dig,Ove där

MVH Steve

:D :D :D